Φιλόλογοι (ΠΕΦ): Κείμενο διαμαρτυρίας για τις αλλαγές στο Λύκειο

06/05/2019

Άκουσε το άρθρο

Μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα το Υπουργείο προχώρησε στην ψήφιση ενός νόμου, ο οποίος αποτελεί θλιβερή συνόψιση εκείνων   των αλλαγών στο πρόγραμμα του Λυκείου απέναντι στις οποίες  η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων έχει  ήδη επανειλημμένα  εκφράσει την έντονη  διαμαρτυρία της.

Η απαρίθμηση στη συνέχεια των αλλαγών αυτών   αποκαλύπτει  τις ψηφίδες στη  μελαγχολική εικόνα, η οποία  προαναγγέλλει μέλλον δυσοίωνο  για τον κλάδο των φιλολόγων και  τα φιλολογικά μαθήματα:

¬    Η οριστική κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος των Λατινικών από την  Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών συνιστά  σοβαρότατο πλήγμα κατά των κλασικών γραμμάτων. Η μετατροπή δε του μαθήματος σε προαιρετικώς επιλεγόμενο και μη εξεταζόμενο μάθημα περισσότερο ανακαλεί τη γνωστή για τις προφάσεις εν αμαρτίαις ρήση.

¬    Η κατάργηση της διδασκαλίας της Ιστορίας του Σύγχρονου Κόσμου ως μαθήματος Γενικής Παιδείας στην Γ΄ Λυκείου στερεί από τους αυριανούς πολίτες τα γνωστικά εφόδια  για την κατανόηση των σύγχρονων εξελίξεων.

Στο ίδιο πνεύμα δυστυχώς εντάσσεται και ο περιορισμός της διδασκαλίας της Ιστορίας στα ΕΠΑΛ σε μία μόνο διδακτική ώρα και στην Α΄ τάξη αποκλειστικά.

¬    Η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας επίσης υποβαθμίζεται, διδακτικά και εξεταστικά,   μετά την ουσιαστική κατάργηση της περίληψης και τη συρρίκνωση της παραγωγής λόγου σ’ ένα συνοπτικής παρουσίασης θέσεων και απόψεων κείμενο 4-5 παραγράφων.

¬    Τα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας κατά τη συνεξέτασή τους με τη Νεοελληνική Γλώσσα,  σε ένα τρίωρο,  προβλέπεται να  προσεγγίζονται συχνά  ως αφορμή για γλωσσικές ασκήσεις και κοινωνιολογικού χαρακτήρα αναλύσεις και όχι με γνώμονα την  καλλιέργεια δημιουργικών αναγνωστών που διαθέτουν  γνώση των κειμένων και των λογοτεχνικών ρευμάτων, κριτική ικανότητα και ευαισθησία.

¬    Η κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος της Φιλοσοφίας από το Γενικό Εσπερινό Λύκειο στερεί από τους μαθητές την επαφή με την ιστορία των ιδεών και τη φιλοσοφική σκέψη.

¬    Πλήρης είναι η απαξίωση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών. Η εξαίρεσή του από τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στο Γυμνάσιο και στη Β΄ Λυκείου, η ουσιαστική συγχώνευση της διδασκαλίας των εμβληματικών κειμένων του Επιταφίου Λόγου του Περικλή και της Αντιγόνης του Σοφοκλή, ο περιορισμός της  κορυφαίας πνευματικής άσκησης που είναι η μετάφραση, συντελούν δραματικά στην περαιτέρω υποβάθμιση του μαθήματος.

Είναι εμφανές ότι ο νέος νόμος που μόλις ψηφίστηκε διαψεύδει πανηγυρικά  τις υπουργικές εξαγγελίες περί αποκατάστασης του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου και καθόλου δεν το αποδεσμεύει από την αντιπαιδαγωγική  χρησιμοθηρική λογική.

Καλούμε επομένως την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αναστείλει την εφαρμογή του νόμου και τους συναδέλφους να διατηρούν πάντα ακμαία την πίστη τους στις ανθρωπιστικές αξίες.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΦ

Σχόλια (7)

Ολα για ολους
|

Εχουν πλακα οι ανακοινωσεις των ενωσεων, ΟΛΩΝ ανεξαιρετως, που κοπτονται για την παιδεια και στα κειμενα τους κανουν λογο μονο για τις μειωμενες(?) ωρες στο μαθημα τους. τον αντιποδα, καποια μεμονωμενα ατομα, εκτος ενωσεων, εχουν πολυ πιο ουσιαστικες ανακοινωσεις, βλεπουν τη μεγαλη εικονα και οχι συντεχνιακα την παιδεια και λενε τα πραγματα με το ονομα τους:
1. τζογος η ελευθερη προσβαση
2. τρια χρονια για επιστροφη στις δεσμες
3. στο συρταρι τα τοσα πορισματα
4. καμια λογικη τα μαθηματα ανα κατευθυνση (Κοινωνιολογια στη θεωρητικη, αντι για τα οικονομικα, Πληροφορικη στα οικονομικα αντι στη θετικη, Μαθηματικα εκτος Ιατρικης, Βιολογικο χωρις εξεταση στη Βιολογια κτλ)
5. Κολλημενοι στα 4 μαθηματα για πολιτικο οφελος

Η παιδεια ουρλιαζει σαν τα ελαφια που καιγονταν στην Παρνηθα.

Δον Κιχώτης
|

Δεν υπάρχει ένας πανεπιστημιακός δάσκαλος της Κλασικής Φιλολογίας να υπερασπι-στεί την Αντιγόνη και τον Επιτάφιο Λόγο;
Χρειάζεται να θυμίσω τι έκαναν κάποιοι δημοκράτες φιλόλογοι στην Αθήνα τον Νοέμ-βριο του 1973, όταν δίδασκαν την Αντιγόνη και τον Επιτάφιο Λόγο στην Ε και ΣΤ Γυμνασίου;
Λεμονανθούς στον τάφο σου αφήνω, σεβαστέ μου Φιλόλογε, Κώστα Μπ., που είχες
σταματήσει επίτηδες στο 40ο Κεφ. του Επιτάφιου και έδινες ένα συνεχές ρεσιτάλ ανάλυσης... Ησύχασες, όταν μας έστειλες - σχεδόν όλους - στο Μετσόβιο...

Να δούμε τα προγράμματα σπουδών
|

Γιατί οι της Φιλοσοφικής έχουν διδαχθεί επαρκώς (ή και καθόλου) τη φιλοσοφία για να την έχουν σε Α' ανάθεση? Οι κοινωνικοί επιστήμονες έχουν διδαχθεί περισσότερο το εν λόγω αντικείμενο.

Χημικός Μηχανικός-Ιστορικός
|

Μουσειακός χαρακτήρας η Φιλοσοφία (που αφορά όλους τους τομείς της γνώσης) και η βασική γνώση της Αρχαίας Ελληνικής... Είδαμε πόσο πριμοδοτούνται οι φυσικές επιστήμες, φίλε μου. Θέματα εξετάσεων στα Μαθηματικά Προσανατολισμού που δεν ανταποκρίνονται σε καμία πρακτική ανάγκη, μόνον ίσως σε μελλοντικούς μαθηματικούς (και αν). Εξοβελισμός της Χημείας στη Β' Λυκείου, καμία ουσιαστική επαφή στην Γ' Λυκείου ακόμα και με τις βασικές έννοιες, καμία αναφορά στις σύγχρονες επιστημονικές τάσεις. Πράγμα που σημαίνει ότι οι "της Θεωρητικής" είναι πρακτικά "αγράμματοι" σε σχέση με Φυσική, Χημεία και Βιολογία. Το μόνο θετικό ήταν η κατάργηση των Λατινικών και η προσθήκη της Κοινωνιολογίας (για την οποία ακόμα δεν υπάρχει εγχειρίδιο! φυσικά, θα γίνει μια σαλάτα από τα προηγούμενα).

Ποτέ δεν είναι αργά
|

Τώρα το θυμήθηκαν; Τόσο καιρό που ήταν η ΠΕΦ;;;

Πιο τολμηρή πολιτική
|

Σωστή η πολιτική του υπουργείου. Οι συγκεκριμένες ενώσεις μάλλον ενδιαφέρονται περισσότερο για το επάγγελμά τους. Η πολιτική έπρεπε να είναι πιο τολμηρή και να ενισχυθούν οι φυσικές και οι κοινωνικές επιστήμες, τα θεμέλια για την επιτυχία στον σύγχρονο κόσμο. Να πάψει η παιδεία να θυμίζει μουσείο.

Φιλολογίζων
|

"Η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας επίσης υποβαθμίζεται, διδακτικά και εξεταστικά, μετά την ουσιαστική κατάργηση της περίληψης και τη συρρίκνωση της παραγωγής λόγου σ’ ένα συνοπτικής παρουσίασης θέσεων και απόψεων κείμενο 4-5 παραγράφων.

¬ Τα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας κατά τη συνεξέτασή τους με τη Νεοελληνική Γλώσσα, σε ένα τρίωρο, προβλέπεται να προσεγγίζονται συχνά ως αφορμή για γλωσσικές ασκήσεις και κοινωνιολογικού χαρακτήρα αναλύσεις και όχι με γνώμονα την καλλιέργεια δημιουργικών αναγνωστών που διαθέτουν γνώση των κειμένων και των λογοτεχνικών ρευμάτων, κριτική ικανότητα και ευαισθησία."
Πραγματικά είναι εκτός πραγματικότητας οι παραπάνω καταγγελτικές ρητορείες της ΠΕΦ!!!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ