Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Αρθρο του Γ. Πανούση στο esos: Aσυλοπληξία;

Ποιές αξιόποινες πράξεις εννοεί ο νομοθέτης;συμπεριλαμβάνει και τις μεταξύ των φοιτητών δυναμικές διενέξεις;ποιός θέτει τα όρια; Ο αγανακτισμένος πολίτης που τηλεφωνεί;
Δημοσίευση: 01/08/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γιάννης Πανούσης
πρώην πρύτανης ΔΠΘ
Ομότιμος Καθηγητής | Εγκληματολογικές Επιστήμες με έμφαση στην Εγκληματολογία ως σύστημα επικοινωνίας και ελέγχου  

Περιπολούσα
Σε πόλη εν πολέμω
Επιπολαίως

Τζ.Φουντέα-Σκλαβούνου,Στο βάθος ύπνος

Το ακαδημα’ι’κό άσυλο συνιστά έννοια και αξία σύμφυτη με την academia,την ελεύθερη διδασκαλία και έρευνα,την απρόσκοπτη διακίνηση όλων των ιδεών.

Δεν καταργείται και δεν τεμαχίζεται.

Προστατεύεται,πρωτίστως από την πανεπιστημιακή κοινότητα και υποστηρίζεται από την Πολιτεία ,μέσω των προσφερόμενων δυνατοτήτων επίτευξης της αποστολής των ΑΕΙ[παραγωγή νέας γνώσης,αξιοκρατία,άμιλλα,αριστεία,κλπ].

Εγγύηση της ακαδημα’ι’κής ελευθερίας πρέπει ν’αποτελεί η κουλτούρα των Πανεπιστημίων και των πανεπιστημιακών κι όχι οι κατά περίπτωση και περίοδο νόμοι,οι οποίοι δεν μπορεί εξ αντικειμένου να θωρακίσουν κάτι που δεν τους ανήκει,καθώς ιστορικά το Άσυλο εκφεύγει του πεδίου ελέγχου του Κράτους.

Το ερώτημα συνεπώς δεν αφορά στην ασυλία των κάθε είδους μπαχαλάκηδων ή των εμπόρων που εκμεταλλεύονται το άσυλο[ασυλία η οποία δεν καλύπτεται από καμμία εκδοχή ακαδημα’ι’κού ασύλου],αλλά η παραβίαση των παραπάνω ελευθεριών από τα μέσα ή από τα έξω.

Με κάθε εκτίμηση στους νομικούς που συνέταξαν τη νέα διάταξη θεωρώ ότι πρόκειται για κείμενο κολοβό,νομοτεχνικά ατελές και ακαδημα’ι’κά έωλο.

Εξηγούμαι.Πέραν της Διακήρυξης αρχών της &1[η οποία άνετα μπορεί με μία αναδιατύπωση να συγχωνευθεί με την &2] τίθενται ορισμένα ερωτήματα:

1. Ποιός και πώς ορίζει τους ‘χώρους’ ,όπου ισχύει το άσυλο;[π.χ εκτείνεται και στις φοιτητικές εστίες;είναι ίδιος για όλα τα ΑΕΙ;]

2.Πώς τιμωρείται,με ποιές ποινές κι από ποιόν ο μη-εγκληματίας παραβάτης ή η δημόσια δύναμη που προβαίνει σε κατάχρηση εξουσίας;

3.Όλες οι Αρχές[φορολογικές,προσωπικών δεδομένων κλπ] μπαινοβγαίνουν στα ΑΕΙ δίχως τη άδεια κανενός ακαδημα’ι’κού οργάνου;

4.Πώς νοείται Ακαδημα’ι’κό  άσυλο με πλήρη απουσία των πανεπιστημιακών αρχών αυτοδιοίκησης;

5.Ποιές αξιόποινες πράξεις εννοεί ο νομοθέτης;συμπεριλαμβάνει και τις μεταξύ των φοιτητών δυναμικές διενέξεις;ποιός θέτει τα όρια; Ο αγανακτισμένος πολίτης που τηλεφωνεί;

Διαφωνώ με όσους λένε πως τα ΑΕΙ μαστίζονται από εγκληματικότητα.Διαφωνώ με αυτούς που ισχυρίζονται ότι το ρωμαλέο φοιτητικό κίνημα δικαιούται να ‘χτίζει ή να προπηλακίζει’ καθηγητές.Πιστεύω όμως ότι η ενλόγω διάταξη χρήζει αναθεώρησης και επιβάλλεται να διακρίνει ανάμεσα στην εσωακαδημα’ι’κή και την εξωακαδημα’ι’κή  διατάραξη των ελεύθερων λειτουργιών των ΑΕΙ.

ΥΓ.Όσο για τους διατεινόμενους ότι ενγένει κινδυνεύει στη χώρα μας η ελευθερία διακίνησης των ιδεών τους παραπέμπω στις πλατείες,στα καφενεία,στα κόμματα,στη Βουλή,χώρους που δεν χρειάζονται άσυλο ,ούτε υπάρχει κίνδυνος επέμβασης της Αστυνομίας.Ιδίως τους συνιστώ να ν’αποφεύγουν πεπαλαιωμένα επιχειρήματα την εποχή του Internet ,του Google και των social media.

Σχόλια (8)

 
κιτσος
01 Αυγ 2019 14:38

Όταν καλείται η αστυνομία να παρέμβει και δεν ανταποκρίνεται, το άσυλο φταίει; Και που θα καταργηθεί (αν περάσει το νομοσχέδιο ως έχει) υπάρχει κάποια εγγύηση ότι θα υπάρχει αποτελεσματική αστυνόμευση των πανεπιστημιακών χώρων; Ή θα έχουμε τα φαινόμενα της περιόδου 2010-2017 κατά την οποία δεν υπήρξε αστυνομική παρουσία ακόμη και για κακουργήματα παρά την μη ύπαρξη ασύλου; Μήπως τελικά δεν φταίει το ακαδημαϊκό άσυλο αλλά η αστυνομική ανικανότητα;

 
Κ.Π.
01 Αυγ 2019 14:47

Αντιπρύτανης, Πρύτανης, Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Πανεπιστημιακός Δάσκαλος επί δεκαετίες και μάχιμος εγκληματολόγος παγκόσμιας εμβέλειας. Σίγουρα οι απόψεις του κ. Πανούση πρέπει να μελετηθούν πολύ σοβαρά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία ευτυχώς δεν διακατέχεται από τις ιδεοληψίες της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

 
N
01 Αυγ 2019 15:31

κιτσο έχω αναφέρει πολλές φορές αυτό το θέμα άλλα δυστυχώς δεν υπάρχει ουσιαστική ενασχόληση αλλά μόνο η εμφανισιακη αντιμετώπιση.

 
Έμφρων Ελληνορθόδοξος
01 Αυγ 2019 15:59

Καλόπιστο σχόλιο στο άρθρο του κου Πανούση:

Η προτεινόμενη ρύθμιση για το άσυλο με βρίσκει σύμφωνο, καθώς θωρακίζει τη δημοκρατική πολυφωνία έναντι των χούλιγκανς και των παραβατικών.
Ο σεβασμός στο νόμο εντός των πανεπιστημίων δεν μπορεί να τεθεί σε πολιτική διαπραγμάτευση. Είναι παράλογο για την οποιαδήποτε Πολιτεία στον πλανήτη, αντί να καταστέλλει την παρανομία, να καταστέλλει τη νόμιμη δράση της Αστυνομίας στα πανεπιστήμια. Δεν θέλουμε ένα πανεπιστήμιο ξέφραγο αμπέλι σε ένα οργανωμένο κράτος δικαίου. Επί της θητείας του κου Πανούση καταλήφθηκε η Πρυτανεία. Τί κέρδισε το πανεπιστήμιο από παρόμοιες ενέργειες ; Ρητορικό το ερώτημα.Θέλουμε μια παιδεία Ορθόδοξη-Εθνική -Λαική που θα διασφαλίσει επιτέλους την κοινωνική δικαιοσύνη; Η απάντηση μου είναι ΝΑΙ.

 
Άσυλο Πανεπιστημιακών
01 Αυγ 2019 16:36

Ωρε, ένας ωκεανός λέξεων για να μην πούμε τίποτα.

 
ΣΜ
01 Αυγ 2019 16:58

Από την Πόλη
έρχομαι
και στην κορφή
κανέλα

Ορισμένες απαντήσεις από ένα μη νομικό κοινό νου προς τον καθηγητή Νομικής κ. Πανούση:
1. Δεν αναφέρεται πουθενά στο νόμο η λέξη "άσυλο", αλλά η φράση: "η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των ΑΕΙ".
2. Τιμωρούνται με βάση τις ποινές που προβλέπονται για τα εκάστοτε αδικήματα από τα αρμόδια δικαστήρια. (Απίστευτη ερώτηση!)
3. Προφανώς "μπαινοβγαίνουν", χωρίς την άδεια κανενός, όπως ο νόμος ορίζει τα καθήκοντά τους και έχουν δικαιοδοσία σε κάθε μέρος της ελληνικής επικράτειας.
4. Ξαναλέμε, ξεχάστε το άσυλο. Ακαδημαϊκή ελευθερία και ελεύθερη διακίνηση ιδεών κατοχυρώνονται. Η αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ προβλέπεται από το Σύνταγμα, για να είναι πλήρης, όμως, απαιτούνται κάποιες..προϋποθέσεις (βλ. αυτοχρηματοδότηση κλπ). Τι θα λέγατε για κάτι τόσο ...νεοφιλελεύθερο;
5. Οι αξιόποινες πράξεις αποδεικνύονται ως τέτοιες από τη δικαιοσύνη. Μην περιφρονείτε τους απλούς πολίτες και μην τους αποκαλείτε ειρωνικά "αγανακτισμένους", είναι οι εργοδότες σας.

 
Άσυλο ανιατων
01 Αυγ 2019 17:23

Η τεχνη να κρινεις χωρις να λες τιποτε. Υπαρχει προβλημα κ. Πανουση; ναι ή όχι και που; Αν υπαρχει μπορειτε να προτείνετε λύσεις με βαση και την πολιτική σας τοπουετηση; τα υπολοιπα ειναι ναχαμε να λέγαμε. Βαρεθήκαμε...

 
Πλατάρος Γιάννης
02 Αυγ 2019 09:16

Αγαπητέ κ. Πανούση που σας έχω -αλήθεια- και σε εκτίμηση διότι « καλά, εσείς φύγατε νωρίς» , απαγορεύεται ρητώς και δεοντολογικώς, την στιγμή που έχετε Νομική Παιδεία και μεγάλη Ακαδημαϊκή θητεία-εμπειρία , να υποβάλετε τόσα ερωτήματα -προβληματισμούς και να μην αναδιατυπώνετε σε 5-6 σειρές πώς θα το νομοθετούσατε εσείς το άσυλο, για να καταλάβουμε και όλοι εμείς πώς το εννοείτε και όχι μόνο μέσω ψευδορητορικών ερωτημάτων.
Απαντούμε με κοινότυπες και κοινότοπες απαντήσεις στα ρητορικά σας ερωτήματα:
Όπως συμβαίνει στο Σχολείο μου με την Αστυνομία, έτσι και στα Πανεπιστήμια. Ούτε τον Διευθυντή ρωτάνε , ούτε τους καθηγητές, ούτε τους μαθητές, ούτε τους γονείς τους. Αν γίνει κάτι που ανήκει στα αυεπάγγελτα εμπεμβαίνουν . Και στα κατ΄ έγκλησιν. Κανένα άσυλο για κανέναν. Στην πράξη βεβαίως δεν γίνεται ακριβώς έτσι λόγω της ισχυράς και καθιερωμένης απ΄αιώνες κουλτούρας ανομίας.
Ελπίζουμε να καθιερωθεί η συνταγματική αρχή ότι όλοι είναι ίσοι απέναντι του νόμου και ότι ο νόμος ισχύει καθ΄άπασαν την Ελληνική Επικράτεια.
Μία -μία οι εξαιρέσεις να φεύγουν από την προηγούμενη διατύπωση και να πορευόμαστε τον δρόμο του εκδημοκρατισμού. Οι θύλακες ανομίας πρέπει να εντάσσονται στην υπόλοιπη νομιμότητα.
Αλλά θα σας δώσω και μια μη τετριμμένη κοινότυπη απάντηση για να την σκεφθείτε:
Φανταστείτε το καθημερινό κοινωνικό πεδίο των Ελληνικών πόλεων και της επαρχίας. Εφαρμόζεται ο νόμος; Στον δρόμο που πηγαίνετε πόσα αμάξια βλέπετε χωρίς ΚΤΕΟ να κυκλοφορούν ελεύθερα ενώ -δια γυμνού οφθαλμού- δεν θα έπρεπε; Στον καφέ που πάτε να πιείτε πόσες καφετέριες βλέπετε να έχουν αναπτύξει τα τραπεζοκαθίσματά τους νόμιμα; (2/3 του πλάτους του πεζοδρομίου υπό την προϋπόθεση στο υπόλοιπο 1/3 περνά γονέας με παιδικό καροτσάκι άνετα.) Ούτε μία δεν το τηρεί. Ομοίως στην θάλασσα όλοι είναι πάνω στο κύμα αντισυνταγματικά. Την ξέρετε την κουλτούρα της ανομίας την καθολική. Την κουλτούρα δηλαδή, όπου όλοι, πλούσιοι και φτωχοί, μικροί μεγάλοι , μορφωμένοι και μη , ΔΕΝ εφαρμόζουν ΠΟΤΕ τον ισχύοντα νόμο.
Το πιο απλό παράδειγμα είναι οι καταλήψεις των Σχολείων, όπου απαγορεύονται από το έτος 1951 με τον Ποινικό Κώδικά , συνεχώς και αδιαλείπτως, όμως 68 χρόνια, ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ δεν έκανε «ντου» η Αστυνομία σε Σχολείο να βγάλει τους καταληψίες. Όλοι μας διαχειριζόμαστε την ανομία. Ναι μεν απαγορεύεται το κάπνισμα στους Δημόσιους χώρους, αλλά καπνίστε κρυφά να μην σας βλέπουν τα παιδιά.
Κάνει κάποιος αλλιώς;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean