Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η Κατάρρευση της Παιδείας στη Χώρα μας

Δημοσίευση: 25/04/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ευθύμης Λέκκας

Καθηγητής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρόεδρος Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος

Ο προοδευτικός χώρος υπήρξε πάντα ο τροφοδότης προτάσεων και ιδεών για τη διαμόρφωση της Παιδείας στη χώρα μας με εξαιρετικά θετικό πρόσημο στην πρόσφατη ιστορική περίοδο.

Η “αριστερά”, συνώνυμο του προοδευτικού χώρου, επιχειρεί σήμερα την πλέον αρνητική παρέμβαση στον τομέα της Παιδείας, την οποίαν ουσιαστικά καταστρέφει, μέσα από μία σειρά εξωφρενικών θεσμικών ατοπημάτων. Μια καταστροφή χωρίς δυνατότητα αναστροφής.

Η κατάργηση της αριστείας και της αξιοκρατίας, τα προγράμματα σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο εγκλωβισμός χιλιάδων μαθητών σε ένα ανεπανάληπτο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, η κατάργηση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, η δημιουργία νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων σε υπερκορεσμένους επαγγελματικούς χώρους  (π.χ. Νομική Πάτρας, Γεωλογία Καβάλας), η σύσταση νέων Τμημάτων χωρίς καμία αντιστοίχιση με την αγορά εργασίας, η τραγελαφική επανίδρυση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, το ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας των ΕΛΚΕ, η ενσωμάτωση των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια, η δημιουργία δεκάδων Ινστιτούτων και η ίδρυση νέων Πανεπιστημίων συνθέτουν ένα πρωτόγνωρο πεδίο ασαφούς λογικής και γενικής σύγχυσης στο χώρο της Παιδείας.

Όλα αυτά όμως δεν αντιπροσωπεύουν τον προοδευτικό χώρο, αλλά υποδεικνύουν ένα άκρατο λαϊκισμό με ποταπά κίνητρα ενόψει των εκλογικών αναμετρήσεων.

Δεκάδες χιλιάδες νέοι, σπουδαστές στα ΤΕΙ προσδοκούν αναβάθμιση και ένταξη στα ΑΕΙ, χιλιάδες καθηγητές των ΤΕΙ προσδοκούν ενσωμάτωση στα ΑΕΙ, εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι περιοχών αναμένουν εγκατάσταση ΑΕΙ στην περιοχή τους, με πλέον αντιπροσωπευτικό παράδειγμα την ιλαροτραγική περίπτωση της Κοζάνης, η οποία φιλοξενεί 3 διαφορετικά Ανώτατα Ιδρύματα.

Με αντάλλαγμα ψήφους πολιτών και την ανευθυνότητα του Υπουργού απέναντι στην κοινωνία συντελείται η κατάρρευση της Παιδείας στη χώρα μας.

Παράλληλα βαρύτατες είναι και οι ευθύνες ορισμένων Πρυτανικών Αρχών. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το αρχαιότερο και μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο στη χώρα, μετατράπηκε σε κερκόπορτα αποδοχής και εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου, χωρίς καν αποφάσεις συλλογικών οργάνων, ενώ αντίθετα οι Σύγκλητοι τριών μεγάλων Πανεπιστήμιων (ΕΜΠ, ΑΠΘ και Πανεπιστήμιο Πατρών) απέρριψαν κατηγορηματικά την επιχειρούμενη ολέθρια πορεία.

Ο προοδευτικός κόσμος -με την ακριβή έννοια του όρου- έχει τεράστια ευθύνη όχι μόνο να καταδείξει το βαρύτατο ολίσθημα που με καπήλευση του χώρου διαπράττεται και να το αποτρέψει, αλλά και μέσα από μία καλά συντονισμένη προσπάθεια να αποκαταστήσει το εθνικό μας κεφάλαιο που είναι η Παιδεία και η πνευματική μας ταυτότητα.

Ετικέτες: 
Ευθύμης Λέκκας

Σχόλια (21)

 
Πτυχιούχος ΤΕΙ
25 Απρ 2019 15:22

Η τεχνική εκπαίδευση συνεχίζει, τα ΤΕΙ κατάργησαν και όχι τις τεχνικές σχολές. Επίσης, ο νόμος της Ανώτατης Εκπαίδευσης του 2001 διευκρινίζει ότι τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ.

 
Ν.Γ.
25 Απρ 2019 15:23

Κύριε Λέκκα,
Αν θέλετε οι απόψεις που εκφράζετε για την τριτοβάθμια εκπαίδευση να έχουν την παραμικρή αξία διαβάστε πρώτα λίγο. Τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ από το 2001.
Με εκτίμηση,
Νεκτάριος Γιαννιώτης, Απόφοιτος ΤΕΙ, MSc, Phd

 
Διευκρίνιση
25 Απρ 2019 15:47

ΑΕΙ = ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΑ + ΤΕΙ

ΤΕΙ = ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ = ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗ

ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΝΏΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΑ 2;

ΣΕ ΌΛΟ ΤΙ ΚΟΣΜΟ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΜΌΝΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΑ. ΤΕΡΜΑ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΎΠΑΡΞΗ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ 2 ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ ΤΑ ΟΠΟΊΑ ΈΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΙΣΟΤΙΜΑ.

 
Σταύρος
25 Απρ 2019 16:03

Εξαιρετική τοποθέτηση. Πράγματι το ΕΚΠΑ είναι το μόνο από τα μεγάλα Ιδρύματα που μπήκε και υποστήριξε αυτή την "φαύλη" συζήτηση, ανοίγοντας την κερκόπορτα . Άλλα ιδρύματα είχαν επίσης αρνητικές τοποθετήσεις (π.χ. Σύγκλητος του ΓΠΑ) αλλά ο Υπουργός αγνοώντας οποιοδήποτε κανόνα περι αυτονομίας και αυτοδιοίκητου των Ιδρυμάτων το "φόρτωσε με το ζόρι" με Τμήματα ΤΕΙ αλλά και καινούργια Τμήματα όπως έκανε και με πολλά άλλα Παν/μια. Τρίβουμε τα μάτια μας πραγματικά με όλη αυτή την "αριστερή" προσέγγιση! Πέρα από τη Νομική είναι πραγματικά αστείο πόσο Γεωπονικά Τμήματα έχουν δημιουργηθεί πλέον ανά την Ελλάδα.

 
Νικόλαος
25 Απρ 2019 17:02

Το ημερολόγιο του κου. Πρύτανη κόλλησε στον προηγούμενο αιώνα! Ας τον ενημερώσει κάποιος σε ποιον αιώνα βρισκόμαστε...

 
Μελος ΔΕΠ ΤΕΙ
25 Απρ 2019 17:30

Η κατάρρευση της Παιδείας κ. Λεκκα είναι εμφανής πλέον όταν ένας καθηγητής του ΕΚΠΑ δεν γνωρίζει ή ακόμα χειρότερα κάνει οτι δεν γνωρίζει ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός ΑΕΙ και ΤΕΙ από το 2001!
Δυστυχως η κατάρρευση αυτή είναι εκκωφαντική όταν ο ιδιος καθηγητης Υποβιβάζει σκοπίμως όλα τα μέλη ΔΕΠ και τους φοιτητές των Ανώτατων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων για να προσθέσει αξία (;) στο άτομο του, υποστηρίζοντας αβάσιμες απόψεις που στηρίζονται στην δίκη του κατανόηση (παρανόηση πιο σωστά) των γεγονότων... αυτή είναι η κατάρρευση η οποία δυστυχως σας αφορά πιο πολύ απ όσο νομίζετε...

Από ένα νέο μελος ΔΕΠ με 16 ώρες μάθημα εβδομαδιαίως, χωρίς υποψήφιους διδάκτορες και ΕΔΙΠ που κατάφερε να έχει ένα h index 10 σε λίγα χρόνια με τις δικές του και μόνο δυνάμεις..που πιστεύει ότι υπάρχει κατάρρευση της Παιδείας αλλά κυριως από αυθαίρετες απόψεις σαν τις δικές σας..

 
Απόφοιτοι
25 Απρ 2019 17:36

Αξιότιμε κύριε Λέκκα,

η κατάργηση του όρου ΤΕ με ότι συνεπάγεται είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Όλα ειναι δυναμικά. Ο διαχωρισμός περισσότερο σύγχυση και φαγωμάρα δημιουργούσε, παρά καλό στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Είμαι στο μεταπτυχιακό σας (απόφοιτος ΑΤΕΙ) το οποίο είναι κατά κοινή ομολογία πετυχημένο και παρέχει κάτι διαφορετικό από τα κοινά ΠΜΣ.

Αυτά τα "λάθη" δεν θα πρέπει να τα κάνετε εσείς!!

Τα ΤΕΙ είναι δηλωμένα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα στο εξωτερικό εδώ και πολλά χρόνια (1998). Προφανώς και δεν έχουν όλα τα ΑΤΕΙ την ίδια Ακαδημαϊκή βαρύτητα και Status. Όπως και κάποια τμήματα Πανεπιστημίων .

Οι απόφοιτοι έχουν υψηλό ακαδημαϊκό επίπεδο κυρίως από τα κεντρικά ΑΤΕΙ ( Αθήνας, Πειραιά & Κρήτης κ.α.). Γι'αυτό έχουν εδραιωθεί στον επαγγελματικό χώρο.

Εδώ διαφαίνεται ένα πολιτικό "έγκλημα", με δεδομένο ότι όλοι οι απόφοιτοι δεν έχουν το δικαίωμα να ισοτιμήσουν το πτυχίο τους. Που πολύ από αυτούς έχουν μεταπτυχιακό και πολυετή εμπειρία. Πρακτικές που ακολουθήθηκαν και σε μεταβολές Ανώτατων Ιδρυμάτων σε Πανεπιστήμια το 1989 αλλά και παλαιότερα στις Παιδαγωγικές Σχολές.

Παρακαλώ διορθώστε την θέση σας.

Με εκτίμηση

 
@Διευκρίνηση
25 Απρ 2019 19:40

Σε ξένες χώρες, πολλά ΑΕΙ λέγονται Technological institutes/ Institutes of technology. Δεν αναφέρομαι σε Πολυτεχνείο, καθώς αυτό λέγεται Technical University. Παντού στο κόσμο τα ΤΕΙ/ Technological (educational) institutes/ Institutes of technology είναι ισάξια με τα Πανεπιστήμια. Απλά, η Ελλάδα ζει στη δεκαετία του 30 και ότι δεν λέγεται Πανεπιστήμιο δεν θεωρείται ισάξιο με αυτό.

 
Σταύρος Κ.
25 Απρ 2019 19:56

Από το 2001 τα ΤΕΙ μαζί με την ΑΣΠΑΙΤΕ απαρτίζουν τον Τεχνολογικό Τομέα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, και τα Πανεπιστήμια, Πολυτεχνείο και Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών τον Πανεπιστημιακό Τομέα. Έχουν περάσει 18 χρόνια, ωστόσο η πνευματική ελίτ του ακαδημαϊκού στερεώματος της χώρας ακόμα δεν μπήκε στον κόπο να ενημερωθεί. Δεν πειράζει, σε 30 χρόνια μπορεί να το πάρουν είδηση. Δεν βιαζόμαστε.

 
Νίκος
26 Απρ 2019 13:46

Εξαιρετική και τολμηρή η τοποθέτηση του κου Λέκκα. Για τους σχολιαστές που ενδιαφέρονται κυρίως για την αυτόματη αναβάθμιση του τίτλου σπουδών τους δεν αξίζει να απαντήσω.

 
Έξω από τα δόντια
26 Απρ 2019 15:57

Τα είπατε έξω από τα δόντια.

 
@Εξω από τα δοντια
26 Απρ 2019 16:56

Μάλλον τα είπε έξω από τη λογική αλλά προφανως δεν το καταλάβατε (θα είστε και εσείς σχολιαστής παντογνώστης με δεδομένα του ‘90)..

 
Thomas Paschalis
26 Απρ 2019 18:14

@ Νίκος
Μάλλον δεν έχεις καταλάβει πως τα ΤΕΙ ηταν ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα οπότε δεν πρόκειται για αυτόματη αναβάθμιση όπως σχολιάζεις. Τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα δε δύναται να αναβαθμιστούν διότι απλούστατα βρίσκονται στην ανώτατη βαθμίδα. Αυτό που δικαίως ζητάνε οι πτυχιούχοι είναι αυτόματη αντιστοίχηση του πτυχίου τους με τα νέα πτυχία. Έτσι έγινε και στο παρελθόν σε παρόμοιες περιπτώσεις πανεπιστημιοποιήσεων. Είναι υποχρέωση της πολιτείας να το πράξει διότι διαφορετικά παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης και την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου προς τη Διοίκηση.

 
@Νίκος
26 Απρ 2019 19:38

Τα πτυχία μας είναι ήδη ανώτατα, δεν θέλουμε αναβάθμιση, αντιστοιχία θέλουμε.

 
Δομήνικος
27 Απρ 2019 13:54

Συχνά οι επιστήμονες διατηρούν τα βασικά χαρακτηριστικά του επιστημονικού λόγου
και όταν εκφέρουν λόγο πολιτικό, συμβάλλοντας έτσι στην αναβάθμισή του. Στην προ-κείμενη περίπτωση ο κ. Λέκκας μας εκπλήσσει αρνητικά σε ορισμένα ιδιαίτερα κρίσιμα
θέματα.
Ποιος είναι ο προοδευτικός χώρος; Πώς ορίζεται;
Πότε διατύπωσε προτάσεις και ιδέες με εξαιρετικά θετικό πρόσημο;
Τι ακριβώς κατέρρευσε και ποια ήταν η προηγούμενη μορφή του;
Τι ήταν αξιοκρατικό και καταργήθηκε;
Τι σημαίνει «ασαφής λογική και γενική σύγχυση» για τα προγράμματα σπουδών
Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
Η νύξη για «υπερκορεσμένους επαγγελματικούς χώρους» δεν πρέπει επιτέλους να αναπτυχθεί πλήρως και να αναδειχθεί το μέγα δράμα που επιμελώς καλύπτουμε καταστρέφοντας χιλιάδες νέους κάθε χρόνο; Κι αν την αρχή δεν την κάνουν οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, ποιοι άλλοι είναι υψηλότερα στην εκτίμηση της ελληνικής κοινωνίας και μπορεί να την κάνουν;

 
@ΓΙΟΡΓΟΣ
02 Μάιος 2019 11:04

ΞΕΧΝΑΤΕ ΟΛΟΙ τις βάσεις εισαγωγής. Πλήρης εξίσωση των 18.000 μορίων με τα 8.000 μόρια. ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ!!

 
Apostolos
02 Μάιος 2019 21:43

Τα πτυχία των ΤΕΙ από το 2001 είναι πτυχία ΑΕΙ, δεν χρειάζονται ούτε αναβάθμιση ούτε ισοτίμιση με τα νέα Πανεπιστημιακά. Μια τέτοια ισοτίμηση θα προκαλούσε το κοινό αίσθημα και θα αποτελούσε ευθεία προσβολή των Πανελληνίων εξετάσεων, του μόνου αδιάβλητου θεσμού στην Ελλάδα.
Όχι λοιπόν στο αίτημα των αποφοίτων ΤΕΙ διότι είναι απαράδεκτο και έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την λογική της αριστείας.

 
ΙΕΚ με πιστοποίηση (πανελλήνιες)
03 Μάιος 2019 00:00

@ΓΙΟΡΓΟΣ@ Τι σημαίνει ότι κάποιος μπήκε με 8.000 μόρια και ο άλλος με 18.000. Σε ολο το φοιτητικό του βίο θα είναι καλύτερος? Αρα με άλλα λόγια μας λές οτι η βαθμολογία εντός των ΑΕΙ ΤΕΙ δεν παίζει ρόλο...σημασία έχουν μόνο οι πανελληνιες..μετα απευθείας πτυχίο

 
οικονομου ο απορών
03 Μάιος 2019 00:01

Τα ΤΕΙ είναι δηλωμένα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα στο εξωτερικό εδώ και πολλά χρόνια (1998). @ απο που προκύπτει...έτσι απο απορία

 
Απόφοιτοι
03 Μάιος 2019 08:46

@οικονομου ο απορών
αναζητήστε στο google τον ακόλουθο τίτλο:
Organization of Higher Education Structures in Europe (1998/99)

Και θα σας λυθούν όλες οι απορίες.

Σας ευχαριστώ!

 
bob mastoras
03 Μάιος 2019 10:58

«Τι σημαίνει ότι κάποιος μπήκε με 8.000 μόρια και ο άλλος με 18.000. » Μπορεί να σημαίνει δύο πράγματα. Το ένα είναι ότι ο ένας υποψήφιος έχει σημαντικά πιο ισχυρές βάσεις. Αν μπει κάποιος στον κόπο να δει ποσοστά αποφοίτησης των δύο κατηγοριών πιθανότατα θα δει σημαντικές διαφορές και αποκλίσεις. Το ίδιο ισχύει και για την ταχύτητα αποφοίτησης.
Αντίστροφα τα νούμερα αυτά μπορούν να εργαλειοποιηθούν. Αυτό γίνεται εδώ. Οι βαθμοί ενός διαγωνισμού, ο οποίος γίνεται για να μοιρασθούν οι πεπερασμένοι πόροι των θέσεων φοίτησης, μετατρέπονται σε μία επετηρίδα. Η επετηρίδα αυτή έχει σκοπό βέβαια να παγώσει τον χρόνο. Ένα στιγμιότυπο του χρόνου να θεωρείται αντιπροσωπευτικό ενός ανθρώπου. Ο σκοπός του τεχνάσματος αυτού είναι να απαγορεύσει την εξέλιξη των προσωπικοτήτων και να παγιώσει μία ιεραρχία. Για αυτό θα δείτε και μετέπειτα κατ’ εξοχήν κορυφαίες επιδόσεις όπως διδακτορικές διατριβές να αμφισβητούνται.
Ο διαγωνισμός των πανελληνίων δεν είναι μία διαπιστωτική εξέταση. Δεν είναι μία εξέταση που σκοπός της είναι να διαπιστώσει αν ο απόφοιτος του Λυκείου είναι κατ αρχήν ικανός να σπουδάσει. Είναι ένας διαγωνισμός και όχι μία απλή εξέταση. Σκοπός του είναι να διατάξει να ορίσει για έναν πεπερασμένο αριθμό θέσεων το ποιοι θα τις αποκτήσουν. Αυτό είναι θεμιτό. Μη θεμιτό είναι να γίνονται υπαινιγμοί ότι όσοι δεν βγήκαν πρώτοι σε ένα διαγωνισμό δεν είναι ικανοί να σπουδάσουν. Αν κάποιος θέλει να θεσπίσει μία εξέταση ικανότητας σπουδών μπορεί να το κάνει. Να βάλει μία βάση 10 ή 12 ή 14. Αν κάποιος δεν πάρει την βάση να μην σπουδάζει ακόμα και αν υπάρχει θέση. Η βάση στις πανελλήνιες όμως –που θα έχει αυτήν την έννοια - πρέπει να θεσπιστεί ρητά. Δεν μπορεί ένα κράτος να σε αφήνει να σπουδάζεις και μετά να μην τον δεσμεύει η απόφαση του αυτή και να θεωρεί ότι οι σπουδές σου είναι μειωμένων συνεπειών!
Η άποψη ότι αν κάποιος σε έναν διαγωνισμό δεν πετύχει δεν είναι άξιος δεν στέκει. Για σκεφτείτε. Αποτυγχάνεις σε ένα διαγωνισμό για θέση εργασίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι είσαι ανάξιος να εργαστείς.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean