Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Πρόταση των Χημικών (ΕΕΧ) για την περικοπή της διδακτέας ύλης της Γ Λυκείου

Δημοσίευση: 26/07/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αξιότιμη Κυρία  Υφυπουργέ,  

Η Ένωση Ελλήνων Χημικών (ΕΕΧ),  ΝΠΔΔ και θεσμοθετημένος σύμβουλος του κράτους σε θέματα Χημείας και Χημικής Εκπαίδευσης εκπροσωπεί περισσότερους από 15.000 Χημικούς και έχει ως κύριο σκοπό της την προστασία και εξέλιξη της Επιστήμης της Χημείας, της Χημικής Εκπαίδευσης και των μελών της.

Στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης αυτού του σκοπού,  τον οποίο η Πολιτεία της ανέθεσε, η ΕΕΧ σταθερά επιδιώκει να συμβάλλει με θέσεις και προτάσεις στις εξελίξεις στον τομέα της Εκπαίδευσης και γι΄ αυτό  απευθύνει σε σας πρόταση για την περικοπή της εξεταστέας ύλης της Γ Λυκείου 2019-20.

Συγκεκριμένα, με κριτήρια την συνοχή και συνέχεια της ύλης, τα οποία αποτελούν προϋποθέσεις για την κατανόηση της και την κριτική της αντιμετώπιση, καθώς και την σύνδεση με τα υπόλοιπα κεφάλαια, προτείνουμε από την ύλη η οποία έχει ανακοινωθεί να εξαιρεθούν:

1. Το κεφάλαιο 1, όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ: Αριθμ. 106428/Δ2 /ΤΕΥΧΟΣ Β, με τον τίτλο:
«ΔΙΑΜΟΡΙΑΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ -ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ», διότι υπάρχει έλλειψη συνοχής και συνέχειας στην ύλη και δεν συνδέεται με τα υπόλοιπα κεφάλαια.

2. Από το κεφάλαιο της οξειδοαναγωγής, το οποίο λανθασμένα αναφέρεται στο ΦΕΚ, ως κεφάλαιο 1 να εξαιρεθεί η παράγραφος: «ΗΛΕΚΤΡΟΧΗΜΕΙΑ - ΑΓΩΓΟΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ- ΗΛΕΚΤΡΟΛΥΣΗ», διότι δεν βρίσκεται σε σύνδεση με την υπόλοιπη δομή της ύλης.

Επιπρόσθετα προτείνουμε:

•    για την εξυπηρέτηση της συνοχής και της αλληλουχίας των εννοιών να υπάρξει αναδιάταξη των κεφαλαίων με τα κεφάλαια:

1. «ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ – ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ»

2. «ΟΞΕΙΔΟΝΑΓΩΓΗ»,

να αποτελέσουν τα κεφάλαια 1 και 2 αντίστοιχα.

•    Να δοθεί συγκεκριμένο σχέδιο – πρόταση επεξεργασίας της ύλης με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, για το οποίο  η ΕΕΧ θα σας καταθέσει τις προτάσεις της.

Αυτή είναι μια πρώτη προσέγγιση και προσδοκούμε μια σταθερή και ευρύτερη ανταλλαγή απόψεων. Η Διοικούσα Επιτροπή της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, αναγνωρίζοντας το φόρτο εργασίας και τον περιορισμένο χρόνο σας, υποβάλει αίτημα συνάντησης  μαζί σας τις προσεχείς ημέρες προκειμένου δια ζώσης να σας αναπτύξουμε τις απόψεις και προτάσεις μας για όλα τα ανοιχτά ζητήματα του κλάδου και επιστημονικού μας πεδίου. Η ΕΕΧ είναι στη διάθεση σας για συνεργασία με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας της Εκπαίδευσης, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την κοινωνική ευημερία και την  οικονομική ανάκαμψη. Αναμένουμε τη θετική απάντησή σας στο αίτημά μας και είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και επικοινωνία.

ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ

Με εκτίμηση

Για τη Διοικούσα Επιτροπή της ΕΕΧ

0 ΠΡΟΕΔΡΟΣ                    Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δρ. ΑΘ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ    Δρ. Ι. ΣΙΤΑΡΑΣ
 

Σχόλια (18)

 
Νίκος Παπαβασιλείου
30 Ιουλ 2019 09:53

Έχω την εντύπωση ότι κατά τον καθορισμό της εξεταστέας ύλης, οι περισσότεροι (και το υπουργείο) είχαν παραβλέψει κάτι εντελώς στοιχειώδες για όποιον διδάσκει, ότι άλλο είναι ο χρόνος διδασκαλίας και άλλο ο χρόνος μελέτης του μαθητή στο σπίτι. Ο πρώτος μπορεί να μεταβληθεί αλλά ο δεύτερος είναι σταθερός και η αύξηση της εξεταστέας ύλης επιβαρύνει κυρίως τον δεύτερο. Ο προηγούμενος υπουργός και οι ακόλουθοί του, δεν είχαν προφανώς διδακτική εμπειρία σε λυκειακό επίπεδο και το πρακτικό αποτέλεσμα ήταν τραγικό για τα παιδιά.

Οι προτάσεις της ΕΕΧ βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση, προσωπικά θα αφαιρούσα επιπλέον το επαγωγικό φαινόμενο και τα ρυθμιστικά διαλύματα, που μπορούν να διδαχθούν σωστά μόνο σε πανεπιστημιακό επίπεδο και δεν προσφέρουν τίποτα το ουσιαστικό στην ενότητα και κατανόηση της ύλης. Οι άλλες αλλαγές είναι χρήσιμες και διαχειρίσιμες και μπορούν να παραμείνουν. Θα έχει επιτευχθεί έτσι ο πραγματικός στόχος των αλλαγών, που είναι η αύξηση του βαθμού δυσκολίας του μαθήματος η οποία θα επιφέρει τη μείωση της συσσώρευσης αριστούχων στις περιζήτητες σχολές.

 
Βαγγελης Χημικος
29 Ιουλ 2019 10:58

Η ΕΕΧ προτεινει υλη με κριτηρια τη συνοχη και συνεχεια της υλης. Το κριτηριο του «ποση χημεια μπορει να χωρεσει το μυαλο ενος παιδιου στη Γ λυκειου» δεν το σκεφτηκατε εκει στην ΕΕΧ;;

 
Γονιός και χημικος
28 Ιουλ 2019 09:29

Μπράβο στον Γιάννη τον χημικό όταν θα πάνε τα παιδιά κάποιων από την ΕΕΧ στη Γ Λυκείου τότε η ύλη θα γίνει φυσιολογική . Κρίμα τα παιδιά της Β Λυκείου

 
Χαλαρά!!!
27 Ιουλ 2019 19:20

Καλύτερα οι ώρες αντί για 6 να γίνουν 9 έτσι θα κάνουν και την Α και την Β λυκείου. 3 τάξεις σε μία!! Αντε γειά, χαλαρά και καλές βουτιές!!!!

 
Κωστάκη , γουστάρεις την Δαπ-ιτισσα;
27 Ιουλ 2019 11:51

”Αν πούμε ότι οι 30 χρειάζονται για εμπέδωση της ύλης στις άλλες 60 τι θα κάνετε;”

Μάλλον δεν είστε χημικός . Τα νούμερα που λέτε απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα . Μια ματιά στην κατανομή των ωρών που προτείνει το ΙΕΠ θα σας πείσει . Btw η πρόταση ωρών του ΙΕΠ δεν προβλέπει ούτε μια ώρα επανάληψης . Τραγικό ( μην πω άκρως επικίνδυνο )

 
ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ
27 Ιουλ 2019 08:35

Κύριοι της χημείας πήρατε είδηση ότι έχετε περίπου 90 ώρες παραπάνω ετησίως για διδάξετε την επιπλέων ύλη; Αν πούμε ότι οι 30 χρειάζονται για εμπέδωση της ύλης στις άλλες 60 τι θα κάνετε;
Οι καθηγητές της πληροφορικής πως έβγαζαν αξιοπρεπώς την ύλη (Δείτε ποσοστά πανελλαδικών) σε ίδιες ή λιγότερες ώρες ετησίως ενός ολόκληρου μαθήματος;
Επίσης οι μαθηματικοί δεν έχουν αύξηση ύλης αλλά έχουν αύξηση χρόνου ίσο με τον χρόνο εμπέδωσης.
Για την φυσική έχετε δίκιο.
Χημικοί- πληροφορικοί- οικονομολόγοι συνειδητοποίησε ότι αύξηση ύλης με ταυτόχρονη γενναία αύξηση ωρών σημαίνει αναβάθμιση των μαθημάτων.
Μην γκρινιάζετε συνεχώς!!!!!

 
ΦΙΛ.ΣΙΔ.
26 Ιουλ 2019 23:21

Σοβαρή, μακριά από συντεχνιασμούς, με σκεπτικό και αιτιολόγηση, χωρίς φλυαρίες η πρόταση της ΕΕΧ.
Όπως αρμόζει σε μια Επιστημονική Ένωση.
Αν το ΥΠΠΕΘ αξιοποιήσει την πρόταση της ΕΕΧ για τις σαφείς οδηγίες και κατευθύνσεις προς τους διδάσκοντες, οι οποίες ειρήσθω εν παρόδω είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ εξαιτίας της αλλαγής μοντέλου στην Γ Λυκείου, η χημική εκπαίδευση θα αναδειχθεί.
Θεωρώ δεδομένο ότι η ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ, για την οποία η ΕΕΧ ως σύμβουλος του κράτους μπορεί να έχει πολλαπλούς ρόλους, θα επιλύσει το πρόβλημα του προσανατολισμού των θεμάτων και θα αντικειμενικοποιήσει την εξέταση, δίνοντας ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές ανεξάρτητα απο κοινωνική και οικονομική κατάσταση.
Καθοριστικής σημασίας ο συνολικός προσανατολισμός της εκπαίδευσης απο το δημοτικό μέχρι την Γ Λυκείου και η θέση της Χημείας στον νέο σχεδιασμό.

 
Τζαναρτι
26 Ιουλ 2019 22:55

Συμφωνώ με την προσέγγιση του Γιάννη. Η ύλη έχει ηδη αυξηθεί και το μόνο που θα ήταν συμβατό είναι να προστεθούν παράγραφοι από τα υπάρχοντα κεφάλαια (πχ νόμος ταχύτητας, Qc, συνθέσεις στην οργανική).
Αν φθάσουμε στο σημείο να διδάσκουμε 8 διαφορετικά αντικείμενα (8 κεφάλαια) μέσα σε 8 μήνες θα τα κάνουμε .. σαλάτα στο μυαλό των περισσοτέρων μαθητών.

 
Χημικός
26 Ιουλ 2019 21:51

Όταν αυξήθηκε η ύλη το 2015 και το 2017 δεν αυξήθηκε αντίστοιχα το ωρολόγιο πρόγραμμα της χημείας στο σχολείο. Τώρα με αυτήν την αύξηση πάνε να καλύψουν το 6ωρο. Ο πρόεδρος της εεχ έχει σίγουρα μπερδέψει τον τρόπο παράδοσης του μαθήματος στο λύκειο με το πανεπιστήμιο, εκεί υπάρχει ακαδημαϊκή παράδοση χωρίς απορίες, επανάληψη και λεπτομέρειες..... Θα πρέπει να αποσύρει σύντομα αυτήν την πρόχειρη πρόταση. Καλό είναι πρώτα να συμβουλευτεί οεφε και ολμε που είναι στην πρώτη γραμμή και μετά να κάνει ανακοινώσεις!!!!! Να καταργηθεί η αύξηση της ύλης, μόνο αναστατώση και αποδιοργάνωση προκαλεί!!!!

 
Οξειδοαναγωγή
26 Ιουλ 2019 21:23

Ας δουν πρώτα σε ποιες σχολές πρέπει να απαιτείται η Χημεία ως εξεταζόμενο μάθημα (πχ. Γεωπονική, Χημικών Μηχανικών, Βιολογίας, Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Νοσηλευτικής κ.α.)

Εδώ έχουμε χάσει τα αυγά και τα πασχάλια με το νέο-παλιακό Λύκειο και η ΕΕΧ ασχολείται με τις "βαφές αυγών" και πόσα αυγά θα είναι κόκκινα ή πράσινα ή μπλε ή κίτρινα (διαμόρφωση ύλης)

 
Κωστάκης
26 Ιουλ 2019 20:56

Κάποιοι πέρασαν το καλοκαίρι τους διδάσκοντας διαμοριακες δυνάμεις .

Με τις υγείες σας .

 
Πέτρος χημικός
26 Ιουλ 2019 19:24

Απαράδεκτη-απαράδεκτη είναι η ΕΕΧ!!!!! Η ύλη δεν πρέπει να αυξηθεί και επιπλέον πρέπει να αφαιρεθεί το κεφάλαιο της χημικής κινητικής γιατί δεν προσφέρει τίποτα και άδικα χάνεις χρόνο.Μάλλον αυτοί που έδωσαν αυτή τη πρόταση δεν έχουν μπει μέσα σε τάξη και θέλουν να δυσκολέψουν τους υπόλοιπους χημικούς. Εύχομαι να την αποσύρουν σύντομα τη πρόταση τους και λυπάμαι τους μαθητές της β λυκείου.

 
Κωστάκη γουστάρεις την Δαπ-ιτισσα ;
26 Ιουλ 2019 18:57

Η ΕΕΧ έχει εξουσιοδοτηθεί να εκφράζει την άποψη όλων των χημικών . Μπορείτε να συμμετέχετε και εσείς στις διαδικασίες εκλογής των οργάνων της ώστε να εκφράζονται ( ίσως ) πιο φιλικές/αποδεκτές προς εσάς απόψεις .

Να προσθέσω ότι η κατάργηση των γνωστών οξειδωτικών και αναγωγικών ουσιών έχει αυξήσει επίσης την ύλη . ( Μόνο ο Γαβρόγλου κατάφερε να αύξηση την ύλη μειώνοντας τις παραγράφους . Respect )

 
Θανάσης χημικός
26 Ιουλ 2019 18:37

Η ύλη πρέπει να επανέλθει στα περσινά και επιπλέον να αφαιρεθεί το κεφάλαιο της χημικής κινητικής γιατί δεν προσφέρει τίποτα μόνο χρόνο χάνεις.

 
TK9
26 Ιουλ 2019 18:07

Η θέση της ΕΕΧ είναι σε λάθος κατεύθυνση.
Τι σημαίνει ότι το κεφάλαιο των διαμοριακών δυνάμεων και προσθετικών ιδιοτήτων δεν έχει συνάφεια και συνοχή με την ύλη.Γιατί θεωρείτε ότι το φαινόμενο της ώσμωσης , της επιφανειακής τάσης ,του ιξώδους κτλ είναι λιγότερο σημαντικά από την π.χ ιοντική ισορροπία.Μήπως σας αρέσει η χαρτοχημεία (ασκήσεις και πάλι ασκήσεις και άλλες ασκήσεις).
Μήπως πρέπει να αλλάξουμε πρώτα εμείς την προσέγγιση που πρέπει να έχουμε για την ΕΠΙΣΤΗΜΗ μας και μετά να πείσουμε τους άλλους για την ορθότητα των απόψεων μας;

 
Γιάννης χημικός
26 Ιουλ 2019 17:49

Μάλλον η ΕΕΧ ξέχασε τις δύο αυξήσεις της υλης που έγιναν το 2015 και το 2017. Κανονικά δεν πρέπει να γίνει καμία απολύτως αύξηση της υλης γιατί είναι ήδη μεγάλη. Οι επιπλέον παράγραφοι που προτείνει η ΕΕΧ να είναι μέσα στην ύλη δεν προσφέρουν τίποτα απολύτως στον μαθητή απλώς μειώνουν δραματικά τον χρόνο επανάληψης ( που σχεδόν γίνεται ανύπαρκτος) και η ύλη πλέον κινείται σε οριακές καταστάσεις.
Ερώτηση προς την ΕΕΧ:
Γιατί στα μαθηματικά η ύλη δεν αυξήθηκε καθόλου? και στη Φυσική παρέμεινε σχεδόν η ίδια σε όλα αυτά τα χρόνια ?
Ενώ στη χημεία έχουμε συνολικά 3 αυξήσεις της ύλης? Είμαστε τέλος πάντων τόσο έξυπνοι εμείς οι χημικοί ή θέλουμε από μόνοι μας να υποβαθμισουμε το μάθημα της χημείας, βαφτίζοντας την αύξηση της ύλης ως αναβάθμιση.
Κανονικά το βιβλίο της Β Λυκείου θα πρέπει να μεταφερθεί στην ταξη της Β Λυκείου γιατί έχουμε 2 τάξεις Α και Β Λυκειου
εντελώς αποδυναμωμενες ως προς τη χημεία ΑΡΑ
Η ΆΠΟΨΗ ΤΗΣ ΕΕΧ ΔΕΝ ΕΚΦΡΆΖΕΙ ΤΗΝ Άποψη ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΑΧΗΜΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ ΑΠΛΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΊ ΤΗΝ ΆΠΟΨΗ ΟΡΙΣΜΈΝΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ ΠΟΥ ΕΚΛΈΧΤΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΕΕΧ.

 
Βαγγέλης
26 Ιουλ 2019 17:40

Συμφωνωρ για το επαγωγικό φαινόμενο.
Όσο για την ηλεκτρόλυση η περιγραφή της στο σχολικό βιβλίο στηρίζεται στην θεωρία του Arrenhius και θα προκαλέσει σύγχυση με την θεωρία Bronsted - Lowry που θα έχει ήδη εφαρμοσθεί στο κεφάλαιο των ηλεκτρολυτών!

 
Κωστάκης
26 Ιουλ 2019 17:11

Και η αφαίρεση του επαγωγικού φαινομένου θα έπρεπε να προταθεί . Για να γίνει κατανοητό το φαινόμενο απαιτούνται οι δομές Lewis που οι μαθητές δεν διδάσκονται .

Αν μας διαβάζει κανείς υπεύθυνος καλό θα ήταν να ...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.