Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Η ΕΕΦΕΕ για την εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου στη Φυσική

Δημοσίευση: 23/07/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση (εεφεε), σχετικά με την εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου στη Φυσική, με παλαιότερη ανακοίνωσή της στις 04/06/2009 έχει υπογραμμίσει τα εξής:

Α. Η ανακοινωθείσα ύλη από το Υπουργείο Παιδείας επί υπουργίας κ. Κων. Γαβρόγλου δεν διαφέρει από τη βεβιασμένη και πρόχειρα καταρτισμένη πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που είχε ανακοινωθεί στα τέλη Φεβρουαρίου. Για μια ακόμη φορά παρατηρούμε “αναδιαρθρώσεις”, “θολές” διδακτέες ενότητες, αυξομείωση της ύλης και προσθαφαιρέσεις παραγράφων σε μία ήδη προβληματική ύλη ανάλογα με το τι είναι αρεστό σε κάποιους ειδήμονες (;) και μη.

Β. Ως εεφεε δεν στεκόμαστε στο ποιο κεφάλαιο ή ποια ενότητα της Φυσικής πρέπει να διδάσκεται, τι πρέπει να μείνει και τι να αφαιρεθεί. Η Φυσική είναι ενιαία και ως τέτοια οφείλουμε να την διδάσκουμε, με βάση  ένα συνεκτικό και πλήρες Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) και για τις τρεις τάξεις του Λυκείου και όχι αποσπασματικές συνενώσεις κειμένων. Απαιτείται εξορθολογισμός και εκσυγχρονισμός των θεματικών ενοτήτων που να φθάνουν έως και τις μετακλασικές παγκόσμιες θεωρίες, υποχρεωτικός πραγματικός –και εικονικός όταν χρειάζεται– πειραματισμός ενταγμένος στα βήματα της διερευνητικής επιστημονικής μεθόδου, δημιουργία και αξιοποίηση μιας ολοκληρωμένης τράπεζας θεμάτων, δεδομένου ότι θα αποτελεί (και) μέσο υποχρεωτικής κάλυψης της «ύλης» αλλά και ένα δημοκρατικό μέσο ομογενοποίησης όλων των σχολείων της χώρας.

Γ. Θυμίζουμε λοιπόν ότι υπάρχει ήδη ένα πλήρες και σύγχρονο ΠΣ για τη Φυσική όλων των τάξεων του Λυκείου το οποίο αποτελεί νόμο του κράτους ήδη από τον Ιανουάριο 2015 (ΦΕΚ 184/23-1-2015). Το ΠΣ αυτό, αποτέλεσμα πολύμηνης, επίπονης και συστηματικής εργασίας είκοσι συναδέλφων, ανεστάλη χωρίς καμία εξήγηση από ανθρώπους είτε άσχετους με το αντικείμενο της Φυσικής είτε από ανθρώπους που θεωρούσαν και θεωρούν τους εαυτούς τους γνώστες αλλά, όπως φάνηκε, δεν ήταν σε θέση να το κατανοήσουν.

Δ. Για την επίτευξη των στόχων αυτού του ΠΣ έχει υιοθετηθεί ως γενική επιλογή το εκσυγχρονισμένο περιεχόμενο, η διδακτική μεθοδολογία και η αξιολόγηση, με τις ακόλουθες μεταξύ άλλων καινοτομίες:

·      Διαγώνια διαδικασία όσον αφορά στο περιεχόμενο μεταξύ των τάξεων και των μαθημάτων, σύμφωνα με την οποία «το περιεχόμενο μιας τάξης Λυκείου παρουσιάζεται στην επομένη τάξη προς εμβάθυνση».

·      Διδακτική μεθοδολογία η οποία προβλέπει απαραίτητα τον πραγματικό πειραματισμό.

Ε. Βασικές επιδιώξεις του ΠΣ είναι:

·      Το περιεχόμενο της ύλης να καλύπτει όλο τα φάσμα της Φυσικής σε στοιχειώδες επίπεδο.

·      Να εξασφαλίζεται ο γραμματισμός στη Φυσική όλων των μαθητών με κάλυψη όλου του περιεχομένου της Φυσικής σε ένα απόλυτα ρεαλιστικό πλήθος διδακτικών ωρών.

·      Η εμβάθυνση να σχετίζεται με την επιδίωξη καλλιέργειας των επιθυμητών ικανοτήτων και δεξιοτήτων (δημιουργικότητα, καινοτομία, συνεργατικότητα, κ.α) του μαθητή για τον 21ο αιώνα.

·      Η κάλυψη όλης της ύλης της Φυσικής να γίνεται σε επίπεδο αναπτυξιακά κατάλληλο για την ηλικία αλλά και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.

·      Να αποφευχθεί η επικάλυψη του περιεχομένου, καθώς σε καμία τάξη οι μαθητές δεν διδάσκονται το ίδιο περιεχόμενο.

Ζ. Το εγκεκριμένο από το 2015 ΠΣ συνοδεύεται από οδηγούς για τον εκπαιδευτικό, ανά τάξη και προσανατολισμό, όπου αναλύεται η φιλοσοφία του, η δομή του, η διδακτική μεθοδολογία και τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αυτήν και δίνονται πλήρη διδακτικά παραδείγματα με σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας και φύλλα αξιολόγησης.

Η. Τα βασικά κομβικά του σημεία είναι:

·      Η ακολουθούμενη εκπαιδευτική εκδοχή της επιστημονικής μεθόδου, η «επιστημονική / εκπαιδευτική μέθοδος με διερεύνηση»

·      Η χρήση των ποσοτικών μεθόδων και του πειραματισμού.

·      Ο θεσμικά οργανωμένος επιστημονικός λόγος και οι τρόποι παρουσίασης του.

Υπενθυμίζεται ότι στο εγκεκριμένο ΠΣ του 2015 ενσωματώνεται και όλη η εμπειρία και τα συμπεράσματα που έχουν προκύψει από τη μακρά σειρά των Διεθνών Ολυμπιάδων Φυσικής στις οποίες λαμβάνουν μέρος οι επιλεγέντες από τους κατ’ έτος Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Φυσικής «Αριστοτέλης», με την επιστημονική και εκπαιδευτική υπευθυνότητα του Πανεπιστημίου Αθηνών / Τμήμα Φυσικής και της Ελληνικής Εταιρείας Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση.

Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean