Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Κτυπώντας δέκα πέναλτι με τα μάτια κλειστά- Εξηγώντας το σχέδιο για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια σε αρχαρίους

Το σχέδιο «δηλώνω δέκα σχολές», ας το θυμόμαστε ως ένα εκπαιδευτικό ανέκδοτο
Δημοσίευση: 02/04/2019
Εξετάσεις
Alt Text: 
Εξετάσεις
Title Text: 
Εξετάσεις
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Ηρακλή Τσιάμαλου (Φιλόλογος)

Ας υποθέσουμε ότι προτείνουμε σε παιδιά δεκαοκτώ ετών το εξής παιχνίδι. «Σας δένουμε τα μάτια και εκτελείτε, ο καθένας και η καθεμία, δέκα πέναλτι σε μια εστία. Εμείς θα σας πούμε αργότερα, αν πετύχατε κάποιο τέρμα.

Αυτό όμως θα εξαρτηθεί και από τα σημεία του γκολπόστ , όπου θα κατευθύνουν τη μπάλα τους οι συμπαίκτες σας. Πολλές και κοινές στοχεύσεις,  θα οδηγούν σε κοινή αποτυχία.  Όταν θα μάθετε τα γκολ που σημειώσατε , να ξέρετε ότι στην περίπτωση που δεν είστε ευχαριστημένοι από την επίδοσή σας ,θα  μπορείτε να ζητήσετε να μη ληφθεί υπόψη η όλη διαδικασία  και να συμμετάσχετε στην ανώτερη πανελλήνια διοργάνωση όπου  κάθε υποψήφιος μαθαίνει τους πόντους που συγκεντρώνει ανεξάρτητα από το τι κάνουν οι άλλοι». Ποιες θα ήταν οι αντιδράσεις των μαθητών απέναντι σε ένα παιχνίδι που το αποτέλεσμά του προκύπτει από ένα περίεργο συνδυασμό τύχης και συμπτώσεων;

Περνώντας  στο σχέδιο του συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια , πώς και πότε θα αναθεωρήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες  την τακτική τους και τους στόχους τους, όταν πληροφορηθούν ότι από τα δέκα «τυφλά» κτυπήματά τους δεν απέδωσε κανένα;   Με ποιον τρόπο οι νεαρές και οι νεαροί, μεσαίας και χαμηλής αποτελεσματικότητας   στο γνωστό μας σχολικό μοντέλο, θα περάσουν από την τόσο ευχάριστη πρόταση « θέλεις να περάσεις με ελάχιστο διάβασμα-απλώς δηλώνοντας δέκα σχολές;» στο «δεν έχεις άλλη επιλογή από το  να συμμετέχεις στο  σύστημα των Πανελλαδικών», με τους γνωστούς συνειρμούς των στερήσεων  και των θυσιών;

Στις ενδοσχολικές εξετάσεις  και στο σχεδιασμό των ομάδων σχολείων όπου θα βγάζουν τα θέματα καθηγητές όμορων σχολείων, με ποιους συναδέλφους τους θα συνεργαστούν οι εκπαιδευτικοί του ΓΕΛ Αμοργού, του ΓΕΛ Σερίφου, του ΓΕΛ Καρπάθου κτό; Με ποιον τρόπο θα μετακινηθούν οι εκπαιδευτικοί, ώστε να μην είναι   επιτηρητές στους μαθητές τους,  και πού και από ποιους  θα διορθωθούν τα γραπτά; Δε μιλάμε για 3 ούτε για 13 ούτε για 23 σχολεία που δεν μπορούν λόγω της γεωγραφικής τους θέσης να ενταχθούν σε ομάδα σχολείων αλλά για πολύ περισσότερα. Κανένας σύμβουλος του υπουργού στο σχεδιασμό δεν πρόσεξε τη « λεπτομέρεια» που αφήνει όμως όλη την πρόταση μετέωρη; Μόνο αυτό το στοιχείο, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα να «κλειδώνει» ο υποψήφιος μια θέση πριν τελειώσει το σχολείο και τις απολυτήριες εξετάσεις, είναι αρκετά για να μιλάμε για ανάγκη επείγουσας απόσυρσης της πρότασης, καθώς πρόκειται για παγκόσμια μοναδικότητα στα  εκπαιδευτικά χρονικά.

Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά  συστήματα  θα δούμε ότι σε αρκετά από αυτά υπάρχει το εξής   δοκιμασμένο μοντέλο: Εξετάσεις στο τέλος του Γυμνασίου και κατά συνέπεια διαχωρισμός των μαθητών σε δυο τύπους σχολείου. Κάθε μαθητής τελειώνοντας τη Γ’ Γυμνασίου δηλώνει ποιο τύπο σχολείου επιθυμεί να ακολουθήσει και ανάλογα με τα αποτελέσματά του σε γραπτές εξετάσεις εγγράφεται είτε στον τύπο σχολείου Α  είτε  στον τύπο σχολείου Β.

Α. Επαγγελματικό Λύκειο. Χωρίς δυνατότητα συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις.  Οι απόφοιτοι  μπορούν να μπουν αμέσως στην αγορά εργασίας.  Τελειώνοντας, είναι διπλωματούχοι σερβιτόροι, αγρότες, κτηνοτρόφοι οικοδόμοι, αρτοποιοί κ.ά . Με  κατάλληλα εξοπλισμένα εργαστήρια και γενναία προγράμματα μαθητείας,  η επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει ένα από τα κλειδιά που θα  οδηγήσουν τη χώρα μας σε μια πραγματική ανάπτυξη . Γιατί οι μαθητές, που δεν  αντέχουν το διάβασμα ή δεν έχουν το αναγκαίο γνωστικό υπόβαθρο για   να σπουδάσουν, να χάνουν το χρόνο τους και τα χρήματά των γονιών τους, σε υποβαθμισμένα ΑΕΙ, τα οποία μάλιστα αρκετές φορές δεν τελειώνουν ποτέ;  Οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων θα μπορούν να εισαχθούν στα ΑΕΙ μόνο μετά από εξετάσεις που θα δίνουν  αυτοπροσώπως στη σχολή που επιθυμούν, με θέματα και κριτήρια που το ίδιο ΑΕΙ θα ορίζει.

Β. Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο. Μαθητές και μαθήτριες  που ενδιαφέρονται να  να περάσουν στην ανώτατη εκπαίδευση.  Ένα σχολείο αναβαθμισμένο, με ψηφιακές τάξεις όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές αλληλεπιδρούν  διαρκώς μέσα σε ψηφιακά ηλεκτρονικά  περιβάλλοντα, όπου τοποθετούνται τα μαθήματα και  οι εργασίες . Πανελλαδικές Εξετάσεις στο τέλος  σε  4 ή 5 ή 6     μαθήματα ανάλογα με τις σχολές-στόχους   που θα έχουν οι υποψήφιοι.

Η σημερινή κατάσταση όπου παιδιά, με αδυναμία στο να να κατανοήσουν ένα μέτριας δυσκολίας κείμενο, να  γράψουν χωρίς σοβαρά λάθη είκοσι σειρές  ή να λύσουν απλές ασκήσεις μαθηματικών, βρίσκονται στο  Γενικό Λύκειο, χωρίς καμιά δυνατότητα να παρακολουθήσουν τα μαθήματα και παρεμποδίζοντας πολλές φορές τη διδασκαλία, είναι μια πραγματικότητα που ως χώρα πρέπει να δούμε κάποια στιγμή κατάματα και να πάρουμε  οδυνηρές αλλά αναγκαίες αποφάσεις .  Απαιτείται συναίνεση των δυο μεγάλων κομμάτων, για να επιμεριστεί το πολιτικό κόστος ,  προκειμένου να οδηγηθούμε σε  ένα σύστημα ευρύτερης αποδοχής που θα έχει διάρκεια ζωής τουλάχιστον  για πέντε χρόνια. Όσο για το σχέδιο «δηλώνω δέκα σχολές», ας το θυμόμαστε ως ένα εκπαιδευτικό ανέκδοτο.

Σχόλια (6)

 
Μανώλης Α.
02 Απρ 2019 08:09

Σωστη η τοποθετηση. Ή αλλιώς "δέκα κλωτσιές σε ξένο κώ@@"

 
pe19
02 Απρ 2019 09:53

Σε πολλά σημεία έχει δίκιο απλά γιατί να μη το δοκιμάσουμε ?

 
Βαπτιστής Παντής
02 Απρ 2019 14:20

Διαφωνώ πλήρως. Η πρόταση είναι οπισθοδρομική και ανασύρει το παλιό, αποτυχημένο μοντέλο ενός επαγγελματικού σχολείου που θα λειτουργεί ως "χώρος εκπαιδευτικής ταφής" των θυμάτων των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

 
Μουρικης
02 Απρ 2019 19:30

Εναλλακτικά θα μπορούσε να γίνει μια ΣΟΒΑΡΗ αναμόρφωση του χάρτη της 3-βάθμιας εκπαίδευσης ώστε να έχει τουλάχιστον συνάφεια με την κατάσταση της χώρας...
Η λογική ότι τα παιδιά στην ηλικία των 15 θα χαρακτηρίζονται ως μαθητές"Α" και "Β" με βρίσκει μη σύμφωνο.
Για το αν παίρνουν απολυτήριο λυκείου (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) και δεν ξέρουν να γράψουν το όνομά τους καλά καλά είναι κάτι που πρέπει να το δούμε ως κοινωνία πρώτα και να υποστηριχθεί ΣΟΒΑΡΑ από ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ και ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ
(Κάποια στιγμή πρέπει να σπάσουν τα έρμα τα αυγά...)

 
Εκπ/κος Λυκείου
03 Απρ 2019 01:05

- Το γεγονός ότι το Λύκειο ΔΕΝ ανήκει στην υποχρεωτική εκπαίδευση αλλά σχεδόν όλοι οι απόφοιτοι Γυμνασίου συνεχίζουν να φοιτούν σε αυτό (ή το αντίθετο) είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι στο Γενικό Λύκειο φοιτά το 90-95% των απόφοιτων Γυμνασίου, ενώ μόνο ένα 5-10% στα ΕΠΑΛ, είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι στο Γενικό Λύκειο φοιτούν μαθητές με τεράστιες διαφορές στις ικανότητες/δεξιότητες, το ενδιαφέρον, τη στόχευση και τελικά την επίδοση, είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι στο Γενικό Λύκειο οι μαθητές "σπρώχνονται" για να περάσουν την τάξη ή να πάρουν απολυτήριο, είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι δεν έχουμε αποφασίσει τι είδους Λυκείου θέλουμε (προετοιμασία για τη σύγχρονη ζωή/κοινωνία, γενικής παιδείας για όλους ή προετοιμασία για τα ΑΕΙ, ακαδημαϊκό για λίγους) είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι η φοίτηση στο Λύκειο στοχεύει και περιστρέφεται γύρω από τις πανελλήνιες, είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι όλες οι μεταρρυθμίσεις στην πολύπαθη παιδεία επικεντρώνονται μόνο στο εξεταστικό, είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι δεν αλλάζει η φιλοσοφία της εκπαίδευσης, ο τρόπος διδασκαλίας και αξιολόγησης και γενικά ο τρόπος δουλειάς και νοοτροπίας των μαθητών, είναι φυσιολογικό;
- Το γεγονός ότι οι μαθητές ΔΕΝ προετοιμάζονται για την έξοδό τους στην σύγχρονη κοινωνία της γνώσης, ΔΕΝ αποκτούν δεξιότητες για τη ψηφιακή εποχή, ΔΕΝ αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας σε ένα πολυπολιτισμικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, ΔΕΝ αποκτούν "δεξιότητες του 21ου αιώνα", ΔΕΝ..., ΔΕΝ αποκτούν δεξιότητες και γνώσεις για να γίνουν οι μελλοντικοί πολίτες που θα αλλάξουν την έρμη τούτη χώρα, είναι φυσιολογικό;
- ...
Η λίστα είναι ατελείωτη! Έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα παρωχημένο, μονοκόμματο, αρτηριοσκληρωτικό, γραφειοκρατικό, ξεκομμένο από τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου! Χρειάζεται ριζική αναδόμηση, αναδιάρθρωση και ουσιαστική αναβάθμιση εκ βάθρων, με μακροχρόνιο σχεδιασμό και στόχευση, συναίνεση και σταθερότητα. Πάνω από όλα, χρειάζεται ένα σχολείο που τα παιδιά να μην βλέπουν την ώρα να πάνε σε αυτό ,όχι να φύγουν!!!

 
Παρατηρητής
03 Απρ 2019 18:16

Πολύ λογικές σκέψεις και επιχειρήματα. Θα πρότεινα στο Υπουργείο να τους ρίξει μια (σοβαρή) ματιά!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ