Κριτήρια επιλογής τμημάτων για υποψήφιους

Τα επτά βασικά σημεία που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι

13/06/2019

Άκουσε το άρθρο

Δημήτρης Ματαράς
Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών

Η κατάσταση που προέκυψε μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου Γαβρόγλου μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα είναι ακόμη ρευστή και ανεξερεύνητη τόσο από τη μεγάλη πλειοψηφία των πανεπιστημιακών, που αντιστάθηκαν στα σχέδια του Υπουργού, όσο και από όσους πρόθυμα συνέβαλαν να φτάσουμε ως εδώ.

Ύστερα και από την έντονη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή, έχει γίνει απολύτως εμφανές σε όλους ότι για το μεσσιανικής έμπνευσης σχέδιο κατάργησης των ΤΕΙ που ξεκίνησε με το Πανεπιστήμιο Δ. Αττικής για να τελειώσει (;) με το πολυνομοσχέδιο, δεν υπήρξε καμία μελέτη, πρόβλεψη, αξιολόγηση ή έστω απλή κοστολόγηση.

Θα έχουμε την ευκαιρία βέβαια αργότερα να δούμε κατά πόσον τα ΤΕΙ καταργήθηκαν ουσιαστικά ή πρόκειται για απλή μετονομασία που όμως έχει, κατά τη γνώμη μου, τα εξής τραγικά αποτελέσματα: 

α) την εξαφάνιση της, άκρως απαραίτητης για την ανάπτυξη της χώρας, τεχνολογικής εκπαίδευσης,

β) τη βίαιη μετατόπιση του κέντρου βάρους της ανώτατης εκπαίδευσης από την περιφέρεια προς το κέντρο και γ) την εξίσου βίαιη απαξίωση κυρίως των σπουδών στις θεμελιώδεις επιστήμες.

Αν και ο σκοπός μας εδώ δεν είναι απολογιστικός, οφείλουμε να πούμε ότι, εκτός από τις προφανείς πολιτικές ευθύνες που ανήκουν στην κυβέρνηση, ευθύνες έχει μεταξύ άλλων και η πανεπιστημιακή κοινότητα.

Και δεν αναφέρομαι μόνο στους ‘πρόθυμους’ πρυτάνεις και όσους (ελάχιστους) υποστήριξαν αυτή τη μεθοδευμένη προσπάθεια, αλλά και στις ευθύνες που έχουμε όλοι οι υπόλοιποι, γιατί δεν αντιδράσαμε έγκαιρα και εντέλει αποτελεσματικά.

Οι ευθύνες αυτές είναι μεγάλες ιδιαίτερα απέναντι στους υποψήφιους φοιτητές οι οποίοι, σαν να μην έφτανε το άγχος των εξετάσεων, θα έχουν τώρα και την έγνοια μήπως το τμήμα στο οποίο θα εισαχθούν δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα 'πουκάμισο αδειανό'.

Υπάρχει όμως τρόπος να ξεχωρίσουν οι υποψήφιοι τα τμήματα που προσφέρουν αξιοπρεπώς όσα επαγγέλλεται ο τίτλος τους;

Η απάντηση είναι θετική, αν και πρόκειται για μια δύσκολη και κοπιαστική εργασία, την οποία ίσως κακώς δεν έχουμε συνηθίσει να κάνουμε στην Ελλάδα, όπου δεν έχουν αναπτυχθεί υποβοηθητικά εργαλεία για το ευρύ κοινό, όπως σε άλλες χώρες.

Μέχρι τώρα οι υποψήφιοι εμπιστεύονταν βολονταριστικά το δημόσιο πανεπιστήμιο – στην ουσία το κράτος - ίσως γιατί πίστευαν ότι εκείνο που έχει τελικά σημασία είναι το ‘χαρτί’, το οποίο, συνεπικουρούμενο από το ρουσφέτι, θα τους βοηθήσει κάποια στιγμή να βολευτούν.

Είναι άραγε αυτές προοπτικές ζωής για νέους ανθρώπους; Ποτέ δεν ήταν.

Όμως τώρα που χιλιάδες άλλοι νέοι θα έχουν το ίδιο χαρτί και το ρουσφέτι είναι δυσκολότερο, αν θέλουμε να επιβιώσει η χώρα μας, είναι πιο απαραίτητο από ποτέ να περάσουμε, από τα 'χαρτιά' στα γράμματα.

Επομένως, η επιλογή του τμήματος που θα σπουδάσει κανείς δεν μπορεί να γίνεται, όπως γινόταν ως τώρα, με μοναδικά κριτήρια την εγγύτητα στον τόπο κατοικίας και την επικρατούσα εντύπωση για την επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων.

Είναι πολύ ασφαλέστερο η επιλογή αυτή να γίνει με κριτήρια το αντικείμενο που ταιριάζει στην προσωπικότητα του φοιτητή και την απαίτηση να θεραπεύεται το αντικείμενο αυτό σε αξιοπρεπές επίπεδο στο συγκεκριμένο τμήμα.

Σε αυτή την προσπάθεια υπάρχουν ορισμένα ζητήματα, τα οποία κάθε υποψήφιος οφείλει να εξετάσει και τα οποία αποκαλύπτουν πλήρως την πραγματικότητα του κατά Γαβρόγλου ‘ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης’. 

Ξεκινάει κανείς από τα ευκολότερα:

Α) Ο Τίτλος. Υπάρχουν πλέον πολλά τμήματα με ευφάνταστους σύνθετους τίτλους που δεν έχουν διεθνές αντίστοιχο και παραπέμπουν ενδεχομένως σε τίτλους εξειδικευμένων μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν είναι οι καλύτερες επιλογές.

Β) Ιστοσελίδες. Φαίνεται απλοϊκό, αλλά η ποιότητα των ιστοσελίδων ενός τμήματος λέει πολλά για την πραγματική εικόνα - ξεχάστε τα τμήματα που δεν έχουν καθόλου ή έχουν ελλιπείς ιστοσελίδες!

Γ) Αριθμός διδασκόντων. Για παράδειγμα, ένα τμήμα Πολυτεχνείου δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τα 50-60 μαθήματα και εργαστήρια του προγράμματος σπουδών του με λιγότερους από 20 καθηγητές. Ο νόμος Γαβρόγλου προβλέπει τουλάχιστον 8 για τα νέα τμήματα, είναι όμως βέβαιο ότι κανένα από αυτά δεν θα έχει τόσους το Σεπτέμβρη, αφού ο μέσος χρόνος από την προκήρυξη της θέσης μέχρι την ανάληψη υπηρεσίας ενός καθηγητή είναι 1,5-2 έτη! Εκτός βέβαια από τον αριθμό των καθηγητών είναι φυσικά σημαντικό να δει κανείς και την ποιότητα τους. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, να γίνει τμήμα μηχανικών χωρίς καθηγητές μηχανικούς όπως δεν μπορεί να γίνει ιατρική χωρίς γιατρούς, νομική χωρίς δικηγόρους κ.ά, επίσης δεν μπορεί το διδακτικό έργο να στηρίζεται αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο σε συμβασιούχους που προσλαμβάνονται για την απόκτηση διδακτικής εμπειρίας, με αμοιβές για τις οποίες θα έπρεπε να ντρεπόμαστε. Ο κ. Γαβρόγλου βέβαια έχει άλλη άποψη. Υπάρχουν πάρα πολλά τμήματα, με βαρύγδουπους τίτλους, απλωμένα σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, τα οποία αυτή τη στιγμή – τρεις μήνες προτού υποδεχθούν τους πρώτους τους φοιτητές – δεν διαθέτουν καθόλου προσωπικό, πρόγραμμα σπουδών κ.ά.

Δ) Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ). Κάθε τμήμα είναι υποχρεωμένο να αναρτά τον Οδηγό Σπουδών (ΟΣ) του στην ιστοσελίδα του πριν την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους. Ο ΟΣ πρέπει να περιλαμβάνει τα μαθήματα όλων των εξαμήνων του ΠΣ, καθένα με την ύλη, τις πιστωτικές μονάδες (ECTS1), τα μαθησιακά αποτελέσματα, τα συγγράμματα που προτείνονται και τους διδάσκοντες καθηγητές. Προφανώς στα νέα τμήματα τίποτε από αυτά δεν θα υπάρχει τον Σεπτέμβρη. Από την ποιότητα του ΟΣ διαφαίνεται πολύ καλά η σημασία που δίνει ένα τμήμα στο εκπαιδευτικό έργο.  

ΣΤ) Αξιολόγηση. Το 2013 έγινε για πρώτη και - μέχρι τώρα - τελευταία φορά αξιολόγηση όλων των πανεπιστημιακών τμημάτων στην Ελλάδα από επιτροπές διακεκριμένων επιστημόνων του εξωτερικού. Παρόλο που ήταν μια σχετικά νέα διαδικασία και γι’ αυτό μάλλον επιεικής και παρόλο που τα κριτήρια δεν ήταν ενιαία ούτε συγκριτικά μεταξύ ομοειδών τμημάτων, οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης είναι δημόσιες και αποτελούν πολύτιμο υλικό για όλους. Μπορείτε να τις δείτε στην ιστοσελίδα κάθε τμήματος ή όλες μαζί συγκεντρωμένες στην ιστοσελίδα  της ΑΔΙΠ2. Τα τμήματα των ΤΕΙ αξιολογήθηκαν, επίσης, αργότερα, και θα μπορούσε να δει κανείς τις σχετικές εκθέσεις για τα τμήματα που μετεξελίχθηκαν σε τμήματα ΑΕΙ. Μια προσεκτική ανάγνωση των παρατηρήσεων της οικείας σε κάθε περίπτωση επιτροπής φανερώνει αρκετά πράγματα.

Ζ) Έρευνα. Οι επιδόσεις του προσωπικού ενός τμήματος στην έρευνα είναι καθρέφτης της ποιότητας του έργου. Η έρευνα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εκπαίδευση σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Δεν νοείται τμήμα ΑΕΙ του οποίου το προσωπικό δεν ασχολείται με την έρευνα.

Η) Αριθμός Εισακτέων. Οι ίσες ευκαιρίες στην πρόσβαση στα πανεπιστήμια είναι ανθρώπινο δικαίωμα και συνταγματικά κατοχυρωμένη υποχρέωση του κράτους. Άλλο όμως ίσες ευκαιρίες και άλλο εισαγωγή όλων, ανεξαρτήτως προσπάθειας – το τελευταίο είναι απλώς λαϊκισμός και δεν γίνεται πουθενά. Ακόμα και στα κράτη τα οποία έχουν την οικονομική δυνατότητα και επιτρέπουν την πρόσβαση σε όλους όσους έχουν εθνικό απολυτήριο, αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση βέβαιη αποφοίτηση. Εκεί όμως το κράτος φροντίζει να δίνει εναλλακτικές διεξόδους και δεύτερες ευκαιρίες στους φοιτητές που δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν ένα πρόγραμμα σπουδών. Είναι προφανές ότι η ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται σε ένα τμήμα με δεδομένο αριθμό προσωπικού, είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των εισακτέων. Διεθνώς, βασικός παράγοντας θεωρείται η αναλογία διδασκόντων προς διδασκομένους, η οποία είναι εξαιρετικά αποκαλυπτική για την Ελλάδα: σύμφωνα με τα στοιχεία της EUROSTAT για το 2016, είμαστε στην τελευταία θέση στην Ευρώπη (1/39,6) με τεράστια διαφορά από τον αμέσως καλύτερο (1/21,2) ή το μέσο όρο της Ευρώπης των 28 (1/15)3. Οι αριθμοί αυτοί είναι μη αμφισβητήσιμοι και δεν έχουν βελτιωθεί έκτοτε. Αυτά συμβαίνουν όταν οι εκάστοτε Ελληνικές κυβερνήσεις θεωρούν κύριο μέσο άσκησης πολιτικής το ‘μηχανογραφικό’ – δηλαδή το μέλλον των παιδιών μας.

Με βάση τα παραπάνω, η επιλογή τμήματος μπορεί να γίνει σχετικά ασφαλής, κυρίως για όσους έχουν εξασφαλίσει υψηλές βαθμολογίες, όμως το πρόβλημα της εξέλιξης της ανώτατης παιδείας στη χώρα είναι πολύ ευρύτερο και θα παραμείνει για καιρό ασαφές.

Πρέπει να συνυπολογίσει κανείς το νέο σύστημα εισαγωγής το οποίο από του χρόνου, εφόσον εφαρμοστεί, θα έχει καταλυτικές συνέπειες στο χάρτη των ΑΕΙ, απαξιώνοντας a priori ένα μεγάλο μέρος των πανεπιστημιακών τμημάτων κυρίως στις θεμελιώδεις επιστήμες και στα πιο απομακρυσμένα ΑΕΙ.

Σε κάθε περίπτωση η επιλογή θα γίνεται δυσκολότερη στα χρόνια που έρχονται και θα χρειαστεί, εκτός από την πιστοποίηση με συγκεκριμένα κριτήρια ανά ειδικότητα, η αξιολόγηση να αποκτήσει τακτικό χαρακτήρα ως εργαλείο βελτίωσης της ποιότητας και να αναπτυχθούν αξιόπιστες ανεξάρτητες κατατάξεις.
 

1 ECTS: European Credit Transfer System (https://www.upatras.gr/el/ects)
2 ΑΔΙΠ: Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (www.adip.gr)
3 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Tertiary_e…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (18)

Αρθούρος
|

Είναι πολύ μεγάλη ευκαιρία οι τόσες πολλές σχολές σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας,γιά σπουδές σε καλύτερες συνθήκες με καλύτερη αναλογία διδασκομένων προς διδάσκοντες,με πραγματική εργασία στις αίθουσες και τακτική παρουσία των φοιτητών.Οι φοιτητές,επειδή πλέον θα φοιτούν σε τμήμα της περιοχής τους δε θα έχουν ούτε το άγχος του κόστους της διαβίωσης,ούτε της μετάβασης στην οικία τους κάθε λίγο και λιγάκι.Έτσι,δε θα έχουν χρόνο να ασχοληθούν με αλλοτριωτικές νεολαίες και κινητοποιήσεις και θα γίνουν όλα τα Πανεπιστήμια πραγματικά εργαστήρια που και οι καθηγητές θα χαίρονται να δουλεύουν κι όχι να βιάζονται να πάρουν κι αυτοί μετεγγραφή γιά ίδρυμα του κέντρου ή να επιστρέψουν στο εξωτερικό.Θα νιώθουν το Πανεπιστήμιο περισσότερο δικό τους σπίτι,απ' ό,τι σήμερα που είναι πνιγμένο στα γκράφιτι και στις παλιωμένες από το χρόνο αφίσες.Μιλάμε δηλαδή γιά μείωση του αριθμού των εισακτέων,όχι ραγδαία βέβαια.Να παίρνει κάθε τμήμα από 100 φοιτητές κατά μέσον όρο ετήσια.
Πάντως,ευχαριστώ τους κυρίους που έκαναν αυτή τη σημαντική ιστορική αναδρομή στη γένεση του τμήματος Χημικών Μηχανικών Πάτρας.Όταν θέλουμε να κάνουμε και στην κοινωνία,εξομοίωση των γεγονότων όπως κάνουμε και στις θετικές επιστήμες,μπορούμε να το πετύχουμε.Αρκεί αυτή να γίνει νηφάλια και με αυτοκριτική.Με 5 καθηγητές ξεκίνησε το τμήμα;Κανείς δε ρώτησε τότε ποτέ αν μπορεί να λειτουργήσει το τμήμα με τόσο λίγους διδάσκοντες.Σήμερα,γιατί εγείρονται όχι μόνο αμφιβολίες αλλά κι ενστάσεις αν γίνει το ίδιο στην Κοζάνη και τα Χανιά;Οι συνάδελφοι με τα διδακτορικά και το έργο από το εξωτερικό (κι από το εσωτερικό)δεν πρέπει κι εκείνοι να έρθουν κι αυτοί να διδάξουν εδώ,στην πατρίδα τους;Ευκαιρίες πρέπει να δίνονται στους νέους, ανεξάρτητα αν μπορούν να βρούν στη χώρα μας εργασία.Εξάλλου,τώρα ανήκουμε σε μία ευρύτερη πατρίδα,την ΕΕ,η οποία δεν είναι μακριά.

Δημήτρης
|

Είναι απλό βλέπουμε πόσα τμήματα χρειάζεται η χώρα (με βάση προσφορά/ζήτηση, βιομηχανία και ανεργία) και κρατάμε μόνο όσα χρειάζονται!. Για παράδειγμα αν χρειαζομαστε 100 ΧΗΜ ΜΗΧ τον χρόνο ε δεν θα κρατήσουμε 3 τμήματα, ας συγχωνευθουν.

Η χώρα έχει χρεωκοπήσει.Ούτε ανοιγουμε νεα ούτε κρατάμε οπωσδήποτε τα παλία επειδή ιδρύθηκαν το 70. Έτσι δεν πάμε πουθενα.

Απλά θα κρατήσουμε μονο τα καλύτερα όπως ορθά αναφέρθηκε παραπάνω
(Το οποίο πιθανότατα να είναι και της Πάτρας ΧΗΜ ΜΗΧ δεν το γνωρίζω)

Συμφωνώ απόλυτα με τον κυριο Ματαρά φτάνει να παρθούν γενναίες αποφάσεις .
Να μην ανοίξει ΚΑΝΕΝΑ νεο τμήμα
να κλείσουν πάρα πολλά από τα ΠΑΛΙΑ . Δεν χρειάζεται η χώρα τόσους πτυχιουχους και ειδικα μηχανικούς , η χώρα δεν έχει βιομηχανία τι να τις κάνει τόσες σχολές μηχανολόγων και χημικών μηχανικών

Ήδη οι υπάρχοντες πολυτεχνικές σχολές είναι πάρα πολλές.

Φοιτητής
|

@Νίκος
Η λύση δεν είναι να κλείσουν τμήματα αλλά να μειωθούν σημαντικά οι εισακτέοι σε κάθε τμήμα ΧΜ, έτσι ώστε να εκπαιδεύεται ο αριθμός των χημικών μηχανικών που χρειάζεται η χώρα στα ήδη υπάρχοντα τμήματα. Με τη μείωση των εισαχθέντων θα αυξηθεί και η ποιότητα της παρεχόμενης προπτυχιακής εκπαίδευσης. Η μείωση των εισαχθέντων είναι εξάλλου αίτημα όλων των πολυτεχνικών τμημάτων της χώρας. Αυτό που σίγουρα δεν πρέπει να γίνει είναι η δημιουργία των τμημάτων χημικών μηχανικών σε Κοζάνη και Ηράκλειο, γιατί δεν πληρούν στοιχειώδεις προϋποθέσεις.
Το τμήμα ΧΜ της Πάτρας λειτουργεί από το 1977 (οπότε λίγο παράλογο τα περί κλεισίματος που λες για ένα τόσο παλιό τμήμα) και όπως όλα τα τμήματα της Ελλάδας κατά την ίδρυσή του αντιμετώπιζε προβλήματα, αλλά άλλο να ανοίγεις το 1977 και να έχεις κορυφαίους καθηγητές και άλλο να ανοίγεις το 2019 να και να μην έχεις ούτε πρόγραμμα σπουδών αλλά ούτε και καθηγητές, δηλαδή να κοροϊδεύεις τους φοιτητές και τους γονείς τους που θα στείλουν τα παιδιά τους και θα πληρώνουν.

Δημήτρης Ματαρας
|

@Νικος
Φυσικά και ισχύει για όλους, από που βγάζετε το συμπέρασμα ότι εξαιρώ το τμήμα μου? Με τη διαφορά ότι θα πρέπει να μείνουν τα καλύτερα. Μπορει να είναι το ΕΜΠ ή το ΑΠΘ, μπορεί και όχι όμως, επιτρέψτε μου να έχω άποψη σε αυτό. Το άρθρο είναι γραμμένο ανιδιοτελώς από πατέρα που έχει υποψήφιους τα παιδιά του. Νομιζω ότι η ενδιαφέρουσα συζήτηση τελείωσε. Αν θέλετε να πείτε κάτι, πείτε για την ουσία. Είναι λάθος τα κριτήρια που προτείνονται; Δεν πρέπει να έχουν καθηγητές και προγραμμα σπουδών τα τμήματα; Σε ποιο άλλο κράτος της Ευρώπης συμβαίνουν αυτά; Τέλος!

Νίκος
|

Σύ,φωνα με αυτά που μας λέτε κύριε Ματαρά αν τεχνο-οικονομικά αποδειχτεί (που μάλον είναι βέβαιο!) οτι η Ελλάδα της κρίσης δεν σηκώνει την εκπαίδευση >130-150 χημικων μηχανικών κάθε χρόνο οπότε το ΕΜΠ άντε βαρια βαριά το ΑΠΘ επαρκούν για την εκπαίδευση τους
και οτιδήποτε άλλο είναι σπατάλη σε μια χώρα που δεν εχει χημική βιομηχανια
(σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ΤΕΕ αλλά και πρόσφατη ανακοινωση του ΠΣΧΜ οι χημικοί μηχανικοί είναι πρώτοι / δεύτεροι σε ανεργία από όλους τους μηχανικούς)

θα συμφωνούσατε φαντάζομαι να κλείσει το τμήμα σας και να συγχωνευτεί στο ΕΜΠ η ΑΠΘ σωστά?

ή ο υπερπληθωρισμός και οτι ο τόπος δεν σηκώνει τόσα τμήματα ισχύει για όλους τους άλλους εκτός από εσάς?

Δημήτρης Ματαρας
|

@Αλεξανδρος
Όχι δεν συμφωνώ, για πολλούς λόγους. Οι καθηγητές του ΤΧΜ/ΠΠ δεν ηταν ποτέ 3, αυτό είναι μύθος. Ηταν αρχικά 5 (Παπαμαντελλος, Ντόντος, Βαγενάς, Παγιατακης, Παπαθεοδωρου) και όλοι εξαιρετικα διακεκριμένοι, πρώην καθηγητές στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Όχι postdoc για την απόκτηση διδακτικής εμπειρίας. Ακόμη κι οι επι συμβάσει ήταν καθηγητές από την Αμερική ή το Μετσόβιο (Γρηγόρης Μπότσαρης -Tufts, Γιώργος Στεφανόπουλος - ΕΜΠ και MITκ.ά). Σήμερα δεν υπάρχει η παραμικρή πιθανότητα να προσελκύσεις επιστήμονες αυτού του επιπέδου. Επιπλεον οι πρώτοι φοιτητές ήταν μόνο 25!!!!! και φυσικά όλοι αστέρια. Και για πολλά χρόνια κάτω από 50, αυτός είναι και ο κύριος λόγος που πολλοί απ αυτούς διακριθηκαν στη συνέχεια. Δεν έχω καμία ελπίδα ότι το φαινόμενο του ΤΧΜ/ΠΠ θα επαναληφθεί οπουδήποτε, έτσι κι αλλιώς είναι μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις στη χώρα διαχρονικά. Μην ξεχνάτε ότι όλα αυτά συμβαίνουν πριν από 50 χρόνια και ότι το ΤΧΜ/ΠΠ δεν θεσμοθετήθηκε το Μάιο για να πάρει φοιτητές το Σεπτέμβρη, χωρίς καν προγραμμα σπουδών.
Λέτε ότι υπάρχουν απόφοιτοι τέτοιων τμημάτων που έκαναν μια χαρά καριέρα. Μπορεί. Όμως το θέμα δεν είναι τι έκαναν οι εξαιρέσεις αλλά τι έκανε η μεγάλη πλειοψηφία των αποφοίτων κι εκεί τα πράγματα είναι τραγικά. Αυτα τα περί ενίσχυσης από την περιφέρεια κλπ δεν σηκώνουν σοβαρή συζήτηση. Ένα είναι το θέμα: η χώρα δεν μπορεί να αντέξει τόσα πολλά τμήματα και τόσους πολλούς αποφοίτους, όλα τα αλλά είναι απλώς βολικά για κάποιους.

Αλέξανδρος
|

@ Μέλος ΔΕΠ
ακριβώς! το τμήμα Χημικών Μηχανικών Πάτρας είναι λαμπρό παράδειγμα, μάλιστα οι περισσοτεροι από τους πρώτους αποφοίτους (με 3 μέλη ΔΕΠ και χωρίς υποδομές για βασικά μαθήματα χημικής μηχανικής) έχουν λαμπρή σταδιοδρομία και (παρα) πολλοί έγιναν καθηγητές στο ίδιο τμήμα!

άρα δεν τους εμπόδισε αυτο.

Το ίδιο το τμήμα αυτό επομένως είναι λαμπρό παράδειγμα για όλα τα νεά τμήματα πως μπορεις να πετύχεις χωρίς υποδομές και με πολυ λίγο προσωπικό αν όλοι δουλέψουν σωστά! Σιγά σιγά θα έρθουν και οι υποδομές (οι περιφέρειες βοηθούν αρκετά) όπως έγινε και στην Πάτρα

Είμαι σίγουρυς οτι και ο κύριος Ματαράς συμφωνεί μαζί μας

Μέλος ΔΕΠ
|

Ωραία τα λέει ο κ. κοσμήτορας. Το βασικό είναι να μπορείς να πληρώσεις το ενοίκιο και τα έξοδα διαβίωσης στην πόλη που θα είναι το τμήμα που θα διαλέξεις....
Άρα το πρώτο είναι να σπουδάσεις σπίτι σου. Μετά διαλέγεις το καλύτερο τμήμα που είναι στα ενδιαφέροντα και στο όνειρο ζωής σου. Υπάρχουν πτυχιούχοι που τελείωσαν σε μικρά επαρχιακά τμήματα με 10 καθηγητές και 10 συμβασιούχους 407 και έκαναν μια χαρά καριέρα.

Δον Κιχώτης
|

Πρόκειται περί μίας αξιόπιστης και έγκυρης πρότασης που όμοιά της δεν υπάρχει στην ελληνική βιβλιογραφία. Είναι παρήγορο το γεγονός ότι ένας πανεπιστημιακός Δάσκαλος παρεμβαίνει και συμβουλεύει τα νέα παιδιά αλλά και τις οικογένειές τους σ΄ένα θέμα όπου η συμβολή της Πολιτείας είναι ανύπαρκτη. Εύχομαι να βρεθεί ένας τρόπος το κείμενο αυτό να φτάσει σε κάθε ελληνικό σπίτι που έχει παιδί στο Λύκειο και απλωμένο στο τραπέζι ένα «μηχανογραφικό έντυπο» που όμοιό του δεν υπάρχει σε καμία χώρα του κόσμου. Και δεν υπάρχει γιατί είναι ένα «μηχανογραφικό έντυπο» που οδηγεί πολλά παιδιά σε λάθος δρόμο. Όλοι το ξέρουμε αλλά ελάχιστοι μιλάμε για το διαχρονικό - από τη μεταπολίτευση και μετά τουλάχιστον - συλλογικό μας βαρύτατο ολίσθημα· για να μην πω μία άλλη λέξη που είναι μεν βαρύτερη αλλά είναι και η πλέον κατάλληλη για να χαρακτηριστεί με ακρίβεια αυτό που συμβαίνει.

Δημήτρης Ματαρας
|

@Δημητρης

Δεν συνηθίζω να απαντώ σε σχόλια που είναι μάλιστα ανώνυμα, αλλά το δικό σας αφορά στο τμήμα μου και είναι εντελώς ανυπόστατο. Από που βγάλατε το συμπέρασμα ότι δεν καλύπτονται τα αντικείμενα της ρύθμισης διεργασιών στην Πάτρα; Το τμήμα μου είναι επανειλημμένα αξιολογημένο ως ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης και είναι το μοναδικό πανεπιστημιακό τμήμα στη Ελλάδα με διεθνή πιστοποίηση. Τα πάντα είναι αναρτημένα στο ιστολόγιο chemeng.upatras..

@Δημήτρης
|

Απ΄ ότι βλέπω υπάρχει μάθημα στο 6ο εξάμηνο με τίτλο Δυναμική & Ρύθμιση Διεργασιών , μάθημα στο 9ο εξάμηνο με τίτλο Βελτιστοποίηση και Ρύθμιση Διεργασιών και μέρος αυτών που είπατε καλύπτεται επίσης και στο μάθημα σχεδιασμός εργοστασίων και εργαστήριο σχεδιασμού εργοστασίων. Ειλικρινά, δηλαδή, αδυνατώ να κατανοήσω τα λεγόμενά σας. Επίσης, το τμήμα έχει πιστοποίηση από τον διεθνή οργανισμό Institution of Chemical Engineers (IChemE), πράγμα που σημαίνει πως αν έκρινε ο οργανισμός πως το τμήμα δεν κάλυπτε με επάρκεια αυτά τα πεδία δε θα έδινε την πιστοποίηση μέχρι να το κάνει. Μπείτε λίγο κύριε Δημήτρη και δείτε τα τμήματα με τη διεθνή αυτή πιστοποίηση και μετά πείτε αν θα έπρεπε να υπάρχουν αυτά τα τμήματα.

Δρ. Φυσικης
|

Αυτό που πρεπει να κοιταξουν οι μαθητες οταν συμπληρωνουν το μηχανογραφικό , ειδικότερα στις θετικες επιστημες και πολυτεχνεία ειναι το τμημα που θα περασουν να εχει διδακτικο προσωπικο με εντονη ερευνητικη δραστηριότητα, οχι τόσο για το θεμα διδασκαλιας ( τα ΑΕΙ δεν ειναι σχολεία με "καλους" δασκάλους) αλλά για τη δυνατότητα του προσωπικου του να στηρίξει σύγχρονες μεταπτυχιακες σπουδές και διδακτορικά όσο και το καλό διεθνες ονομα που δημιοργείται με το πλουσιο ερευνητικο εργο. Το ερευνητικό εργο σήμερα ειναι μετρήσιμο σε ικανοποιητικό βαθμό μεσω του scopus h-index. Τυπωνουμε στο google τη λέξη scopus και περναμε το ονομα του ερευνητη-καθηγητή οπως αυτό ειναι γραμμενο στις δημοσιευσεις του ( που βρισκουμε απο το βιογραφικό του στη ιστοσελιδα του τμηματος). Για τις θετικες -πολυτεχνικές σχολές ενας μεσος ορος για ολο το προσωπικό τουλάχιστον 15 -17 με μικρό ευρος αποκλίσεων ( οχι αριθμοι οπως 1,2,3 4,5.6) ειναι μια καλη εγγυηση οτι προκειται για ένα αξιοπρεπές ερευνητικό τμημα που σου εγγυαται να σου δώσει εφόδια για μια καλή πορεία. Θελει ο μαθητης ή ο γονέας να αφιερώσει καποιο χρόνο αλλά ειναι ο μόνος τροπος να γνωρίσει την πραγματική αξία του τμήματος που θα επιλέξει.

Δημήτρης
|

Συμφωνώ με τον κύριο Ματαρά!

Για παράδειγμα αν υπάρχουν τμήματα όπως του κυρίου Ματαρά (Χημικοί Μηχανικοι Πάτρας) που ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ σημαντικά αντικείμενα της χημικής μηχανικής όπως η ρύθμιση διεργασιων και ο αυτόματος έλεγχος δεν καλύπτονται με επάρκεια τα τελευταία χρόνια πρέπει να αποφεύγονται!

Δυστυχώς οι υποψήφιι φοιτητές και οι οικογένειες τους δεν γνωρίζουν αυτά τα προβλήματα!

Περικλής
|

@Αλέξανδρος

Ναι, το Τμήμα Χημικών Μηχανικών στην Πάτρα κακώς ιδρύθηκε με τον τρόπο που ιδρύθηκε. Άλλο αν είχε την τύχη στα πρώτα βήματά του να διαθέτει τρεις εξαιρετικούς καθηγητές, που μόλις είχαν έρθει από το εξωτερικό, με τις ηρωικές προσπάθειες των οποίων εξελίχθηκε σε αυτό που είναι σήμερα.

Όσο για το Hindex, μην το θεοποιείτε. Π.χ., δεν νομίζω ότι η κυρία Donna Strickland (Νόμπελ Φυσικής 2018, Hindex=17, θα σας πείραζε να είναι καθηγήτρια πολυτεχνικής σχολής.

Αρθούρος
|

Ακόμα κι αν όλα εκείνα που λέει ο αξιότιμος κος καθηγητής έχουν μεγάλη βάση, συστήνω στους υποψήφιους και τους γονείς τους να εμπιστευτούν μόνο τη δική τους κρίση και τις συμβουλές των καθηγητών τους στα φροντιστήρια. Εκείνοι, έχοντας ως εφόδιο το διαδίκτυο,μπορούν να ενημερωθούν γιά τα πάντα. Γιά προγράμματα σπουδών,διάρκεια,ύπαρξη ή μη καθηγητών,μεταπτυχιακά που τους ενδιαφέρουν και κυρίως το κόστος ζωής στην κάθε πόλη και τα έξοδα μετάβασης από και προς σχολές που είναι στα σύνορα της χώρας.
Εγώ θα μείνω μόνο στον τίτλο που ιεραρχείται ως πρώτο θέμα από το γράφοντα στα σημεία που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού.Υπάρχουν και τμήματα ΑΕΙ που άλλαξαν τίτλο:1.Τμήμα Γεωλογίας-Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος ΕΚΠΑ. 2.Τμήμα Πληροφορικής-Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Παν/μίου Ιωαννίνων.3.Τμήμα Επιστήμης Υλικών-Τμήμα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Παν/μίου Ιωαννίνων.4.Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Βιομηχανίας-Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Παν/μίου Θεσσαλίας.5.Τμήμα Αστικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης-Μηχανικών Χωροταξίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης Παν/μίου Θεσσαλίας.6.Τμήμα Πληροφορικής-Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων Αιγαίου.7.Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών-Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Παν/μίου Πελοποννήσου(με τον τωρινό κακό νόμο του Γαβρόγλου).8.Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών-Τμήμα Μηχανολόγων &Μηχανικών Αεροναυπηγών Παν/μίου Πατρών.9.Τμήμα ΦΠΨ--Τμήμα Ψυχολογίας Παν/μίου Ιωαννίνων(με άλλον κακό νόμο Γαβρόγλου).10.Τμήμα Φυσιογνωστικό-Τμήμα Βιολογίας ΕΚΠΑ,ΑΠΘ,Πάτρας.Υπάρχουν κι άλλα πολλά.Πολύ λίγα τμήματα ΑΕΙ,διαθέτουν τον τίτλο που είχαν όταν ξεκίνησαν τη λειτουργία τους.
Όταν έγιναν αυτές οι αναβαθμίσεις,ρωτήθηκε κανείς;Ως αυτοδιοίκητα τα ΑΕΙ, συσκέφθηκαν κι αποφάσισαν ότι τα τμήματά τους αλλάζοντας τους τίτλους τους,θα αναβαθμιστούν,θα αυξήσουν τη διάρκεια σπουδών τους και η κοινή γνώμη απλά έπρεπε να το αποδεχτεί ως φυσικό.Ειδικά εκείνο στην Τρίπολη, άλλαξε δύο φορές.Υπήρξε καμία φοβική ενημέρωση όπως του κυρίου Ματαρά σήμερα;Αντίθετα,όταν στα εκατό χρόνια των αλλαγών τίτλων τμημάτων και σχολών,γινόταν κάποια αλλαγή,αυτή διαφημιζόταν,όταν ακόμα δεν είχαμε διαδίκτυο,και η φήμη έφτανε και στον τελευταίο υποψήφιο.
Τώρα,γιατί αυτό γίνεται ειδικά επειδή δεν έγινε κάτι τέτοιο από τα τμήματα ΑΕΙ που το είχαν ως προνόμιο γιά τόσες δεκαετίες και ξαφνικά το έκαναν και τα ΤΕΙ;Μα είναι εύκολο. Όλα είναι θέμα ανταγωνισμού και μάρκετινγκ.Όπως μάρκετινγκ είναι κι ο τίτλος.

Αλέξανδρος
|

Ορθα τα περισσότερα από αυτα που μας αναφέρει ο κύριος Ματαράς.

Μια σύντομη ιστορική αναδρομή στο τμήμα που υπηρετεί στο ΠΠ. Ιδρύθηκε με 3 μέλη ΔΕΠ
προφανώς τα πρώτα χρόνια ΔΕΝ υπήρχαν τα αντίστοιχα εργαστήρια, ο απαραίτητος αριθμώς χημικών μηχανικών στο τμήμα και όλα τα υπόλοιπα που ο κύριος Ματαράς αναφέρει

Επομένως κατα την λογική του κυρίου Ματαρά κακώς ιδρύθηκε το τμήμα Χημικων Μηχανικών στην Πάτρα?

Επίσης μαις και αναφέρεται στην έρευνα o καθένας μας μπορεί να μπει στο scopus και στο web of science και να κρίνει το επιστημονικό έργου του καθενός αναφορικά με την βαθμίδα του

(Προσωπική άποψη να μην υπάρχει καθηγητής ΠΡΩΤΗΣ βαθμίδας σε πολυτεχνική σχολή με Hindex<20) αν κοπτόμαστε για την ερευνητική δραστηριότητα και την απήχηση ...

Γιώργος Παπαδόπουλος
|

Τα επαγγελματικά δικαιώματα πουθενά; Δηλαδή πόσο συνετή είναι η επιλογή ενός τμήματος, αν δεν ξέρει από πριν (όσο μπορεί να ξέρει) αν κάποιος θα είναι σε θέση να ασκήσει το επάγγελμα που σπούδασε;
Προφανώς αν κάποιος ενδιαφέρεται για κάποιο παιδαγωγικό τμήμα τα επαγγελματικά δικαιώματα μπορεί να μην ενδιαφέρουν. Αν κάποιος όμως ενδιαφέρεται να γίνει πχ μηχανικός, τότε το ΠΡΩΤΟ που πρέπει να ελέγξει είναι τα δικαιώματα.

Νικόλας
|

Οι απόφοιτοι-πτυχιούχοι των ΤΕΙ δεν μπορούσαν να εγγραφούν στο ΤΕΕ καθώς αυτό ήταν προνόμιο μόνο των αποφοίτων μηχανικών 5ετών σπουδών.
Τουλάχιστον η πανεπιστημοποίηση των ΤΕΙ είναι ίσως μια αρχή για μετέπειτα εξέλιξη των τμημάτων αυτά σε 5ετή.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ