Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Σύγκλητος ΑΠΘ για το πολυνομοσχέδιο: Ιδρύονται Σχολές και Τμήματα χωρίς οποιαδήποτε μελέτη σκοπιμότητας- Υπονομεύεται το μέλλον της χώρας μας

Οι προτάσεις της Συγκλήτου για μετεγγραφές και νέων προγραμμάτων σπουδών
Δημοσίευση: 16/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Την έντονη ανησυχία και την αγωνία της σχετικά με τα προβλεπόμενα στο πολυνομοσχέδιο «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» διατυπώνει η Σύγκλητος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και υπογραμμίζει τα εξής:

Ιδρύονται Σχολές και Τμήματα   χωρίς   οποιαδήποτε μελέτη σκοπιμότητας

Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου ιδρύονται Σχολές και Τμήματα από συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε μελέτη σκοπιμότητας, όπως στοιχειωδώς απαιτείται ακόμη και για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Πολλά από τα προτεινόμενα εκ του μηδενός Τμήματα θεραπεύουν επιστημονικές περιοχές ήδη κορεσμένες στη χώρα μας και δεν δια-φαίνεται να προσφέρουν ευοίωνες προοπτικές απασχόλησης στους μελλοντικούς αποφοίτους τους.

«Πολυτεχνειοποίησης» αυτών των Σχολών Μηχανικών

Χωρίς να είναι σαφής η ύπαρξη οποιασδήποτε στρατηγικής για τα επαγγέλματα του Μηχανικού και τις προοπτικές ανάπτυξης των Σχολών των Μηχανικών, με το άρθρο 66 δίνεται η άμεση δυνατότητα στα Τμήματα Σχολών Μηχανικών που δεν εντάσσονται σε υφιστάμενες Πολυτεχνικές Σχολές να αυξήσουν τη διάρκεια των σπουδών τους από οκτώ σε δέκα εξάμηνα. Τα Τμήματα αυτά, στη συνέχεια, αντιστοιχίζονται με Τμήματα Πολυτεχνικών Σχολών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) και εντάσσονται σε Πολυτεχνικές Σχολές, οι οποίες, εάν δεν υπάρχουν, ιδρύονται με υπουργική απόφαση. Η αξιολόγηση της διαδικασίας «Πολυτεχνειοποίησης» αυτών των Σχολών Μηχανικών προβλέπεται να γίνει με την υποβολή «ενδεικτικών προγραμμάτων σπουδών», που θα εγκριθούν από ειδική Επιτροπή του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και όχι από το αρμόδιο για εκπαιδευτικά θέματα Υπουργείο Παιδείας. Η διαδικασία αυτή ξεπερνά κάθε έννοια ακαδημαϊκής δεοντολογίας και σε καμία περίπτωση δεν διασφαλίζει την ποιότητα των σπουδών του Μηχανικού.

Υπονομεύεται και το μέλλον της χώρας μας

Η δημιουργία, με την παραπάνω συνοπτική διαδικασία, νέων Σχολών (Πολυτεχνικών, Γεωπονικών κ.λπ.) θα οδηγήσει νομοτελειακά σε υπερπροσφορά επιστημόνων, ενώ η απασχόληση των πτυχιούχων των περισσοτέρων συναφών Τμημάτων ήδη βρίσκεται σε ύφεση, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης. Και, εάν η υψηλή ποιότητα των γνώσεων που αποκτούν οι νέες και νέοι στα ελληνικά Πανεπιστήμια αποτελεί σήμερα το βασικό προσόν για την επαγγελματική τους ένταξη, αυτό διακυβεύεται από την υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Ουσιαστικά υπονομεύεται και το μέλλον της χώρας μας, εφόσον η ανάπτυξή της βασίζεται στις ποιοτικές πανεπιστημιακές σπουδές των Ελλήνων επιστημόνων. Παρά τις γνωστές συνθήκες υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου, προκρίνονται πολιτικές, οι οποίες, αντί να στηρίξουν τις υφιστάμενες Σχολές –Τμήματα των οποίων έχουν χάσει έως και το 60% των μελών ΔΕΠ– δημιουργούν νέες Σχολές, η στελέχωση των οποίων φαίνεται να απορροφά σημαντικό μέρος των ήδη περιορισμένων πόρων. Αναπόφευκτο αποτέλεσμα της ίδρυσης τόσο μεγάλου αριθμού νέων Τμημάτων θα είναι η υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών

Μετεγγραφές φοιτητών

Με το ισχύον «χαλαρό» νομικό πλαίσιο για τις μετεγγραφές φοιτητών, μεγάλο μέρος φοιτητών των αντίστοιχων νέων Τμημάτων θα μετακινηθεί προς τα κεντρικά πανεπιστήμια, καθιστώντας δύσκολη, αν όχι αδύνατη, την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα Τμήματα του ΑΠΘ. Αν ένας στόχος της μεταρρύθμισης αυτής είναι η ενίσχυση της Περιφέρειας, τότε θα πρέπει να αναμένεται η άμεση και πλήρης κατάργηση των μετεγγραφών, εφόσον θα μπορεί πλέον κάθε υποψήφιος να επιλέγει τη Σχολή που επιθυμεί με βάση μια νέα σειρά κριτηρίων.

Νέα Προγράμματα Σπουδών

Η δημιουργία νέων προγραμμάτων σπουδών θα πρέπει να ακολουθεί την προβλεπόμενη διαδικασία που ορίζει η ΑΔΙΠ και να συνυπολογίζει την επαρκή στελέχωση των Τμημάτων στα οποία θα λειτουργεί το Πρόγραμμα Σπουδών, καθώς και την ύπαρξη της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής. Επιδιώκοντας την αριστεία στην ποιότητα σπουδών, η Σύγκλητος του ΑΠΘ προτείνει την ενίσχυση των διαδικασιών της ΑΔΙΠ με την καθιέρωση δεικτών ελέγχου ποιότητας των Προγραμμάτων Σπουδών.

Πρόταση για την ίδρυση τεσσάρων νέων Τμημάτων

Το ΑΠΘ πρότεινε στο Υπουργείο ένα σχέδιο ανάπτυξης, που προβλέπει την ίδρυση τεσσάρων νέων Τμημάτων με συγκεκριμένη διαδικασία, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Το διδακτικό έργο όλων των νέων Τμημάτων θα υποστηριχθεί μερικώς από υπηρετούντες σήμερα καθηγητές άλλων Τμημάτων. Τα νέα Τμήματα θα λειτουργήσουν μόνον εφόσον η Σύγκλητος του Ιδρύματος διαπιστώσει ότι έχουν εξασφαλισθεί επαρκές νέο προσωπικό και οι απαραίτητες υποδομές. Το ΑΠΘ ελπίζει ότι η τεκμηριωμένη αυτή πρόταση θα συμπεριληφθεί στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή.

Ετικέτες: 
ΑΠΘ

Σχόλια (6)

 
Άκης
16 Απρ 2019 13:24

Την αποκλειστικότητα δηλαδή των τμημάτων την έχει μόνο το ΑΠΘ;

 
Δεν βρίσκουν 400 ηλεκτροσυγκολητές και τους εισάγουν
17 Απρ 2019 02:36

για την Νέα Μονάδα "Πτολεμαίδα 5". Δεν βρέθηκε Έλλγνας ηλεκτροσυγκολητής και απευθύνθηκαν στο εξωτερικό.Αυτό δήλωσε ο Πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πτολεμαίδας εκφράζοντας τον προβληματισμό του.Παράγετε εσείς άνεργους πτυχιούχους Πανεπιστημίων που θα τους χαρζιλικώνουν μέχρι τα 40 οι γονείς ή θα ξενιτεύονται και εγκαταλείψτε την τεχνική εκπαίδευση αφήνοντας την σε ξένους.Ήδη όλα τα τεχνικά επαγγέλματα τα ασκούν Αλβανοί επειδή δεν τα καταδέχονται οι Έλληνες που όλοι θέλουν να γίνουν άνεργοι επιστήμονες.Παράγετε πτυχιούχους ανέργους που θα λένε ότι τζάμπα σπούδασαν.Ποιός είναι ο σωστός;Ο τεχνίτης που έχει τα λεφτά ή ο άφραγκος επιστήμονας;Η χώρα δεν αντέχει εδώ και πολλά χρόνια τόσους επιστήμονες.Χαζοί είναι ή βλάκες οι Γερμανοί που οι περισσότεροι πάνε στην τεχνική εκπαίδευση και μόνο το 10% στα Πανεπιστήμια;

 
Τμήμα Ψυχολογίας φλωρινα
17 Απρ 2019 05:38

Ετοιμαστείτε για μαζικη μετεγγραφή!

 
xatzisp
17 Απρ 2019 09:22

Πικρές αλήθειες λέει το ΑΠΘ είτε αρέσει σε κάποιους είτε όχι. Υποβαθμισμένες σπουδές βαπτισμένες ανώτατες σε υποστελεχωμένα τμήματα χωρίς ικανοποιητικά προγράμματα σπουδών, χωρίς υποδομές και με μη ικανοποιητικό επίπεδο φοιτητών. Ένας συμβιβασμός με τη μετριότητα, με συντεχνιακά και τοπικά συμφέροντα. Κρίμα! Ελπίζω να βρεθεί κάποτε η πολιτική βούληση να γίνει μία πραγματική αναδιάρθρωση του πανεπιστημιακού χάρτη. Με συγχωνεύσεις και με κλείσιμο ακόμη τμημάτων, βάση των πραγματικών αναγκών της κοινωνίας και της οικονομίας, για το μέλλον της χώρας.

 
Σοφία PhD
17 Απρ 2019 10:21

@xatzisp

"βάσει των αναγκών της οικονομίας" και της "κοινωνιας" ? Σαν ακούω προεκλογική καμπανια της ΝΔ για την Παιδεία. Μια κοινωνία Δεν πρέπει να συσχετίζει απόλυτα την εκπαίδευση της βάσει των αναγκών της οικονομίας και να ανοιγοκλεινει σχολές ετσι όπως απλά και απερίσκεπτα μιλάτε. Το ΑΠΘ εκτίθεται με τα λεγόμενα του, και δείχνει ξεκάθαρα ότι φοβάται να ανταγωνιστεί σχολές οι οποίες θα "τραβήξουν" κόσμο τα αμέσως επόμενα χρόνια. Ναι ακόμα και ένα Πανεπιστήμιο σαν το ΑΠΘ έχει λόγο να φοβάται σχολές Διεθνούς φήμης που δεν υπήρχαν μέχρι τώρα σε Πανεπιστήμιο και εσείς απαξιώνετε λέγοντας τες σχολές που φοιτούν φοιτητές χαμηλού επιπέδου. Είστε λάθος, και συστήνω μια καλύτερη ενημέρωση των αξιολογήσεων των τμημάτων ΤΕΙ τα τελευταία χρόνια , και του επιπέδου των φοιτητών που προχωράει σε μεταπτυχιακά και διδακτορικά, για να καλύψει το "κενο" που η κοινωνία έχει φορτώσει στην λέξη ΤΕΙ.

 
@Σοφια Phd
17 Απρ 2019 18:06

Σοφια μου δεν γινεται να μας απασχολουν ταυτοχρονα και η ανεργια των αποφοιτων αλλα παραλληλα η εκπαιδευση να ειναι σχεδιασμενη στα κουτουρου.
Προφανως σε ολες τις χωρες η εκπαιδευση σχεδιαζεται βασει των αναγκων της οικονομιας και της οικονομιας μονο σε αυτον εδω τον σοσιαλιστικο παραδεισο αυτα τα λογια ξενιζουν.Δεν γινεται μια χωρα με μηδενικη βιομηχανια να εχει 100 τμηματα μηχανικων ενω αλλες ισομεγεθεις χωρες να εχουν το 1/3.
Δεν λεω ομορφες και οι μικροαστικες ψευδαισθησεις οπου ολοι πρεπει να γινετε με οποιοδηποτε τιμημα επιστημονες αλλα μην γκρινιαζεται για την ανεργια μετα.
Ουτε να σας χαρτζηλικωνουν οι γονεις σας ως ανεργοι αλλα "επιστημονες"

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ