Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Χαμένοι στο λαβύρινθο του μηχανογραφικού

Δημοσίευση: 15/07/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Ηρακλή Τσιάμαλου (Φιλόλογος)

Μπορεί να υπάρξει σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια χωρίς μηχανογραφικό;  Αυτή η έννοια έχει τόσο πολύ εισχωρήσει στο συλλογικό υποσυνείδητο τα τελευταία χρόνια που τυχόν πρόταση για  εξάλειψή  της από την εκπαιδευτική ζωή θα ξεσήκωνε θύελλα αντιδράσεων, όπως κάθε φορά που απειλείται κάτι που μας είναι οικείο. Μόνο ένας στους τέσσερις ή στους πέντε  υποψηφίους περνά στην πρώτη του επιλογή ενώ υπάρχουν πάρα πολλοί μαθητές που μαθαίνουν ότι πέρασαν στην 8η, 9η ή 20η προτίμησή τους ,  σε μια σχολή που την γνώρισαν   από    μια ματιά που έριξαν  στο πρόγραμμα σπουδών , όπως έκαναν και με τις άλλες 30-40 σχολές που δήλωσαν. Μιλάμε για ένα ακαδημαϊκό ραντεβού στα τυφλά. Ας δούμε μερικές από τις διαχρονικά καταστρεπτικές παρενέργειες ενός συστήματος που θεωρείται αναντικατάστατο.

1.    Ακόμη και για το 20% των μαθητών που περνάει  στην πρώτη του επιλογή, υπάρχει ένα ανησυχητικό παρασκήνιο που συχνά απομακρύνει τους πολύ καλούς μαθητές από τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα και όνειρα: Γονείς και φροντιστήρια ωθούν τους αριστούχους μαθητές σε σχολές που τα προηγούμενα χρόνια είχαν χαρακτηριστεί «περιζήτητες», λόγω των υψηλών βάσεων. « Αφού περνάς Ιατρική γιατί θέλεις να περάσεις στο τμήμα Βιοχημείας-Βιοτεχνολογίας;» ή  « περνάς στη Νομική και θέλεις να δηλώσεις πρώτη προτίμηση το ΤΕΦΑΑ; Για να κάνεις τι όταν τελειώσεις;» Τα φροντιστήρια, που κερδίζουν  την εμπιστοσύνη των μαθητών λόγω της ανυπαρξίας της Γ’ Λυκείου, έχουν κάθε συμφέρον να διαφημίζονται προβάλλοντας επιτυχίες  στις «περιζήτητες» σχολές. Τα αποτελέσματα είναι τραγικά. Περνούν καλοί μαθητές σε σχολές που ποτέ δεν τους ενδιέφεραν πραγματικά και μένουν  απέξω  σχεδόν εξίσου καλοί μαθητές που τις ονειρεύονταν.

2.    Οι Πανελλαδικές εξετάσεις στην πραγματικότητα δεν είναι εξετάσεις αλλά  ένας απάνθρωπος διαγωνισμός . Στις κάθε είδους αληθινές  εξετάσεις,  όταν  οι εξεταζόμενοι περνούν  τη βάση που ορίζεται ,  έχουν το δικαίωμα να πάρουν το δίπλωμα τους και να συνεχίσουν στην ανώτερη βαθμίδα. Για παράδειγμα στη Γαλλία, το 2018,  το 89% των μαθητών απέκτησε το γαλλικό εθνικό απολυτήριο ( το λεγόμενο BAC) που αποτελεί τη βασική προϋπόθεση για να κάνει κάποιος  αίτηση εγγραφής σε ένα πανεπιστήμιο. Αντίθετα στο ελληνικό σύστημα, η επιτυχία ή αποτυχία ενός μαθητή καθορίζεται από τους βαθμούς και τις προτιμήσεις  των συμμαθητών του.

Τι θα μπορούσε να γίνει ; Αναβάθμιση της Γ’ Λυκείου με επτά μαθήματα ( διαφορετικά σε κάθε κατεύθυνση) τα οποία  θα εξετάζονται όλα πανελλαδικά. Τα πανεπιστήμια, βάζοντας τους δικούς τους συντελεστές βαρύτητας,  θα βασίζονται στους βαθμούς του εθνικού απολυτηρίου  για να κάνουν ή όχι δεκτό έναν υποψήφιο.  Ο τελευταίος θα καταθέτει φάκελο-αίτηση υποψηφιότητας. Όπως γίνεται σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο. Για παράδειγμα, στην  κατεύθυνση των ανθρωπιστικών σπουδών  θα μπορούσαν να είναι τα εξής  υποχρεωτικά μαθήματα: 1. Ελληνική Γλώσσα 2. Λογοτεχνία  3. Αρχαία Ελληνικά 4. Ιστορία 5. Μάθημα θετικών επιστημών ( Φυσική-Χημεία-Βιολογία ) 6. Αγγλικά 7 . Πληροφορική . Ποιο θα είναι το   κέρδος ; Ένα πραγματικό Εθνικό Απολυτήριο που θα χρησιμοποιείται   ως βασικό στοιχείο του  φακέλου ενός  υποψηφίου, για  είσοδο σε πανεπιστήμιο  , ή για την  διεκδίκηση  μιας θέσης στο δημόσιο ή  τον ιδιωτικό τομέα. Όσοι  μαθητές δεν καταφέρνουν να το αποκτήσουν θα παίρνουν μια απλή βεβαίωση παρακολούθησης  των μαθημάτων της Γ’ Λυκείου και  θα έχουν το δικαίωμα για δυο ευκαιρίες ακόμη κατά τις δυο επόμενες χρονιές.  Πραγματική καινοτομία θα είναι   η προκήρυξη από το ΥΠΕΠΘ  ενός  διαγωνισμού , στον οποίο  μεμονωμένα  άτομα ή ομάδες από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή τα πανεπιστήμια  ή μικτές ομάδες, θα καταθέσουν ολοκληρωμένες προτάσεις για ένα βιώσιμο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, αφού μελετηθούν πρώτα  ευρωπαϊκές και υπερατλαντικές σχετικές εμπειρίες . Βραβεία και έπαινοι που θα συνοδεύονται από χρηματικά έπαθλα θα είναι ένα ισχυρό κίνητρο καθώς  θα πρόκειται για δουλειά  εβδομάδων .Το Υπουργείο στηριγμένο στις βραβευμένες  προτάσεις, θα είναι σε θέση να διαμορφώσει ένα σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια που θα παραμείνει σταθερό τουλάχιστον για μια πενταετία.

Δυστυχώς η υπόσχεση για κατάργηση των Πανελλαδικών που είxε δοθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν τηρήθηκε.  Υπάρχουν όμως και χειρότερα: Η νέα ηγεσία του ΥΠΕΠΘ  δηλώνει ότι θα εφαρμόσει το  σύστημα Γαβρόγλου για να μην υπάρξουν εκπλήξεις στους μαθητές. Μα το ίδιο το σχέδιο  θα κρύβει   εκπλήξεις  αφού για πρώτη φορά θα εφαρμοστεί. Αναβλητικότητα, διστακτικότητα, ή έλλειψη  ολοκληρωμένης πρότασης ;   Αντί να βρει το πολιτικό θάρρος η πολιτική ηγεσία της ΝΔ να δηλώσει την προηγούμενη άνοιξη  προς όλους τους αποδέκτες (  σχολεία, φροντιστήρια, γονείς ) ότι μόλις εκλεγεί θα διατηρήσει το υπάρχον σύστημα χωρίς αλλαγές, μέχρι να καταλήξουμε ως χώρα σε ένα σχέδιο κοινά αποδεκτό από όλους, προτίμησε να αποφασίσει την εφαρμογή ενός συστήματος με το οποίο δε συμφωνεί και έχει καταψηφίσει. Αλήθεια ποια θα είναι τα επόμενα βήματα του Υπουργείου Παιδείας ; Να παρουσιάσει  σε λίγους μήνες ένα άλλο σύστημα, καταργώντας ό,τι για πρώτη φορά  θα επιχειρήσει να στήσει;  Η να κρατήσει την υπάρχουσα, δια χειρός Γαβρόγλου, σχεδιασμένη δομή , κοινώς « βλέποντας και κάνοντας»;

Σχόλια (3)

 
Αρθούρος
15 Ιουλ 2019 12:12

Η πιό σωστή απόφαση είναι να προσδιορίσουν με σαφήνεια οι πρόεδροι τμημάτων το προφίλ των υποψηφίων τους κι όχι τα κόμματα,οι γονείς ή τα φροντιστήρια.Όχι να κάνουν αυτά τις εξετάσεις,αλλά να ακουστούν οι απόψεις τους γιά τον αριθμό των εισακτέων και να περιοριστούν οι μετεγγραφές μόνο σε όσους έχουν αδερφό που σπουδάζει και μόνο στους τρίτεκνους γονείς.Επίσης να επανιδρυθεί η κοινή ομάδα τμημάτων σε όλα τα πεδία των τμημάτων.
Από εκεί και πέρα,μπορούν με τη βοήθεια του τέταρτου ή και πέμπτου εξεταζόμενου μαθήματος(π.χ.Κοινωνιολογία ή Λατινικά)το οποίο θα αποφασίσουν εκείνοι μέσα από τις Γ.Σ. των τμημάτων τους,να βοηθήσουν τους υποψήφιους φοιτητές να κατευθυνθούν στις σχολές που πραγματικά θέλουν.Δεν μπορούμε όμως εμείς να προεξοφλήσουμε εκ των προτέρων ότι αν ένας μαθητής πέρασε στην τρίτη ή την πέμπτη επιλογή του ότι απέτυχε κι ότι πέρασε τυχαία .Εκεί που συνήθως χάνεται η μπάλα είναι από τη δέκατη επιλογή και πάνω.Επειδή ένας δεκαοχτάχρονος μεταβάλλει τις απόψεις του γιά το μελλοντικό του επάγγελμα,όχι μόνο εξαιτίας της εφηβικής ηλικίας την οποία ακόμα διανύει,αλλά και λόγω των μεταβαλλόμενων οικονομικών συνθηκών στη χώρα μας,δεν μπορούμε να πούμε ότι μόνο εκείνοι που πέρασαν στην πρώτη τους επιλογή είναι απόλυτα πετυχημένοι κι άρα να καταδικάσουμε το σύστημα επιλογής και να το χαρακτηρίσουμε απάνθρωπο, άδικο κλπ.
Όσο γιά την έκφραση που τείνει να επικρατήσει,ότι δηλαδή οι καινούργιοι προχωρούν "βλέποντας και κάνοντας"να εκφράσω τη σφοδρή μου διαφωνία σε όλους αυτούς που την υποστηρίζουν.Η κα Κεραμέως κινείται σοφά γιατί δεν παρέλαβε κενό και το κράτος έχει συνέχεια.Κι επιτέλους να αφήσουν τη συνεχή αλλαγή στο σύστημα εξέτασης.Έχει ήδη αλλάξει τόσες φορές.Η νέα κυβέρνηση πρέπει να ρίξει το βάρος της αλλού,όπως στην προσχολική εκπαίδευση,την προσέλκυση ξένων φοιτητών με την ίδρυση νέων προπτυχιακών τμημάτων με δίδακτρα και επιτέλους την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση,είτε δευτεροβάθμια,είτε μεταδευτεροβάθμια. Να καταπιαστεί δηλαδή με τα δύσκολα,που ούτε το ΠΑΣΟΚ,ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ,ούτε η Ν.Δ.ασχολήθηκαν ποτέ με σοβαρότητα κι όχι τα εύκολα όπως είναι η αλλαγή συστήματος εξετάσεων.

 
ΧΨ
16 Ιουλ 2019 12:17

Αν η ελληνικη κοινωνια δεν απαντησει σε πιο πρωταρχικα ζητηματα δεν υπαρχει σωτηρια. 1) Πρεπει ολοι οι νεοι να παιρνουν πανεπιστημιακη εκπαιδευση ? Εδω πρωτα πρεπει να ξεκαθαριστει τι εννοουμε οταν λεμε πανεπιστημιακη εκπαιδευση. Δηλαδη μπορει ενα τμημα πχ πληροφορικης , μαθηματικων κλπ να δεχεται φοιτητες που εγραψαν στα Μαθηματικα 4 ? Αν αποδεχτουμε αυτο και συνεχιζουμε να πιστευουμε οτι οι νεοι μας παιρνουν πανεπιστημιακη μορφωση τοτε ζουμε σε ενα ονειρο που αργοτερα θα αποδειχθει οδυνηρο για τον καθενα και συνολικα για τη χωρα. Λιγος ρεαλισμος δεν βλαπτει
Χρειαζεται να υπαρχει τεχνικη εκπαιδευση ? Η ολοι που ειναι σ αυτον τον τομεα να εχουν πτυχιο διπλωμα πολυτεχνειου ( μεταπτυχιακο ερευνα κλπ) ? Αν ενα τμημα ΤΕΙ μετατραπει σε πανεπιστημιακο τι στην ουσια θα αλλαξει ? ΔΔεν κανει ο τιτλος την διαφορα. ΔΗ τεχνολογικη εκπαιδευση ( πιο πολλα εργαστηρια,εφαρμογη της θεωρητικης γνωσης κλπ ) χρειαζεται η οχι ? Κ Μου κανει εντυπωση που δεν ακουω , δδιαβαζω συζητησεις πανω σ αυτα τα θεματα παρα μονο για το συστημα εισαγωγης.

 
Νίκος εκπαιδευτικός
16 Ιουλ 2019 15:54

Να μια πρόταση που πρέπει να εξεταστεί σοβαρά από τη νέα ηγεσία του υπουργείου!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean