Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Διοικώντας το Πανεπιστήμιο …με Συναίσθημα, Σχέδιο και Συνέπεια

"Οι αρχές διοίκησης του Πανεπιστημίου οφείλουν να οργανώνουν αποτελεσματικές δομές διασύνδεσης του με την κοινωνία, όπως και σταδιοδρομίας, για την προώθηση στην αγορά εργασίας των αποφοίτων τους"
Δημοσίευση: 14/05/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Καθηγητής Παναγιώτης Καλδής, Υπ. Πρύτανης Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Καθηγήτρια Ισμήνη Κριάρη, Πρύτανης Παντείου Πανεπιστημίου

Το να διοικείς ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο διαφέρει από τη διοίκηση ενός τυπικού δημόσιου οργανισμού ή μιας ιδιωτικής επιχείρησης.

Έχεις να κάνεις με ανθρώπους πρώτα: τους φοιτητές, τα μέλη ΔΕΠ, λοιπούς εκπαιδευτικούς και το διοικητικό προσωπικό, που αποτελούν την ακαδημαϊκή κοινότητα και μετά με στόχους, υποδομές και λοιπούς πόρους.

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου δεν διατάσσει, ούτε επιβάλει τις απόψεις του, αλλά ως πρώτος μεταξύ ίσων και με το κύρος του, γίνεται ο ίδιος φορέας έμπνευσης, επικοινωνίας, συντονισμού και συνδιαμόρφωσης του οράματος του Ιδρύματος σε κοινό βηματισμό με την ακαδημαϊκή κοινότητα.

Χαρακτηριστικά της διαδικασίας αυτής είναι ο καλοπροαίρετος και ανεκτικός συνεχής καθημερινός διάλογος, η εντιμότητα των σχέσεων και η προσπάθεια συγκερασμού διαφορετικών στάσεων, αντιλήψεων και νοοτροπιών για τη στρατηγική σύνθεσης και διεκδίκησης αναγκαίων πόρων και μέσων για το Πανεπιστήμιο όχι μόνο από την πολιτεία, αλλά και από τη λοιπή κοινωνία.

Η όλη προσπάθεια στηρίζεται στην ενεργοποίηση και την εμπλοκή του έμψυχου υλικού που είναι διαθέσιμο, την ανάδειξη της αίσθησης του νοήματος προσφοράς και της αξίας για την εργασία του και την παρεπόμενη ικανοποίηση του, χωρίς αποκλεισμούς και με δικαιοσύνη στις αποφάσεις.

Έτσι, ο Πρύτανης πρέπει να διαθέτει την ικανότητα να αναγνωρίζει τις ανάγκες και τα συναισθήματα των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, να δημιουργεί και να προσφέρει κίνητρα για όλους, χωρίς ευνοιοκρατία, όπως και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τόσο τους ανθρώπινους πόρους (φοιτητές, εργαζόμενους, κλπ.), όσο και τις διαπροσωπικές του σχέσεις.

Αυτά απαιτούν πολυετή εμπειρία στη δημόσια διοίκηση και την εκπαίδευση αυξημένα αποθέματα συναισθηματικής νοημοσύνης, ικανότητα διοίκησης αλλαγών για τη συνεχή βελτίωση των ακαδημαϊκών υπηρεσιών, όπως και αποδοχή και σεβασμό από την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους συνομιλητές του εκτός του Πανεπιστημίου.

Παράλληλα, ο Πρύτανης πρέπει να αναπτύσσει, πάντα διαλεκτικά, σχέδιο συναινετικών διαδικασιών διαχείρισης και ανάπτυξης του Πανεπιστημίου μέσα από λειτουργικό οργανισμό και ανάλογο εσωτερικό κανονισμό αξιοποιώντας και πάλι στο έπακρο τους ανθρώπινους πόρους. Επίσης, αναγκαία είναι και η άριστη χρήση των διαθέσιμων υποδομών, όπως και η συνεχής αναζήτηση τρόπων βελτίωσης και διεύρυνσής τους.

Ακόμη, πρέπει να αποκεντρώνει ευθύνες χωρίς απορρύθμιση της διοικητικής ενότητας και κανονικότητας, σεβόμενος τα επίπεδα αυτοδιοίκησης και τις επιμέρους αρμοδιότητες των διαφόρων οργάνων, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους επιστημονικών πειθαρχιών, όπως συστηματοποιούνται στις Σχολές, τα Τμήματα  και τους Τομείς του Πανεπιστημίου.

Η διεθνής ακτινοβολία του δημόσιου Πανεπιστημίου αφορά στην επιτυχημένη εξωστρέφεια της διοίκησής του, αξιοποιώντας παγκόσμιες ευκαιρίες εκπαίδευσης, έρευνας, καινοτομίας, μεταφοράς γνώσης στην κοινωνία, όπως και στην ενεργό συμμετοχή του σε κατάλληλα δίκτυα εξέλιξης των επιστημών. Αυτά απαιτούν τη συνεχή συνδιαλλαγή του, αλλά και τη μακροχρόνια συνέπειά του με το διεθνοποιημένο περιβάλλον που δραστηριοποιείται.

Σε κάθε περίπτωση, η φιλοσοφία λειτουργίας και ανάπτυξης του δημόσιου Πανεπιστημίου θεωρεί ότι ο φοιτητής βρίσκεται στο επίκεντρο της ακαδημαϊκής κοινότητας. Η ικανοποίηση του από την ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών, η συμβολή του Ιδρύματος στην ευρύτερη κοινωνικοποίηση και μόρφωσή του, καθώς και στην ευημερία του, αποτελούν θεμελιώδη συστατικά στοιχεία της εικόνας και της προσφοράς του Πανεπιστημίου. Έτσι,  η εκπαίδευση και οι όροι οργάνωσης της παροχής της είναι ο θεμελιώδης πυρήνας στο πανεπιστημιακό γίγνεσθαι.

Η ενθάρρυνση συμμετοχής της ακαδημαϊκής κοινότητας σε δράσεις κινητικότητας ERASMUS+, η δημιουργία αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών, θερινών κλπ. σχολείων, η συνεργασία με άλλα Πανεπιστήμια, ελληνικά και ξένα, εμπλουτίζουν την τεχνογνωσία και την εκπαιδευτική προσφορά των Πανεπιστημίων και δίνουν νέες δυνατότητες ανάπτυξής τους.

Ακόμη, οι αρχές διοίκησης του Πανεπιστημίου οφείλουν να οργανώνουν αποτελεσματικές δομές διασύνδεσης του με την κοινωνία, όπως και σταδιοδρομίας, για την προώθηση στην αγορά εργασίας των αποφοίτων τους. Οι ενέργειες αυτές μπορεί να συμβάλουν στη μερική μείωση της μόνιμης «φυγής» νέων ελλήνων επιστημόνων στο εξωτερικό και οπωσδήποτε στην προώθηση της ανάπτυξης της χώρας.  

Βεβαίως, μοναδικό και καταλυτικό ρόλο σ΄ αυτή τη συνεχή προσπάθεια διαρκούς βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων ακαδημαϊκών υπηρεσιών και  την αναζήτηση υψηλότερων επιπέδων καταξίωσης, μέσα από αξιοκρατία και χωρίς διακρίσεις, οφείλεται στο σύνολο των εργαζομένων στο Πανεπιστημιακό γίγνεσθαι. Για αυτό, το αίσθημα εργασιακής ασφάλειας, δικαιοσύνης  και ικανοποίησης πρέπει συνεχώς να εξετάζεται και να εμπεδώνεται με κάθε πρόσφορο τρόπο.

Σχόλια (1)

 
ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ MSC
14 Μάιος 2019 20:41

Κύριε Καλδη αναφορικά με το μείζον θέμα των αποφοίτων ποιες είναι οι θέσεις σας , σκοπεύετε να προτείνετε λύσεις , συμφωνείτε ότι οι απόφοιτοι του ΤΕΙ δεν είναι παιδιά κατώτερου θεού αλλά απόφοιτοι 4ετων σπουδών 240 ects ;;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean