Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Φιλόλογοι (ΠΕΦ): Γενική αποτίμηση για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων μετά από την ολοκλήρωση της γραπτής δοκιμασίας στα Φιλολογικά Μαθήματα

Ασάφειες σε Αρχαία και Ιστορία και ενστάσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα
Δημοσίευση: 20/06/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σε γενική αποτίμηση για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων δοκιμασίας στα Φιλολογικά Μαθήματα, Φιλολόγων μετά από την ολοκλήρωση της γραπτής δοκιμασίας, προέβη , με σημερινό ανακοινωθέν , η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων.

«Ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα δεν προέκυψε. Εν τούτοις επιμέρους ζητήματα σχετιζόμενα με χρόνιες ή πρόσφατες  παθογένειες του συστήματος εντοπίστηκαν  και πάλι» είναι το γενικό σχόλιο της ΠΕΦ, και ειδικότερα:

➢    Στη Νεοελληνική Γλώσσα η επιλογή ενός μεταφρασμένου κειμένου ξένου στοχαστή ανέδειξε το  πρόβλημα  της μη κοινώς αποδεκτής απόδοσης  όρων καθιερωμένων από τη διδακτική  ορολογία.

Χαρακτηριστική περίπτωση η fraternite του γνωστού τρίπτυχου της Γαλλικής Επανάστασης που μεταφράστηκε στο εξεταζόμενο κείμενο ως  "αδελφότητα" αντί του οικείου στους μαθητές: "αδελφοσύνη"("ομόνοια", "ομοψυχία").

Νομίζουμε  ότι ανάλογα προβλήματα αποφεύγονται, εάν εμπιστευθούμε περισσότερο τον πλούτο της πρωτότυπης και όχι της μεταφρασμένης νεοελληνικής δοκιμιογραφίας.

➢    Στα φετινά θέματα της Ιστορίας διαπιστώθηκαν ασάφειες που προβλημάτισαν τους υποψηφίους και δεν θεραπεύτηκαν  από τις οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων.

Μάλιστα στην άσκηση Α2, τύπου "Σωστό-Λάθος",  δόθηκε οδηγία να γίνονται δεκτές και οι δύο απαντήσεις στην πρόταση δ (!) , κάτι που αντιβαίνει στους στοιχειώδεις κανόνες της λογικής σκέψης.

Επίσης στην άσκηση Δ1 δόθηκε πίνακας με τα χιλιόμετρα του εθνικού οδικού δικτύου κατά το διάστημα 1830-1912, ενώ  στις οδηγίες προτάθηκε να γίνονται δεκτές οι απαντήσεις που αφορούν την περίοδο του Τρικούπη, παρόλο που η τελευταία χρονολογία αφορά την περίοδο του Βενιζέλου!

Η ασάφεια στις διατυπώσεις των θεμάτων  πλήττει την εμπιστοσύνη των υποψηφίων στην όλη διαδικασία και προκαλεί  σύγχυση  από την οποία εξέρχεται πληγωμένη- εκτός από τη γλώσσα μας- και η αξιοπιστία της σχολικής γνώσης.

➢    Στα Αρχαία Ελληνικά είδαμε με θλίψη να γίνεται για πρώτη φορά  πράξη η κατάργηση της μετάφρασης του γνωστού και η υπομοριοδότηση της βαθμολογικής αξίας του αδίδακτου κειμένου, μέτρα που υποβαθμίζουν τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και στα οποία έχουμε αντιταχθεί.

Παράλληλα, παρατηρήθηκε ένα ακόμη επιμέρους κρούσμα ασάφειας που οδήγησε σε λανθασμένη αναγνώριση υποθετικού λόγου.

➢    Τέλος, τα Λατινικά εξετάστηκαν φέτος, σύμφωνα με τις υπουργικές εξαγγελίες, για τελευταία φορά.

Εμείς δεν αποδεχόμαστε τη νέα πραγματικότητα μοιρολατρικά ως ένα ρέκβιεμ για το μάθημα και γι’ αυτό, όπως και για όλα όσα αφορούν τις ανθρωπιστικές σπουδές, θα επανέλθουμε.  

Η ΠΕΦ στέλνει θερμές ευχές στους μαθητές για επιτυχία και πρόοδο και εύχεται  στους εκπαιδευτικούς  βαθμολογητές «Καλή Δύναμη» στο δύσκολο και ιδιαίτερα υπεύθυνο έργο τους

Σχόλια (5)

 
Λάτρης των Αρχαίων Ελληνικών
20 Ιουν 2019 14:26

Η ΠΕΦ είναι το σωματείο που εδώ και χρόνια στρουθοκαμηλίζει μπροστά στην αδυναμία των μαθητών να διαβάσουν με επάρκεια 10 γραμμές αρχαίο κείμενο, των φοιτητών που ξεχνούν στο πανεπιστήμιο και τα λίγα Αρχαία που έμαθαν στο Λύκειο, και των Φιλολόγων που τα χάνουν μπροστά σε ένα κεφάλαιο του Ξενοφώντα.
Μια χαρά είναι τα θέματα των αρχαίων Ελληνικών. Η κατάργηση της αποστηθισμένης μετάφρασης, η διεύρυνση της έκτασης του αδίδακτου κειμένου, οι ερωτήσεις πάνω στον νοηματικό άξονά του συνιστούν ουισαστική αναβάθμιση του μαθήματος.

 
ΣΥΜΦΩΝΩ
20 Ιουν 2019 15:07

Πολύ εύστοχες οι παρατηρήσεις της ΠΕΦ. Ο νέος τρόπος εξέτασης των αρχαίων ελληνικών, πέρα από το γεγονός ότι δεν συμβάλλει στην εκμάθηση της αρχαίας ελληνικής, προωθεί ταυτόχρονα και τη νωθρότητα των μαθητών. Το μεγάλο πρόβλημα στην εκπαίδευση είναι η νέα γενιά των φιλολόγων (η πλειοψηφία δηλαδή γιατί υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις) οι οποίοι, υπό τον μανδύα μιας δήθεν παιδαγωγικής και προοδευτικής αντίληψης, καταδικάζουν τα παιδιά στην αμάθεια.

 
makis
20 Ιουν 2019 15:10

ΑΣ ΜΕΡΙΜΝΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΡΧ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ!

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΤΥΧΙΑ ΜΕ ΤΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΡΧ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ.

ΕΛΕΟΣ!!

 
Φιλολογίζων
20 Ιουν 2019 22:30

Μια χαρά ήταν τα θέματα στα Αρχαία ,η ΠΕΦ είναι στην εποχή των ατελείωτων χρονικών και εγκλιτικών εγκαταστάσεων!! Επίσης στη Γλώσσα προτιμά νεοελληνικό δοκίμιο, δηλαδή εννοεί να μείνουμε σε Παπανούτσο και Παναγιωτόπουλο της δεκαετίας του '60!!!

 
Μαρία Φακιολά
22 Ιουν 2019 12:22

Έλεος με τα θέματα που βάζουν τα παιδιά να κάνουν αγώνα δρόμου με το χρόνο! Είναι άσκοπο, άθλιο και οπωσδήποτε δεν αποδεικνύει την ευφυΐα των θεματοθετών (τουλάχιστον). Αν ρίξουμε μια ματιά στα θέματα της Κύπρου στο αντίστοιχο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας βλέπουμε μικρές εκφωνήσεις και τροφή για σκέψη και προβληματισμό. Τόσο δύσκολο είναι αυτό να το κάνουμε και εμείς;; Όσο για τα αρχαία, 6χρόνια διδασκαλίας στο σχολείο: Αν τολμάτε κάντε ένα τεστ με τους κανόνες τονισμού σε μαθητές της τρίτης λυκείου που δεν είναι θεωρητικοί -άρα δεν έχουν καλύψει κενά με φροντιστήρια - για να διαπιστώσετε τι έχει μείνει από τη διδακτέα ύλη. Εμείς με τρία χρόνια αρχαία μάθαμε καλύτερα. Μην κοιτάτε μόνο τις διδακτικές ώρες, δείτε λίγο και τον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά, που είναι επιεικώς άθλιος.
Αποτέλεσμα είναι τελικά να μην εμπεδώνεται ούτε καν το πρώτο πρώτο μάθημα, οι κανόνες τονισμού.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean