Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Έντονη ανησυχία στο ΑΠΘ για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης μετά την ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου του υπ. Παιδείας

“Ο νέος νόμος αποτελεί μία στρατηγική ήττα της αριστείας και του αυτοδιοίκητου του ελληνικού Πανεπιστημίο”
Δημοσίευση: 24/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τα μεγάλα προβλήματα που αναμένεται να δημιουργηθούν με την ψήφιση του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» ανέλυσαν σε έκτακτη Συνέντευξη Τύπου σήμερα, Μεγάλη Τετάρτη, ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Περικλής Α. Μήτκας, ο Αντιπρύτανης Ανθρώπινων Πόρων, Καθηγητής Γεώργιος Δέλλιος, και οι Κοσμήτορες της Πολυτεχνικής Σχολής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης, της Νομικής Σχολής, Καθηγήτρια Ελισάβετ Συμεωνίδου – Καστανίδου, της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Καθηγητής Δημήτριος Κωβαίος, της Σχολής Επιστημών Υγείας, Καθηγητής Θεόδωρος Δαρδαβέσης, και της Φιλοσοφικής Σχολής, Καθηγητής Δημήτριος Μαυροσκούφης.

Την έντονη ανησυχία του εξέφρασε ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Περικλής Α. Μήτκας, για τις επιπτώσεις που θα έχει στη λειτουργία του Αριστοτελείου ο νέος νόμος για την Παιδεία, που ψηφίστηκε χτες (23/4) από την Ελληνική Βουλή.

Πιο συγκεκριμένα, ο Πρύτανης του ΑΠΘ εξήγησε ότι ο νέος νόμος αποτελεί μία στρατηγική ήττα της αριστείας και του αυτοδιοίκητου του ελληνικού Πανεπιστημίου.

Στην ουσία,τόνισε, το πολυνομοσχέδιο πανεπιστημιοποιεί με συνοπτικές  διαδικασίες δεκάδες τμήματα της χώρας, καθώς καταργεί την τεχνική εκπαίδευση.

Εξέφρασε ωστόσο τη μεγάλη του  αγωνία για τις  μετεγγραφές. «Αν δεν αλλάξει το σύστημα των μετεγγραφών, το ΑΠΘ από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα πλημμυρίσει  φοιτητές. Η κατάσταση δεν θα είναι διαχειρίσιμη. Δεν μπορεί να εισάγονται 150 φοιτητές σε μία Σχολή περιφερειακού Πανεπιστημίου και οι 120 να φεύγουν με μετεγγραφή στη Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα», υπογράμμισε ο Πρύτανης του ΑΠΘ.

Σε αυτό το πλαίσιο,  ζήτησε να αλλάξει το σύστημα μετεγγραφών «έτσι ώστε να μπορούμε να δεχόμαστε ένα λογικό ποσοστό 5 έως 10 %, επί των εισακτέων όπως ήταν τα παλαιότερα χρόνια».

Η Κοσμήτορας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, Καθηγήτρια Ελισάβετ Συμεωνίδου – Καστανίδου, εξέφρασε τη λύπη της για την πιθανή λειτουργία μιας νέας Νομικής Σχολής στην Πάτρα χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ποιότητας. «Κάθε νέο τμήμα που δημιουργείται στο Πανεπιστήμιο Πατρών έχει 8 θέσεις διδακτικού προσωπικού. Δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει μία Νομική Σχολή με 8 θέσεις, όταν η Νομική του ΑΠΘ έχει 80 μέλη ΔΕΠ και η  Νομική του ΕΚΠΑ περισσότερα», πρόσθεσε με έμφαση.

Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης, αναφέρθηκε στα 20 νέα τμήματα που δημιουργούνται στον χώρο των Πολυτεχνικών Σχολών: 8 στο Διεθνές Πανεπιστήμιο, 2 στο Δυτικής Μακεδονίας, 6 στο νέο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο στην Κρήτη και 4 στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. «Αυτά τα νέα τμήματα είναι σε κορεσμένες ειδικότητες και δημιουργούν μία πίεση στα υπάρχοντα Πανεπιστήμια, που είναι υποστελεχωμένα. Δεν δημιουργείται, για παράδειγμα, Τμήμα Βιοϊατρικής Μηχανικής που δεν υπάρχει στην Ελλάδα και το έχει ζητήσει το Αριστοτέλειο», εξήγησε.

Στη συνέχεια, ο Κοσμήτορας της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Καθηγητής Δημήτριος Κωβαίος, στάθηκε στις δυσμενείς συνέπειες που θα έχει για την ελληνική κοινωνία η δημιουργία τόσων νέων σχολών στον χώρο των γεωτεχνικών επιστημών, καθώς ήδη το επάγγελμα των γεωτεχνικών μαστίζεται από ανεργία.

Όπως είπε, «ιδρύονται 14 νέα τμήματα. Οι περίπου 6.000 επιπλέον πτυχιούχοι που θα προκύπτουν ετησίως επιβαρύνουν την υφιστάμενη κατάσταση. Συνεπώς, οι όποιες ανησυχίες αφορούν το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας».

Για απουσία μελέτης σκοπιμότητας και οικονομοτεχνικής μελέτης στη δημιουργία των νέων τμημάτων, τα οποία, έχοντας τον γενικότερο τίτλο Τμήματα Δημόσιας Υγείας, δεν κατοχυρώνουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων έκανε λόγο ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας, Καθηγητής Θεόδωρος Δαρδαβέσης. Επιπλέον, εστίασε και στη σοβαρή υποστελέχωση της Ιατρικής που επιδρά όχι μόνο στην υγειονομική εκπαίδευση, αλλά και στην άσκηση της Ιατρικής. «Είναι πολύ σημαντικό για τη λειτουργία εν γένει της υγείας να υπάρξει κάλυψη των κενών».

Από την πλευρά του, ο Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής, Καθηγητής Δημήτριος Μαυροσκούφης, εξέφρασε την αγωνία του για το ΑΠΘ και για την ποιότητα σπουδών κι έσπευσε να πει πως η 23η Απριλίου θα μείνει στην Ιστορία ως η ημέρα που καταργήθηκε πλέον η Τεχνολογική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. «Πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο», κατέληξε.

Τέλος, ο Αντιπρύτανης Ανθρώπινων Πόρων, Καθηγητής Γεώργιος Δέλλιος, εξήγησε ότι με τον νέο νόμο φαίνεται πως θα δημιουργηθεί μεγάλη ανεργία, ενώ αντίστοιχα θα λείπει εργασιακό δυναμικό από θέσεις τεχνολογικής εκπαίδευσης.«Αυτό ακριβώς σε επίπεδο χώρας αποτελεί κι έναν λόγο που μας γεννά θλίψη», κατέληξε.

Ομόφωνο ψήφισμα της Συγκλήτου

Χτες συνεδρίασε Σύγκλητος του ΑΠΘ και εξέδωσε το ακόλουθο ομόφωνο ψήφισμα:

Με την ψήφιση του νομοσχεδίου «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά́ Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» συντελείται η μεγαλύτερη απορρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, με την ολοκλήρωση της συνοπτικής διαδικασίας συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια και την κατάργηση του διακριτού τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως κατ’ επανάληψη έχει επισημανθεί και από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής,

•    χωρίς συγκεκριμένη στόχευση
•    χωρίς ένταξη σ’ έναν μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχεδιασμό  
•    χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την πανεπιστημιακή κοινότητα
•    χωρίς τεκμηριωμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, αρχές και διαδικασίες
•    χωρίς σεβασμό σε θεσμοθετημένους μηχανισμούς πιστοποίησης  προγραμμάτων                  σπουδών, τμημάτων και ιδρυμάτων και
•    χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την ίδρυση και τη λειτουργία πληθώρας νέων τμημάτων.

Η Σύγκλητος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης επισημαίνει ότι με την παραπάνω συνοπτική διαδικασία της τεχνητής πανεπιστημιοποίησης τμημάτων ΤΕΙ και της κατά συρροή δημιουργίας νέων τμημάτων και σχολών, πολλά από τα οποία είναι συναφή με υπάρχοντα, σε συνθήκες μάλιστα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης της ανώτατης εκπαίδευσης, οδηγείται σε γενικότερη υποβάθμιση η ποιότητα των σπουδών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και ζητά:

•    την άμεση κάλυψη των κενών θέσεων διδακτικού, ερευνητικού και εργαστηριακού προσωπικού, οι οποίες δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από αφυπηρετήσεις στα υφιστάμενα τμήματα, τα οποία έχουν υποστεί μεγάλη μείωση προσωπικού, με  συνέπεια να υπολειτουργούν και να απειλείται το επίπεδο των σπουδών τους
•    την αλλαγή του ισχύοντος «χαλαρού» συστήματος μετεγγραφών, ώστε να αποφευχθεί η μαζική μετακίνηση φοιτητών από τα νέα, περιφερειακά τμήματα προς τα κεντρικά πανεπιστήμια, η οποία θα αποψιλώσει από φοιτητικό πληθυσμό την περιφέρεια, καθιστώντας θνησιγενή τα νέα τμήματα και παράλληλα δύσκολη, αν όχι αδύνατη, την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα κεντρικά ιδρύματα  
•    την άμεση αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων για την κάλυψη όλων των πάγιων και λειτουργικών αναγκών που γιγαντώθηκαν στην περίοδο της οικονομικής κρίσης.

Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο υποβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης επιλέγει τη σταθερή -και ανοδική- πορεία που το ανέδειξε σε ένα από τα μεγαλύτερα και εγνωσμένου κύρους πανεπιστήμια της χώρας, επιδιώκοντας την αριστεία, την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, την πρωτοπόρα έρευνα με παγκόσμια απήχηση και ένα περιβάλλον που προάγει την ελευθερία, τη δημιουργία και την ανάπτυξη άξιων νέων επιστημόνων.

 

Ετικέτες: 
ΑΠΘ

Σχόλια (12)

 
Είναι δυνατόν;
24 Απρ 2019 20:06

«..καταργεί την ΤΕΧΝΙΚΗ εκπαίδευση..»!!
Αυτό το είπε ακαδημαϊκός δάσκαλος και αναφέρθηκε στα ΤΕΙ;;

 
Μέλος ΔΕΠ
24 Απρ 2019 22:15

Αν το ΑΠΘ ενδιαφέρεται για την αριστεία να φροντίσει να εργάζεται και αυτή θα έρθει. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι τα ΔΕΠ του Διεθνούς Πανεπιστημίου δεν είναι ικανοί να φέρουν αριστεία. Ας ανθίσουν όλα τα λουλούδια λοιπόν το καθένα με τις δυνάμεις του και την αξία του χωρίς υπονομεύσεις και αφορισμούς. Λίγος συναγωνισμός δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Εξ' αλλού για αριστεία μιλάμε.

 
Σιγα..
24 Απρ 2019 23:44

Ειναι γνωστο οτι τα ΤΕΙ ητανε απο το 2001 Ανωτατα Ιδρυματα οπως τα Πανεπιστημια..τωρα για υποβαθμιση και διακριτη τεχνολογικη εκπαιδευση τι να πουμε;;λες και οι σχολες των.μηχανικων κλπ δεν εχουν ενσωματωμενη τη τεχνολογικη εκπαιδευση και ειναι διακριτη..
Εγω καταλαβαινω οτι μετα τη χυλοπιτα που ειχε φαει απο το Διεθνες Πανεπιστημιο φωτια στα μπατζακια του ΑΠΘ τωρα που βλεπει τη δημιουργια ενός αντιστοιχου μεγαλου ιδρυματος...Ξυδι...

 
μπραβο
25 Απρ 2019 04:33

εστω και αργά η αλήθεια!

 
P.V.
25 Απρ 2019 08:55

Εσείς που θέλετε να μειωθούν τα υπόλοιπα τμήματα μηχανικών στη χώρα , γιατί επιθυμείτε να αυξηθούν τα δικά σας ; Απαντήστε μου . Αλλώστε Τμήμα Βιοϊατρικής υπάρχει στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών ). Επιτέλους σκεφθείτε λίγο το μέλλον της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σοβαρά , για το καλό της χώρας.

 
Παυλόπουλος
25 Απρ 2019 09:52

Σε αυτήν την χώρα θα έχουμε αποφοίτους με τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα οι οποίοι θα έχουν περάσει στην σχολή τους με 6, 12 και 17. Αφού βρήκαμε τρόπο να λύσουμε την εξίσωση 6=12=17 πιστεύω ότι είμαστε κοντά σαν Έλληνες να τετραγωνίσουμε και τον Κύκλο.

 
Βοήθεια στην Περιφέρεια από τα μεγάλα ΑΕΙ
25 Απρ 2019 12:22

Εσείς τα μεγάλα Πανεπιστήμια της χώρας οφείλετε να βγείτε μπροστά και να υποστηρίξετε και τα περιφερειακά που συνθλίβονται από το νόμο αυτό.

 
Έχεις δικιο
25 Απρ 2019 12:46

@Παυλόπουλος, κοίτα σε πόσα Πανεπιστημιακά τμήματα (όχι πρώην ΤΕΙ) οι βάσεις είναι 8-9-10-11και όλοι διορίζονται ως ΠΕ στο Δημόσιο!!

 
Ιωάννης Κ.
25 Απρ 2019 13:59

Διακρίνω, και δικαιολογημένα, ανησυχία για τα νέα τμήματα μηχανικών, γεωπονίας κ.λπ. και την ανεργία των νέων. Τόσα χρόνια όμως που είναι η ανησυχία για τους πτυχιούχους θετικών επιστημών, φιλοσοφικών σχολών, νομικών, πολυτεχνικών κ.λπ.; Το πρόβλημα δεν είναι τα περισσότερα ομοειδή τμήματα, αλλά να μειωθούν οι εισακτέοι και κάθε τμήμα να παρέχει σωστότερη εκπαίδευση σε μικρότερο αριθμό φοιτητών. Και, τέλος, όταν εδώ και αρκετά χρόνια γίνεται συζήτηση για περιορισμό του αριθμού των Ιδρυμάτων, τι περίμεναν οι αντιδρώντες;

 
@Παυλόπουλος
25 Απρ 2019 16:22

Νομίζεις ότι μόνο τα τμήματα των ΤΕΙ, που δεν έχουν και επαγγελματικά δικαιώματα, έχουν χαμηλή βάση; Ψάξε τις βάσεις των πανελλαδικών παλαιότερων ετών και θα διαπιστώσεις ότι υπάρχουν τμήματα με βαθμό εισαγωγής 5 μέχρι και στα Πανεπιστήμια. Εν τέλει, από πότε ο βαθμός εισαγωγής υπερισχύει του βαθμού αποφοίτησης;

 
@Παυλόπουλος
25 Απρ 2019 17:34

Τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα έχει ο απόφοιτος του ΕΜΠ (18240) με το αντίστοιχο τμήμα στην Κοζάνη (11601), αυτό δεν ενοχλεί;
Ο μαθηματικός του ΕΚΠΑ (15152) με εκείνον του Αιγαίου (10088) και της Κρήτης (10201);

 
ΜΑΡΙΟΣ
25 Απρ 2019 20:59

@Παυλόπουλος Κάποιος έχει μείνει μέτριος και φοβάται τον ανταγωνισμό; Ποιος να'ναι αυτός;

Υ.Γ. Μόνο στην Ελλάδα δεν "ειχαν" τα ίδια επαγγελματικά οι 4ετούς με τους 5ετούς. Βλέπε Γερμανία που έχεις άδεια για εξάσκηση και από 3ετούς και 4ετούς και 5ετούς

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean