Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

ΠΟΣΔΕΠ: Τοποθέτηση στην ΔΕΜΥ της Βουλής για το πολυνομοσχέδιο

Δημοσίευση: 22/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το νέο νομοσχέδιο για συγχωνεύσεις των ΤΕΙ χαρακτηρίζεται από την επιβολή μιας ρύθμισης, ως προς την τύχη του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, για την οποία η Σύγκλητος και τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Πατρών έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους.

Η Εκτελεστική Γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ ομόφωνα καταδικάζει την παράκαμψη της γνώμης των ακαδημαϊκών οργάνων από το υπουργείο και την προσπάθεια επιβολής λύσεων χωρίς συναινέσεις.

Ο Ενιαίος χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας απαιτεί διακριτούς ρόλους και αλληλοσυμπληρούμενους ρόλους για τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα χωρίς στεγανά, όχι κατάργηση της τεχνολογικής εκπαίδευσης.

Ο νέος χάρτης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που ολοκληρώνεται με το παρόν νομοσχέδιο, προέκυψε χωρίς καμία σχετική συζήτηση στο πλαίσιο του περίφημου «Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία», χωρίς σχέδιο, όραμα και διάλογο, και κυρίως χωρίς ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια.

Η νέα διάρθρωση είναι ανορθολογική, καθώς αυξάνεται, αντί να περιορίζεται, η διασπορά σχολών και ιδρυμάτων με τμήματα σε διαφορετικές πόλεις, ακόμη και σε διαφορετικές περιφέρειες. Στα απομονωμένα γεωγραφικά τμήματα και σχολές δεν υπάρχει η αναγκαία κρίσιμη μάζα ακαδημαϊκής κοινότητας και δεν μπορεί να δημιουργηθεί το απαραίτητο ακαδημαϊκό περιβάλλον.

Η πολιτική των συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με Πανεπιστήμια έχει άλλα κίνητρα από εκείνα που προβάλλονται και εξυπηρετεί μικροπολιτικές σκοπιμότητες, και έχει προωθηθεί:

• χωρίς να εντάσσεται σε γενικότερο και μακροπρόθεσμο εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό,

• χωρίς έγκυρες, κατά τη διεθνή πρακτική, μελέτες σκοπιμότητας

• με διαβούλευση μόνο με τους άμεσα ενδιαφερόμενους και με πελατειακές ρυθμίσεις προς τους τοπικούς πανεπιστημιακούς, αυτοδιοικητικούς και κοινοβουλευτικούς παράγοντες,

• με παράκαμψη των θεσμικών γνωμοδοτικών οργάνων, όπως η ΑΔΙΠ, και

• με σαφείς αντιακαδημαϊκές έως και αντισυνταγματικές ρυθμίσεις.

Θυμίζουμε ότι η Ανεξάρτητη Αρχή για Διασφάλιση και Πιστοποίηση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση θεωρεί ακατάλληλο τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται η ένταξη υφιστάμενων προγραμμάτων σπουδών των ιδρυμάτων τεχνολογικού τομέα σε ιδρύματα του πανεπιστημιακού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης

https://www.esos.gr/arthra/59021/keraynoi-tis-adip-sta-shedia-gavrogloy-... tei-me-ta-panepistimia

Με τις μετονομασίες και ιδρύσεις νέων πανεπιστημιακών τμημάτων στις περισσότερες περιπτώσεις δεν συγκροτούνται ισχυρά και βιώσιμα τμήματα που να θεραπεύουν διακριτά και αναγνωρισμένα διεθνώς γνωστικά πεδία πανεπιστημιακού επιπέδου πρώτου πτυχίου, ενώ μετατρέπονται σε πανεπιστημιακά τμήματα και τμήματα ΤΕΙ που δεν έχουν διακριτό και αυτόνομο χαρακτήρα και αποτελούν απλά εφαρμογή μιας επιστήμης σε κάποιο επαγγελματικό πεδίο.

Η πολιτική αυτή θα αφήσει πίσω της θνησιγενή τμήματα και πολυδιάσπαση των ιδρυμάτων τα οποία κινδυνεύουν να χάσουν το κύρος που απέκτησαν στο εξωτερικό τις τελευταίες δεκαετίες. Επιπλέον, η πολιτική αυτή θα οδηγήσει σε μαρασμό τα πανεπιστήμια και τα τμήματα της περιφέρειας, μιας και όλο περισσότεροι φοιτητές θα μετεγγράφονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Για τα πολυάριθμα νέα τμήματα εξαγγέλλεται ότι θα ενισχυθούν με ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους οι οποίοι δεν υπάρχουν, ενώ από την άλλη δεν διατίθενται αναγκαίοι πόροι για να καλύψουν τεράστια και επείγοντα κενά που έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με συνέπεια να χάνονται γνωστικά αντικείμενα και να απειλείται το επίπεδο των σπουδών σε υφιστάμενες ισχυρές ακαδημαϊκές μονάδες.

Συστήνονται τετραετή τμήματα Μηχανικών με γνωστικά αντικείμενα ομοειδή με αυτά αντίστοιχων τμημάτων πενταετούς φοίτησης των Πολυτεχνικών Σχολών, με αποτέλεσμα:

- Να δημιουργείται ένα πρωτόγνωρο και απίστευτα ασαφές πεδίο με τα επαγγελματικά δικαιώματα.

- Να επέρχεται η διάσπαση των ενιαίων πενταετών σπουδών διπλωμάτων μηχανικού

- Να παράγεται ακόμη μεγαλύτερη σύγχυση ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα των
Τεχνολόγων Μηχανικών αποφοίτων ΤΕΙ.

Παράλληλα δημιουργείται ένα σημαντικό κενό στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία, που δεν καλύπτεται από τα εξαγγελθέντα διετή προγράμματα σπουδών για αποφοίτους ΕΠΑΛ.

Το εκπαιδευτικό προσωπικό (Ε.Π.) των Τ.Ε.Ι. εντάχθηκε σε βαθμίδες καθηγητών Πανεπιστημίου χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση των προσόντων τους, με καινοφανείς διαδικασίες που δεν έχουν καμιά σχέση με την καθιερωμένη διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ. Η ένταξη σε θέσεις καθηγητών Πανεπιστημίου θα πρέπει να γίνει για όλες τις βαθμίδες μετά από διαδικασία αξιολόγησης από επιτροπές κρίσης με τη διαδικασία αλλά και με τα κριτήρια που κρίνονται οι Καθηγητές Πανεπιστημίου.

Τα υπό ίδρυση ΠΕΚ και τα Ερευνητικά Ινστιτούτα που προέκυψαν επίσης χωρίς συνολικότερο σχεδιασμό, αν και παρουσιάζονται ως προσπάθεια ενίσχυσης της ερευνητικής δραστηριότητας στα ΑΕΙ, αυξάνουν τον κατακερματισμό και τις αλληλοεπικαλύψεις στην έρευνα και συντείνουν στην περαιτέρω διάσπαση του ενιαίου χώρου έρευνας και εκπαίδευσης, χωρίς να αποσαφηνίζεται ο σκοπός της ίδρυσής τους, οι συγκεκριμένες ανάγκες που καλούνται να καλύψουν και η βιωσιμότητά τους.

Καλούμε τον Υπουργό Παιδείας να αποσύρει το πολυνομοσχέδιο, να τηρήσει τις υποσχέσεις του και να ανοίξει έναν ευρύτατο διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς έτσι ώστε η απαραίτητη αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας, η οποία επιχειρείται μονομερώς, να είναι ορθολογική και να διασφαλίζει τον αναπτυξιακό ρόλο του Ενιαίου Χώρου της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Καλούμε όλα τα κόμματα και τους βουλευτές να μην συναινέσουν στο νομοσχέδιο και φυσικά στην τελική ψηφοφορία (αν φτάσει εκεί) να το καταψηφίσουν.

Ετικέτες: 
ΠΟΣΔΕΠ

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean