Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Η Ν. Κεραμέως καλείται να βγάλει τα “κάστανα από τη φωτιά” -Οι Επιστημονικές Ενώσεις των καθηγητών εναντίον της εξεταστέας ύλης του Κ. Γαβρόγλου

Ξεκινά συναντήσεις για τον εξορθολογισμό της εξεταστέας ύλης της Γ Λυκείου
Δημοσίευση: 23/07/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σήμερα στις 10:30 το πρωί  η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως θα συναντήσει το ΔΣ της ΟΛΜΕ από το οποίο θα ζητήσει την κατάθεση απόψεων επί της εξεταστέας ύλης για τα όλα τα μαθήματα της Γ Λυκείου η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης δύο ημέρες πριν τις εθνικές εκλογές, στις 5 Ιουλίου, παρά τη ριζική αντίθεση των Επιστημονικών Ενώσεων  των Μαθηματικών , Φυσικών και Χημικών.

Η κ. υπουργός, σύμφωνα με πληροφορίες του esos θα επεκτείνει τη συζήτηση  και θα ζητήσει τις απόψεις της ΟΛΜΕ και γενικότερα για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Ηδη οι  Επιστημονικές Ενώσεις των καθηγητών έχουν τοποθετηθεί με ανακοινώσεις:

Φυσικοί (ΕΕΦ):Ένας αχταρμάς, με κεφάλαια ασύνδετα,πρόχειρη και αντιεπιστημονική η εξεταστέα ύλη της Φυσικής της Γ Λυκείου

Γι αχταρμά , με κεφάλαια ασύνδετα μεταξύ τους, κάνει λόγο η Ενωση Ελλήνων Φυσικών, με ανακοινωθέν  σχετικά με τη νέα εξεταστέα ύλη για τη Φυσική της Γ Λυκείου.

Ειδικότερα, στον ανακοινωθέν της η Ενωση Ελλήνων Φυσικών τονίζει τα εξής:

Αχταρμάς: Δεν πρόκειται περί μίας πρότασης δομημένης, που να έχει σαφή στόχευση. Πρόκειται περί ενός αχταρμά, με κεφάλαια ασύνδετα μεταξύ τους και προσθαφαιρέσεις ύλης, που μόνον οι εμπνευστές της έχουν κατανοήσει.

Αφησαν μόνο την Κίνηση των Πυραύλων,με μια ξεκάρφωτη παράγραφο: Παρά τις διαμαρτυρίες όλων των Φυσικών για την απουσία σύγχρονης Φυσικής στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου, η ύλη που ανακοινώθηκε αφαιρεί και τα τελευταία ίχνη σύγχρονων θεμάτων Φυσικής, αφήνοντας μόνο την Κίνηση των Πυραύλων, η οποία όμως είναι –κυριολεκτικά- μια ξεκάρφωτη παράγραφος στην όλη λογική της ύλης που ανακοινώθηκε.

Ανάσυρση ύλης από τα αζήτητα βιβλίων: Αντίθετα, υποβαθμίζεται ποιοτικά τη διδακτέα ύλη, «αξιοποιώντας» υλικό της παλαιάς Β’ Λυκείου, με ανάσυρση από τα αζήτητα βιβλίων παρωχημένων και εν πολλοίς αποτυχημένων! Ύλη που κάποτε απορρίφθηκε ως ακατάλληλη, λόγω της σύνταξής τους στα συγκεκριμένα σχολικά βιβλία, τώρα επανέρχεται με τα συγκεκριμένα βιβλία! Μα ποιος τη σκέφθηκε αυτήν την πρωτοτυπία;

Ποιος τελικά κινεί τα νήματα; Η προτεινόμενη ύλη για τη Φυσική κάνει στάση και επισήμως, πλέον, κάπου στα 1830! Αλήθεια, εκεί έχουν μείνει οι εμπνευστές του νέου ωρολογίου προγράμματος; Οι επιτυχίες των Θερινών Σχολείων Φυσικής της ΕΕΦ αλλά και άλλων φορέων, όπου δεκάδες χιλιάδες μαθητές προστρέχουν για καλύψουν το κενό της Δημόσιας Εκπαίδευσης στην Αστροφυσική, τη Διαστημική, τη Μετεωρολογία, την Οπτική, τη Σύγχρονη Φυσική κλπ, δεν έχει διδάξει τίποτα στους ιθύνοντες στο Υπουργείο Παιδείας; Ή μήπως στο ΙΕΠ, γιατί έχουμε μπερδευτεί με το ποιος τελικά κινεί τα νήματα. Οι Έλληνες μαθητές πρέπει να διδάσκονται, πλέον, εκ των πλέον παρωχημένων μαθημάτων Φυσικής στον κόσμο!

Οι μαθητές στις Πανελλαδικές: Η προτεινόμενη ύλη θα κάνει ακόμα δυσχερέστερη την εξέταση των μαθητών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, μιας και θεματοδοτικά είναι εξαντλημένη. Δεν είναι τυχαίο ότι εδώ και μία δεκαετία οι μαθητές δεν εξετάζονται Φυσική, αλλά κάποιες «υπερπαραγωγές» Φυσικής, που δεν αντέχουν σε καμία κριτική, δεν έχουν σχέση με την πραγματική Φυσική και έχει οδηγήσει σε υπερβάλλουσα μαθηματικοποίησή της, προκαλώντας πλείστα όσα προβλήματα τόσο στη διδασκαλία της όσο και στην εξέτασή της.

Απορρίφθηκε σύγχρονο  υλικό που ετοίμασε η Επιτροπή “Γαβρόγλου”:  Γνωρίζουμε ότι έχει συσταθεί συντακτική επιτροπή, υπό την εποπτεία του εξαιρετικού και με παγκόσμια αναγνώριση καθηγητή Μανόλη Δρη, με απόφαση του ίδιου του Υπουργού Παιδείας κου Κ. Γαβρόγλου, η οποία έχει ετοιμάσει σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό, που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του αιώνα που τρέχει κι όχι των αιώνων που παρήλθαν. Περιμένουμε μίαν απάντηση γιατί το υλικό αυτό απορρίφθηκε.

Πρόχειρη και αντιεπιστημονική η προτεινόμενη ύλη: Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών είναι υποχρεωμένη να καταγγείλει ως πρόχειρη και αντιεπιστημονική την προτεινόμενη ύλη για τη νέα Γ’ Λυκείου και ζητά την άμεση επανεξέτασή της. Υπενθυμίζουμε ότι η ΕΕΦ έχει συνολική και τεκμηριωμένη σύγχρονη πρόταση για τη διδασκαλία της Φυσικής, με πλήρη κλιμάκωση από την Α’ Γυμνασίου μέχρι και τη Γ’ Λυκείου, που καλύπτει τις ανάγκες των μαθητών των μαθητών του 21ου αιώνα και συμβαδίζει με τη λογική που κινείται διεθνώς η διδασκαλία της Φυσικής σε όλα τα εκσυγχρονισμένα κράτη.

Ποιος αποφασίζει; Και επιτέλους, ας μας πει κάποιος ποιος και πως αποφασίζει για την ύλη των Θετικών Επιστημών…

Μαθηματικοί (ΕΜΕ): Συνεχίζεται η υποβάθμιση των Μαθηματικών του Λυκείου

Για αυποβάθμιση των Μαθηματικών του Λυκείου  κάνει λόγο η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, σχολιάζοντας τη νέα ύλη της Γ Λυκείου  .

Παράλληλα η Μαθηματική Εταιρεία υπογραμμίζει:

Α. Η έλλειψη εμπεριστατωμένης μελέτης για την αναβάθμιση των Μαθηματικών και για την ανάδειξη των συνδέσεών τους με την διδασκαλία και κατανόηση των μαθημάτων από τα άλλα πεδία, συνεχίζει να οδηγεί σε λάθη και να αποκαλύπτει ανεξήγητη προχειρότητα στην εκπαιδευτική πολιτική.

Β. Η ΕΜΕ έχει έγκαιρα επισημάνει τον κίνδυνο αυτό-αναίρεσης της αναγκαίας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του Λυκείου.

Γ. Οι χθεσινές και σημερινές παλινωδίες,  που οφείλονται ασφαλώς στην πεισματική άρνηση του ΙΕΠ να συνεργαστεί με τους επιστημονικούς φορείς
•    δεν πρέπει να συγκαλυφθούν από το Υπουργείο Παιδείας με την αυτάρεσκη ρητορική των τελευταίων ημερών.
•    έχουν ως αποτέλεσμα, μετά την κατάργηση για την επόμενη χρονιά των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας στη Γ΄ Λυκείου, την ολική εξαφάνιση της ύλης τους και την ολοκλήρωση της υποβάθμισης των Μαθηματικών στο Λύκειο.

Δ. Είναι ευκαιρία να πραγματοποιηθεί εντός του Ιουνίου, μακριά από το προεκλογικό κλίμα, μια ουσιαστική συνεργασία ώστε το περιεχόμενο και η βαρύτητα της  μαθηματικής εκπαίδευσης να συμβάλλει γνωστικά και αξιακά στην τεχνολογική και διεπιστημονική αναβάθμιση του Λυκείου.

Ο Πρόεδρος της ΕΕΧ για την ύλη της Χημείας της Γ Λυκείου

Νάσος Παπαδόπουλος, Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Χημικών

Η ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης βρίσκεται σε απόλυτη ευθυγράμμιση με την πάγια τακτική του Υπουργείου να μην συμβουλεύεται τις καθ’ ύλην αρμόδιες Επιστημονικές Ενώσεις.

Πρόκειται για ύλη η οποία δεν παρουσιάζει συνοχή, για συνέχεια δεν τίθεται λόγος μετά την κατάργηση του μαθήματος κατεύθυνσης στη Β Λυκείου και την γενικότερη απαξίωση της διδασκαλίας της Χημείας στο Γυμνάσιο και την Α Λυκείου.

Το πρόβλημα εστιάζεται στο γεγονός ότι οι μαθητές καλούνται στην Γ Λυκείου να ανταποκριθούν σε ύλη που θα έπρεπε να διδάσκεται σταδιακά στις τρεις τάξεις του Λυκείου, ώστε να τους δίνεται ο απαιτούμενος χρόνος για να την αφομοιώσουν ουσιαστικά.

Στα θετικά καταγράφω την πληθώρα προτεινόμενων εργαστηριακών ασκήσεων, αρκεί να υπάρξει η ανάλογη στήριξη προς τους συναδέλφους και η ενδυνάμωση και στελέχωση των ΕΚΦΕ που μπορούν να λειτουργήσουν ευεργετικά στην ανάδειξη της εργαστηριακής φύσης του μαθήματος.

Σε κάθε περίπτωση η Ένωση Ελλήνων Χημικών θα τοποθετηθεί επίσημα, με ψυχραιμία και επιστημονική τεκμηρίωση στο αμέσως επόμενο διάστημα.

Η ΕΕΦΕΕ για την εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου στη Φυσική

Η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση (εεφεε), σχετικά με την εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου στη Φυσική, με παλαιότερη ανακοίνωσή της στις 04/06/2009 έχει υπογραμμίσει τα εξής:

Α. Η ανακοινωθείσα ύλη από το Υπουργείο Παιδείας επί υπουργίας κ. Κων. Γαβρόγλου δεν διαφέρει από τη βεβιασμένη και πρόχειρα καταρτισμένη πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που είχε ανακοινωθεί στα τέλη Φεβρουαρίου. Για μια ακόμη φορά παρατηρούμε “αναδιαρθρώσεις”, “θολές” διδακτέες ενότητες, αυξομείωση της ύλης και προσθαφαιρέσεις παραγράφων σε μία ήδη προβληματική ύλη ανάλογα με το τι είναι αρεστό σε κάποιους ειδήμονες (;) και μη.

Β. Ως εεφεε δεν στεκόμαστε στο ποιο κεφάλαιο ή ποια ενότητα της Φυσικής πρέπει να διδάσκεται, τι πρέπει να μείνει και τι να αφαιρεθεί. Η Φυσική είναι ενιαία και ως τέτοια οφείλουμε να την διδάσκουμε, με βάση  ένα συνεκτικό και πλήρες Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) και για τις τρεις τάξεις του Λυκείου και όχι αποσπασματικές συνενώσεις κειμένων. Απαιτείται εξορθολογισμός και εκσυγχρονισμός των θεματικών ενοτήτων που να φθάνουν έως και τις μετακλασικές παγκόσμιες θεωρίες, υποχρεωτικός πραγματικός –και εικονικός όταν χρειάζεται– πειραματισμός ενταγμένος στα βήματα της διερευνητικής επιστημονικής μεθόδου, δημιουργία και αξιοποίηση μιας ολοκληρωμένης τράπεζας θεμάτων, δεδομένου ότι θα αποτελεί (και) μέσο υποχρεωτικής κάλυψης της «ύλης» αλλά και ένα δημοκρατικό μέσο ομογενοποίησης όλων των σχολείων της χώρας.

Γ. Θυμίζουμε λοιπόν ότι υπάρχει ήδη ένα πλήρες και σύγχρονο ΠΣ για τη Φυσική όλων των τάξεων του Λυκείου το οποίο αποτελεί νόμο του κράτους ήδη από τον Ιανουάριο 2015 (ΦΕΚ 184/23-1-2015). Το ΠΣ αυτό, αποτέλεσμα πολύμηνης, επίπονης και συστηματικής εργασίας είκοσι συναδέλφων, ανεστάλη χωρίς καμία εξήγηση από ανθρώπους είτε άσχετους με το αντικείμενο της Φυσικής είτε από ανθρώπους που θεωρούσαν και θεωρούν τους εαυτούς τους γνώστες αλλά, όπως φάνηκε, δεν ήταν σε θέση να το κατανοήσουν.

Δ. Για την επίτευξη των στόχων αυτού του ΠΣ έχει υιοθετηθεί ως γενική επιλογή το εκσυγχρονισμένο περιεχόμενο, η διδακτική μεθοδολογία και η αξιολόγηση, με τις ακόλουθες μεταξύ άλλων καινοτομίες:

·      Διαγώνια διαδικασία όσον αφορά στο περιεχόμενο μεταξύ των τάξεων και των μαθημάτων, σύμφωνα με την οποία «το περιεχόμενο μιας τάξης Λυκείου παρουσιάζεται στην επομένη τάξη προς εμβάθυνση».

·      Διδακτική μεθοδολογία η οποία προβλέπει απαραίτητα τον πραγματικό πειραματισμό.

Ε. Βασικές επιδιώξεις του ΠΣ είναι:

·      Το περιεχόμενο της ύλης να καλύπτει όλο τα φάσμα της Φυσικής σε στοιχειώδες επίπεδο.

·      Να εξασφαλίζεται ο γραμματισμός στη Φυσική όλων των μαθητών με κάλυψη όλου του περιεχομένου της Φυσικής σε ένα απόλυτα ρεαλιστικό πλήθος διδακτικών ωρών.

·      Η εμβάθυνση να σχετίζεται με την επιδίωξη καλλιέργειας των επιθυμητών ικανοτήτων και δεξιοτήτων (δημιουργικότητα, καινοτομία, συνεργατικότητα, κ.α) του μαθητή για τον 21ο αιώνα.

·      Η κάλυψη όλης της ύλης της Φυσικής να γίνεται σε επίπεδο αναπτυξιακά κατάλληλο για την ηλικία αλλά και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.

·      Να αποφευχθεί η επικάλυψη του περιεχομένου, καθώς σε καμία τάξη οι μαθητές δεν διδάσκονται το ίδιο περιεχόμενο.

Ζ. Το εγκεκριμένο από το 2015 ΠΣ συνοδεύεται από οδηγούς για τον εκπαιδευτικό, ανά τάξη και προσανατολισμό, όπου αναλύεται η φιλοσοφία του, η δομή του, η διδακτική μεθοδολογία και τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αυτήν και δίνονται πλήρη διδακτικά παραδείγματα με σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας και φύλλα αξιολόγησης.

Η. Τα βασικά κομβικά του σημεία είναι:

·      Η ακολουθούμενη εκπαιδευτική εκδοχή της επιστημονικής μεθόδου, η «επιστημονική / εκπαιδευτική μέθοδος με διερεύνηση»

·      Η χρήση των ποσοτικών μεθόδων και του πειραματισμού.

·      Ο θεσμικά οργανωμένος επιστημονικός λόγος και οι τρόποι παρουσίασης του.

Υπενθυμίζεται ότι στο εγκεκριμένο ΠΣ του 2015 ενσωματώνεται και όλη η εμπειρία και τα συμπεράσματα που έχουν προκύψει από τη μακρά σειρά των Διεθνών Ολυμπιάδων Φυσικής στις οποίες λαμβάνουν μέρος οι επιλεγέντες από τους κατ’ έτος Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Φυσικής «Αριστοτέλης», με την επιστημονική και εκπαιδευτική υπευθυνότητα του Πανεπιστημίου Αθηνών / Τμήμα Φυσικής και της Ελληνικής Εταιρείας Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση.

Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση

Νικος
23 Ιουλ 2019 11:20

Πριν αρχίσουν τα μαθηματα όμως...ε;

Maria Th.
23 Ιουλ 2019 13:13

Το βασικότερο όλων: εκτός η Λογοτεχνία!!!! Έλεος...

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΕΠΑΛ
23 Ιουλ 2019 15:00

Συμφωνώ,αλλά κανένα έλεος!Τα παιδιά των ΕΠΑΛ που δίνουν Λογοτεχνία στις πανελλήνιες εδώ και 2 χρόνια τι να πουν;Η Λογοτεχνία είναι εξειδικευμένη και να τη δίνει η θεωρητική κατεύθυνση είναι το σωστότερο και όχι μαθητές ΓΕΛ και ειδικά ΕΠΑΛ που ασχολύνται με το θετικό ή τον τεχνολογικό τομέα!

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΓΕΛ
24 Ιουλ 2019 17:30

Συμφωνώ με την άποψη ότι η Έκθεση και η Λογοτεχνία δεν πρέπει να συνεξετάζονται για πολλούς λόγους επιστημονικούς και διδακτικούς (π.χ. η "εκθεσιοποίηση" και εργαλειοποίηση του λογοτεχνικού κειμένου, το οποίο είναι ένα έργο τέχνης της γλώσσας και δεν είναι πάντα κατάλληλο για τέτοιου είδους εξετάσεις κλπ). Ωστόσο, πόσο ξεπερασμένη, αναχρονιστική, αντεκπαιδευτική και αντιπαιδαγωγική είναι η άποψη ότι η Λογοτεχνία είναι ασχολία των μαθητών της θεωρητικής και ότι οι μαθητές της τεχνολογικής και της θετικής δεν πρέπει να έχουν καμία περαιτέρω πνευματική καλλιέργεια! Πόσο υποτιμητική για τους μαθητές μας ότι αυτού του είδους οι σπουδές παράγουν τεχνικούς, επιστήμονες και τεχνοκράτες που δεν χρειάζονται καθόλου τη Λογοτεχνία και την Τέχνη. Ακόμη πιο θλιβερό όταν η άποψη ακούγεται από εκπαιδευτικούς και μάλιστα των ΕΠΑΛ. Φταίει άραγε μόνο η αβασάνιστη άποψη της κοινωνίας ότι στα ΕΠΑΛ πηγαίνουν (και πρέπει να πηγαίνουν) μόνο οι κακοί και ακαλλιέργητοι μαθητές ή και εμείς οι ίδιοι με τα χεράκια μας βγάζουμε τα ματάκια μας;;;

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
25 Ιουλ 2019 22:07

Η λογοτεχνία πρέπει να διδάσκεται. Ο μαθητής πρέπει να μυείται στα κλειδιά της ώστε να αποκωδικοποιεί τα κείμενα, τα μηνύματα, να απολαμβάνει τον λόγο και την τέχνη του. Αν για κάτι είμαστε γνωστοί στην υφήλιο είναι για την λογοτεχνία μας.
Αλλά η Λογοτεχνία είναι ελεύθερη, δεν φυλακίζεται σε λογική πανελληνίων εξετάσεων.

'Ελα παππού να σου δείξω το σπίτι σου
03 Αυγ 2019 08:36

Η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου όρισε τέτοιες ''ατσουμπαλοσύνες'' ώστε η νυν ηγεσία να καλείται να βγάλει τα “κάστανα από τη φωτιά” που δε βγαίνουν στο άψε-σβήσε. Ήταν ''βενεζουελάνικος'' πολιτικός τακτικισμός-ντρίμπλα της απελθούσας κυβέρνησης που τα ''φόρτωνε όλα στον κόκκορα'' επίτηδες για να υποσκάψει την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων φέτος.

Σχολιάστε το άρθρο