Placeholder

ΜΑΘΗΤΕΣ

Γονείς ανησυχούν τώρα περισσότερο από ποτέ για το μέλλον των Προτύπων & Πειραματικών Σχολείων

Δημοσίευση: 28/05/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το παρακάτω κείμενο το υπογράφουν 104 γονείς  παιδιών που φοιτούν στο Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο

Λίγες μέρες πριν τη διεξαγωγή των εκλογών, ιδιαίτερα ανήσυχοι από την ασάφεια του νέου θεσμικού πλαισίου σχετικά με τη λειτουργία των Πρότυπων &Πειραματικών Σχολείων (Π.Π.Σ.), συντάξαμε την επισυναπτόμενη επιστολή, την οποία υπέγραψε σημαντικός αριθμός γονέων του Βαρβακείου Γυμνασίου.

Η επιστολή αυτή σκοπό είχε να αφυπνίσει όποιον πίστευε ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο που αφορά στα Π.Π.Σ. δεν θα άλλαζε η δομή του συστήματος που ορίζει τη λειτουργία τους αλλά κυρίως να υπενθυμίσει στην πολιτική ηγεσία ότι περιμένουμε από αυτήν συνέπεια στις δεσμεύσεις της, πριν την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου.

Μη επιθυμώντας να θεωρηθεί η επιστολή αυτή όπλο προεκλογικής πίεσης, δεν προχωρήσαμε άμεσα στην δημοσιοποίησή της. Μας πρόλαβε, λοιπόν, η καταιγιστική αλληλουχία των γεγονότων, με κορύφωση την προκήρυξη εθνικών εκλογών εντός του Ιουνίου.

Επειδή, λόγω των άμεσα αναμενόμενων εκλογών, η αστάθεια μεγαλώνει, θεωρούμε πιεστική ανάγκη την δημοσιοποίηση της επιστολής αυτής, η οποία εκφράζει τις αγωνίες μας, με τη διαφορά ότι το επιτακτικό αίτημα πια είναι η ετήσια παράταση του προηγούμενου καθεστώτος λειτουργίας των Π.Π.Σ. Με την αβεβαιότητα στο πολιτικό τοπίο, ένα σύστημα στο οποίο όλα οδηγούν στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, είναι ξεκάθαρα μη λειτουργικό.

ΤΟ ΜΕΤΕΩΡΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ &ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Το 2018, το Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο αγκάλιασε τα όνειρα 96 παιδιών για ένταξη σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο προσφέρει υψηλού επιπέδου δημόσια παιδεία. Χαλάλι η κούραση της προετοιμασίας και η αγωνία των πρώτων σοβαρών εξετάσεων σε τρυφερή ηλικία.

Και μετά; Ο εφιάλτης-πραγματικότητα ενός σχολείου, που ξεκινά τη  σχολική χρονιά με 70 ακάλυπτες διδακτικές ώρες και συνεχίζει με πλήρη κάλυψή τους μετά το πρώτο τετράμηνο. Και η ζοφερή πραγματικότητα να διανθίζεται από τις φήμες για απαξιωτική τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, που αφορά στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία (Π.Π.Σ.).

Παρά την διαβεβαίωση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας ότι δεν θα πειραχτούν τα Π.Π.Σ., οι γονείς παιδιών, που φοιτούν σ’ αυτά, βρέθηκαν αντιμέτωποι με το ψαλίδισμα των χαρακτηριστικών των σχολείων αυτών σε όλα τα επίπεδα. Όσο κι αν με μια επιφανειακή ματιά η δομή του συστήματος φαίνεται περίπου η ίδια, οι αλλαγές στη λειτουργία τους είναι σημαντικές και αποτελούν το πρώτο βήμα για την υποβάθμισή τους.

Οι καθηγητές δεν γνωρίζουν ακόμη αν το επόμενο διδακτικό έτος θα βρίσκονται στα σχολεία που υπηρετούν με αφοσίωση και με ποιές συνθήκες.

Οι γονείς δεν έχουν καμιά διαβεβαίωση ότι τα παιδιά τους θα είναι αποδέκτες της υψηλής δημόσιας εκπαίδευσης που ονειρεύτηκαν αλλά και, ακόμη χειρότερα, ότι θα καλυφθούν τα κενά των καθηγητών ώστε να έχουν και αυτή την βασική εκπαίδευση.

Και, τέλος, οι μαθητές αναρωτιούνται γιατί, μετά από την επιβραβευμένη με την εισαγωγή τους σκληρή προσπάθεια, δεν έχουν τα εχέγγυα από το κράτος ότι θα γίνουν κοινωνοί μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας που στοχεύει στην υψηλών προδιαγραφών παιδεία.

Και, προσπαθώντας να ξεδιαλύνουμε το νεφελώδες τοπίο του νέου νόμου, οι προβληματισμοί πολλαπλασιάζονται μετά από κάθε ανάγνωση:

Με ποιο τρόπο κατοχυρώνεται η κεντρική αδιάβλητη διεξαγωγή των εξετάσεων στα Πρότυπα και των κληρώσεων στα Πειραματικά Σχολεία;

Πώς θα ορίζονται τα αυξημένα προσόντα των καθηγητών, τα οποία αποτελούν προαπαιτούμενο για τον διορισμό τους; Και αφού οι καθηγητές δεν θα αξιολογούνται, πώς θα διαπιστώνεται η παιδαγωγική τους επάρκεια, ώστε να ανταποκρίνονται στον απαιτητικό ρόλο των διδασκόντων σε Π.Π.Σ.;  Και πώς θα εξασφαλίζεται η επικαιροποίηση των προσόντων (η παιδαγωγική εξελίσσεται) χωρίς περιοδικές θεσμοθετημένες αξιολογήσεις;

Η συνεργασία με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα καθώς και οι όμιλοι και οι καινοτόμες δράσεις, που με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο ήταν ενταγμένες στο πρόγραμμα των Π.Π.Σ., με πρόβλεψη διευθέτησης του ωραρίου των διδασκόντων που τις υποστηρίζουν, θα συνεχίσουν να αποτελούν κατοχυρωμένο δικαίωμα των φοιτούντων σε αυτά; Ή ο προσδιορισμός των οργανικών θέσεων θα γίνεται χωρίς υπολογισμό των δράσεων αυτών οπότε - παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου - ο θεσμός αυτός θα «επαφίεται στον πατριωτισμό των Eλλήνων»;

Και σαν να μην αρκεί η αναστάτωση της μεταβολής του θεσμικού πλαισίου επί τα χείρω, οι φορείς, που θα εμπλέκονται από εδώ και πέρα με το σύστημα λειτουργίας των Π.Π.Σ., δεν έχουν δραστηριοποιηθεί ακόμη, προκαλώντας αναστάτωση σε όλα τα μέλη της οικογένειας των σχολείων αυτών.

Και η ερώτηση εύλογα αναδύεται: Γιατί αλλάζει η λειτουργία ενός δοκιμασμένου εκπαιδευτικού συστήματος στο τέλος της σχολικής χρονιάς, χωρίς την πρόβλεψη πλήρους διευθέτησης της δομής του νέου; Γιατί δεν δίνεται παράταση ενός έτους στο μέχρι σήμερα ισχύον θεσμικό πλαίσιο ώστε να λυθούν όλα τα θέματα που αφορούν στη λειτουργία του νέου, εξασφαλίζοντας την ομαλή μετάβαση αλλά και την τροποποίηση προβληματικών διατάξεων; Ή γιατί δεν διατυπώνεται μια ξεκάθαρη πρόταση για προσδιορισμό των κενών θέσεων στα Π.Π.Σ. με πρόβλεψη ειδικού καθεστώτος, που θα περιλαμβάνει στις διδακτικές  ώρες και τις απαιτούμενες για διενέργεια ομίλων και διασύνδεση με τα Α.Ε.Ι.;

Εμείς, γονείς παιδιών που φοιτούν στο Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο, ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας τις άμεσες απαντήσεις σε όλα αυτά τα καίρια ερωτήματα. Δεν υπάρχει χρόνος για καθυστερήσεις και ολιγωρία. Το μέλλον αυτής της χώρας είναι μετέωρο χωρίς την σταθερότητα ενός εκπαιδευτικού συστήματος εν πλήρει λειτουργία.

Σχόλια (11)

 
χαχαχα
28 Μάιος 2019 14:34

ξανά : τα πρότυπα πρέπει να καταργηθούν. όλα τα σχολεία πρέπει να έχουν το ελάχιστο (υψηλού επιπέδου ωστόσο) για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά σε υποδομές , προσωπικό κλπ. τα ιστορικά σχολεία ας παραμείνουν (με κάποιο καθεστώς: βαρβάκειο, αναβρυτα και 2-3 άλλα) και πειραματικά μόνο τα δημόσια κοντά στα πανεπιστήμια , όπου θα γίνονται διάφορα "πειράματα" στα παιδιά της γειτονιάς όμως. τα ελιτίστικα και οι εξυπνάδες τέλος. όμιλοι, προγράμματα κλπ όλα μέσα στο σχολείο για ΟΛΟΥΣ.

 
Δον Κιχώτης
28 Μάιος 2019 21:20

Καταλαβαίνω την «καρδιά του πατέρα» - για να θυμηθούμε τον αείμνηστο Νίκο Σταυρίδη που αγωνιούσε για τον γιο του σε παλιά ελληνική ταινία...- και την «καρδιά της μάνας» και κρατώ - μόνο αυτό και το συνυπογράφω - από την επιστολή τους, το τέλος της: «Το μέλλον αυτής της χώρας είναι μετέωρο χωρίς την σταθερότητα ενός εκπαιδευτικού συστήματος εν πλήρει λειτουργία.»
Επιπλέον προσθέτω ότι αν και οι υπόλοιποι γονείς εξέφραζαν τις απαιτήσεις τους - μέσω των Συλλόγων Γονέων - και είχαμε χιλιάδες παρόμοιες επιστολές απ' όλη την Ελλάδα, τότε το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα ήταν πολύ καλύτερο από το σημερινό...

 
geo@ χαχαχα
29 Μάιος 2019 07:57

Φυσικα και αστειευσαι αγαπητε μου με αυτα που γραφεις. Οπως καθε σοβαρος οργανισμος που σεβεται τον εαυτο του εχει τμημα R&D, ετσι και η Παιδεια μας αν θελει να σεβεται τον εαυτο της και την αποστολη που της εχει ανατεθει, πρεπει να εχει τα δικα της τμηματα R&D, τα Πειραματικα Σχολεία. Επισης, καθε σοβαρος οργανισμος εχει καποια μοντελα ως τεχνολογια αιχμης, πανω στα οποια βασιζει τη δημιουργια των μοντελων σε ευρεια κλιμακα. Αυτα ειναι τα προτυπα σχολεια. Τα υπολοιπα τα "προοδευτικα" που γραφεις, φυσα τα λιγο να φυγει η σκονη απο πανω τους.

 
Δον Κιχώτης
29 Μάιος 2019 12:17

Αυτές είναι οι προηγμένες χώρες με Πρότυπα και Πειραματικά:
1. ;
2. ;
3. ;
4. ;
5. ;
.......

Ας μας πει κάποιος τις υπόλοιπες....
Καλό είναι, μέχρι να τις βρει, να κοιτάξει πρώτα τα "Πρότυπα" της Φιλανδίας....

 
@geo
29 Μάιος 2019 18:25

αν απαντάς σε μένα , μάλλον δεν κατάλαβες... τα απαραίτητα θα γίνονται- γράφω - σε συνδεδεμένα με πανεπιστήμια σχολεία, αλλά όμορα των πανεπιστημίων και η αναφορά του δον κιχώτη είναι αποστομωτική για το τι γίνεται διεθνώς. σοβαρευτείτε.

 
Εκπαιδευτικός
29 Μάιος 2019 19:57

Προηγμένες χώρες με Πρότυπα και Πειραματικά:
1. ΗΠΑ: Υπάρχουν τα magnet schools , specialized high schools, κλπ, ανάλογα με την περιοχή και έχουν εισαγωγικές εξετάσεις , όπως συμβαίνει κι εδώ στα Πρότυπα. Υπάρχουν επίσης τα laboratory schools (αρχικά ιδρύθηκαν από τον ίδιο τον John Dewey) τα οποία είναι συνδεδεμένα με πανεπιστήμια και είναι αντίστοιχα των εδώ Πειραματικών.
2. Μεγάλη Βρετανία: Υπάρχουν περίπου 164 grammar schools για τα οποία οι εξετάσεις μοιάζουν με αυτές των δικών μας Προτύπων.
3. Αυστραλία: Υπάρχουν selective schools (με εισαγωγικές εξετάσεις)
...
Είναι σίγουρο πως σχεδόν κάθε προηγμένη χώρα έχει κάτι αντίστοιχο.
Το να μην γνωρίζει κάποιος κάτι, δεν το κάνει ανύπαρκτο.

 
Δον Κιχώτης
29 Μάιος 2019 22:16

@ Εκπαιδευτικός
Αναφέρεις σχολεία που δεν αντιστοιχούν στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα που έχει - ανά βαθμίδα - ενιαίο πρόγραμμα σπουδών για όλους τους μαθητές της Πατρίδας μας. Τα σχολεία αυτά έχουν το δικαίωμα - εκ του νόμου - να καταρτίζουν ειδικά προγράμματα σπουδών που διαφέρουν αρκετά απ΄αυτά των άλλων δημόσιων σχολείων και οι γονείς το δικαίωμα να επιλέγουν ό,τι κατά την κρίση τους είναι καλύτερο για το παιδί τους. Πρόκειται για ένα θεμελιώδες δικαίωμα που πολλοί λαοί το παραχωρούν μόνο στο Κοινοβούλιό τους δια του Συντάγματός τους.
Λες, αυθαιρέτως, ότι «Είναι σίγουρο πως σχεδόν κάθε προηγμένη χώρα έχει κάτι αντίστοιχο.», ενώ γνωρίζεις τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες που αγωνίστηκαν και πέτυχαν να κάνουν όλα τα σχολεία τους σαν τα δικά μας «πρότυπα».
Δες και το εκπαιδευτικό σύστημα της Νότιας Κορέας αλλά και της Σινγκαπούρης που συναγωνίζονται την Φινλανδία.
Το αίτημα πρέπει να είναι ένα: Καλή παιδεία για όλα τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία μας. Αίτημα βαθύτατα δημοκρατικό, πατριωτικό και ενωτικό!

 
Εκπαιδευτικός
30 Μάιος 2019 08:13

@Δον Κιχώτης
Κάποιος σας εξηγεί πως το δικό σας συμπέρασμα, πως δεν υπάρχουν προηγμένες χώρες με Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, είναι αυθαίρετο.
1) Χωρίς να αναγνωρίσετε το σφάλμα σας απαντάτε με αοριστολογίες του τύπου "ναι αλλά στις χώρες αυτές δεν έχουν ενιαίο πρόγραμμα σπουδών", κάτι το οποίο δεν γνωρίζετε προφανώς αν ισχύει (δεν ισχύει στο βαθμό που πιστεύετε πως ισχύει).
2) Αναφέρετε την Σιγκαπούρη ως παράδειγμα χώρας χωρίς Πρότυπα η οποία όμως, αντίθετα με αυτό που νομίζετε, είναι μία από τις χώρες που έχουν πάρα πολλά δημόσια σχολεία αντίστοιχα με τα δικά μας Πρότυπα (οι μαθητές εισάγονται με εξετάσεις).
3) Σε σχέση με "τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες που αγωνίστηκαν και πέτυχαν να κάνουν όλα τα σχολεία τους σαν τα δικά μας «πρότυπα»": Η Ευρώπη έχει δεκάδες χώρες και είναι σίγουρο πως αν κάποιος θέλει να βρει ότι κάποια συγκεκριμένη πολιτική εφαρμόζεται κάπου, είναι σίγουρο πως θα το βρει.

 
Δον Κιχώτης
30 Μάιος 2019 20:30

@ Εκπαιδευτικός
Με μια πιο προσεκτική ανάγνωση και με λιγότερο περισπούδαστο ύφος θα διαπιστώ-
νατε ότι:
1. Με το σχόλιο ( Δον Κιχώτης 29 Μάιος 2019 12:17 ) απαντώ στον «geo» που με τη σειρά του αστειεύεται κι αυτός μετά τον «χαχαχα» που προφανώς δεν αστειεύεται με αυτά που λέει ( χαχαχα 28 Μάιος 2019 14:34 ). Ο παραλληλισμός του «geo είναι ολίγον τι αστείος αφού κι ο ίδιος - αν το καλοσκεφτεί - θα καταλάβει ότι τα συμπερά-σματα που προκύπτουν από την αξιολόγηση ενός επιλεκτικού σχολείου, δεν έχουν εφαρμογή στα άλλα σχολεία. Αυτήν την αδυναμία εφαρμογής τη μελετούν και οι φοιτητές των Παιδαγωγικών Τμημάτων στο μάθημα της Συγκριτικής Παιδαγωγικής.
Άλλωστε, όσοι έχουν μακρόχρονη διδακτική εμπειρία σε ομοιογενή και ανομοιογενή τμήματα αλλά και σχολεία, καταλαβαίνουν και χαμογελούν...
2. Αναγνωρίζω ότι το υπονοούμενο στο σχόλιο ( Δον Κιχώτης 29 Μάιος 2019 12:17 ) είναι αφανές. Παρόλο που είναι παγκοσμίως γνωστό ότι επιλεκτικά σχολεία υπάρ-χουν σε αρκετές χώρες, δεν είναι προφανές ότι εννοούσα: « Αυτές είναι οι προηγμένες χώρες που περηφανεύονται ή διακρίνονται για τα Πρότυπα και τα Πειραματικά τους σχολεία: » ....
3. Αναγνωρίζω επίσης, ότι η γνωμάτευσή σας - για το τι γνωρίζω σχετικά με τα προ-γράμματα σπουδών στα επιλεκτικά σχολεία του εξωτερικού - είναι ιδιαίτερα αξιόλογη και εμπεριστατωμένη και γι΄αυτό θα τη μελετήσω με προσοχή.
4. Συμφωνώ με αυτό που λέτε στο τέλος:
« Η Ευρώπη έχει δεκάδες χώρες και είναι σίγουρο πως αν κάποιος θέλει να βρει ότι κάποια συγκεκριμένη πολιτική εφαρμόζεται κάπου, είναι σίγουρο πως θα το βρει.»
Το πρόβλημα είναι ότι δεν θέλουμε ακόμη να δούμε τις συγκεκριμένες πετυχημένες πολιτικές που αφορούν όλα τα παιδιά μιας χώρας και να σκεφτούμε πως θα δράσουμε κι εμείς συλλογικά για την πρόοδο των παιδιών της Πατρίδας μας.
Να ενδιαφερθούμε πρώτα για τα σχολεία των Πολλών!*

* Μη γνωματεύσετε πάλι...

 
ΔΕΠ
31 Μάιος 2019 10:35

@χαχαχα @Δον Κιχώτης
Αν ήμουν υπουργός παιδείας πρώτα θα αναβάθμιζα το επίπεδο εκπαίδευσης στα 7.500 σχολεία της χώρας (και δεν μιλώ για εκπαιδευτικούς με διδακτορικό αλλά για τρόπους διδασκαλίας και δράσεις που ανοίγουν τους ορίζοντες των παιδιών και προσελκύουν το ενδιαφέρον τους). Μετά δε θα υπήρχε λόγος να γίνεται αυτή η συζήτηση περί προτύπων ούτε θα γίνονταν κάθε χρόνο 780 αιτήσεις για 96 θέσεις (βλ. Βαρβάκειο 2018). Υπάρχει κανείς που δε θέλει το σχολείο της γειτονιάς του να είναι καλό; Αφού όλοι συμφωνούμε ότι σημασία έχει να φροντίσουμε για τα σχολεία των "πολλών" γιατί επικεντρώνεται η συζήτηση στα πρότυπα και γιατί η πρώτη και τελευταία κίνηση των υπουργών παιδείας της τρέχουσας κυβέρνησης (Μπαλτάς & Γαβρόγλου) ήταν τα σχολεία αυτά; Στη συζήτηση για τα πρότυπα πάντα κάπου χάνεται η ουσία...

 
Δον Κιχώτης
31 Μάιος 2019 11:30

@ ΔΕΠ
« Στη συζήτηση για τα πρότυπα πάντα κάπου χάνεται η ουσία...»
Έχετε δίκιο. Ομολογώ πως λοξοδρόμησα... Φταίνε κάτι παλιά χτυπήματα από τις κονταρομαχίες στον λόφο των ανεμόμυλων...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ