Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Παρέμβαση του esos: Πόσο ρεαλιστικό είναι το Σχέδιο "Γαβρόγλου" για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και οι αλλαγές στο Λύκειο;

Τα 10 θετικά στοιχεία- Οι 3 αδυναμίες –Τα 8 ερωτηματικά
Δημοσίευση: 14/03/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ανακοινώθηκε μετά από πολλές αναβολές και δυσκολίες η νέα Γ Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Κάθε καλόπιστος πολίτης, εάν μάλιστα διαθέτει στοιχειώδη γνώση της «ιστορίας» του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, αντιλαμβάνεται πόσο δύσκολη υπόθεση είναι κάθε επιχειρούμενη τέτοια αλλαγή.

Αντιλαμβάνεται, επίσης, πόσες περίπλοκες παράμετροι, πόσες διαφορετικές στοχεύσεις, πόσα συμφέροντα με ή χωρίς εισαγωγικά εμπλέκονται.

Ωστόσο δεν βλάπτει ποτέ μία προσπάθεια ψύχραιμης αποτίμησης. Θα επιχειρηθεί, λοιπόν, μία τέτοια.

Α. Θετικά στοιχεία

Στο σχέδιο που δόθηκε υπάρχουν θετικά στοιχεία:

1.    τα σοβαρά προβλήματα στη Γ΄ τάξη του Γενικού Λυκείου και ιδίως η αδιαφορία των τελειόφοιτων για τα μη πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα

2.    η μείωση των διδασκομένων μαθημάτων στη Γ΄ Λυκείου

3.    η ανάγκη για αύξηση των ωρών διδασκαλίας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα

4.    η αύξηση της ύλης

5.    η ανάγκη για ουσιαστικές απολυτήριες εξετάσεις

6.    το χαμηλό ποσοστό (30%) όσων σπουδάζουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν

7.    οι «λιμνάζοντες» φοιτητές, οι φοιτητές που καθυστερούν υπερβολικά ή δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους

8.    η ανάγκη να συνειδητοποιήσουν οι υποψήφιοι ότι οι σπουδές τους καθορίζουν το επαγγελματικό τους μέλλον, επομένως

9.    η τίμια παραδοχή ότι οι σπουδές δεν νοούνται ανεξάρτητα από τις επαγγελματικές επιδιώξεις

10.    η συνεργασία των σχολείων

Β. Αδυναμίες

Αντίστοιχα είναι εμφανείς και οι αδυναμίες. Ορισμένες από αυτές:

1.    η πλέον προφανής: η «μεταρρύθμιση», «αλλαγή», «ανατροπή» η οποία αρχίζει από την κορυφή ενώ έπρεπε να αρχίζει από τη βάση

2.    η απουσία βαθύτερης ερμηνείας για ορισμένα από τα προβλήματα που θίγονται  (π.χ. γιατί υπάρχει ανάγκη  για παράλληλη εκπαίδευση/ «παραπαιδεία» κατά το ΥΠΠΕΘ, γιατί αδιαφορούν οι μαθητές «παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών», γιατί οι υποψήφιοι δεν εισάγονται στις σχολές που επιθυμούν/ ποιες πραγματικά σχολές επιθυμούν/ με ποια κριτήρια, γιατί αποτυγχάνει το σχολείο να «είναι σύγχρονο και ελκυστικό, να ανταποκρίνεται στις πολύπλοκες απαιτήσεις μιας σύγχρονης κοινωνίας τόσο σε απόκτηση γνώσεων όσο και στην καλλιέργεια αξιών» κ.ά.)

3.    η απουσία ουσιαστικής ερμηνείας εμποδίζει ή περιορίζει και την ορθότητα των επιλογών· στην ουσία περιορίζει τις καίριες επιλογές και τις τομές.

Γ. ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ

1.    Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου «Με το απολυτήριο κάποιοι θα αναζητήσουν μια θέση στο Δημόσιο ή και στον ιδιωτικό τομέα. Δεν μπορεί να αποκτάται με τρόπο που το μειώνει ως τίτλο». Πράγματι το απολυτήριο πρέπει να είναι ένας αξιόπιστος τίτλος. Όπως, άλλωστε, πρέπει να είναι αξιόπιστη και η αξιολόγηση των μαθητών/τριών σε όλη τη διάρκεια της εγκύκλιας παιδείας τους. Είναι ωστόσο ξεκάθαρο πόσο επαρκής τίτλος είναι το απολυτήριο λυκείου για την εξασφάλιση ορισμένης θέσης εργασίας στον 21ο αι.;  Ή αλλιώς τι ποσοστό εργαζομένων αρκείται στο προσόν του απολυτηρίου λυκείου;

2.    Είναι κατανοητή η επιλογή της νέας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας ως μαθήματος γενικής παιδείας· ισχύει ως τέτοιο στα περισσότερα –αν όχι όλα- εκπαιδευτικά συστήματα του ανεπτυγμένου κόσμου. Γιατί όμως το άλλο είναι τα θρησκευτικά και όχι η ιστορία ή τα μαθηματικά;

3.    Γιατί αρκεί το 9,5 ως Μ.Ο. για την απόκτηση απολυτηρίου; Γιατί όχι το 10; Και μάλιστα «πριμοδοτημένο» από την προφορική βαθμολογία ακόμη και στα μη εξεταζόμενα μαθήματα. Μπορεί ο /η μαθητής/τρια με τέτοια επίδοση να ανταποκριθεί στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις των ΤΕΠ τμημάτων; Ή θα είναι μία νέα μορφή «λιμναζόντων» φοιτητών; Ή τα ΤΕΠ δεν θα είναι και τόσο «απαιτητικά», στις ακαδημαϊκές τους απαιτήσεις, τμήματα;

4.    Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντική η γενική παιδεία των νέων «με τελικό στόχο να μπορούν απρόσκοπτα οι νέοι να αποκτήσουν τα αναγκαία για τη ζωή τους εφόδια που η βαθμίδα αυτή έχει να τους προσφέρει». Είναι γνωστά τα προβλήματα που υπάρχουν στην «υπόλοιπη» Δευτεροβάθμια αλλά και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση; Έχει αρχίσει ένας σοβαρός προβληματισμός για την επίλυσή τους;

5.    Έχει σκεφτεί κάποια επιτροπή, κάποια ομάδα ειδικών, κάποιος επιστημονικός φορέας ότι ένας ουσιαστικός τρόπος υποστήριξης της μαθησιακής διαδικασίας είναι η «διεύρυνση» της ύλης που εξετάζεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η οποία να αφορά όλα όσα έχουν οι μαθητές/ τριες διδαχθεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ή, έστω, στο Λύκειο στα συγκεκριμένα μαθήματα του προσανατολισμού του;

6.    Είναι αναγκαίο να επιτυγχάνουν οι υποψήφιοι/ες άριστη βαθμολογία ή να έχουν εποπτεία και βαθύτερη γνώση σε μία απαιτητική ύλη; Είναι άραγε σαφές ότι το «20» σε τρία π.χ κεφάλαια μπορεί να σημαίνει έναν λιγότερο συγκροτημένο φοιτητή από εκείνον που πήρε «15» σε εύρος ύλης και απαιτητικά θέματα;

7.    Είναι σωστό άραγε να θέτουν τα πανεπιστημιακά τμήματα συντελεστές βαρύτητας σε ορισμένα μαθήματα που κρίνουν θεμελιώδη;

8.    Είναι, τελικώς, μέτρο «δημοκρατικό», «υπερασπιστικό της ισότητας και των λαϊκών δικαιωμάτων» ο πληθωρισμός σε τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης;

Σχόλια (8)

 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
14 Μαρ 2019 20:19

Δεν είναι τα θρησκευτικά το πρόβλημα κύριοι του ESOS,αλλά η διάθεση να παραμείνουν τα δημοτικά σε χαωδη κατάσταση με μια προβληματική και τεράστια ύλη με αποτέλεσμα τα παιδια να υστερούν στους βασικους πυλώνες όταν εμείς τα παραλαμβάνουμε στα γυμνάσια ή τα λύκεια...που είναι η γλώσσα και τα μαθηματικά κυρίως όμως η γλώσσα!Όλα τα υπόλοιπα είναι περιττά αφού τα φροντιστήρια δεν θα εκλείψουν ΠΟΤΕ από τη χώρα μας!Και τώρα εμείς αισθανόμαστε ισχυροι στα σχολεία μας ως εκπαιδευτικοί!Ούτε καν!

 
I.T.
14 Μαρ 2019 21:54

Επειδή δεν θεωρώ ότι το esos έχει λόγους να στρέφεται εναντίον του μαθήματος των Θρησκευτικών θα απαντήσω σύντομα στο ερώτημα 2.

Γράφετε:
"Είναι κατανοητή η επιλογή της νέας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας ως μαθήματος γενικής παιδείας· ισχύει ως τέτοιο στα περισσότερα – αν όχι όλα - εκπαιδευτικά συστήματα του ανεπτυγμένου κόσμου. Γιατί όμως το άλλο είναι τα θρησκευτικά και όχι η ιστορία ή τα μαθηματικά;"

Δεν αμφισβητώ την αξία ούτε των Mαθηματικών ούτε της Iστορίας. Το αντίθετο. Τα Θρησκευτικά όμως είναι μάθημα του οποίου η υποχρεωτικότητα εδράζεται στο Σύνταγμα το οποίο επιτάσσει την πολιτεία να παρέχει παιδεία που "καλλιεργεί την εθνική και θρησκευτική συνείδηση" των μαθητών. Αυτή και άλλες προβλέψεις του Συντάγματος οδήγησαν στο παρελθόν σε αποφάσεις του ΣτΕ με τις οποίες καθιερώθηκε ο υποχρεωτικός χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι με την απόφαση ΣτΕ 2176/1998, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε όχι απλώς ότι είναι υποχρεωτική η διδασκαλία μαθήματος Θρησκευτικών αλλά ότι αυτή πρέπει κατ' ελάχιστον να γίνεται επί δίωρο την εβδομάδα, ακυρώνοντας μάλιστα την με "αρ. πρ. Γ2/6953/1997 [ΦΕΚ Β 1057] απόφασιν του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθ' ο μέρος περιορίζεται με αυτήν η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών εις τας Τάξεις [Β και Γ] του Ενιαίου Λυκείου εις μίαν [1] μόνον ώραν διδασκαλίας εβδομαδιαίως"! Κατόπιν της απόφασης εκείνης του ΣτΕ το Υπουργείο επανέφερε τη δίωρη διδασκαλία στη Β΄ Λυκείου και διατήρησε το μάθημα στη Γ΄ τάξη ως μονόωρο (ουσιαστικά δεν συμμορφώθηκε προς την απόφαση του ΣτΕ για τη Γ΄ τάξη).

Οποιαδήποτε λοιπόν προσπάθεια κατάργησης του μαθήματος των Θρησκευτικών από κάποια τάξη, εν προκειμένω την Γ΄ Λυκείου, θα ήταν αντισυνταγματική, θα συγκρούονταν με τις ήδη υπάρχουσες αποφάσεις του ΣτΕ και σίγουρα θα ακυρωνόταν με νέα απόφαση του ΣτΕ στο οποίο θα γινόταν προσφυγές από την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, γονείς αλλά και άλλους φορείς.

Λέτε να αγάπησε τόσο πολύ αυτή η κυβέρνηση το μάθημα των Θρησκευτικών; Προφανώς διατήρησε το μάθημα και στη Γ΄ τάξη του νέου Λυκείου εξαιτίας των δεσμευτικών αποφάσεων της δικαιοσύνης.

Ζητώ συγγνώμη για την έκταση του σχολίου.

 
Δημήτρης
14 Μαρ 2019 21:57

@ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Συνάδελφε,
Δεν φταίει το Δημοτικό που παραλαμβάνετε εσείς στο Γυμνάσιο μαθητές που υστερούν. Φταίει το Νηπιαγωγείο που τους στέλνει ανέτοιμους στο Δημοτικό.
Ή μάλλον φταίει ο Παιδικός Σταθμός που τους στέλνει απροετοίμαστους στο Νηπιαγωγείο.
Συνάδελφε,
Καλό θα ήταν πρώτα να κοιτάξετε τα του οίκου σας (βλ. έλλειψη παιδαγωγικής κατάρτισης-επάρκειας, έμφαση στην κάλυψη της ύλης και όχι των γνωστικών αναγκών των μαθητών σας) και στη συνέχεια να κάνετε κριτική στους υπόλοιπους!

 
PE19
14 Μαρ 2019 23:12

Υπάρχουν κάποιες απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτετε ειδικά στα ΤΕΠ (αν ισχύσουν) και εξηγούμαι. Η διαφορά συστήματος Αρβανιτόπουλου – Γαβρόγλού στην ουσία είναι τα ΤΕΠ και η πληροφορική από την Θετική στην οικονομία (1η σε 4η δέσμη) και η μεταφορά της κοινωνιολογίας από την Οικονομίας στην Θεωρητική (4η στην 3η συγνώμη για τους παλιούς αυτά είναι δέσμες).
Σε ότι αφορά τα ΤΕΠ, φαίνεται ότι το έγκλημα είναι προμελετημένο. Για να πετύχουν μείωση του αριθμού των ίδρυσαν πάρα πολλά Τμήματα στα νέα ιδρύματα. Για να λειτουργήσουν σωστά τα νέα (αλλά και τα παλιά) τμήματα απαιτείται πρόσληψη προσωπικού, ταυτόχρονα μετά από σχεδόν 10ετη πάγωμα των προσλήψεων νέων διδασκόντων παρόμοιο πρόβλημα υπάρχει και σε υφιστάμενα τμήματα. Οι όποιες προσλήψεις γίνουν δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες που προείπα. Σε λίγα χρόνια και λόγο της αδυναμίας των τμημάτων να λειτουργήσουν σωστά πολλά Τμήματα που θα είναι για καιρό Ελεύθερης Πρόσβασης θα είναι υποψήφια είτε για συγχώνευση ή για κλείσιμο. Οι απόφοιτοι δε των τμημάτων αυτών (δεδομένου ότι θα είναι οι απόφοιτοι του 9.5 με 60% προφορικά) πιθανόν να μην είναι ικανοί να τελειώσουν το τμήμα (άλλη μια αφορμή για να κλείσει κάποιο τμήμα). Άρα σε 4-5 χρόνια εκ των πραγμάτων να έχουμε καθαρίσει.
Άμα υπάρχει σύστημα όμως !!!!!

 
Ρούλα Μουντάνου
15 Μαρ 2019 09:12

Αυτό με τα ΤΕΠ είναι πολύ ενδιαφέρον!
Καταρχάς δεν ξέρω σε βάθος τον τρόπο που στήνονται όλα αυτά τα νέα τμήματα. Αντιλαμβάνομαι, ότι υπάρχει -δεν γίνεται να μην υπάρχει- προχειρότητα. Βεβαίως, αξίζει να θυμηθούμε ότι αυτή η πολιτική των ό,τι- να-'ναι τμημάτων κατάγεται από το μακρινό 1999. Όλοι οι διατελέσαντες υπουργοί ποικίλων κυβερνήσεων συνέχισαν ακατάπαυστα αυτήν την πολιτική.
Σκέφτομαι, λοιπόν, ότι θα μπορούσε να είναι αυτό το σχέδιο μία τίμια λύση στον γόρδιο δεσμό: το ΤΕΠ δεν συγκέντρωσε προτιμήσεις ίσες με τις θέσεις που προσφέρει; Καταργείται. Απλό!
(ξέρω, ακούω ήδη τις κραυγές: ΔΕΠ, βουλευτών, δημάρχων, πολιτευτών, γκαρσονιεράκηδων....)

 
ΗΡΑ*
15 Μαρ 2019 19:36

@ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ , @ Δημήτρης : Εκπαιδευτικέ,δεν έχω τίποτα να προσθέσω, αφού τα είπε όλα, όμορφα και ωραία, ο Δημήτρης. Ωστόσο, αντί άλλου, συμπληρωματικού, σχολίου δανείζομαι από σένα ετούτη 'δω τη φρασούλα : "...Όλα τα υπόλοιπα είναι περιττά..."

 
Νίκος
16 Μαρ 2019 01:32

είναι δυνατόν να θεωρείται αξιόπιστο το απολυτήριο Γενικού Λυκείου όταν αυτό το απολυτήριο θα το παίρνουν όλοι ανεξαιρέτως οι υποψήφιοι και δεν θα απορρίπτεται κανείς;

 
ΓΟΝΙΟΣ
16 Μαρ 2019 14:26

Μην άγχεστε ,ούτως ή άλλως δεν θα προλάβουν να το εφαρμόσουν απλά λίγη θολούρα και τα πειράματα συνεχίζονται στου κασιδη το κεφάλι!Η ΝΔ έρχεται κύριοι,πάρτε το απόφαση και μην στρουθοκαμηλίζετε!Άντε να τη δούμε και αυτή!Όσο για τα Θρησκευτικά μάλλον πρόκειται για αστοχία του esos,δεν μπορώ να σκεφτώ τίποτα άλλο!Από όλο αυτό το μπάχαλο ,τα Θρησκευτικά ήταν το πρόβλημά σας;Δεν έβλαψαν κανέναν, ας ακούσουν και κάτι διαφορετικό τα παιδιά μας...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ