Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Σημαιοφόρος: Από τον «τυχερό» και πάλι στον «άριστο». Όμως η Παιδαγωγική;

Θα επανέλθει λοιπόν, και ορθά κατά τη γνώμη μου, ο "άριστος" ο οποίος θα εκπροσωπεί στο εξής το Σχολείο. Στο σημείο όμως αυτό προκύπτει ένα ουσιώδες ερώτημα: Ποιος είναι ο άριστος μαθητής;
Δημοσίευση: 25/07/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Διονύσης Διαμαντόπουλος  Δ/ντής Α/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας

Πριν από δυο χρόνια περίπου, το Υπουργείο Παιδείας με σχετική διάταξη στο ΠΔ 79/2017 αποφάσισε όπως ο σημαιοφόρος στα Δημοτικά Σχολεία αναδεικνύεται πλέον με κλήρωση μεταξύ όλων των μαθητών, αντί του μαθητή που αρίστευε στα μαθήματα.  

Τότε, είχα διατυπώσει δημόσια την αντίθεσή μου στη σχετική διάταξη, γιατί πίστευα, και εξακολουθώ να πιστεύω, πως μια θεσμική συλλογικότητα, όπως είναι το σχολείο, δεν εκπροσωπείται στις δημόσιες εκδηλώσεις από ένα πρόσωπο που στάθηκε τυχερό σε μια κλήρωση, αλλά από το άτομο εκείνο που συγκεντρώνει όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που αυτή η συλλογικότητα θέλει και προσπαθεί να καλλιεργήσει και να αναδείξει. Αυτό συμβαίνει από τα επαρχιακά αθλητικά σωματεία, ως τα ύπατα δημόσια αξιώματα. Παντού και πάντα ο καλύτερος εκπροσωπεί τον θεσμό στον οποίο συμμετέχει.

Η σημερινή Κυβέρνηση επαναφέρει, σύμφωνα με δημοσιεύματα, την προηγούμενη κατάσταση. Το μέτρο αντιμετωπίζεται θετικά, αν κρίνει κανείς από τις αντιδράσεις πολλών, αλλά και από τα τραγελαφικά που συνέβησαν τα δύο τελευταία χρόνια, όπως για παράδειγμα η κλήρωση ως σημαιοφόρου μαθητή που ήταν στο όριο της στασιμότητας λόγω αδικαιολόγητων απουσιών και ο Διευθυντής αγωνιούσε ως την τελευταία στιγμή αν θα εμφανισθεί στην παρέλαση!  

Θα επανέλθει λοιπόν, και ορθά κατά τη γνώμη μου, ο "άριστος" ο οποίος θα εκπροσωπεί στο εξής το Σχολείο. Στο σημείο όμως αυτό προκύπτει ένα ουσιώδες ερώτημα: Ποιος είναι ο άριστος μαθητής;

Όποιος βιαστεί να απαντήσει πως άριστος είναι αυτός που τα έχει όλα «10», τότε κάνει ένα βασικό λάθος που έχει σχέση με την ουσία και την αποστολή του Σχολείου. Διότι το Σχολείο, μέσα από τον διττό του ρόλο, παρέχει στο παιδί ταυτόχρονα Αγωγή και Μόρφωση. Έτσι το «10» στον Έλεγχο Προόδου αποτυπώνει τη μια πλευρά της αποστολής του Σχολείου. Αποτυπώνει τη μόρφωση μέσα από την κατάκτηση των στόχων των γνωστικών αντικειμένων (μαθημάτων). Όμως η Αγωγή, που κατά γενική ομολογία θεωρείται σπουδαιότερη από τις γνώσεις, πού είναι; Πώς ορίζεται και πώς αξιοποιείται; Ένας μαθητής, για παράδειγμα, που δεν τα έχει όλα «10», αλλά προσπαθεί να ξεπεράσει τις όποιες αδυναμίες του, που συμμετέχει ενεργά σε όλες τις σχολικές δραστηριότητες, που βοηθάει και σέβεται τους συμμαθητές του, που προστατεύει τον σχολικό χώρο, που δεν προσβάλλει, δε βρίζει και δεν καταστρέφει, αυτός ο μαθητής δεν είναι άραγε καλύτερος από εκείνον που τα έχει μεν όλα «10» αλλά υπολείπεται ως προς τα προαναφερόμενα ποιοτικά χαρακτηριστικά;

Αν συμφωνήσουμε σ’ αυτό, τότε αναπόδραστα ως τον καλύτερο μαθητή, και επομένως σημαιοφόρο, θα πρέπει να ορίσουμε αυτόν που στο πρόσωπό του συνυπάρχουν ο πλούτος των γνώσεων, η φιλότιμη προσπάθεια και η άριστη αγωγή. Με τον τρόπο αυτό η επιλογή σημαιοφόρου δεν αφήνεται στην τύχη ούτε προκύπτει από μονομερείς προσεγγίσεις, ενώ ταυτόχρονα, μέσα από μια τέτοια διαδικασία συγκερασμού και συνολικής προσέγγισης του προφίλ του μαθητή, δεν εξαιρείται κανείς. Ακόμα και ένας μαθητής που αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες ή βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, ακόμα κι αυτός θα μπορεί πλέον να αξιολογηθεί συνολικά και να επιλεγεί ως σημαιοφόρος επιβραβεύοντας την προσπάθεια του ίδιου και της οικογένειάς του.

Αυτή την πρόταση καταθέτω σήμερα, ενόψει της επαναφοράς του «άριστου», για προβληματισμό και συζήτηση και κυρίως για να μη χαθεί η αξία της Παιδαγωγικής από τα σχολεία μας. Γιατί σχολείο από το οποίο λείπει ως στόχος και ως κίνητρο η Αγωγή, θα είναι ένα σχολείο-μηχανισμός μετάδοσης γνώσεων και μόνο. Θα είναι ένα σχολείο αφυδατωμένο από τις αρχές και τις αξίες της ανθρωπιστικής Παιδείας. Και ένα τέτοιο σχολείο δεν το θέλει κανείς. Εξάλλου, το Ομηρικό «Αιέν αριστεύειν», που αποτέλεσε θεμελιώδες ιδανικό του αρχαίου ελληνικού κόσμου, αναφέρονταν στο σύνολο της προσωπικότητας του ατόμου και όχι μόνο στις γνώσεις του.

Σχόλια (15)

 
Νους Υγιής
25 Ιουλ 2019 12:38

...Τίς εὐδαίμων, ὁ τὸ μὲν σῶμα ὑγιής, τὴν δὲ ψυχὴν εὔπορος, τὴν δὲ φύσιν εὐπαίδευτος...

Θυμάμαι γινόταν κλήρωση μεταξύ των άριστων που είχαν σε όλα 10 στο Δημοτικό ή 19 στα 20 στο Γυμνάσιο, για τους ή τις σημαιοφόρους και οι υπόλοιποι αριστούχοι ήταν παραστάτες, την 28η Οκτωβρίου και την 25η Μαρτίου.

Κανονικά θα έπρεπε να καταργηθούν οι μαθητικές παρελάσεις, που ώρες ολόκληρες από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής ξοδεύονται σε βηματισμό αντί τα παιδιά να γυμνάζονται και να μαθαίνουν τους κανονισμούς για τα αθλήματα και το "ευ αγωνιζεσθαι"

 
Γιάννης
25 Ιουλ 2019 12:42

Συμφωνώ απόλυτα με τις ιδέες σας. Βέβαια η πρότασή σας για να εφαρμοσθεί στην πράξη πρέπει να συνοδεύεται και με τους αντικειμενικούς τρόπους - κριτήρια επιλογής του άριστου όπως τον προσδιορίζετε βάσει της αγωγής και της μόρφωσης, γεγονός που νομίζω ότι είναι πολύ δύσκολο.

Γι’ αυτό οι ιδεολογικά αγκυλωμένες ηγεσίες καταλήγουν στις εύκολες λύσεις της κλήρωσης και της βαθμολογικής αριστείας που και οι 2 λύσεις σίγουρα είναι λάθος.

Μία πρόταση θα μπορούσε να είναι η παρακάτω: όσοι μαθητές ενδιαφέρονται να είναι σημαιοφόροι να γράφουν μία έκθεση που θα εκθέτουν τους λόγους που θεωρούν ότι αξίζουν να εκπροσωπήσουν το σχολείο τους, και ο σύλλογος εκπαιδευτικών βάσει των εκθέσεων αυτών να αποφασίζει με ψηφοφορία για τον σημαιοφόρο.

 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
25 Ιουλ 2019 13:40

Πολύ σωστοί και εύστοχοι οι προβληματισμοί και οι προτάσεις σας αγαπητέ συνάδελφε. Για να πραγματοποιηθούν όμως τα παραπάνω απαιτείται κατά τη γνώμη μου ένα σημαντικό στοιχείο, που θεωρώ ότι είναι ζητούμενο στο σημερινό σχολείο: το σχολείο, ο σύλλογος διδασκόντων να έχει άποψη, να μπορεί να την τεκμηριώσει και να πάρει την ευθύνη και να υποστηρίξει τις όποιες αποφάσεις του. Άρα το σημαντικό ερώτημα κατά τη γνώμη μου δεν τίθεται αν θα πάρει τη σημαία ο άριστος ή ο τυχερός, αλλά αφενός ποιος είναι ο άριστος; (πολύ σωστά νομίζω το προσδιορίζετε) και αφετέρου αν το σχολείο θέλει και μπορεί να αποφασίσει και να επιλέξει τον άριστο, γεγονός που παραπέμπει σε ένα μίνιμουμ βαθμό χειραφέτησης του. Διαφορετικά, είναι μονόδρομος να αρκεστεί στις βολικές λύσεις είτε της κλήρωσης είτε της βαθμολογίας.

 
Κατερίνα
25 Ιουλ 2019 14:20

Μπράβο σας. Πολύ ωραίο άρθρο κ το θέσατε πάρα πολύ ωραία. Ποιος ακριβώς είναι ο άριστος; Κ τι ακριβώς σημαίνει αριστεία; Ελπίζω ο νέος νόμος να μην οδηγήσει πάλι στα τραγελαφικα του παρελθόντος με το κυνήγι των βαθμών για να δεχτούμε στους υπόλοιπους. Ελπίζω να έχουμε ένα νόμο που θα εξετάσει όλα αυτά που είπατε. Η σημαία δεν είναι έπαθλο είναι σύμβολο... Κ αυτοί που πέθαναν γι αυτήν δεν ήξεραν να γράφουν το όνομά τους, όμως ήταν άριστοι στο ήθος...

 
Αρθούρος
25 Ιουλ 2019 14:46

Κάποτε στα σχολεία,υπήρχε κι ένας άλλος χαρακτηρισμός που αφορούσε τη διαγωγή.Με τα χρόνια,αυτός ατόνησε,με ευθύνη και των εκπαιδευτικών.Έχουν γραφτεί δεκάδες άρθρα γιά το θέμα αυτό και όπως αμφισβητήθηκε η αριστεία σε θέματα γνώσης,έτσι αμφισβητήθηκε η αριστεία σε θέματα συμπεριφοράς. Το αποτέλεσμα ήταν το συνεχές μπούλινγκ μεταξύ των παιδιών να αποκρύβεται και να μεταφέρεται στη Μέση Εκπαίδευση.Εκεί δρούσαν οι Σύλλογοι Γονέων που επέμβαιναν διαρκώς και έκρυβαν τη διόγκωση του θέματος γιά δεκαετίες.Σήμερα που το μπούλινγκ είναι κανόνας,ας σκεφτούν λίγο την καθιέρωση ως κριτηρίου αριστείας,παράλληλα με αυτό των γνώσεων και αυτό της διαγωγής.
Πολλοί θα πούν ότι αυτό είναι συντήρηση.Από την άλλη,είδαμε πού μας οδήγησαν τα πειράματα με την απόλυτη ελευθερία που αφήσαμε στα παιδιά.
Έτσι,μας έρχονται μαρτυρίες από τα πολύ παλιά χρόνια,όταν ίσχυαν και τα δύο αυτά κριτήρια,ότι δεν έμπαινε σημαιοφόρος απλά ο άριστος μαθητής ή μαθήτρια,αλλά και ο καλός,ο σεβαστικός,ο συνεργατικός,ο υπάκουος,ο αλληλέγγυος με τους μαθητές κι όχι το "καρφί",ο ηγέτης κι όχι ο γκρινιάρης,ο εφευρετικός,ο πιστός,με τη θρησκευτική έννοια του όρου,γιατί μόνο ένας πιστός θα κρατήσει και δε θ'αφήσει τη σημαία,εκείνος που υποστηρίζει τους αδύνατους και δε σηκώνει τους ώμους και υποχωρεί στις άνισες μάχες.Κάποτε υπήρχαν όλ' αυτά. Σήμερα;

 
Π.Κ
25 Ιουλ 2019 14:55

Στα 35 χρόνια που είμαι στο χώρο της αβαθμιας (πε70) κάθε φορά που φταναμε στο θέμα της σημαίας ειχαμε τουλαχιστον 10 με 15 10αρια. Οπότε γινόταν παλι κλήρωση. Θέλετε να κουβεντιάσουμε για το τι είναι αξιολόγηση και πως γινεται αυτή απο το μεγαλύτερο ποσοστό εκπαιδευτικών και τι ειναι αυτά τα δεκάρια, θέλετε να κουβεντιασουμε για το πως διαμορφώνονται οι σχέσεις με τους γονείς και για το "βάλε 10 για να μη σε πρηζουν". Μας πειράζει λοιπόν η τυχαιότητα για τη σημαία; Ας σοβαρευτουμε επιτέλους και ας ξεκινήσουμε να ασχολούμαστε με βασικά θέματα. Π.χ ξέρουμε, μπορούμε να αξιολογούμε; Για να το κάνεις αυτό πρέπει να ξέρεις τι, πώς και γιατί διδάσκεις και όχι απλα " πάμε στην επόμενη σελίδα" ή "αντιγραψτε το συμπέρασμα από τον πίνακα". Άντε λοιπόν να καταργησουμε την κλήρωση των πολλών για την κλήρωση των 2/3 και όλα λύθηκαν.

 
Γιάννης
25 Ιουλ 2019 15:10

Δ/ντής σε σχολική μονάδα της Πιερίας είμαι.Συμφωνώ απόλυτα με την πρότασή σου συνάδελφε..

 
Λάθος....
25 Ιουλ 2019 20:40

Στον τυχερό άριστο πάμε αφού και μεταξύ άριστων γίνεται κλήρωση!!!!

 
ΧΨ
26 Ιουλ 2019 14:45

Γιατι να γινεται σημαιοφορος ο αριστος? Και να μην γινεται ο τελευταιος ? ' Η ο μεταναστης που θελει να κρατησει την ελληνικη σημαια?Η ο μεσαιος ? Η αυτος που θα ψηφισουν οι μαθητες ? Τελικα ο οποιοσδηποτε εκτος απο τον αριστο. Ο ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΣ

 
Σχολείο
26 Ιουλ 2019 19:31

Εμένα ο καθηγητής μου στο λύκειο ο οποίος μας έκανε γυμναστική είχε πει πως δεν χρειάζεται να κάνουν παρέλαση οι μαθητές. Υπάρχουν άλλοι τρόποι για να τιμήσουμε αυτούς που πολέμησαν και έσωσαν την Ελλάδα. Δεν ξέρω κατά πόσο έχει δίκιο σε αυτό που λέει. Εσείς πιστεύεται ότι θα μπορούσαμε να τους τιμήσουμε διαφορετικά, όπως πηγαίνοντας στην εκκλησία ή να πηγαίνουμε να τους δίνουμε τις ευχαριστίες μας πηγαίνοντας κοντά στα αγάλματα; Ειλικρινά δεν ξέρω. Γιατί να τους τιμάς με το να κάνεις ένα περπάτημα μισό χιλιόμετρο; Τι σόι τίμηση είναι αυτή; Δεν λέω να μην τους τιμάμε. Εννοείται πως πρέπει να τους τιμάμε. Όχι μόνο οι μαθητές, αλλά όλοι οι Έλληνες πρέπει τους τιμάμε, ανεξαρτήτου ηλικίας.

 
Εκπαιδευτικός
26 Ιουλ 2019 20:52

Αντιλαμβάνομαι ότι πλησιάζουν επιλογές Διευθυντών Εκπαίδευσης.Δεν αντιλαμβάνομαι την επίθεση σε μια γνώμη που προάγει το άριστο έναντι του κάτω του μετρίου που κυριαρχεί σε όλους τους τομείς της χώρας.Όσο για τις επικρίσεις περί αλλαγής ιδεών και πίστης στην νέα κυβέρνηση από στελέχη της εκπαίδευσης που μέχρι χθες ανήκαν στον αντίθετα πολιτικά χώρο τους υπενθυμίζω τις μαζικές μεταπηδησεις τον τελευταίο χρόνο πολιτικών από το ένα κόμμα στο άλλο.Οι πολιτικοί δικαιούνται να αλλάζουν κόμμα από τα μικρότερα στα μεγαλύτερα αλλά τα στελέχη της Εκπαίδευσης και οι πολίτες δεν δικαιούνται;Εξ άλλου από όσο ξέρω το ΠΑΣΟΚ πλειοψηφεί κατά κόρον στον ΣΥΡΙΖΑ και στην ΝΔ.Γιατί λοιπόν κατακρίνετε ένα στέλεχος της εκπαίδευσης-Πολίτης και όχι το 20-25% των σημερινών Υπουργών που προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ;Να μην θυμηθώ και την ΚΝΕ.Το άρθρο περιέχει μια σοβαρή άποψη και είναι αδιάφορη κάθε υπόνοια καλής θέλησης στην νέα πολιτική κατάσταση ή μεταπηδησης σε αυτήν.Τροχονόμοι στις πολιτικές πεποιθήσεις των άλλων μόνο στα σοβιέτ υπήρχαν.

 
Δύο συνεχόμενα άρθρα για τους άριστους και μια δήλωση της
27 Ιουλ 2019 02:26

κας.Διαμαντοπούλου.Τα δυο εμπεριστατωμένα και σοβαρά συνεχόμενα άρθρα για την αριστεία προέρχονται από δύο στενότατους συνεργάτες της και προηγείται μια αληθινή και εντός πραγματικότητας δήλωση της κας.Διαμαντοπούλου για το άσυλο.Φυσικά είναι υγιές να εκφέρουν οι πάντες την γνώμη τους.Η κα.Διαμαντοπούλου νομοθέτησε τον 3848/2010 για τις επιλογές στελεχών της Εκπαίδευσης ο οποίος είναι ο καλύτερος που έχει συγγραφεί ποτέ και δεν κρίθηκε αντισυνταγματικός όπως οι επόμενοι του ΣΥΡΙΖΑ.Ατέλεια του η υψηλά Βαθμολογία στην συνέντευξη και τα 4 μόρια στους αντιδημάρχους πρασίνου ή καθαριότητας.Το επιτελείο της προσχώρησε προ καιρού στην ΝΔ .Εν πάση περιπτώση και οι δύο αρθρογράφοι του στενού της κύκλου των παραπάνω άρθρων για την αριστεία και την σημαία είναι σοβαρά πρόσωπα καθώς και η ίδια η οποία σαν πολιτικός δεν προκάλεσε σκάνδαλα και δεν ενεπλάκη το όνομα της σε ύποπτες υποθέσεις.Τώρα αν τους κατηγορού ορισμένοι ότι καλοβλέπουν προς την ΝΔ ας δουν καλύτερα στον ΣΥΡΙΖΑ πόσοι και ποιοι έχουν πάει.Για αυτούς είναι καλός μόνον όποιος προσχωρεί στον ΣΥΡΙΖΑ. Αν πάει αλλού εισπράττει και τα ανάλογα δυσμενή σχόλια.

 
Άριστος μαθητής -μάχιμος εκπαιδευτικός
27 Ιουλ 2019 10:52

Όταν απέχεις από την τάξη 20 χρόνια και βάλε δεν μπορείς με ευκολία να τοποθετείσαι για ένα θέμα που οι εκπαιδευτικοί τάξης το βιώνουν καθημερινά 30 και πάνω χρόνια.Οι μαθητές και οι συνθήκες αλλάζουν συνέχεια κάθε χρόνο.Άλλος ο μαθητής που ήξεραν οι διάφοροι προϊστάμενοι πριν 20 χρόνια και άλλος είναι ο σημερινός μαθητής και η σχολική τάξη που ακριβώς επειδή είναι μακρυά από την τάξη μια 20ετία και πάνω δεν μπορούν να γνωρίζουν.Ας αφήσουν λοιπόν το θέμα στους μάχιμους εκπαιδευτικούς των τάξεων και ας ασχοληθούμε με το θέμα των ισόβιων εκπαιδευτικών τάξεων και ισόβιων στελεχών της εκπαίδευσης,γιατί αυτήν την στιγμή δυστυχώς σε αυτό το στάδιο βρισκόμαστε και πρέπει να το δει σοβαρά η κυβέρνηση.

 
Ο ισόβιοι δάσκαλος και το ισόβιο στέλεχος της εκπαίδευσης ε
27 Ιουλ 2019 20:11

Αριστεία;Μεγάλη μερίδα δασκάλων έχουν μεταπτυχιακά ,ξένες γλώσσες ,ερευνητικό έργο κά.Παραμένουν όμως στις τάξεις χωρίς καμία ελπίδα ανόδου.Τα περισσότερα στελέχη της εκπαίδευσης παραμένουν στις ίδιες θέσεις 15 ,20 χρόνια.Τα μόρια που παίρνουν από τις θέσεις ευθύνης τους καθιστά ακλόνητους .Πέραν αυτού η μεγαλύτερη μερίδα τους ξεπέρασε τα 35 χρόνια υπηρεσίας και έφτασαν αισίως στα 40 και βάλε.Ο νόμος Κατρούγκαλου έδωσε το δικαίωμα να βγαίνουν όλοι στα 67 ανεξάρτητα χρόνων υπηρεσίας.Άρα όλα τα στελέχη θα βγουν στα 67 στην σύνταξη αφού δεν μπαίνουν σε τάξη .Έτσι έχουμε ισόβιους δασκάλους με πολλά προσόντα και ισόβια στελέχη της εκπαίδευσης.Η μόνη ελπίδα ανανέωσης των θέσεων ευθύνης είναι ο περιορισμός των χρόνων υπηρεσίας. Να μην επιτρέπεται πχ σε όποιον έχει πάνω από 33 χρόνια υπηρεσίας να διεκδικεί θέση στελέχους.Φτάσαμε στο σημείο στελέχη με 40 χρόνια υπηρεσίας να ξαναείναι υποψήφιοι και αν ξαναγίνουν να φτάσουν στα 44 χρόνια .Αυτό ονομάζεται αριστεία ;Και ενώ απέχουν από την τάξη δεκαετίες σχολιάζουν για τους μαθητές ,την αριστεία και το μάθημα σαν να μην έφυγαν ποτέ.Τρελένεσαι ή όχι;

 
Τον άριστο θα τον κρίνει ο μάχιμος εκπαιδευτικός
29 Ιουλ 2019 01:00

Τα διάφορα στελέχη που αρθρογραφούν θεωριτικολογώντας ενώ έχουν να διδάξουν δεκαετίες ,μη γνωρίζοντας επί μακρόν και δια ζώσης την σχολική πραγματικότητα , απλά μόνο θεωρίες εκ του μακρόθεν εκφράζουν.Καλή η θεωρία αλλά επιτέλους έστω και σαν διάλειμμα ας μπουν σε κάποια τάξη να κάνουν μάθημα και εφημερία για να μάθουν και τι γίνεται.Καλές οι θεωρίες αλλά πρέπει να γνωρίζουν και την πραγματικότητα από την οποία έχουν αποκοπεί εδώ και δεκαετίες.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean