Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Τι είπε στη Βουλή ο αγορητής του Ποταμιού Γ. Μαυρωτάς επί του πολυνομοσχεδίου για την παιδεία

Δημοσίευση: 17/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Εδώ δεν μιλάμε για ένα απλό νομοσχέδιο, αλλά για ένα υπερ-πολυνομοσχέδιο που τις μέσα διατάξεις για όλα. Έχει για το νέο λύκειο και τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, για τα πρότυπα  πειραματικά σχολείων,  για τα πιστοποιητικά  μουσικών γνώσεων, για τα αρχεία του κράτους και βέβαια το αγαπημένο θέμα   του τελευταίου έτους  συγχωνεύσεις, πανεπιστημιοποιήσεις  των  ΤΕΙ που είχαν απομείνει και τα τελευταία και δημιουργία πενταετών σχολών Μηχανικών  Πολυτεχνικών Σχολών.  

Κανονικά καθένα από αυτά  τα θέματα θα έπρεπε, να  ήταν ένα ξεχωριστό  νομοσχέδιο από μόνο του και όχι  όλα μαζί  μέσα σε ένα νομοθετικό «αχταρμά», γιατί έτσι η κοινοβουλευτική διαδικασία αδικεί το πραγματικά σημαντικό περιεχόμενο.

Όπως ειπώθηκε και προηγουμένως  η Βουλή δεν μπορεί να είναι διακοσμητική, να τα συζητάει αυτά μέσα σε δύο μέρες  στα γρήγορα  και να λέμε μετά, ότι δεν υπήρχαν προτάσεις , αν και σήμερα θα προσπαθήσω και εγώ να κάνω κάποιες προτάσεις, για να μην έχει και παράπονο ο κ. Υπουργός.

Ξεκινάω από το λύκειο. Υπήρξε η Επιτροπή Λιάκου -πριν από δύο χρόνια περίπου- που είχε βγάλει ένα πόρισμα για το λύκειο και την πρόσβαση στα ΑΕΙ, το οποίο βέβαια  δεν εφαρμόστηκε  τίποτα από αυτά είναι σε κάποιο συρτάρι.

Έτσι όπως παρουσιάζεται  το συγκεκριμένο νομοσχέδιο η τρίτη λυκείου  παρουσιάζεται, ως μια τάξη προπαρασκευής για την εισαγωγή  στα  ΑΕΙ και όχι ως μια τάξη  εμβάθυνσης και ολοκλήρωσης των λυκειακών σπουδών.

Συνεπώς, το ερώτημα που προκύπτει είναι, τα παιδιά που δεν θέλουν να συνεχίσουν στο πανεπιστήμιο, τι θα κάνουν; Γιατί να μπουν σε μια διαδικασία που δεν τα αφορά; Ο μαθητής που θα έχει εξασφαλίσει την είσοδό του σε ένα τμήμα ελεύθερης πρόσβασης, από το Σεπτέμβριο θα κάνει μάθημα μέσα σε μια τάξη με μαθητές, που θα θέλουν να δώσουν πανελλήνιες, δημιουργώντας έτσι μια ετερογένεια στην τάξη, δύσκολα διαχειρίσημη από τους εκπαιδευτικούς. Δηλαδή, θα δημιουργηθούν μαθητές δύο ταχυτήτων μέσα στις τάξεις, άρα και δύο διαφορετικά σχέδια μαθήματος. Από τη μια αυξάνονται οι ώρες και είναι σωστό αυτό, για να βοηθηθούν τα παιδιά που θα δώσουν πανελλήνιες και από την άλλη, θα πρέπει να χωριστούν σε δύο διαφορετικά επίπεδα.

Αν θέλουμε πραγματικά την αναβάθμιση του λυκείου, αυτό που λέει το Ποτάμι, ότι θα πρέπει να κάνουμε είναι, αυτό να περνάει μέσα από το ενιαίο απολυτήριο. Γι' αυτό τον σκοπό, η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας είναι η μόνη λύση, ώστε να έχουμε μια ενιαία αξιολόγηση από τον Έβρο ως στην Γαύδο και να μπορούμε πραγματικά να μιλάμε για ενιαίο και εθνικό απολυτήριο. Δυστυχώς όμως, η τράπεζα θεμάτων έπεσε θύμα των αρχικών ατελειών της και της ιδεοληψίας του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ήταν το πρώτο πράγμα που κατήργησε και έκτοτε, δεν το έχει ξαναφέρει στην επιφάνεια, παρά τη χρησιμότητα που μπορεί να έχει. Έτσι όπως γίνεται η διαδικασία είναι καταδικασμένη να εκφυλιστεί, καθότι περιλαμβάνει μόνο την Γ΄ Λυκείου να έχει ενδοσχολικές εξετάσεις και μάλιστα μειωμένης αξιοπιστίας, καθότι δεν θα υπάρχει ομοιομορφία στα θέματα. Το κάθε σχολείο θα θέλει να φαίνεται καλό και θα βάζει πιο εύκολα θέματα και για τα εικοσαριά, για τα οποία δεν θέλουμε να υπάρχει αυτός ο πληθωρισμός, θα είναι ο κανόνας και η πίεση στους καθηγητές θα είναι ο κανόνας, ειδικά όταν είναι 60% τα προφορικά και 40% τα γραπτά, ο συντελεστής βαρύτητας.

Και, επειδή ο υπουργός παραπονείται, ότι δεν έχουμε προτάσεις, έχω κάποιες συγκεκριμένες να πω, στα γρήγορα, για τα θέματα του λυκείου, για την αναβάθμιση του λυκείου και όχι μόνο της τελευταίας τάξης. Θα πρέπει να συμμετέχουν στον βαθμό του απολυτηρίου και οι τρεις τάξεις. Οι ενδοσχολικές εξετάσεις να γίνονται από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, ώστε να υπάρχει ενιαία αξιολόγηση με θέματα πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις που αξιολογούν δηλαδή κριτική σκέψη και όχι παπαγαλία. Ας δούμε λίγο την διεθνή πρακτική. Για παράδειγμα υπάρχουν τα SAT που δίνονται στην Αμερική και άλλα πολλά διαγωνίσματα, τα οποία έχουν μια τέτοια μορφή που είναι και εύκολη η διόρθωση και μπορούν να αποτιμήσουν την κριτική και αναλυτική ικανότητα των μαθητών. Στις εξετάσεις, για παράδειγμα, να συμμετέχουν για 70% στο βαθμό και 30% να είναι η συνολική παρουσία στην τάξη, έτσι ώστε να μην υπάρχει μεγάλος βαθμός αυθαιρεσίας. Η συμμετοχή στο απολυτήριο θα μπορούσε να ήταν 20% της Α΄ λυκείου, 30% της Β΄ λυκείου και 50% της Γ΄ λυκείου, για να διαμορφωθεί ο βαθμός του απολυτηρίου και στο βαθμό πρόσβασης στα ΑΕΙ. Εάν θέλαμε εναλλακτικά θα μπορούσαμε  να συμμετέχει μόνο ο βαθμός  της Γ΄ λυκείου και να διαχωρίσουμε το απολυτήριο  από την πρόσβαση στα ΑΕΙ.

Το δεύτερο είναι ότι το υπουργείο, όπως είναι τώρα, καθορίζει απόλυτα τον αριθμό των εισακτέων  στα πανεπιστημιακά τμήματα.  Εμείς λέμε , ότι θα δέχεται μια  εισήγηση από την σύγκλητο,  από το κάθε τμήμα βασικά, και δεν θα μπορεί να αποκλίνει  πάνω από συν-πλην  20% από αυτή την εισήγηση,  έτσι ώστε ουσιαστικά  να μην κάμπτεται η αυτονομία  των ιδρυμάτων.  Γιατί φοβάμαι, ότι για να προκύψουν  τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης,  θα φουσκώσει  το υπουργείο τους αριθμούς των εισακτέων ανά τμήμα, ακόμα και σε τμήματα όχι υψηλής ζήτησης.

Επίσης, το κάθε τμήμα θα μπορεί να καθορίζει τον συντελεστή βαρύτητας του κάθε μαθήματος από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, σε ένα εύρος που θα του δίνει το υπουργείο, δηλαδή, από 10% έως 40%. Για παράδειγμα, δεν μπορεί τα μαθηματικά να έχουν την ίδια βαρύτητα με τη χημεία. Το ίδιο για ένα τμήμα μαθηματικών και το ίδιο για ένα τμήμα χημείας. Θα πρέπει δηλαδή να έχει μια ευελιξία το κάθε τμήμα, να καθορίζει τους συντελεστές βαρύτητας.

Επίσης, λέμε ότι ακόμα και στα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης θα πρέπει να υπάρχει κατώφλι εισόδου για το βαθμό απολυτηρίου, όπου το ελάχιστο είναι το 10, να βάλουμε ένα 12,13, ώστε να μην εγκαταλείπει την Γ΄ λυκείου ο κάθε μαθητής, να μην εγκαταλείπει την προσπάθεια και να υπάρχει και ένα απόλυτο βαθμολογικό κατώφλι εισόδου από τις πανελλήνιες για τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Μπορούμε να μη βάλουμε για παράδειγμα τα 10.000 μόρια, να βάλουμε τα 8000 μόρια, αλλά να υπάρχει και ένα απόλυτο κατώφλι.

Για τα πρότυπα και πειραματικά, θα μιλήσω στην κατά άρθρον συζήτηση. Υπάρχουν λεπτομέρειες που μπορεί να κάνουν τη διαφορά. Και μπαίνω στο κεφάλαιο των πανεπιστημιοποιήσεων των ΤΕΙ.  Δεν θα επαναλάβω πράγματα που έχουμε πει αρκετές φορές,  σε αυτά τα δύο, τρία νομοσχέδια  που έχουν έρθει, τα σχετικά  με τις συγχωνεύσεις, πανεπιστημιοποιήσεις κ.λπ. .  

Η συζήτηση για το αν χρειαζόμαστε την βαθμίδα των ΤΕΙ στο παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας, είναι κάτι που είχε γίνει το 2016 στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Είχαμε καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα, σε τρεις κατηγορίες, ας το πούμε, ΤΕΙ, κάποια που μπορούσαν να γίνουν πανεπιστημιακά, κάποια που θέλουν κάποιο χρόνο και κάποια που δεν μπορούσαν. Αυτό εγκαταλείφθηκε όμως και τώρα πηγαίνουμε σε μία άλλη φάση που οριζόντια όλα τα ΤΕΙ γίνονται πανεπιστημιακά τμήματα και θα δούμε ότι στο μέλλον θα λείψουν τα στελέχη εφαρμογών, δηλαδή, ουσιαστικά, στην πυραμίδα παραγωγής αυτά τα μεσαία στελέχη που είναι απαραίτητα, γιατί θα έχουμε στο μέλλον μόνο πτυχιούχους πανεπιστημίων και η δεύτερη βαθμίδα θα είναι οι διετής δομές στα πανεπιστήμια, από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ.

Το ερώτημα είναι αν θα είναι έτοιμα να λειτουργήσουν όλα αυτά τα νέα τμήματα σε μερικούς μήνες ή κάποια από αυτά θα υπάρχουν μόνο στο μηχανογραφικό ενώ στην πραγματικότητα θα είναι αδειανά πουκάμισα και να σας πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που βρήκαμε μέσα στο νομοσχέδιο. Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος μετατρέπεται σε Τμήμα Χημικών Μηχανικών στην Κοζάνη και αν μπείτε στο site -και αυτό δεν αφορά νέο τμήμα αφορά Απλώς μία μετονομασία- του συγκεκριμένου Τμήματος, θα δείτε ότι έχει δύο καθηγητές σαν Τμήμα και άλλους πέντε από την Πολυτεχνική Σχολή δανεικούς. Πρόκειται για καθόλα πανάξιους συναδέλφους, αρκετούς εκ των οποίων τους γνωρίζω εξ αντικειμένου. Όμως με επτά μέλη ΔΕΠ μπορείς να κάνεις ένα μία Σχολή Χημικών Μηχανικών, ένα τμήμα Χημικών Μηχανικών, όταν στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο έχει 56 μέλη ΔΕΠ η αντίστοιχη Σχολή Χημικών Μηχανικών, στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη έχει 26 μέλη ΔΕΠ. Πότε θα προλάβουν να φτιάξουν μέχρι το Σεπτέμβριο πρόγραμμα σπουδών, να δημιουργήσουν εργαστήρια, να προσλάβουν προσωπικό; Και όλα αυτά είναι με μία μετονομασία, όχι ίδρυση ολόκληρου τμήματος.

Για την Πάτρα θα τα πούμε αύριο στην επί των άρθρων συζήτηση και για την Νομική Σχολή, που δημιουργείται εκεί πέρα και η απορία είναι γιατί όχι και στην Κρήτη και στη Θεσσαλία, εφόσον είναι τόσο εύκολα να κάνουμε σχολές και γιατί στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο αρνηθήκαμε την Κτηνιατρική Σχολή, με την ίδια λογική. Η λεπτομέρεια ότι η Σύγκλητος καταψήφισε το παρόν σχέδιο νόμου, θα ληφθεί υπόψη;

Βλέπουμε με πολύ ενδιαφέρον τα πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα και στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ότι έχουμε ένα Ινστιτούτο Μεσογειακής Διατροφής και Λειτουργικών Τροφίμων στην Καλαμάτα και στην ίδια πόλη, στην Καλαμάτα, στο ίδιο Ερευνητικό Κέντρο έχουμε Ινστιτούτο Ελιάς και Ελαιολάδου και η απορία είναι, η ελιά και το ελαιόλαδο δεν είναι στη μεσογειακή διατροφή και γιατί έχουμε δύο ινστιτούτα και γιατί να μη φτιάξουμε και ένα στη Νεμέα για κρασί και σταφίδα;

Επίσης και κλείνω με αυτό, κύριε Πρόεδρε, για το άρθρο 66 έχουμε πολύ συγκεκριμένες ενστάσεις για την επιτροπή. Η επταμελής επιτροπή γιατί να έχει από το Υπουργείο Υποδομών μόνο, όταν υπάρχει το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής που και αυτό έχει μηχανικούς, το Ναυτιλίας που έχει και αυτό ναυπηγούς μηχανικούς και από τα 7 μέλη, τα 6 είναι ουσιαστικά κυβερνητικά και μόνο του ΤΕΕ είναι ανεξάρτητο μέλος και νομίζουμε ότι αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το αλλάξουμε και δεν μπορεί να πηγαίνουμε έτσι εύκολα σε έναν πληθωρισμό επαγγελματικό, δηλαδή να δημιουργούμε έναν πληθωρισμό στα επαγγέλματα του μηχανικού.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ