Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Ν. Φίλης: Υπάρχει θέμα αιτιολόγησης γιατί το πολυνομοσχέδιο αυτό έρχεται υπό τις συνθήκες που έρχεται στη Βουλή

Δημοσίευση: 17/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Υπάρχει ένα θέμα αιτιολόγησης, γιατί το νομοσχέδιο αυτό έρχεται υπό τις συνθήκες που έρχεται στη Βουλή. Θα δεχθώ ότι υπήρξε ένας άτυπος διάλογος, αλλά, όμως, άτυπος, χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί εγκαίρως το νομοσχέδιο.
Αυτό είπε σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ο εισηγητής επί του πολυνομοσχεδίου για την παιδεία Νίκος Φίλης.

Η αιτιολόγηση από τον υπουργό Παιδείας

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου διατύπωσε την ακόλουθη αιτιολογία:

Ο λόγος που χαρακτηρίζεται επείγον, είναι επειδή υπήρχαν πάρα πολλά νομοσχέδια προς ψήφιση. Υπήρχε ένας μεγάλος φόρτος εργασίας και στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για ένα νομοσχέδιο που συζητιέται επί της ουσίας εδώ και ενάμιση χρόνο και έχει αναρτηθεί και για μεγάλο χρονικό διάστημα, όχι όλες του οι διατάξεις, αυτό γίνεται σε πολλά νομοσχέδια, στη δημόσια διαβούλευση. Εμείς συζητήσαμε προτάσεις και δεν λάβαμε καμία απολύτως πρόταση από κανένα κόμμα της Αντιπολίτευσης, κυρίως στα θέματα της Τρίτης Λυκείου, παρά μόνο γενικότητες. Επιμένω, ότι ήταν στη διαβούλευση για πολλές ημέρες και επειδή πρέπει τα παιδιά για το φθινόπωρο να ξέρουν πόσοι εισάγονται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, θεωρήσαμε ότι είναι πολύ καλύτερο να ξέρουν τον νέο «χάρτη» παρά μέρος, μόνον, του νέου «χάρτη». Επειδή έρχονται και οι διακοπές, θεωρήσαμε ότι πρέπει να εισαχθεί ως επείγον. Προφανώς, αυτό δεν περιορίζει τον αριθμό των ωρών που μπορούμε να συζητήσουμε αυτό το νομοσχέδιο.

Νίκη Κεραμέως(Εισηγήτρια της Ν.Δ.): Κύριε Πρόεδρε, χθες τα μεσάνυχτα κατατέθηκε αυτό εδώ το νομοσχέδιο, το οποίο δεν είναι όπως το βλέπετε, είναι επί τέσσερα, έχει 4 σελίδες ανά φύλλο. Χθες τα μεσάνυχτα, 1120 σελίδες, 226 άρθρα, προς συζήτηση μερικές ώρες αργότερα. Και 8 το πρωί να ξεκινούσε κάποιος να διαβάσει -που δεν μπορούσε να ξεκινήσει 8, διότι μέχρι τις 11 το σύστημα είχε πέσει, προφανώς από τους συναδέλφους που όλοι έμπαιναν να κατεβάσουν το νομοσχέδιο,εγώ πριν από τις 11 δεν μπόρεσα να το τυπώσω όλο-  είχαμε επί της ουσίας τρεις ώρες να διαβάσουμε 1120 σελίδες.

Εγώ με όλο το σεβασμό κ. Φίλη -λέτε ότι δεν είναι η ουσία- λυπάμαι πάρα πολύ, εγώ δεν μπορώ να μιλήσω για την ουσία εάν δεν έχω διαβάσει τις διατάξεις. Δεν ξέρω εσείς πώς το κάνετε και εγώ προκαλώ,  κ. Πρόεδρε όλους τους συναδέλφους βουλευτές, με όλο το σεβασμό, να μου πουν, ποιος έχει διαβάσει 1120 σελίδες σε τέσσερις ώρες. Να μας το πουν ευθέως, διότι διαφορετικά μιλάμε για έναν πλήρη εμπαιγμό της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.

Μιλάμε για διατάξεις άσχετες. Από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους - πόσο επείγουσες είναι, κύριε Υπουργέ, οι διατάξεις για τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, σας ρωτώ ευθέως -  μέχρι τα Πειραματικά σχολεία, μέχρι την κατάργηση 5 τριτοβάθμιων ιδρυμάτων. Ξέρετε εδώ είναι σαφές ότι θέλετε να δώσετε ως κυβέρνηση την τελειωτική βολή στην ισοπέδωση της εκπαίδευσης που έχετε επιφέρει τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Προφανώς, δεν σας ενδιαφέρουν οι συνέπειες, γιατί δεν θα είστε κυβέρνηση και εσείς, κύριε Υπουργέ, δεν θα είστε Υπουργός, αλλά στο μεταξύ, αυτά που περνάνε νύχτα, γιατί νύχτα είναι αυτά, θα επηρεάσουν χιλιάδες μαθητές, φοιτητές, καθηγητές, εκπαιδευτικούς, γονείς αλλά και τη χώρα μας γενικότερα.

Εδώ, λοιπόν, δύο τινά συμβαίνουν. ΄Η το Υπουργείο δεν έχει την παραμικρή ικανότητα στη διαχείριση της εκτελεστικής εξουσίας, δεν είναι σε θέση να προγραμματίσει το χρόνο για να μπορέσει να γίνει διάλογος ή δεν θέλει το διάλογο. Θέλει να ελαχιστοποιήσει το διάλογο, θέλει να αποσιωπήσει τις αντίθετες φωνές.

Εμείς, λοιπόν, ως αξιωματική αντιπολίτευση καταλήγουμε με τρεις θέσεις. Πρώτον, σας καλούμε να αποσύρετε, κύριε Υπουργέ, το νομοσχέδιο και να το επαναφέρετε με κανονικές διαδικασίες, διαφορετικά θα έχετε ξεκάθαρα δηλώσει ότι δεν σας ενδιαφέρει ο διάλογος, δεν σας ενδιαφέρει η άποψη κανενός.

Δεύτερον, το λέω ευθέως για να είμαστε εντάξει, εμείς ως Ν.Δ. θα δημοσιοποιήσουμε τη λίστα όλων των φορέων που θα καλέσουμε και είναι πάρα πάρα πολλοί, κύριε Υπουργέ. Είναι 50 φορείς, διότι πάνω από 50 φορείς θίγονται από αυτό το νομοσχέδιο. Θα το δημοσιοποιήσουμε για να κρίνει ο ελληνικός λαός, για να κρίνει ο εκπαιδευτικός κόσμος, ποιους επιλέγετε εσείς τελικά να έρθουν, διότι, να το πούμε εδώ ευθέως, ότι η απόφαση για την κλήση των φορέων είναι στο προεδρείο της Επιτροπής προφανώς -φαντάζομαι θα μας επιβεβαιώσει- μετά από συμβουλή του Υπουργού.

Τρίτον, θέλω να ρωτήσω ευθέως τον κ. Υπουργό, εάν αληθεύει ότι έχουν ήδη σταλεί μηνύματα από το Υπουργείο ή από στελέχη του Υπουργείου σε κάποιους φορείς που τους λέτε, ερωτώ, να είναι έτοιμοι στα πέριξ αύριο το πρωί για τη συνεδρίαση των φορέων.

Αληθεύει και αν αληθεύει, γιατί στέλνονται επιλεκτικά σε κάποιους και όχι σε άλλους;

Είναι μία ευθεία ερώτηση, για να ξέρει όλος ο κόσμος που μας παρακολουθεί πώς δρομολογείτε το δημόσιο κοινοβουλευτικό διάλογο.

Εύη Χριστοφιλοπούλου (Ειδική Αγορήτρια της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΔΗΜ.ΑΡ.): 
Καταρχήν, επί της διαδικασίας, θα μπούμε και στην ουσία, βέβαια. Πρόκειται για μια κοινοβουλευτική διαδικασία που προκαλεί ντροπή, κυριολεκτικά. Δεν είναι δυνατόν μέσα σε λίγες ώρες, εγώ δεν ξέρω εάν είναι τρεις ή τέσσερις ώρες, αυτό το νομοσχέδιο των 226 άρθρων να διαβαστεί.

Ξέρετε, εμείς θέλουμε να διαβάζουμε. Δεν ξέρω ποιος δε θέλει να διαβάσει, αλλά εμείς θέλουμε να διαβάζουμε τα νομοσχέδια.
Πρώτον, άκουσα κύριε Υπουργέ, ότι είπατε ότι έγινε ένας διάλογος. Συμφωνώ με τον κ. Φίλη, ότι έγινε άτυπος διάλογος. Έγινε, δηλαδή, διαβούλευση στο διαδίκτυο και καλούσατε εσείς κατά βούληση συγκλήτους, φορείς και επιμέρους καθηγητές.

Θέλω να σας θυμίσω, αγαπητέ κύριε Υπουργέ, ότι όταν καλέσατε τα κόμματα, η κ. Γεννηματά ήταν ίσως και η μόνη πολιτική αρχηγός η οποία θέλησε να συνεργαστεί και έγινε το 2017 συνάντηση μαζί σας.

Μπορείτε να το επιβεβαιώσετε.

Γιατί το κάναμε αυτό;

Όχι γιατί συμφωνούσαμε με τη σειρά εξαγγελιών που, τόσο εσείς όσο και ο κ. Τσίπρας, κάνατε κάθε τόσο, πότε από την ΔΕΘ ή από αλλού, αλλά γιατί πιστεύουμε, στο Κίνημα Αλλαγής, ότι η εκπαίδευση είναι ίσως το κατεξοχήν ζήτημα στο οποίο πρέπει να υπάρχει εθνική συνεννόηση.

Τουλάχιστον, εθνική συνεννόηση των δημοκρατικών δυνάμεων του τόπου.

Προσήλθαμε, λοιπόν, στη συνάντηση αυτή μαζί σας, κύριε Υπουργέ, ακριβώς, σεβόμενοι την ανάγκη αυτή για εθνική συνεννόηση. Όμως, δε θέλετε τον θεσμικό διάλογο. Θέλετε να βλέπετε επιμέρους τους φορείς, όπως ας βολεύει και να δέχεστε εισηγήσεις ή αποφάσεις των συγκλήτων, όποιες σας βολεύει, γιατί όποιες δεν σας βολεύει τις πετάτε στον κάλαθο των αχρήστων, όπως του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του ΑΠΘ και άλλων φορέων.

Άρα, λοιπόν, είναι μια διαβούλευση την οποία κάνετε εσείς, ως πατριάρχης της παιδείας και μόνον.

Ναι μεν καταργήσατε το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, στο οποίο άλλωστε η παράταξή σας ουδέποτε μετείχε και εισαγάγατε έναν άλλο θεσμό διαλόγου.

Εγώ σας ερωτώ, αυτή την Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, πόσες φορές τη συγκαλέσατε, όταν φέρνετε εδώ ένα πολυνομοσχέδιο που αφορά το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, νέο λύκειο, όλες τις διατάξεις για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, όταν αφορά ένα πολύ μεγάλο μέρος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ουσιαστικά βάζει ταφόπλακα στην τεχνολογική εκπαίδευση στη χώρα;

Εδώ θέλω να διαφωνήσω με την κ. Κεραμέως και την Ν.Δ., που σας ζήτησε να το επαναφέρετε υπό κανονικές συνθήκες. Εμείς σας ζητούμε να το αποσύρετε και αν σέβεστε την ουσία και την προοπτική της εκπαίδευσης, να αρχίσετε διάλογο και με τα κόμματα και τους θεσμικούς φορείς. Θεσμικό, όμως, διάλογο και όχι κατ' ιδίαν.

Διαφωνούμε, λοιπόν, κύριε Πρόεδρε και καταγγέλλουμε αυτή τη διαδικασία. Θα καθίσουμε να ακούσουμε τους φορείς αλλά δεν δεσμευόμαστε ότι θα καθίσουμε.

Εμείς θέλουμε να αποχωρήσουμε εγκαίρως, ούτως ώστε να φανεί αυτή η παρωδία που επιχειρείται στο μεγαλύτερο θέμα της χώρας, που είναι η εκπαίδευση, η εκπαίδευση των παιδιών μας.

Γιάννης Σαρίδης (Ειδικός Αγορητής της Ένωσης Κεντρώων): 
Τα ξημερώματα κ. Πρόεδρε ενημερωθήκαμε μέσα από τα κινητά μας ότι σήμερα το μεσημέρι στις 3 η ώρα θα είχαμε την Επιτροπή Μορφωτικών για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Και θα έπρεπε εμείς να ασχοληθούμε από το πρωί να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε όλον αυτόν τον όγκο των άρθρων και να μπορούμε σήμερα να πάρουμε θέση και να προσπαθήσουμε να είμαστε χρήσιμοι απέναντι στην κοινωνία, στους πολίτες, στους μαθητές. Να διατυπώσουμε δηλαδή τις απόψεις αυτές που είτε διαφωνώντας, είτε συμφωνώντας με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα μπορούσαν να λειτουργήσουν σε μια καλά δουλεμένη κοινοβουλευτική διαδικασία.

Δεν βλέπω κύριε Υπουργέ, να έχουν κρατηθεί τα προσχήματα στη συγκεκριμένη περίπτωση. Είναι πάγια πρακτική της κυβέρνησης, ο συγκεκριμένος τρόπος νομοθέτησης.

Δεν θα μπω στην λογική γιατί προχωρούμε έτσι, εφόσον έχουμε βγει από τα μνημόνια, εφόσον δεν μας κυνηγάει κανείς.

Εγώ θα πω ότι η δημοκρατία και γενικά οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες δεν ωφελούνται με τέτοιους είδους πρακτικές.

Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θέλω πραγματικά να μου πει ο Υπουργός πως και τα αρχεία του κράτους μπαίνουν στην λογική του επείγοντος. Γιατί δηλαδή έχουμε ένα νομοσχέδιο που έχει τρία διαφορετικά θέματα. Από πού κι ως πού και τα τρία αυτά θέματα μπαίνουν μέσα στη λογική του επείγοντος;

Επίσης, έχουμε και τις λοιπές διατάξεις.

Δηλαδή, το ίδιο είναι να κάτσεις να ψηφίσεις ή να συζητήσεις ένα νομοσχέδιο με 260 άρθρα και το ίδιο είναι με 60 ή 70; Όχι βέβαια.

Επομένως, γιατί μπαίνουμε μέσα σε αυτή τη λογική; Φαίνεται ότι ξέχασε o ΣΥ.ΡΙΖ.Α. όταν ήταν το κόμμα του 4% τι ανθρώπινους πόρους είχε από πίσω του για να μπορέσει να είναι χρήσιμος στις δημοκρατικές και τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, όποτε και αν απαιτούντο εκείνο τον καιρό, που ήθελε να εκφράσει μια άποψη, που ήθελε να εκφράσει μια γνώμη. Τώρα, είναι κυβέρνηση και όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν.
Κύριε Πρόεδρε, η Ένωση Κεντρώων ζητάει την απόσυρση του νομοσχεδίου ή τουλάχιστον την απόσυρση των δύο τμημάτων αυτού του νομοσχεδίου, τα οποία, η Ένωση Κεντρώων ακόμα και με την επιχειρηματολογία του κ. Υπουργού, δεν τα βλέπει ότι είναι με τη μορφή του επείγοντος. Ευχαριστώ.
 
Γ. Μαυρωτάς: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Θα ήθελαν να πω ότι είναι πραγματικά «fast track» αυτές οι νομοθετικές διαδικασίες. Το έχουμε συνηθίσει, αλλά δε μπορεί συνεχώς να επικαλούμαστε τη δικαιολογία ότι ήταν κάτι πολύ καιρό σε διαβούλευση, γιατί μόνο το ένα τρίτο από αυτό το νομοσχέδιο ήταν σε διαβούλευση και από αυτά που ήταν σε διαβούλευση, κάποια πράγματα που ήρθαν χθες είναι αλλαγμένα και από την άλλη μεριά, όταν λέει ο κ. Υπουργός ότι όλο αυτό το διάστημα δεν κάνουμε προτάσεις, οι προτάσεις είναι για να τις κάνουν οι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς στην εξωκοινοβουλευτική διαδικασία. Στην κοινοβουλευτική διαδικασία τις προτάσεις κάνουν τα κόμματα.

Δεν νομίζω ότι άλλες φορές που κάναμε προτάσεις, όπως για παράδειγμα, στις μετεγγραφές των φοιτητών στα Α.Ε.Ι. πριν από ένα χρόνο περίπου, αυτές αξιοποιήθηκαν κατά οποιοδήποτε τρόπο. Ακόμη είναι σε κάποιο συρτάρι και περιμένουν.

Θα ήθελα να πω ότι η Βουλή δεν είναι διακοσμητική και πρέπει να έχουμε άπλετο χρόνο εδώ πέρα για να το δούμε και να μπούμε και στην ουσία των πραγμάτων. Όμως, αυτό χρειάζεται κάποιο χρόνο. Θα πρέπει να φύγουν από το νομοσχέδιο αυτά που δεν είναι επείγοντα και δέχομαι ότι κάποια μπορεί να είναι όντως επείγοντα. Το κυριότερο είναι να μην έχουμε τροπολογίες κατά τη διάρκεια του νομοσχεδίου. Άμα είναι να πάμε την Δευτέρα στην Ολομέλεια θα εξαρτηθεί και από τον αριθμό των Βουλευτών που θα εγγραφούν για να μιλήσουν.

Σχόλια (3)

 
Η εξέλιξη των Δρ ΕΔΙΠ και ΕΕΠ στο νέο πολυνομοσχέδιο
18 Απρ 2019 08:50

κύριε Φίλη ο κλάδος περιμένει από εσάς να καταθέσετε τροπολογία στο νομοσχέδιο αυτό για την εξέλιξη των ΕΔΙΠ και ΕΕΠ. Είναι μια αδικία που πρέπει να διορθώσετε όπως και εσείς έχετε παραδεχθεί σε σχέση με τους λέκτορες εφαρμογών των ΤΕΙ που έγιναν λέκτορες χωρίς καν διδακτορικό μετά τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ με τα ΑΕΙ. Αναμένουμε λοιπόν...

 
karas
18 Απρ 2019 10:49

η ομοσπονδία μας κατέθεσε σχετική πρόταση στα κόμματα;

 
adzogr
18 Απρ 2019 22:06

Αφού όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν συμφωνούν με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ας δηλώσουν ευθέως ότι μετά τις εκλογές, εάν βεβαίως ηττηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ, θα ακυρώσουν το νομοσχέδιο και θα προχωρήσουν, μετά από μία σοβαρή διαβούλευση, στη σύνταξη ενός νομοσχεδίου που θα έχει την αποδοχή της πλειοψηφίας των κομμάτων και των παιδαγωγικών φορέων. Στο τέλος-τέλος Δημοκρατία έχουμε είτε το θέλει ο Γαβρόγλου είτε όχι.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean