Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Υπόμνημα των Φιλολόγων (ΠΕΦ) στην υπουργό Παιδείας

Δημοσίευση: 30/07/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Με το υπόμνημα αυτό θα θέλαμε να σας εκθέσουμε, μεταξύ άλλων, την αγωνία μας για την προϊούσα περιθωριοποίηση των κλασικών γραμμάτων, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει πάρει τις ανησυχητικές διαστάσεις επίθεσης κατά των φιλολογικών μαθημάτων, με απρόβλεπτες συνέπειες για το μέλλον της παιδείας του τόπου μας.

Σας εκθέτουμε συνοπτικά τις πάγιες θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων:

Ζητούμε την επαναφορά της διδασκαλίας και της αξιολόγησης του μαθήματος των Λατινικών για τους υποψηφίους της Ομάδας Ανθρωπιστικού Προσανατολισμού με την παράλληλη προκήρυξη συγγραφής νέου διδακτικού εγχειριδίου. Ειδικά για το σχολ. έτος 2019-2020, ζητάμε να συμπεριληφθεί το μάθημα των Λατινικών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα για όσους υποψηφίους της ομάδας Ανθρωπιστικού Προσανατολισμού θα επιλέξουν το μάθημα.

Είμαστε αντίθετοι με την υποβάθμιση του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στη Γ ́ Λυκείου, η οποία συνίσταται στην κατάργηση της μετάφρασης του διδαγμένου κειμένου και στην υπομοριοδότηση (με 10 μόλις μόρια αντί των 20 που ίσχυαν) του αδίδακτου, από το οποίο ο υποψήφιος καλείται πλέον να μεταφράσει τέσσερις (4) έως έξι (6) μόνον σειρές (!). Η ενοχοποίηση της μετάφρασης του αρχαιοελληνικού κειμένου, με το έωλο επιχείρημα ότι οι μαθητές την αποστηθίζουν μηχανικά, στρέφεται εναντίον μιας κορυφαίας πνευματικής άσκησης, η οποία οξύνει την κρίση των μαθητών και αναδεικνύει τις ικανότητές τους τόσο στον αρχαιοελληνικό όσο και στον νεοελληνικό λόγο. Ζητούμε παράλληλα συγγραφή νέου βιβλίου και αναδιάρθρωση της ύλης.

Το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στο Γυμνάσιο δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον στα εξεταζόμενα κατά τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου και μετατρέπεται έτσι σε δευτερεύον.

Ζητούμε την επαναφορά του μαθήματος στα εξεταζόμενα και παράλληλα αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων.

Είμαστε αντίθετοι με την εξαίρεση των Αρχαίων Ελληνικών από τα εξεταζόμενα γραπτώς μαθήματα Γενικής Παιδείας στις προαγωγικές εξετάσεις της Β ́ Λυκείου, με το δεδομένο μάλιστα ότι στη Β ́ Λυκείου διδάσκονται δύο κορυφαία κείμενα, μείζονος μορφωτικής αξίας, η Αντιγόνη και ο Επιτάφιος Λόγος του Περικλέους, τα οποία έχουν ήδη με τη συρρίκνωση των ωρών διδασκαλίας τους υποβαθμισθεί δραματικά.

Είμαστε αντίθετοι με το προτεινόμενο από το ΙΕΠ πρόγραμμα Σπουδών για την Ιστορία, στο οποίο μειώνεται σημαντικά η διδασκαλία της Αρχαιότητας και του Βυζαντίου σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Το βιβλίο της Θεματικής Ιστορίας που περιλαμβάνει την εξεταστέα ύλη της Ομάδας Ανθρωπιστικού Προσανατολισμού δεν είναι κατάλληλο για την προετοιμασία των υποψηφίων. Δεν παρέχει στους μαθητές την απαραίτητη εποπτεία των ιστορικών γεγονότων. Η σύγχυση επιτείνεται και το μορφωτικό αποτέλεσμα καθίσταται φτωχότερο εξαιτίας της κατάργησης του μαθήματος της Ιστορίας Γενικής Παιδείας που κάλυπτε ακριβώς την ανάγκη που περιγράψαμε, να γνωρίζει δηλαδή ο μαθητής και να μπορεί να εντάξει σε χρονολογική σειρά τα γεγονότα. Επομένως, μορφωτικά και παιδαγωγικά το ιδανικό θα ήταν οι μαθητές να εξετάζονται στο βιβλίο Ιστορίας Γενικής Παιδείας και όχι σε ένα βιβλίο θεματικής Ιστορίας με περιττές λεπτομέρειες. Επειδή όμως αυτό δεν είναι εφικτό για το σχολ. έτος 2019-2020, σε ό,τι αφορά το μάθημα της Ιστορίας της Γ ́ Λυκείου (Προσανατολισμού) θεωρούμε ότι πρέπει από το εν χρήσει βιβλίο να περικοπούν οι ενότητες που περιλαμβάνουν λεπτομέρειες. Είναι αναγκαίο να ληφθεί υπόψη κατά την αναδιάρθρωση της ύλης η προσθήκη υποενότητας σχετικής με τον Παρευξείνιο Ελληνισμό κατά τον 20ό αιώνα, ως παρεπόμενο φαινόμενο της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ ̈ Λυκείου δεν συμφωνούμε με την αξιολόγηση των μαθητών σε διδαγμένα κείμενα, γιατί έτσι ευνοείται η τυποποίηση των απαντήσεων και δεν επιτυγχάνεται το ζητούμενο που είναι η διαμόρφωση κριτικών αναγνωστών. Για φέτος τουλάχιστον, οι μαθητές δεν θα πρέπει να εξετασθούν στο περιεχόμενο των εισαγωγικών σημειωμάτων των τριών εγχειριδίων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λυκείου. Το ίδιο ισχύει και για το Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων. Επομένως, ζητούμε η αξιολόγηση να αφορά, εκτός από την παραγωγή λόγου (σχολιασμός στοιχείων του κειμένου αλλά όχι ερώτηση τύπου δημιουργικής γραφής), την κατανόηση του κειμένου και τα στοιχεία που αναδεικνύουν τη λογοτεχνικότητα του κειμένου, με τα οποία οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι (εκφραστικά μέσα, απλές και σαφείς τεχνικές αφήγησης, μεταφορική γλώσσα, χαρακτήρες προσώπων). Παραγωγική επίσης θα ήταν η άσκηση που θα έδινε στον υποψήφιο τα στοιχεία μιας σχολής ή τα χαρακτηριστικά ενός συγγραφέα και θα ζητούσε να εντοπισθούν στο κείμενο. Εννοείται πως πρέπει να αποφευχθούν στοιχεία που άπτονται της λογοτεχνικής θεωρίας.

Τέλος, ζητούμε συνάντηση με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς του Δ.Σ. της ΠΕΦ με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για μια διεξοδικότερη συζήτηση εφ’ όλης της ύλης.

Σας ευχόμαστε Καλή Δύναμη στο έργο σας.

Για το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

Τασούλα Καραγεωργίου
Πρόεδρος της ΠΕΦ

Σχόλια (13)

 
Υποβάθμιση των φιλολογικών
30 Ιουλ 2019 22:55

Περιεκτικό και επίκαιρο, τα λέει όλα. Διαβάζοντας κανείς τη συστηματική υποβάθμιση και παραγκώνιση των φιλολογικών μαθημάτων αναρωτιέται για το τι πραγματικά υπήρχε και υπάρχει στο μυαλό όσων πήραν αυτές τις αποφάσεις τα (πολλά) τελευταία χρόνια.

 
ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ _ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
31 Ιουλ 2019 00:41

Η ΠΕΦ οφείλει να πάρει θέση απέναντι στο πρόβλημα της συνεξέτασης Γλώσσα - Λογοτεχνίας στις Πανελλαδικές του 2020.
Ορθώς εκθέτει την αγωνία της "για την προϊούσα περιθωριοποίηση των κλασικών γραμμάτων".

ΩΣΤΟΣΟ οφείλει επίσης

- να μην αδιαφορεί μπροστά στην αγωνία των μαθητών της Γ΄Λυκείου που
έχουν μείνει εκτεθειμένοι εξαιτίας της προχειρότητας με την οποία συντάχτηκε το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (για να μη μιλήσουμε για τον τρόπο αξιολόγησης / συνεξέτασης που προτείνει το ΙΕΠ),

- να μη μένει απαθής μπροστά στην αγωνία των μαθητών που θα κληθούν να εξεταστούν και σε πέμπτο αντικείμενο, τη Λογοτεχνία και μάλιστα σε άγνωστο λογοτεχνικό κείμενο του οποίου τον συγγραφέα -τα βιώματα αλλά και την εποχή του- ενδεχομένως να αγνοούν.

 
Κορνήλιος
31 Ιουλ 2019 08:46

Η ΠΕΦ μάλλον δεν αντιλαμβάνεται την εγκληματική προχειρότητα του κυρίου Γαβρόγλου! Μάλλον δεν μελέτησε τα νέα βιβλία στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας!!!Κρίμα!! Θα μπορούσαν τουλάχιστον να αναγνωρίσουν την οδύνη , το άγχος των μαθητών αλλά και των συναδέλφων τους !Θα μπορούσαν τουλάχιστον να καταγγείλουν και την προχειρότητα της νέας ηγεσίας του Υπουργείου , που ενώ αναγνωρίζει ότι υπάρχουν προβλήματα ,δεν έχει την ευθιξία να λάβει άμεσα τις αποφάσεις που χρειάζονται.

 
Παναγιώτης
31 Ιουλ 2019 12:37

Είναι φανερό από όσα αναφέρονται στο υπόμνημα ότι η κα Κεραμέως απογοήτευσε ήδη τον κλάδο των φιλολόγων με την ακατανόητη εμμονή της να εφαρμόσει αυτή τον νόμο που δεν πρόλαβε ο Γαβρόγλου!

 
Επιτάφιος της Γλώσσας στην Ελλάδα
31 Ιουλ 2019 14:48

To μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών και Γραμματείας ποτέ δε διδασκόταν με ορθό τρόπο, και έχουν ευθύνη όλοι οι υπουργοί και οι φιλόλογοι για το πώς απομακρύνθηκαν τα παιδιά από τη Γλώσσα τους.

Να μη μιλήσουμε για την σχεδόν εγκληματική αδιαφορία της πολιτείας και των ειδικών για τη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία: αυτά τα μαθήματα είναι σαν να μην υπάρχουν και μετά απορούμε πώς βγαίνουν απόφοιτοι πανεπιστημίου που δεν "ξέρουν" να μιλούν, να γράφουν και να διαβάζουν.

Αντί να θεωρείται το πιο "βατό" και "εύκολο" μάθημα, να σκέφτονται τα παιδιά στο Λύκειο μήπως και στραβοπατήσουν στην ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου ή στον υποθετικό λόγο... Κι έτσι προτιμούν να γράφουν ανώδυνες "προκατ" εκθέσεις τετριμμένων και δανεισμένων ιδεών, λες και έχουν 60άρηδες υποβολείς από δίπλα στο θρανίο...

Δυστυχώς, τέτοια μυαλά έχουν οι ιθύνοντες και έτσι κατέστρεψαν τόσες γενιές μαθητών: φτάσαμε στο 2020 να φοβούνται οι νέοι μαθητές την ίδια τη Γλώσσα τους, μην τυχόν και μειωθεί η βαθμολογία τους στο διαγωνισμό για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο!

 
Andrew
31 Ιουλ 2019 14:55

Μόνη λύση είναι η κατάργηση της εξέτασης της Λογοτεχνίας.
Αόριστη ύλη, σε ένα υποκειμενικό μάθημα, με έναν ασαφή τρόπο εξέτασης και βαθμολόγησης.
Άμεση επαναφορά του παλιού τρόπου εξέτασης ΜΟΝΟ της Γλώσσας.

 
Νεοελληνική Γλώσσα και Όμηρος
31 Ιουλ 2019 21:14

Είναι δυνατόν τα Αρχαία Ελληνικά να μην εξετάζονται γραπτώς, μήπως ζούμε ακόμα στην εποχή του Χαλκού και κάνουμε οικονομία στα υλικά μέσα;

Να κάνουν απεργία από τον Σεπτέμβριο όλοι οι Φιλόλογοι και οι Ιστορικοί, σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία απαιτώντας να εκσυγχρονιστούν άμεσα όλα τα βιβλία των φιλολογικών μαθημάτων και να διαμορφωθεί ένα νέο πρόγραμμα, για όλο το Γυμνάσιο και την Α' Λυκείου.

Γιατί δεν αντιδρούν οι Σύλλογοι Γονέων σε αυτήν την απαράδεκτη υποβάθμιση, με επιπτώσεις που θα γίνουν εμφανείς όταν πλέον θα γίνουν πολύ αργά, όταν τα παιδιά στο Λύκειο θα είναι σχεδόν αμόρφωτα στην κατανόηση της γλώσσας τους.

 
Παλιές καλές εποχές
31 Ιουλ 2019 21:50

Μόνο στην Έκθεση είχαμε διαχρονικά, με όλα τα συστήματα εξετάσεων ποσοστό αποτυχίας άνω του 50%, κάτω από τη βάση. Αυτό θέλουμε να επαναφέρουμε;

 
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΕΦ
31 Ιουλ 2019 22:24

Μια προσεκτική ανάγνωση της πρότασης της ΠΕΦ για την Λογοτεχνία δείχνει
1. πόσο υποκειμενική είναι η διδασκαλία και η εξέταση της λογοτεχνίας
2. πόσο απέχουν οι απόψεις περί καταλληλότητας ερωτήσεων
3. ότι οι μαθητές τελικά θα πληρώσουν όλη την "πρωτοπορία"

Μα επιτέλους, υπάρχουν και μαθητές της θετικής κατεύθυνσης. Γι'αυτούς η λογοτεχνία είναι ένα πέμπτο μάθημα. ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΤΕ;;;;

 
O tempora o mores...
01 Αυγ 2019 08:53

Όχι, δεν μπορούμε να καταλάβουμε για ποιο λόγο η Λογοτεχνία είναι το 5ο μάθημα για τη θετική!!!!! Σαφώς και δεν πρέπει για κανέναν να υπάρχει συνεξέταση, ούτε της θεωρητικής ούτε της θετικής. Αλλά και αυτός ο οπισθοδρομικος τρόπος σκέψης που θέλει τη Λογοτεχνία, τη Φιλοσοφία, την Τέχνη να αφορούν μόνο τους θεωρητικούς... Μελετήστε λιγάκι και θα διαπιστώσετε ότι μεγάλοι λογοτεχνες ήταν των θετικών επιστημών (όπως ο ποιτής Μ. Αναγνωστάκης που ήταν γιατρός). Το ίδιο και σπουδαίοι φιλόσοφοι και καλλιτέχνες. Ξεκολλήστε επιτέλους από ιδεοληψίες που μόνο πυκνό σκοτάδι, ακαλλιεργησία, οπισθοδρόμηση, ημιμάθεια φερνουν στα σχολεία μας. Και μετά απορούμε γιατί οι μαθητές δεν μπορούν να κατανοήσουν τα κείμενα και προτιμούν συχνά να καταναλώνουν προϊόντα της υποκουλτούρας και διάφορα τηλεοπτικά και ηλεκτρονικά σκουπίδια.

 
Μαρία Χ
01 Αυγ 2019 11:54

Πόσο κρίμα! Ολόκληρη Ένωση Φιλολόγων αναλώνεται σε προτάσεις για το εξεταστικό και στην αξιολόγηση των μαθημάτων! Αντί να προτείνει σύγχρονους τρόπους ουσιαστικής και αποτελεσματικής διδασκαλίας των γλωσσικών μαθημάτων και της λογοτεχνίας!

 
O tempora o mores...
01 Αυγ 2019 14:25

Τι κρίμα! Ποτέ κανένας υπουργός δεν κάλεσε σοβαρά και δεν έλαβε σοβαρά καμία πρόταση κανενός αρμόδιου φορέα ούτε και των πανεπιστημιακών δασκάλων... Τι κρίμα, οι αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην των λειτουργών που καλούνται να τις εφαρμόσουν... Τι κρίμα ολόκληρες επιστημονικές ενώσεις, Φιλολόγων, Χημικών, Μαθηματικών, Φυσικών να κάνουν εδώ και πολλά χρόνια συγκεκριμένες προτάσεις όχι μόνο για την αξιολόγηση αλλά και για την ποιοτική αναβάθμιση της ύλης και της διδασκαλίας και κανένας να μην τους λαμβάνει υπόψη του από τους ιθύνοντες ...

 
λογοτεχνικές ανησυχίες
06 Αυγ 2019 17:06

εθελοτυφλούμε. δεν βλέπουμε τις αντιδράσεις στην κοινωνία και στο esos.
με τσαμπουκα θα διδαχθεί η Λογοτεχνία φέτος, ειδικά στην τεχνολογική και ιατρική κατεύθυνση.
δεν γίνεται να λογομαχούμε με τους μαθητές μας.
χρειάζονται την υποστήριξή μας, στον όμορφο αγώνα τους.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean