Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Έκθεση Επιστημονικής Υπηρεσίας Βουλής: Θέσπιση κανόνων αξιολόγησης δομών και εκπαιδευτικών ΤΕΙ για την ένταξη στα Πανεπιστήμια

Χρήζει τεκμηρίωσης και θέσπισης κανόνων, οι οποίοι περιλαμβάνουν την αξιολόγηση των υφιστάμενων δομών και του διδακτικού προσωπικού του ιδρύματος, που πρόκειται να ενταχθούν στο Πανεπιστήμιο
Δημοσίευση: 20/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Α. Η  μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος του πανεπιστημιακού τομέα σε ίδρυμα του τεχνολογικού τομέα δεν είναι επιτρεπτή κατά το Σύνταγμα.

Β. Η μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος του τεχνολογικού τομέα σε αντίστοιχο ίδρυμα του πανεπιστημιακού τομέα αποτελεί εξαιρετική ρύθμιση, η οποία χρήζει επαρκούς τεκμηρίωσης.

Γ. Με την μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος σε πανεπιστημιακό εξισώνονται λειτουργικώς η κατάργηση και ένταξη Τ.Ε.Ι. σε Πανεπιστημιακό ίδρυμα.

Δ. Τέτοια ένταξη ομοίως χρήζει τεκμηρίωσης και θέσπισης κανόνων, οι οποίοι περιλαμβάνουν την αξιολόγηση των υφιστάμενων δομών και του διδακτικού προσωπικού του ιδρύματος, που πρόκειται να ενταχθούν στο Πανεπιστήμιο, αλλά και τον απαιτούμενο χρόνο και τις ειδικότερες διαδικασίες μετάβασης, ώστε, αφενός, να εκπληρώνεται εν τοις πράγμασι η προβλεπόμενη πανεπιστημιακή αποστολή και, αφετέρου, να μην ματαιώνεται η τεχνολογική ανώτατη εκπαίδευση, περιλαμβανομένων των εφαρμοσμένων επιστημών.

Τις παραπάνω παρατηρήσεις κάνει η Επιστημονικής Υπηρεσίας Βουλής, επί του Πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, το οποίο εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής τη Μ. Δευτέρα.

Ειδικότερα η Επιστημονική Επιτροπή αναφέρει στην έκθεσή της:

Με το Μέρος Α ́ προτείνεται η κατάργηση των Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας, Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας, Τ.Ε.Ι. Κρήτης, Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας και Τ.Ε.Ι. Πελοποννήσου και η ένταξή τους σε υφιστάμενα ή ιδρυόμενα Πανεπιστήμια.

Το νομοσχέδιο εκκινεί από την αντίληψη ότι η διάκριση στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης μεταξύ ιδρυμάτων τεχνολογικής και θεωρητικής κατεύθυνσης είναι παρωχημένη. Περαιτέρω, κατά την αιτιολογική έκθεση, «το Σύνταγμα δεν εισάγει διάκριση της ανώτατης εκπαίδευσης σε τεχνολογική και θεωρητική και ως εκ τούτου δεν επιβάλλει την ύπαρξη και παροχή διακριτής ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης και μάλιστα από διακριτά ιδρύματα» (σελ. 1). Για αυτόν τον λόγο, η προτεινόμενη μεταρρύθμιση στηρίζεται στην ένταξη των καταργούμενων Τ.Ε.Ι. σε πανεπιστημιακά ιδρύματα με σκοπό τον συνδυασμό της θεωρητικής γνώσης των Πανεπιστημίων με την τεχνολογική εμπειρία των Τ.Ε.Ι. (σελ. 3 της αιτιολογικής έκθεσης).

Εν προκειμένω - ανεξαρτήτως του εάν έχει ή όχι συνταγματική κατοχύρωση η νομοθετική διάκριση μεταξύ Πανεπιστημίων και ιδρυμάτων του τεχνολογικού τομέα, η οποία πάντως αποτυπώνεται κατά τα ανωτέρω στις ισχύουσες διατάξεις των άρθρων 1 και 4 του ν. 4485/2017 - δεν αμφισβητείται ότι το περιεχόμενο της ανώτατης εκπαίδευσης περιλαμβάνει και «τις εφαρμογές των σύγχρονων επιστημών, της τεχνολογίας και των τεχνών συνδυάζοντας την ανάπτυξη του κατάλληλου θεωρητικού υποβάθρου σπουδών με την υψηλού επιπέδου εργαστηριακή και πρακτική άσκηση» (άρθρο 4 παρ. 2 ν. 4485/2017). Επομένως, υπό οποιαδήποτε εκδοχή, η επιχειρούμενη οργανωτική ενοποίηση, και δη σε μείζονα κλίμακα, των δύο τομέων, δεν πρέπει να οδηγεί κατ’ αποτέλεσμα σε ματαίωση ή υποβάθμιση της τεχνολογικής ανώτατης εκπαίδευσης, στην οποία, σημειωτέον, περιλαμβάνεται και η υψηλού επιπέδου εργαστηριακή και πρακτική άσκηση.

Περαιτέρω, συμφώνως προς το άρθρο 16 παρ. 5 εδ. (γ) του Συντάγματος, επιτρέπεται η συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Όπως έχει επισημανθεί και σε παλαιότερες εκθέσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής (βλ., την έκθεση της 31.7.2018 επί του νομοσχεδίου «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις» - ν. 4559/2018, και την έκθεση της 23.8.2018 επί του νομοσχεδίου «Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και άλλες διατάξεις» - ν. 4521/2018), η διάταξη αυτή ουδέν αναφέρει περί μετατροπής. Η έννοια της μετατροπής εισήχθη από τον κοινό νομοθέτη για την ένταξη ανώτερων σχολών στην κατηγορία της ανώτατης εκπαίδευσης, στο ρυθμιστικό εύρος της οποίας ο συντακτικός νομοθέτης δεν περιελάμβανε τα εν λόγω ιδρύματα. Επομένως, η έννοια της μετατροπής είχε και έχει ως περιεχόμενο την αναβάθμιση του καθεστώτος της παρεχόμενης εκπαίδευσης και όχι την αλλοίωση της συνταγματικής προστασίας του πανεπιστημιακού τομέα, τον οποίο και είχε υπόψη του ο συντακτικός νομοθέτης. Kατά τα ανωτέρω, η μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος του πανεπιστημιακού τομέα σε ίδρυμα του τεχνολογικού τομέα δεν είναι επιτρεπτή κατά το Σύνταγμα. Η μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος του τεχνολογικού τομέα σε αντίστοιχο ίδρυμα του πανεπιστημιακού τομέα αποτελεί εξαιρετική ρύθμιση, η οποία χρήζει επαρκούς τεκμηρίωσης.

Με την μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος σε πανεπιστημιακό εξισώνονται λειτουργικώς η κατάργηση και ένταξη Τ.Ε.Ι. σε Πανεπιστημιακό ίδρυμα. Τέτοια ένταξη ομοίως χρήζει τεκμηρίωσης και θέσπισης κανόνων, οι οποίοι περιλαμβάνουν την αξιολόγηση των υφιστάμενων δομών και του διδακτικού προσωπικού του ιδρύματος, που πρόκειται να ενταχθούν στο Πανεπιστήμιο, αλλά και τον απαιτούμενο χρόνο και τις ειδικότερες διαδικασίες μετάβασης, ώστε, αφενός, να εκπληρώνεται εν τοις πράγμασι η προβλεπόμενη πανεπιστημιακή αποστολή και, αφετέρου, να μην ματαιώνεται η τεχνολογική ανώτατη εκπαίδευση, περιλαμβανομένων των εφαρμοσμένων επιστημών.

Σχόλια (19)

 
Νίκος
20 Απρ 2019 11:42

Η ίδια η Βουλή με νομοσχέδιο της πριν καιρό θεωρούσε ότι τα ΤΕΙ μπορούν να δίνουν διδακτορικό κάτω από προϋποθέσεις και η ίδια η Βουλή με τον νόμο αυτό θεσπίζει ότι δεν συντρέχουν προϋποθέσεις.

 
Σύνταγμα?
20 Απρ 2019 12:58

Τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας;

 
Giannis
20 Απρ 2019 13:49

Μπορει η επιστημονικη επιτροπη της βουλης να μας ονομασει μια, μονο μια, επιστημη που δεν ειναι εφαρμοσμενη???? Μπορει να μας πει γιατι ο τεχνολογικος τομεας πρεπει να περιλαμβανει κλαδους οπως οικονομικα, διοικηση επιχειρησεων, νοσηλευτικη, μαιευτικη, κλπ??? Μπορει να μας πει γιατι το πολιτεχνειο δεν ανηκει στον ανωτατο τεχνολογικο τομεα?? Μηπως απλα υποκρινομαστε παιζοντας με τις λεξεις και τη νοημοσυνη του κοσμου και υπερασπιζομαστε συντεχνιακα μικροσυμφεροντα? Λεμε τωρα.......

 
ABC
20 Απρ 2019 20:56

"Επιστημονική Υπηρεσία Βουλής: Εν προκειμένω - ανεξαρτήτως του εάν έχει ή όχι συνταγματική κατοχύρωση η νομοθετική διάκριση μεταξύ Πανεπιστημίων και ιδρυμάτων του τεχνολογικού τομέα..."

"Σύνταγμα αρ.16 παρ.5: Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση."

Συμπέρασμα: Η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής δεν διαβάζει σωστά το Σύνταγμα. Πουθενά το Σύνταγμα δεν εισάγει διάκριση μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

 
Μέλος ΔΕΠ
20 Απρ 2019 23:07

Οι κανόνες υπάρχουν. Τα μέλη ΔΕΠ περνούν από διαπίστωση προσόντων όπου χρειάζεται λόγω διαφόρων στους νομούς εκλογής. Τα τμήματα του ΤΕΙ ήταν 4 έτη και του Πανεπιστημίου το ίδιο. Τα τμήματα έχουν αξιολογηθεί από την ΑΔΙΠ και θα αξιολογηθούν ξανά. Όπου προβλέπεται 5 ετια θα γίνει κατοπιν αξιολόγησης ... το προβλέπει ο νόμος. Οι χρησμοί της επιτροπής απλά δικαιολογούν τις επιλογές του νόμου. Υπάρχει χώρος για άλλες αξιολογήσεις και δεν τις προβλέπει ο νόμος; Υπάρχει πουθενά στην υφήλιο τεχνολογικός χαρακτήρας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εκτός των Technical Universities, και μάλιστα να έχει σπουδές 4 χρόνια. Δεν καταλαβαίνω τι θέλουν να πουν οι ποιητές. Πάντως οποίος επικαλεσθεί αντισυνταγματικότητα θα έχει άδικο γιατί το σύνταγμα δεν κάνει διαχωρισμούς, οι μεσοβέζικοι νόμοι στην πορεία της πανεπιστημιοποίησης βάζουν τεχνολογικούς χαρακτήρες και άλλα τέτοιες θολούρες. Τεχνολογική εκπαίδευση θα κάνουν τα 2ετη που θα υπάρχουν μέσα στα πανεπιστήμια ή γύρω από αυτά όπως σε όλο τον κόσμο.

 
Νίκος
20 Απρ 2019 23:10

«το Σύνταγμα δεν εισάγει διάκριση της ανώτατης εκπαίδευσης σε τεχνολογική και θεωρητική και ως εκ τούτου δεν επιβάλλει την ύπαρξη και παροχή διακριτής ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης και μάλιστα από διακριτά ιδρύματα» (σελ. 1). Για αυτόν τον λόγο, η προτεινόμενη μεταρρύθμιση στηρίζεται στην ένταξη των καταργούμενων Τ.Ε.Ι. σε πανεπιστημιακά ιδρύματα με σκοπό τον συνδυασμό της θεωρητικής γνώσης των Πανεπιστημίων με την τεχνολογική εμπειρία των Τ.Ε.Ι. (σελ. 3 της αιτιολογικής έκθεσης)."

Συμπέρασμα: Ολα τα ιδρύματα είναι Πανεπιστήμια .
Ένα κείμενο χωρίς Νόημα και μια συζήτηση χωρίς Νόημα...

 
Τέλμα
21 Απρ 2019 06:54

Θα γίνουν τεχνολογικά πανεπιστήμια από την επόμενη κυβέρνηση. Αν τ' αφησει έτσι θα προκληθεί τέτοιο δικαστικό μπάχαλο που δεν ξεμεπερδεύουν ούτε σε 1 αιωνα...Εξάλλου υπάρχουν ήδη αντιρρήσεις από τους ριγμένους (Θεσσαλία κ.α.) που όσο περνάει ο καιρός κ καταλαβαίνουν τι τους έκαναν θα γυρνούσαν τον χρόνο πίσω...Αυτό είναι το προοίμιο, μόλις αρχίσουν πι προσφυγές θ αρχίσει το πάρτυ...

 
αξιολογηση
21 Απρ 2019 09:14

την εκανε το επιτελειο του Γαβρόγλου με αξιοξρατικες διαδικασιες..

 
ΧΨ
21 Απρ 2019 09:40

Ειλικρινα εχω μια απορια και θα ηθελα μια απαντηση σχετικα με τα επαγγελματικα δικαιωματα των Μηχανικων ΤΕΙ . Ολοι λενε οτι πρεπει να αποδοθουν επαγγελματικα δικαιωματα αλλα κανεις μα κανεις δεν λεει ΠΟΙΑ επαγγελματικα δικαιωματα πρεπει να αποδοθουν. Π.χ. ο Πολιτικος μηχανικος δομικων εργων του ΤΕΙ να εχει δικαιωμα να υπογραψει για την κατασκευη ουρανοξυστη ?

 
ΔΡ
21 Απρ 2019 12:57

Μόνο ουρανοξύστη?
Μη σου πω και διαστημικού σταθμού

 
Ξερόλας
21 Απρ 2019 13:08

Η διάκριση μεταξύ Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών (Τεχνολογικών Πανεπιστημίων) και Πανεπιστημίων Στην Ευρώπη έχει ξεκάθαρο χαρακτήρα και δεν αφορά το ποιες επιστήμες είναι εφαρμοσμένες η όχι. Αφορά το γεγονός ότι τα Πανεπιστήμια (όπως έκαναν και στο Μεσαίωνα) παράγουν αποφοίτους με πιο θεωρητικές γνώσεις από ότι τα Π.Ε.Ε. Για αυτό το λόγο υπάρχουν σχολές με όμοιο αντικείμενο και στα 2 είδη Πανεπιστημίων. Στο εξωτερικό είναι ξεκάθαρος ο ρόλος του κάθε τομέα της 3βάθμιας εκπαίδευσης αλλά στην Ελλάδα που όλα είναι ΔΗΘΕΝ μας είναι πιο εύκολο να καταργήσουμε τα ΤΕΙ παρά να τα αναβαθμίσουμε. Όσο για την ποιότητα των Ελληνικών Πανεπιστημίων να θυμίσουμε ότι τα rankings δεν αποτυπώνουν το πώς γίνεται η εκπαιδευτική διαδικασία σε αρκετές περιπτώσεις .

 
@ΧΨ
21 Απρ 2019 13:20

Ενώ ακούγεται πολύ λογικό οι διπλωματούχοι μηχανικοί να υπογράφουν ουρανοξύστες, υδροηλεκτρικά εργοστάσια και μηχανές αεροπλάνων από τα 23 τους.

 
@Τέλμα
21 Απρ 2019 13:43

Ειλικρινά πιστεύεις ότι θα αλλάξουν κάτι οι επόμενοι εάν βγούνε?
Αποκλείεται...εξάλλου ότι γίνεται είναι κοινοτική κατεύθυνση....

....και είναι η μοναδική ευκαιρία τα ΑΤΕΙ να πάρουν την θέση που ΑΞΙΖΟΥΝ!!!

 
Αγαπητέ ΧΨ
21 Απρ 2019 14:54

Ουρανοξύστη δεν φτιάχνει ούτε ο διπλωματούχος Πολυτεχνείου . Για να φτιάξεις ουρανοξύστη θέλει εμπειρία όπως σε όλο τον κόσμο... Όχι διπλώματα.... Κοίτα πως παίρνουν άδεια οι μηχανικοί του πολιτισμένου κόσμου....πάντως όχι μόνο με το πτυχίο όπως στον τρίτο κόσμο.

 
@ Αγαπητε ΧΨ
21 Απρ 2019 19:33

Κοιταξα πως παιρνουν πτυχια στον υπολοιπο κοσμο. Πουθενα δεν ειδα να κανουν Μηχανικους, ανθρωπους που στα Μαθηματικα και στη Φυσικη ειναι πολυ κατω του μετριου .

 
Πτυχιούχος ΑΕΙ Τ.Τ.
21 Απρ 2019 23:51

Αν έχεις χρόνο και χρήματα μέχρι και γιατρός γίνεσαι. Έχω δει και ζωντανό παράδειγμα, βαθμοί πανελλαδικών κοντά στη βάση και σπουδές ιατρικής σε γειτονική χώρα.

 
Περίεργος
22 Απρ 2019 08:42

Ζητούμε απ' τα ΤΕΙ να αξιολογηθούν πριν ενταχθούν στα ΑΕΙ αλλά από τα ΑΕΙ δεν ζητάμε καμία αξιολόγηση; Και μη μου πείτε για τις φόρμες "αξιολόγησης" που μοιράζονται στους φοιτητές πριν τις εξετάσεις!

 
ΒΓ
22 Απρ 2019 09:43

Άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου ο υπουργός με την πολιτική συγχώνευσης των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια. Το μόνο πρόβλημα που λύνει είναι ότι ικανοποιείται η απαίτηση του Μεσοπρόθεσμου για μείωση των δομών ΑΕΙ. Όμως, έτσι όπως το κάνει δημιουργεί προβλήματα. Κάποια από αυτά νομικά - συνταγματικά, όπως τα επισημαίνει η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής, άλλα στρατηγικά, όπως το ότι πλημμυρίζει την αγορά εργασίας με μηχανικούς Πανεπιστημιακών σχολών. Και βέβαια, υπάρχει το μεγάλο ζήτημα των αποφοίτων των μέχρι χθες σχολών ΤΕΙ.
Νομίζω ότι η μεθοδολογία των απορροφήσεων και ο "ετσιθελικός" τρόπος που γίνονται (π.χ. Παν. Πατρών) δεν δίνουν προοπτικές βιωσιμότητας στο εγχείρημα μείωσης των δομών στα ΑΕΙ. Κρίμα, γιατί κάτι που ξεκίνησε ελπιδοφόρα με το ΠΑΔΑ βαίνει προς αποτυχία.

 
@@αγαπητε ΧΨ
22 Απρ 2019 16:18

Καλά το λες γι'αυτό και στα 5ετη τμήματα μηχανικών έχουν υψηλότερη βάση απο τα ΤΕΙ....(όχι όλα βέβαια αλλά για την οικονομία της συζήτησης ας το δεχτούμε) και αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να κλείσουν τα ΤΕΙ. Τώρα για τις πολιτισμένες χώρες η άδεια μηχανικού είναι χρόνια καριέρας και όχι μια απλή διαδικασία τυπικών ερωτήσεων του τύπου τι είναι τρανζίστορ μπράβο πάρε άδεια να χτίσεις υποσταθμό της ΔΕΗ......

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean