Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Εκπαίδευση και Κοινωνική Εργασία στο Παν. Πατρών , τολμώντας ένα βήμα στο ακαδημαϊκό αυτονόητο;

Δημοσίευση: 22/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δρ Δρίτσας Ιωάννης
Επίκουρος Καθηγητής
Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας
ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας

Η μετονομασία του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών σε Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Κοινωνικής Εργασίας στα πλαίσια αναδιάρθρωσης της ανώτατης  εκπαίδευσης στη χώρα μας και της επικείμενης ψήφισης του σχετικού πολυνομοσχεδίου έχει προκαλέσει ανησυχίες και ερωτηματικά τόσο σε ένα τμήμα του εκπαιδευτικού κόσμου αλλά και σε κάποιους φοιτητές και των δύο τμημάτων. Οι ανησυχίες , όπως, για παράδειγμα, αναφέρονται στο δημοσιευθέν κείμενο του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας  Επιστημονικής  Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Π.Ε. σε εκπαιδευτική ιστοσελίδα αφορούν κυρίως  τα επαγγελματικά δικαιώματα, το προσανατολισμό του δημοτικού σχολείου και τη σύγχυση των δύο επιστημονικών πεδίων ή όπως  ακριβέστερα αναφέρονται στη προαναφερθείσα ιστοσελίδα << Θεωρούμε ότι με την παραπάνω συγχώνευση δημιουργείται σαφής κίνδυνος σύγχυσης των επιστημονικών πεδίων των τμημάτων, τα οποία είναι τελείως ασύμβατα ως προς το αντικείμενό τους, και ότι ανοίγονται επικίνδυνοι δρόμοι για το μέλλον  των Παιδαγωγικών Τμημάτων, των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους, των επαγγελματικών δικαιωμάτων των εν ενεργεία δασκάλων, αλλά και την ίδια τη δομή και τον προσανατολισμό του  δημοτικού σχολείο>>. Με όλο το σεβασμό στις ανησυχίες του προαναφερθέντος Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς θέλουν το καλύτερο για την επιστήμη και το κλάδο τους, ποια θα ήταν η αντίδραση αν η συγχώνευση αφορούσε όλα τα παιδαγωγικά τμήματα της χώρας; Δικαίως δεν θα αναρωτιόμασταν όλοι για τις αλλαγές στη δομή και προσανατολισμό του σχολείου; Όμως στη προκειμένη περίπτωση μιλάμε για μια μόνο- και αποφασισμένη από κάτω προς τα πάνω- επιστημονική και ρηξικέλευθη συνεργασία ενός Τμήματος με ένα άλλο Τμήμα αυτό της Κοινωνικής Εργασίας  (a case study), του οποίου, παρεμπιπτόντως,  οι εισαγωγικές βάσεις το 2018 ήταν σχεδόν 16.000. Δεν οφείλονται, λοιπόν, συγχαρητήρια στο Πρόεδρο του παιδαγωγικού Τμήματος, στα μέλη της Γενικής Συνέλευσης αλλά και στην Κοσμητεία και Πρυτανεία  που τολμούν κάτι νέο στην ελληνική ακαδημαϊκή πραγματικότητα;

Πόσο όμως νέα ή αβάσιμη στη διεθνή ακαδημαϊκή πραγματικότητα είναι μια τέτοια πρωτοβουλία επιστημονικής συνεργασίας μεταξύ δύο συγγενών (30 κοινά μαθήματα κύρια και κατ επιλογή στα νυν προγράμματα σπουδών)ανθρωπιστικών επιστημών, στην οποία συνεργασία η κάθε επιστήμη διατηρεί (με το προτεινόμενο σχήμα των δύο εισαγωγικών κατευθύνσεων) το δικό της επαγγελματικό προσανατολισμό και επαγγελματικά δικαιώματα. Θα είχαμε τις ίδιες ανησυχίες αν γνωρίζαμε πως εξαιρετικά ακαδημαϊκά Ιδρύματα διεθνούς κύρους έχουν υιοθετήσει δεκαετίες πριν το προτεινόμενο σχήμα; Τα Πανεπιστήμια που ακολουθούν, μεταξύ πολλών άλλων,  έχουν, όπως ο καλοπροαίρετος παρατηρητής θα ανακαλύψει, όλα συμπεριλάβει είτε σε επίπεδο σχολής είτε σε επίπεδο τμήματος  τη συνεργασία μεταξύ Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας:

-    The Hague university, faculty of education and social work, https://www.thehagueuniversity.com/about-thuas/organisation/organisation....

-    The university of Sydney, school of education and social work, https://sydney.edu.au/arts/schools/sydney-school-of-education-and-social... Όπως αναγράφεται  στην επίσημη ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι σε 12 σειρά σε ποιότητα διεθνώς και συμπεριλαμβάνουν εκπαίδευση στο δημοτικό και γυμνάσιο, και κοινωνικές επιστήμες.

-    Queens university, Belfast, ένα από τα 180 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου (QS WORLD UNIVERSITY RANKINGS 2019), School of social sciences, education and social work, https://www.qub.ac.uk/schools/ssesw/.

-    University of Sussex, School of education and social work, http://www.sussex.ac.uk/esw/.

-    University of Dundee, School of education and social work, https://www.dundee.ac.uk/esw/

Το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας στη Πάτρα, εκτός των άλλων ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων του, υλοποιεί τα τελευταία χρόνια το μη κερδοσκοπικό πρόγραμμα Κλινικό Παρατηρητήριο για τη διαγνωστική εκτίμηση των ψυχο-εξαρτήσεων και επικίνδυνων συμπεριφορών στην εφηβεία. Το πρόγραμμα έχει ήδη φέρει εξαιρετικές συνεργασίες στη Δυτική Ελλάδα, όπως Μνημόνια Συνεργασίας με το ΚΕΘΕΑ και ΟΚΑΝΑ, και υψηλού επιπέδου εξειδικευμένα προγράμματα (youthpower, parents Academy) σε συνεργασία με τη Β παιδιατρική κλινική της Ιατρικής Σχολής Αθηνών στο νοσοκομείο Αγλαΐα Κυριακού, το 18 Άνω, τα παιδικά χωρία ΣΟΣ και πολλούς άλλους Φορείς. Το Κλινικό Παρατηρητήριο, επίσης, υλοποιεί δράσεις επιμόρφωσης των δασκάλων σε πολλά σχολεία του Νομού αλλά και διάγνωσης επικίνδυνων συμπεριφορών στο μαθητικό πληθυσμό. Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες μας ανακοινώθηκε ότι το Ίδρυμα Νιάρχος έχει εγκρίνει δωρεά σε αναγνώριση της χρησιμότητας των δράσεων του Κλινικού σε ιδιαίτερα ευάλωτους πληθυσμούς στη περιοχή μας. Θεωρούμε ότι τέτοια action research προγράμματα είναι άλλο ένα πεδίο που μπορεί να αποτελέσουν το εφαλτήριο για το σχεδιασμό ενός κοινού μεταπτυχιακού αλλά ευκαιρία για την ερευνητική αξιοποίηση των παιδαγωγικών και κλινικών γνώσεων του προσωπικού των δύο Τμημάτων μας.

Ίσως είναι χρήσιμο, επίσης, να αναφερθεί ότι στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο η Κοινωνική Εργασία ήταν για αρκετά χρόνια κατεύθυνση στη σχολή κοινωνικής διοίκησης χωρίς ποτέ να υπάρξει κίνδυνος για επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ή των εν ενεργεία συναδέλφων ή για το προσανατολισμό της επιστήμης γενικότερα της κοινωνικής εργασίας ή της κοινωνικής διοίκησης.

Είναι γεγονός ότι ο κύριος Νικολάου ως Πρόεδρος του παιδαγωγικού Τμήματος έχει δημοσιεύσει ένα εξαιρετικό κείμενο στο οποίο αναλύει με ενάργεια τους λόγους της ομόφωνης απόφασης των μελών του Τμήματος του, όπως τα νεότερα δημογραφικά στοιχεία, τα υψηλά ποσοστά ανεργίας των δασκάλων, τη διεθνή εμπειρία παρόμοιων συνεργασιών  μεταξύ των δύο επιστημών, και καταλήγει << στην ανάγκη για προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα …..και ότι αυτή η προσαρμογή απαιτεί ευελιξία, καινοτομία, φαντασία και ακαδημαϊκό θάρρος>>.

Το ζητούμενο στη καινοτομία και ευελιξία δεν θα πρέπει να είναι αν η Εκπαίδευση έχει μόνο να κερδίσει από τη συνέργεια με τη Κοινωνική εργασία. Αυτό έχει ήδη απαντηθεί διεθνώς χρόνια πριν και είναι αυτονόητο, όπως η προηγηθείσα ενδεικτική λίστα κάποιων διεθνούς κύρους πανεπιστημίων επιβεβαιώνει. Το ζητούμενο θα πρέπει να είναι πόσο έτοιμοι είμαστε ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι να συνταξιδέψουμε, έχοντας βεβαίως πάρει όλες τις προφυλάξεις και δημιουργήσει τις συνθήκες που χαρακτηρίζουν το ασφαλές επιστημονικό πείραμα, όχι μόνο με δασκάλους και κοινωνικούς λειτουργούς αλλά και με επιστήμονες από τα πεδία των τηλε-εφαρμογών και πληροφορικής, ιατρικής και νευροψυχολογίας αγγίζοντας το αύριο που είναι είναι ήδη εδώ ή απλά (https://sydney.edu.au/arts/our-research/centres-institutes-and-groups/ce...) θα εισπράττουμε τα επίχειρα της ατολμίας μας για τις ευκαιρίες που ποτέ οι ίδιοι δεν δώσαμε στον εαυτό μας.

Εν κατακλείδι, θα συμφωνήσω απόλυτα με τον κύριο Νικολάου ότι όσο καλοπροαίρετες και να είναι οι όποιες ανησυχίες , συχνά η δύναμη της αδράνειας είναι που υπονομεύει τις τολμηρές και καινοτόμες προτάσεις.

Σχόλια (3)

 
Διαφορά μεταξύ School και Department
22 Απρ 2019 09:43

Αν παλεύουμε να κατανοήσουμε τη διαφορά μεταξύ School και Department, τότε περισσεύουν τα όποια επιχειρήματα. Αν το ΠΤΔΕ μετατρέπονταν σε Τμήμα Κοινωνικής Παιδαγωγικής (με την ένταξη του Κοινωνικής Εργασίας) , τότε θα μιλάγαμε για μια σοβαρή ακαδημαϊκή αλλαγή.

 
Η διαφορά
22 Απρ 2019 13:30

Σχολή και τμήμα, λέει το από πάνω σχόλιο. Όπως λεμε Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών--- Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας. Ναι! Καλή ιδέα!!

 
Αρθούρος
06 Μάιος 2019 13:14

Απ' ό,τι γνωρίζω,και γνωρίζω καλά,η σχολή που περιέχει το νυν ΠΤΔΕ, ονομάζεται Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών ή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.Έτσι,υπάρχει σχετική ομοιότητα όσο αφορά την ονομασία των σχολών αγγλόφωνων πανεπιστημίων που αναφέρει ο κύριος καθηγητής. Δεν είναι δυνατό να μη γνωρίζει τη διαφορά σχολής και τμήματος. Έτσι,η νέα ονομασία που προτείνεται στο νέο τμήμα,είναι συμβατή,ή μάλλον συνδέεται με την πριν από μερικά χρόνια πρόταξη του "Κοινωνικών Επιστημών"μπροστά από το "Ανθρωπιστικών Επιστημών"στην ονομασία της συγκεκριμένης σχολής.
Από εκεί και πέρα,υπάρχει ένας πυρήνας κοινών μαθημάτων,γύρω στο 40% στα προγράμματα των δύο πρώην τμημάτων.Όσο γιά την ύπαρξη τμημάτων με δύο κατευθύνσεις,αυτό είναι παράδοση στη χώρα μας εδώ κι έναν αιώνα. Θυμίζω το τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ,στο πρότυπο του οποίου δημιουργήθηκε το τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης στο ΔΠΘ,το οποίο φέτος διασπάται πάλι σε τρία τμήματα.Επίσης υπάρχουν τα τμήματα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο Πελοποννήσου και Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής στο ΠΑΜΑΚ. Το Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και τα τμήματα Ιστορίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Βόλο και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας στη Μυτιλήνη.
Από την άλλη μεριά,παραδοσιακά τμήματα όπως τα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας,Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου, Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας του Χαροκοπείου,αναβαθμίζουν τομείς τους στην τελική ονομασία,έτσι ώστε να πετύχουν μεγαλύτερη ζήτηση από υποψήφιους φοιτητές κι επαγγελματική αποκατάσταση των ήδη υπαρχόντων.
Συνεπώς,η προτεινόμενη συγχώνευση των δύο τμημάτων κι αλλαγή της τελικής ονομασίας,δεν είναι κάτι καινούργιο.Στο παρελθόν, έχουν γίνει τέτοιες αλλαγές,που έχουν προταθεί τόσο από φορείς των τμημάτων,όσο κι από το εκάστοτε υπουργείο.Βέβαια,τότε απλά εξελισσόταν ένας τομέας που προϋπήρχε μέσα στο τμήμα ή το ίδιο το τμήμα ανέπτυσσε κάποιον τομέα που δεν είχε και τον περνούσε στην τελική ονομασία.Εδώ,επιλέχθηκε αυτή η λύση, έτσι ώστε να μην κλείσει το τμήμα Κοινωνικής Εργασίας ή,ακόμα πιό τραγελαφικά να περάσει στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Γι'αυτό,νομίζω ότι παρά τις αντιδράσεις παλιών καθηγητών του ΠΤΔΕ,οι οποίες αντανακλούν μιά παλιότερη εποχή ευμάρειας και απορρόφησης των φοιτητών τους,η τελική επιλογή του υπουργείου με τη συγχώνευση και τη σύνθετη ονομασία,είναι όχι μόνο η καλύτερη δυνατή,αλλά και θα δώσει μία ύστατη ευκαιρία αναβάθμισης και στα δύο τμήματα.Να είστε σίγουροι όλοι, ότι φέτος,η βάση του νέου τμήματος θα είναι πολύ ψηλά και το ΤΕΕΚΕ θα φιγουράρει πρώτο στον πίνακα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean