Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Τι απάντησε η Ν. Κεραμέως στην ένσταση αντισυνατγματικότητας της ρύθμισης για το Ακαδημαικό Άσυλο

Δημοσίευση: 07/08/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ενσταση αντισυνταγματικότητας του  άρθρου 64 για το Ακαδημαικό Άσυλο κατέθεσε σήμερα η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ .

Απαντώντας στην γραπτή ένσταση η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως τόνισε τα εξής, στη Βουλή:  

  •  Θεωρώ πολύ σημαντικό για λόγους συνταγματικής τάξης να υπάρχει τοποθέτηση της Κυβέρνησης πάνω σε ένα μείζον θέμα αναφορικά με το άρθρο 16 του Συντάγματος, που αφορά στο εν λόγω άρθρο 64 του νομοσχεδίου.
  • Δυο σημεία, κυρίες και κύριοι.
  • Πρώτον, το Σύνταγμα στο άρθρο 16 προστατεύει την ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ελευθερία καθενός μέλους της πανεπιστημιακής κοινότητας να συμμετέχει στην έρευνα και τη διδασκαλία αναπτύσσοντας μ’ αυτόν τον τρόπο την προσωπικότητά του. Σήμερα που μιλάμε αυτή η συνταγματική επιταγή δεν είναι στην πράξη κατοχυρωμένη. Γιατί; Γιατί δεν υπάρχει απόλυτη ελευθερία στη διακίνηση ιδεών στο πανεπιστήμιο, επειδή ακριβώς υπάρχουν έκνομες ενέργειες, οι οποίες περιορίζουν αυτή τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία.
  • Σημείο δεύτερο. Ακαδημαϊκό άσυλο; Τι είναι το ακαδημαϊκό άσυλο; Είναι ένα πλέγμα ειδικότερων θεσμικών εγγυήσεων για την ακώλυτη άσκηση της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Δεν κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα.
  • Αγαπητέ, κύριε Τζανακόπουλε, όχι μόνο δεν κατοχυρώνεται αλλά σας προτρέπω να ανατρέξετε στα Πρακτικά της Βουλής, της τότε Βουλής. Εκεί θα δείτε ότι οι αγορητές της Μειοψηφίας είχαν προτείνει να κατοχυρωθεί συνταγματικά το άσυλο. Αυτό όμως δεν έγινε αποδεκτό από την Πλειοψηφία. Άρα ρητά δεν κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα.
  • Υπάρχει όμως κι άλλη μια διάταξη στο Σύνταγμα, το άρθρο 25.1 του Συντάγματος. Τι προβλέπει το άρθρο 25.1; Ότι τα κρατικά όργανα οφείλουν να διασφαλίζουν την ανεμπόδιστη και αποτελεσματική άσκηση των συνταγματικών δικαιωμάτων και των αρχών του κοινωνικού κράτους δικαίου. Προσέξτε. Αυτό δεν είναι στη διακριτική ευχέρεια του κράτους. Είναι υποχρέωση του κράτους. Κάποια απ’ αυτά που σας λέω επισημαίνονται και από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.
  • Συμπερασματικά, λοιπόν, για δυο λόγους η Κυβέρνηση σήμερα μπορεί να φέρει τη συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 64, η οποία είναι πλήρως συνταγματική. Ποιοι είναι αυτοί οι δυο λόγοι;
  • Πρώτον, το άρθρο 16 για να κατοχυρώσει ακριβώς την ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία. Γιατί σήμερα έκνομες ενέργειες που λαμβάνουν χώρα εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων περιορίζουν αυτή τη συνταγματικώς κατοχυρωμένη ελευθερία.
  • Ο δεύτερος λόγος είναι το άρθρο 25.1 του Συντάγματος. Γιατί το κράτος, κυρίες και κύριοι, έχει την υποχρέωση να διαφυλάξει την προστασία στη ζωή και την προσωπική ασφάλεια.
  • Και την υποχρέωση αυτή την έχει το κράτος και όχι το πανεπιστήμιο. Το αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου υπάρχει και είναι και αυτό συνταγματικά κατοχυρωμένο. Όμως, κατά πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, το αυτοδιοίκητο αφορά τις υποθέσεις του ίδιου του πανεπιστημίου -και όπως η νομολογία του ΣτΕ ορίζει- δηλαδή, το δικαίωμα να επιλέγουν όργανα διοίκησης, το προσωπικό τους, να καταρτίζουν προγράμματα σπουδών.
  • Όπως, λοιπόν, επισημαίνει και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, στον νομοθέτη, δηλαδή, στη Βουλή ανήκει η διάρθρωση του συστήματος προστασίας κατά τρόπο που να διασφαλίζεται η ανεμπόδιστη άσκηση των συνταγματικών δικαιωμάτων. Οφείλει, λοιπόν, ο νομοθέτης να φροντίσει ούτως ώστε να μπορεί να υπάρχει ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean