Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Γραφειοκρατικό φόρτο θα προσθέσει η θεσμοθέτηση ανώτατου χρονικού περιθωρίου ολοκλήρωσης των σπουδών των φοιτητών

Το ύψος των τελών αποτελεί θέμα συζήτησης, ώστε να μην είναι απαγορευτικό από τη μια, αλλά και να λειτουργεί προς την κατεύθυνση της "ενθάρρυνσης" της έγκαιρης ολοκλήρωσης, από την άλλη
Δημοσίευση: 29/08/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η θεσμοθέτηση ανώτατου χρονικού περιθωρίου ολοκλήρωσης των σπουδών  των φοιτητών στα ΑΕΙ, δεν λύνει κάποιο πρόβλημα.

Αντιθέτως, προσθέτει γραφειοκρατικό φόρτο (και άρα κόστος) για την εξέταση των εξαιρέσεων και τυχόν ενστάσεων, καθώς και πιέσεις προς τους Διδάσκοντες από Φοιτητές / Φοιτήτριες που "κοντεύουν" να ολοκληρώσουν τις σπουδές και κινδυνεύουν με διαγραφή.

Εύλογη λύση είναι η θέσπιση ετήσιων τελών επανεγγραφής μετά τα ν+2 έτη ΣΥΝ τελών εξέτασης για κάθε φορά που εξετάζεται κανείς σε καθένα οφειλόμενο μάθημα μετά τα ν+2 έτη.

Προφανώς, το ύψος των τελών αποτελεί θέμα συζήτησης, ώστε να μην είναι απαγορευτικό από τη μια, αλλά και να λειτουργεί προς την κατεύθυνση της "ενθάρρυνσης" της έγκαιρης ολοκλήρωσης, από την άλλη.

Για την πλειονότητα των ενδιαφερόμενων, με την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών το πραγματικό συνολικό κόστος σπουδών ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ (όταν συνυπολογίσει κανείς έστω ένα μόνο επιπλέον έτος σπουδών, σε πόλη εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας).

Επιπλέον, καθώς η Πολιτεία έχει υπολογίσει πόσο κοστίζουν οι σπουδές καθενός Φοιτητή / καθεμιάς Φοιτήτριας λαμβάνοντας υπόψη την κανονική τους διάρκεια, το επιπλέον κόστος που επωμίζεται για τους αργοπορημένους είναι δίκαιο να μετακυλίεται στους ίδιους και όχι στην κοινωνία (μέσω φόρων, κλπ.)

Το επιπλέον κόστος είναι υπαρκτό (εμφανές, σε περίπτωση ύπαρξης εργαστηρίων ή / και κλινικών) και σχετίζεται με μεγαλύτερες αθροιστικές ανάγκες για προσφορά ωρών διδασκαλίας-εξετάσεων, μεγαλύτερες αίθουσες, περισσότερη απασχόληση για τους διδάσκοντες και τους διοικητικούς, η οποία αφαιρείται από αντικείμενα με τα οποία θα έπρεπε να μπορούν να ασχολούνται, ακόμα και επιπλέον κόστος θέρμανσης-ψύξης-ηλεκτρισμού-καθαριότητας κλπ., σε μια λογική "κόστους κύκλους ζωής των σπουδών" ή ενός συνολικού "αποτυπώματος κόστους".

H  εξέταση, λοιπόν, του ζητήματος των τελών μετά το ν+2 είναι μια καλή ιδέα.

Σχόλια (21)

 
ΔΕΠ
29 Αυγ 2019 09:13

Προσωπικά είναι απόλυτα σύμφωνος με την πρόταση και είναι κάτι που συζητιέται έντονα σαν ιδεα στον ακαδημαϊκό κύκλο..

 
Ανώνυμος
29 Αυγ 2019 10:02

Προτείνω 10-20 ευρώ η εξέταση του κάθε μαθήματος μετά τα ν+2 έτη.

 
ΕΔΙΠ_ΤΕΙ
29 Αυγ 2019 10:26

Σωστότατη παρατήρηση αλλά θα έβαζα το τέλος μετά τα ν+1 και αυξανόμενο. Δίδακτρα και εξέταστρα.
Πχ Φυσική 20 !!! 5 ώρες Θεωρία 3 εργαστήριο
Δίδακτρα 50 € για τη θεωρία 100 € για το εργαστήριο και άλλα 50 εξέταστρα για κάθε εξεταστική
Κάθε φορά του ξαναδηλώνεται το συγκεκριμένο μάθημα να αυξάνονται τα παραπάνω κατά 25% μέχρι το τριπλάσιο
Και δεν αποκλείεις κόσμο δεν βάζεις το μαχαίρι στο λαιμό σε καθηγητές και φοιτητές αλλά τους αναγκάζεις να τελειώνουν στην ώρα τους ποιος θα θέλει να πληρώνει 200ρικα και 500ρικα το μάθημα ??? Και το ΑΕΙ έχει ένα επιπλέον έσοδο για πρόσληψη νέων επιστημόνων που θα μπορούσαν να κάνουν μάθημα, εργαστήρια ή ασκήσεις.

 
Φοιτητής που έχει υπερβεί το ν+2
29 Αυγ 2019 12:43

Τέλη επανεγγραφής έως 500 ευρώ για την δήλωση μαθημάτων εξαμήνου μετά το ν+2, δεδομένου του ότι οι επι πτυχίω δικαιούνται 3 εξεταστικές περιόδους είναι αρκετά για να ρυθμιστεί αυτόματα το ζήτημα των "αιώνιων φοιτητών". Φυσικά θα υπάρχουν φοιτητές που θα τελειώνουν ν+3, ν+4 ή ν+5 αλλά θα λείψουν ακρότητες σε ότι αφορά τον χρόνο φοίτησης, και κίνδυνος διαγραφής φοιτητών με λίγα οφειλόμενα μαθήματα. Επιπλέον το πανεπιστήμιο θα έχει έσοδα. Αυτή είναι η παλαιότερη πρόταση του ΟΟΣΑ για τους "αιώνιους" φοιτητές, όπως επίσης αυτό ισχύει στις γερμανόφωνες χώρες από όπου προέρχεται το όριο ν+2. ως όριο δωρεάν φοίτησης και παροχών.

 
bob mastoras
29 Αυγ 2019 12:51

Η πρόταση έχει κάποιες αρετές και δείχνει μια επαφή με τον τρόπο λειτουργίας των ιδρυμάτων. Πρέπει όμως να δούμε δύο στοιχεία.

α) Δεν έχουν όλες οι εκπαιδευτικές διαδικασίες το ίδιο κόστος και την ίδια επιβάρυνση στα ιδρύματα. Άλλο το κόστος μίας μετωπικής διάλεξης που εξετάζεται με μαζικό τρόπο (γραπτές εξετάσεις) και άλλη επιβάρυνση μιας διπλωματικής ενός εργαστηρίου (με αναλώσιμα ;) κλπ. Κόστος είναι λογικό να επιβάλλεται μόνο ή ιδιαίτερα στις «ακριβές» διαδικασίες όχι σε όλες.

β) Η επιπλέον επιβάρυνση δημιουργείται με τον αριθμό των αποτυχημένων προσπαθειών του φοιτητή και όχι με την χρονική στιγμή από την εκκίνηση των σπουδών του. Αν από το πρώτο έτος μέχρι το 6ο ο φοιτητής ταλαιπωρεί τον εαυτό του και το σύστημα «πανεπιστήμιο» με δύο εργαστήρια μπορεί να τα έχει κάνει πολλαπλές φορές. Αντίθετα αν ο ίδιος περάσει ένα εργαστήριο με την πρώτη στο 7ο έτος δεν το έχει ταλαιπωρήσει καθόλου. Σπουδαστές με οικογενειακές υποχρεώσεις, εργαζόμενοι, είναι φυσικό να καθυστερούν χρονικά. Ο αποκλεισμός τους δεν είναι κατά την άποψη μου κοινωνικά επιθυμητός. Με την επιβολή κόστους σε εξετάσεις πέρα από την δεύτερη φορά (και όχι μετά από έξι χρόνια) νομίζω η πιθανότητα αδικίας μειώνεται.

Νομικά η επιβολή κόστους είναι οριακά συνταγματική. Ας μην ξεχνάμε ότι προβλέπεται η παιδεία να είναι δωρεάν.

 
Άρθρο 16
29 Αυγ 2019 13:28

Ας μην ξεχνάμε πως το πανεπιστήμιο ήδη επιβάλει εισφορές με την μορφή προστίμων (π.χ. στις βιβλιοθήκες σε περίπτωση απώλειας ή καθυστέρησης επιστροφής βιβλίων) ή παραβόλων (π.χ. εκδοση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων). Με σωστή διατύπωση δεν θα υπάρξει ζήτημα αντισυνταγματικότητας.

 
Απλά πράγματα!!!
29 Αυγ 2019 13:44

Είναι απλά τα πράγματα: ν+3. Όποιος το ξεπεράσει θα καταβάλλει 50 ευρώ εξέταστρα για το κάθε μάθημα που θα δηλώνει. Όσοι είναι ήδη φοιτητές ή έχουν ξεπεράσει το ν+3 θα τους δοθεί ένα διάστημα 2 χρόνων ώστε να ολοκληρώσουν. Αν παρέλθει το διάστημα αυτό τότε και αυτοί θα πρέπει να καταβάλουν και αυτοί εξέταστρα. Έτσι και οι αντιδράσεις θα είναι πολύ λιγότερες, το πανεπιστήμιο θα αυξήσει τα έσοδα του, οι φοιτητές δεν θα κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πτυχίο και το σημαντικότερο οι φοιτητές θα έχουν ένα πιο ισχυρό κίνητρο να ολοκληρώσουν πιο γρήγορα τις σπουδές τους.

 
Δυσαναλογίες
29 Αυγ 2019 16:40

Αυτό που είναι ακατανόητο είναι η πρόσφατη θέσπιση ανώτατου χρόνου σπουδών και μάλιστα αρκετά ασφυκτικού στις διδακτορικές σπουδές, σε μια άκρως επίπονη και μακροχρόνια διαδικασία. Κι από την άλλη συζητάμε ακόμα για ανώτατο χρόνο σπουδών στα προπτυχιακά, όπου το μόνο που έχεις να κάνεις να διαβάζεις για τις εξεταστικές. Φυσικά να θεσπιστεί!

 
Ανώτατο όριο σπουδών
29 Αυγ 2019 17:11

Δεν μπορεί να ισχύσει αναδρομικά. Πρέπει να γνωρίζουν οι φοιτητές με ποιες προϋποθέσεις εισάγονται στις σχολές.

Πάντως, δεν είναι πολλοί εκείνοι που κάνουν dolce vita - οι περισσότεροι καθυστερούν επειδή υπάρχει πρόβλημα είτε στο πανεπιστήμιο είτε στην οικογένειά τους.

Ας μην ψάχνουν ορισμένοι περίεργους τρόπους να αυξήσουν τα έσοδα των πανεπιστημίων.

 
@Δυσαναλογίες
29 Αυγ 2019 19:00

Προφανώς εσύ ενδιαφέρεσαι να τελειώσεις το διδακτορικό σου χωρίς κανένα χρονικό όριο, ας πάει να πνιγεί αυτός που έφτασε ν+3 και χρωστάει λίγα μαθήματα. Και για να αντιστρέψω τον ισχυρισμό σου, είναι ακατανόητη η θέσπιση ανώτατου χρόνου προπτυχιακών σπουδών και μάλιστα αρκετά ασφυκτικού, και από την άλλη να συζητάμε για το χρονικό όριο του διδακτορικού που είναι μία αδιάφορη βιβλιογραφική εργασία κάποιων χιλιάδων λέξεων.

 
foros1
29 Αυγ 2019 21:13

Επιτέλους ας πρυτανεύσει η λογική.
Ένα μικρό τέλος εγγραφής, εξέτασης μαθήματος, παρακολούθησης εργαστηρίου κοκ μετά το ν+2, θα φέρει αποτελέσματα απίστευτα, δεν θα φέρει φοιτητές σε απόγνωση, δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του κράτους. Ας το τολμήσει το υπουργείο. Φυσικά όποιος δεν ενδιαφέρεται να κάνει δύο συνεχόμενες φορές ανανέωση εγγραφής, διαγράφεται και τυχόν επιθυμία του για συνέχιση σπουδών, πρέπει να περάσει από κατατακτήριες.

 
Ελεος
29 Αυγ 2019 23:32

Δεν θα έπρεπε να μιλάμε για χρονικά όρια ούτε διδακτορικού ούτε βασικού πτυχίου.

 
Όρια σπουδών
30 Αυγ 2019 00:02

Τα πανεπιστήμια λειτουργούν με κανόνες, δεν είναι γήπεδο ή παιδική χαρά, όποιοι θέλουν να έχουν μαθησιακό χομπυ ας γραφτούν στα online μαθήματα. Ρωτήστε και τα νέα παιδιά, αν θα ήθελαν να προχωρήσουν στη ζωή τους και ποιες κοινωνικές ή οικονομικές συνθήκες δεν τους το επιτρέπουν.

Φυσικά και δεν μπορούν να λιμνάζουν οι προπτυχιακοί φοιτητές για άπειρα χρόνια: πρέπει να στηριχτούν στο 1ο, και το 2ο και το 3ο έτος σπουδών για να μη φτάσουν 6ο έτος και χρωστούν 40 μαθήματα.

Αντίστοιχα για τους διδακτορικούς, να μπουν όρια (πχ. 8 έτη) και να μην ξεκινούν χωρίς ουσιαστικούς επιβλέποντες, χωρίς υποτροφία, χωρίς χρηματοδότηση από ερευνητικό πρόγραμμα. Πώς θα κάνεις έρευνα χωρίς σοβαρή καθοδήγηση; Έρευνα δεν είναι τα εργαστηριακά μαθήματα και οι επιτηρήσεις στις εξετάσεις.

 
@ ΕΔΙΠ_ΤΕΙ
30 Αυγ 2019 00:04

Απαράδεκτη πρόταση και είναι απορίας άξιο πώς άνθρωπος που εργάζεται σε Δημόσιο ΑΕΙ την καταθέτει.

Έχει ξεχαρβαλωθεί το σχολειο και το πανεπιστήμιο και η πρώτη σκέψη κάποιων παει στο πώς θα βγάλουν χρήματα από τους πιο αδύναμους, που είναι οι προπτυχιακοί φοιτητές γιατί δεν έχουν καν πτυχίο άρα δύσκολα μπορούν να εργαστούν σε κανονική θέση εργασίας.

 
Ξεχάστε το ν+2
30 Αυγ 2019 00:34

Πρέπει να γίνει 2ν και όποιος δεν πάρει πτυχίο να διαγράφεται αυτοδίκαια. Έτσι θα λείψουν οι δικαιολογίες από κάθε πλευρά. Αλλά όποιος ξεπερνάει το ν θα πρέπει υποχρεωτικά να πληρώνει σοβαρά τέλη επανεγγραφής και εξετάσεων μέχρι να φτάσει στο 2ν. Επίσης συμφωνούμε για το άτοπο της θέσπισης ορίου στα διδακτορικά, με μόνη συνέπεια τη χειροτέρευση της ποιότητάς τους και της προώθησης διδακτορικών εφαρμογών και εμπειρικών ερευνών μόνο που δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης με διδάκτορες θεωρητικά "αναλφάβητους" που απλώς επαναλαμβάνουν μια στείρα εμπειρική μεθοδολογία.

 
Διδακτορικά σε 2ν
30 Αυγ 2019 08:32

Αυτά είναι ακόμα πιο άχρηστα από τα πτυχία σε 2ν...Οι διδακτορικές σπουδές είναι full time employment σε κανονικό ακαδημαϊκό περιβάλλον, δεν μπορεί ο άλλος να μην έχει ένα χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση της διατριβής σε τουλάχιστον 5 ή 6 χρόνια.

Οι σύγχρονες εξελίξεις στην έρευνα τρέχουν και δεν περιμένουν την ελληνική πραγματικότητα - μετά από 15 χρόνια θα έχουν αλλάξει οι συνθήκες του θέματος στο οποίο μελετά, θα έχουν εμφανιστεί νέα στοιχεία και νέες αναλύσεις.

Πάρα πολλοί κάνουν διδακτορικό στην Ελλάδα χωρίς άλλο σκοπό πέρα από τη μισθολογική αναβάθμιση.

 
divas2k19
30 Αυγ 2019 09:50

πολύ θα ήθελα να μου πει κάποιος , από τους υπερμάχους της διαγραφής το κόστος ενός φοιτητή , που για βιοποριστικούς λόγους έχει ακόμα 5 μαθήματα αλλά μπορεί να δίνει μόνο 1 το εξάμηνο

 
Αγαπητέ " ξεχάστε το ν+2"
30 Αυγ 2019 13:41

Κι αν ο άλλος αποφασίσει να ξαναδώσει μετά από δύο χρόνια πανελλαδικές και εν τέλει δεν περάσει εκεί που θέλει και αποφασίσει να παραμείνει στη σχολή που είναι, σε αυτή την περίπτωση θα μείνει μόνο με το ν; Καλό είναι να σκεφτόμαστε όλες τις παραμέτρους πριν διατυπώσουμε μια θέση.

 
@divas2k19
30 Αυγ 2019 14:30

Το "λογιστικό" κόστος μπορεί να είναι μικρό. Αλλά υπάρχουν άλλα κόστη που δεν τα υπολογίζεις ίσως και που έχουν άμεση σχέση με το θέμα των "αιώνιων" φοιτητών:

1) Το κόστος του να μπορείς να εξετάζεσαι όσες φορές θέλεις σε όλα τα μαθήματα (αίθουσες, επιτηρητές, χαρτί, διαχειριση, ανθρωποωρες) - αν νομίζεις ότι αυτό το κόστος είναι αμελητέο σου λέω με εμπειρία 20 χρόνων ότι ΔΕΝ είναι.

2) Το κόστος του να μη λαμβάνονται υπόψη οι κάτω-της-βάσης βαθμοί στο μέσο όρο σου παρά μόνο ο βαθμός της τελευταίας φοράς που το πέρασες (κίνητρο να δίνεις το μάθημα αέρα-πατέρα ως οτου το περάσεις), βλ. παραπάνω. Αυτό δημιουργεί μια τρομερή στρέβλωση στην τελική αξιολόγηση των φοιτητών, αλλά αυτό είναι άλλο ζήτημα...

3)Το κόστος του να παίρνεις ένα πτυχίο σε 8, 10, 12 χρόνια έχοντας ξεχάσει αυτά που έμαθες στην πορεία, και - ανάλογα με το αντικείμενο - με κίνδυνο πολλά να έχουν ξεπεραστεί.

Επίσης, είναι τελείως αντίθετος με τη διεθνή πρακτική ο θεσμός των "αιώνιων" - για τους παραπάνω λόγους και για αρκετούς άλλους, στις περισσότερες χώρες αν δεν τελειώσεις το πτυχίο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (άλλο για full time, μεταλύτερο αλλά παλι οριοθετημένο για part time φοιτηση), ΦΕΥΓΕΙΣ. Επίσης, αν αποτύχεις πάνω απο κάποιες φορές στο μάθημα φευγεις, επίσης αν κοπείς στο μάθημα ο βαθμός παραμένει και σου χαλάει το μέσο όρο, αν ο γενικός μεσος όρος σου πέσει κάτω απο κάποια βάση για 2 εξάμηνα φεύγεις κλπ κλπ. Ολα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα ότι σχεδόν ΚΑΝΕΝΑΣ δεν πετιέται έξω απλά γιατί οι φοιτητές α) δεν πανε να εξεταστουν σε ΚΑΝΕΝΑ μάθημα αν δεν έχουν διαβασει καλα και β) φροντίζουν να σημειώνουν πρόοδο για να πάρουν το πτυχίο στο χρόνο που πρέπει.
Το σύστημα σε αποτρέπει απο το να γίνεις αιώνιος. Ενώ στην Ελλάδα, δεν τρέχει τίποτα με τα γνωστά αποτελέσματα.

 
Αρθούρος
30 Αυγ 2019 14:56

Προς divas2k19:Κι εγώ πολύ απλά θέλω να μου πείτε την ηλικία αυτού του φοιτητή.Το Πανεπιστήμιο κύριε,δεν είναι ΙΚΑ γιά να δίνει συντάξεις.

 
dis2311
30 Αυγ 2019 17:50

Η γνωση δεν έχει όρια. Βάλτε πάγωμα σπουδών και όποιος θέλει όποτε θέλει ξαναγυρνάει. Τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας γι αυτό δεν υπάρχουν; Στα σχολεία λοιπόν είστε χαλαροί και δεν έχετε όρια ενώ στο πανεπιστήμιο έχετε. Δεν έχουν λογική αυτά που λέτε και κάνετε. Αν είχαν δεν θα χρώσταγε η ελλάδα 400 δις.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ