Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ένα συγνώμη για τα παιδιά που βασανίζουμε στις πανελλαδικές

Η γνώση, η συνέπεια, η αξία δεν κρίνονται μόνο από ένα γραπτό
Δημοσίευση: 16/06/2019
Εξετάσεις
Alt Text: 
Εξετάσεις
Title Text: 
Εξετάσεις
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ηλίας Τουμασάτος
καθηγητής Κοινωνικών Επιστημών στη Μέση Εκπαίδευση

Στενοχωριέμαι αφάνταστα όταν βλέπω παιδιά να βγαίνουν από τις αίθουσες των Πανελλαδικών Εξετάσεων με δάκρυα στα μάτια. Όχι, δεν είναι οι μαθητές που δεν προετοιμάστηκαν καλά. Είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες που σ’ όλη τους τη σχολική ζωή προσπάθησαν να είναι συνεπείς, που διάβασαν πολύ και διαπιστώνουν ότι για κάποιους “υψηλούς νόες” του Υπουργείου που βάζουν τα θέματα, η προσπάθειά τους δεν είναι αρκετή.

Τα θέματα της Φυσικής ήταν 8 σελίδες! Τα θέματα, όχι οι απαντήσεις. Προχθές τα μαθηματικά δεν παλεύονταν. Ιδιαίτερα οι μαθητές των Θετικών Σπουδών κάθε χρόνο δέχονται απίστευτη πίεση, έχοντας να αντιμετωπίσουν μεγάλη ύλη, άπειρες ασκήσεις και τα…χούγια αυτών που εμπνέονται τα θέματα, για να αποδείξουν τί; Πόσο μεγάλοι επιστήμονες είναι;

Ζούμε σε τούτη τη χώρα το εξής παράλογο. Στην Α και τη Β Λυκείου για να περάσεις την τάξη χρειάζεσαι μέσο όρο 9,5. Γενικό μέσο όρο, όχι σε κάθε μάθημα ξεχωριστά. Τουτέστιν, μαθητές με 8 μαθήματα κάτω από τη βάση προάγονται στην επόμενη. Τί σου λέει το σύστημα; Παιδάκι μου, μη διαβάζεις, γιατί όσο χάλια και να πας δεν πρόκειται να μείνεις. Κανείς δεν έχει τολμήσει να καταργήσει αυτό το 9,5, κι όταν αυτό πήγε να γίνει, με λάθος τρόπο (το 2014) λύσσαξαν όλοι και το πήραν πίσω.

Κι έρχεται η Γ Λυκείου. Όπου ξαφνικά το σύστημα, εκεί που σου έλεγε “κοιμήσου αγγελούδι μου κι η τύχη σου δουλεύει” σε βάζει να χτυπιέσαι κάτω σαν χταπόδι για να περάσεις σε μια σχολή της προκοπής. Διότι το πιο πιθανό είναι ότι με λίγη προσπάθεια κάπου θα περάσεις. Τουτέστιν, αν θες να μπεις σε μια σχολή με ωραίο όνομα και χωρίς συγκεκριμένο αντικείμενο, και να κάνεις ζωάρα για μερικά χρόνια, ξεκοκαλίζοντας το οικογενειακό εισόδημα, γράφεις ένα 5-6 στις πανελλαδικές και καθάρισες. Αν όμως θες να κάνεις κάτι πιο ουσιαστικό, κάτι πιο κοντά σε αυτό που ονειρεύεσαι,, όχι, πρέπει να υποφέρεις. Κι εκεί που σου λέγαμε, δεν πειράζει, καλό είναι και το 9,5, τώρα σε βάζουμε να τρέχεις σαν το άλογο κούρσας.

Και άντε να μάθεις συντακτικό στη Γ Λυκείου (κι ας έκανες αρχαία από την Α Γυμνασίου), κι άντε να πολεμάς να καταλάβεις τα μαθηματικά προσανατολισμού χωρίς να ξέρεις να κάνεις διαίρεση.

Σ’ αυτό το ονειρικό σύστημα, αυτοί που υποφέρουν είναι οι καλοί μαθητές. Κι όσο περνάει ο καιρός γίνονται όλο και λιγότεροι. Δέκα χρόνια είμαι στην εκπαίδευση – μικρός ο χρόνος, αλλά κάθε χρόνο η βουτιά είναι μεγαλύτερη. Κι όσο κατεβαίνει ο πήχυς, οι πολλοί εφησυχάζουν και οι συνεπείς υποφέρουν περισσότερο.Θέλω να ζητήσω σήμερα μια μεγάλη συγνώμη από τα παιδιά που βγήκαν κλαίγοντας από τις αίθουσες. Ντρέπομαι που είμαι μέρος ενός συστήματος που λειτουργεί τόσο άδικα και τόσο παράδοξα. Συγνώμη από όλους τους μαθητές μου που τόσα χρόνια διαβάζουν, προσπαθούν και αγωνίζονται για κάτι καλύτερο. Κι εμείς τους ρίχνουμε σφαλιάρες, σαν να τους λέμε “Γιατί διάβαζες τόσα χρόνια; Ας έγραφες κι εσύ ένα 5 – φοιτητής θα ήσουνα πάλι. Γιατί να έχεις στόχους;” Αλλά ξέχασα. Στη χώρα τούτη, η αριστεία είναι κακό πράγμα.

Η αλλαγή της Γ Λυκείου που θα ισχύσει από φέτος, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση – αλλά δεν μπορεί να κάνει τίποτα μόνη της.Και οι λιγότερες εξετάσεις στην Α και στη Β είναι θετικό μέτρο, αλλά τίποτα δεν μπορεί να γίνει αν δεν γίνει ένα πρώτο βήμα: Να καταργηθεί αυτό το “9,5”, που σου περνάει το μήνυμα “Μην κάνεις τίποτα, θα περάσεις”. Που παράγει γενιές χωρίς γενική παιδεία, ουσιαστικά πολιτισμικά αναλφάβητες. Που ψηφίζουν χωρίς να ξέρουν πώς διορίζεται η Κυβέρνηση. Ναι. Σας το υπογράφω. Εγώ είμαι ο δάσκαλος που δεν κατάφερε ούτε αυτό να μάθει στα παιδιά. Που 7  Ιουλίου βγάζουν κι αυτά πρωθυπουργό…. Γιατί  να το μάθουν; Αφού θα περάσουν και χωρίς αυτό.

Συγνώμη, λοιπόν, παιδιά… Αλλά, ξέρετε κάτι; Μην το βάζετε κάτω.  Η γνώση, η συνέπεια, η αξία δεν κρίνονται μόνο από ένα γραπτό. Όταν έχεις μάθει να δουλεύεις και να αγωνίζεσαι, η ζωή θα στο ανταποδώσει. Ακόμα και στη χώρα αυτή, που μισεί την προσπάθεια, που δεκαετίες τώρα εξισώνει τα πάντα προς τα κάτω. Βάλτε πείσμα.

Ακόμα και με μάτια δακρυσμένα, φιλαράκι, μην ξεχνάς να κοιτάς ψηλά. Και μπροστά.

 

Σχόλια (5)

 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ 22 ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΊΑΣ
17 Ιουν 2019 10:05

Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας αδιάβλητος τρόπος να επιλεχθουν οι υποφηφιοι για τα πανεπιστήμια. Επίσης είναι επιλογή του κάθε υποψηφίου να συμμετάσχει σ αυτόν το διαγωνισμό. Στο διαγωνισμό αυτό εξετάζονται κάποιες δεξιότητες όπως αντίληψη, αποφασιστικοτητα , ευστοχία λήψης αποφάσεων υπό συνθήκες πίεσης, ικανοτητα συγκέντρωσης , ψυχραιμία και φυσικά ο βαθμός κατάκτησης και αφομοίωσης των γνωστικά στοιχείων που απαιτεί κάθε εξεταζομενο μάθημα. Σίγουρα κάποιοι υποψήφιοι ανταποκρινονται επιτυχώς σ όλα τα προαναφερομενα και άλλοι όχι. Όσο περισσότερα από τα προηγούμενα διαθέτει ο υποψήφιος τόσο υψηλότερη βαθμολογικη επίδοση έχει και αντίστροφα. Τπτ περισσότερο, τπτ λιγότερο. Πατέρας φοιτητή ιατρικής Αθηνών

 
Αφήστε τις θεωρίες περί αρίστων...
17 Ιουν 2019 11:48

@ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ 22 ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΊΑΣ, πόσα ιδιαίτερα ή φροντιστήρια και με ποιο κόστος έκανε το παιδί σας και για πόσο χρονικό διάστημα; Αυτό επηρέασε την κατάκτηση και αφομοίωση γνωστικών στοιχείων ; Σε τι βαθμό και συγκριτικά με όσους ΔΕΝ είχαν την οικονομική δυνατότητα αλλά κατά τα άλλα είχαν αντίληψη, αποφασιστικότητα, ευστοχία λήψης αποφάσεων , επιμονή και υπομονή με ατελείωτες ώρες μελέτης αλλά ΜΟΝΟ με τη σχολική συνδρομή;
Ας αφήσουμε την υποκρισία, το υπάρχον σύστημα είναι σίγουρα αδιάβλητο ΑΛΛΑ σε μεγάλο βαθμό είναι αναξιοκρατικό και αναχρονιστικό με σοβαρά προβλήματα.

 
Μαραθώνιος και 400 μέτρα
18 Ιουν 2019 11:44

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις (πρώην Πανελλήνιες) είναι ένας απαιτητικός ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΤΙΒΟΥ (ας πούμε, έπταθλο) στο οποίο κάποιοι μαθητές διαγωνίζονται με προετοιμασία 6 και πλέον ετών (φροντιστήρια, ιδιαίτερα, οικογενειακό περιβάλλον) ενώ κάποιοι άλλοι μπαίνουν έχοντας τρέξει προηγουμένως έναν Μαραθώνιο με τρύπια παπούτσια.

Το τι προηγήθηκε των τελικών διαγωνισμών είναι πολύ πιο σημαντικό από την ανάλυση των αποκαρδιωτικών αποτελεσμάτων.

Πρέπει να αναμορφωθεί το Δημοτικό ΚΑΙ το Γυμνάσιο για να σταματήσει η κατρακύλα των μαθητών στο Λύκειο.

Α) Προσχολική Αγωγή για ΟΛΑ τα παιδιά (με παράλληλες αθλητικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες) -- Νηπιαγωγείο

Β) Δημοτικό Σχολείο: 4 έτη (αντιστοιχία: Α', Β', Γ', Δ' Δημοτικού). Έμφαση σε Γλώσσα και Μαθηματικά -- Ξένες Γλώσσες, Φυσική-Χημεία-Γεωγραφία («εμείς και ο κόσμος»), Ιστορία, Λογοτεχνία, Καλλιτεχνικά, Αθλητισμός -- Aγωγή του Πολίτη.

Γ) Γυμνάσιο: 6 έτη (αντιστοιχία: Ε', ΣΤ' Δημοτικού + Α', Β' Γυμνασίου + Γ' Γυμνασίου, Α' Λυκείου)

Πρέπει να δημιουργηθούν ΔΙΕΤΕΙΣ ΚΥΚΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ σε κάθε ομάδα Μαθημάτων (Νέα Ελληνικά, Αρχαία, Μαθηματικά, Ιστορία, Φυσική, Λογοτεχνία, Χημεία, Κοινωνιολογία, Ξένες Γλώσσες, Πληροφορική κτλ.) -- νέα βιβλία, νέα οργάνωση της ύλης, αναβάθμιση σχολικών υποδομών -- ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ.

Δ) Λύκειο: 2 έτη (αντιστοιχία: Β' και Γ' Λυκείου + Ενισχυτική διδασκαλία + Τμήματα για Αποφοίτους)

α) Προετοιμασία για εισαγωγή σε ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.

β) Δυνατότητα παρακολούθησης απογευματινών μαθημάτων (απόφοιτοι).

γ) Νέο σύστημα εξετάσεων: Θετική | Θεωρητική Κατεύθυνση.

Πέντε (5) Εξεταζόμενα Μαθήματα: Γλώσσα (για ΟΛΑ τα πεδία)+ 2 Υποχρεωτικά Μαθήματα Βαρύτητας ανά Πεδίο Σπουδών + 1 Μάθημα ανά Σχολή (συμμετοχή των ΑΕΙ στον καθορισμό τους) + 1 ή 2 Ελεύθερης Επιλογής (για να ανοίγουν περισσότερα πεδία, πχ. Ιατρική και Πολυτεχνείο)

Παράδειγμα.

Τμήμα Χημικών Μηχανικών εντάσσεται στο ίδιο πεδίο με ένα τμήμα Μαθηματικών (μαθήματα Βαρύτητας: Μαθηματικά και Φυσική), αλλά απαιτεί επίσης εξέταση στο μάθημα της Χημείας.

Αντίστοιχα (Έκθεση-Γλώσσα ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ για κάθε τμήμα)...

Τμήματα Πληροφορικής: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία ή Πληροφορική ή Οικονομικά

Τμήμα Ιατρικής ή τμήμα Γεωπονίας ή Βιολογίας: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία και Βιολογία

Νομική Σχολή: Αρχαία, Ιστορία, Λογοτεχνία, Οικονομικά ή Μαθηματικά Γενικής Παιδείας

κοκ.

Αν τα παιδιά μάθουν να διαβάζουν σωστά μέχρι τα 15 θα περιοριστούν τα τραγικά ποσοστά αποτυχίας (πχ. 50% κάτω βάση στην Έκθεση ή τα Μαθηματικά...)

Τέλος, ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ, με δραστηριότητες για τους πολίτες και τις οικογένειές τους.

 
ένας απλός εκπαιδευτικός
18 Ιουν 2019 14:15

Η "συγγνώμη" θα πρέπει να διατυπωθεί από τους διοργανωτές και την επιτροπή επιλογής θεμάτων.
Εμείς είμαστε απλοί διεκπεραιωτές, και κάνουμε ό,τι το ανθρωπίνως δυνατόν, για τα παιδιά μας, πριν, κατά και μετά τις εξετάσεις.

 
@ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ 22 ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΊΑΣ
21 Ιουν 2019 12:00

Από πού και ως πού οι εισαγωγικές εξετάσεις είναι για να ελέγχουν εκτός από τον "βαθμό κατάκτησης και αφομοίωσης των γνωστικά στοιχείων που απαιτεί κάθε εξεταζομενο μάθημα" (τον οποίο αναφέρετε τελευταίο) και "την αντίληψη, αποφασιστικοτητα , ευστοχία λήψης αποφάσεων υπό συνθήκες πίεσης,ικανοτητα συγκέντρωσης , ψυχραιμία"; Αυτό δεν ισχύει ούτε για τις εξετάσεις μέσα στο Πανεπιστήμιο.
Ειδικά αυτό το "ευστοχία λήψης αποφάσεων υπό συνθήκες πίεσης" ακούγεται λες και επιλέγουμε μεγαλοστέλεχος μεγάλης επιχείρησης.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean