Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Γενικό Λύκειο: Ο βασιλιάς είναι θεόγυμνος!

Δημοσίευση: 01/09/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Ηρακλή Τσιάμαλου

Όλοι μας έχουμε γνωρίσει έναν νεαρό 16 χρονών που ασχολείται επτά   μέρες τη βδομάδα  με το μπάσκετ, παίζει σε μια μικρή ομάδα και ονειρεύεται να παίξει στο NBA, παρόλο που έχει ύψος 1.78 , η αλτικότητα του δεν του επιτρέπει να πιάσει το στεφάνι  και η ευστοχία του, χωρίς πίεση από αντιπάλους, δεν ξεπερνά το 50%. Αναμφισβήτητα, η κρίση του  νέου παιδιού είναι ανώριμη. Όμως έχει ένα μεγάλο ελαφρυντικό . Είναι νέος και  κάθε νέος  έχει σχέδια , όνειρα και ψευδαισθήσεις, χωρίς πάντα να είναι ευδιάκριτα τα σύνορά τους.  Η τεράστια ευθύνη όμως βαραίνει όλους εκείνους που  όχι μόνο δεν του λένε ξεκάθαρα ότι αποκλείεται να γίνει συμπαίκτης του

Αντετοκούμπο  αλλά τον προετοιμάζουν κιόλας στο κυνήγι αυτής της χίμαιρας.

Αναφερόμαστε  στα Γενικά Λύκεια , ιδιωτικά και  δημόσια , όσο και  στα φροντιστήρια . Ήταν ίσως η μοναδική στιγμή που ήταν    εύστοχος ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου όταν έλεγε: Η τρίτη τάξη του  Λυκείου δεν υπάρχει. Μάλλον θα έπρεπε να έχουμε πολλούς φόβους και επιφυλάξεις και για τις άλλες δυο τάξεις του Γενικού Λυκείου, όπου οι μαθητές και μαθήτριες ασχολούνται μόνο με τέσσερα,  βαριά πέντε μαθήματα ( της κατεύθυνσης που έχουν επιλέξει-στα άλλα διαρκώς απουσιάζουν ψυχικά και όσες φορές μπορούν  και σωματικά ) .

Ωστόσο την προσοχή μας οφείλουμε να τη στρέψουμε   στο 20% των μαθητών   που καταλαμβάνουν τη ζώνη  κάτω από το 10  στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα . Γιατί τα παιδιά αυτά έχουν τόσο χαμηλές επιδόσεις ;

Δυο είναι οι πιο συνηθισμένες αιτίες. Η πρώτη σχετίζεται με μια σημαντική υστέρηση στη συγκεκριμένη μαθηματική λογική που διαπερνά τις θετικές σπουδές στο ελληνικό σχολείο.  Η δεύτερη  αφορά την  ανεπάρκεια στην κατανόηση, απομνημόνευση ή σύνθεση ενός κειμένου . Κάποιες φορές συνυπάρχουν και τα δυο. Δυστυχώς αυτοί είναι οι δυο μοναδικοί τομείς που ενδιαφέρουν το Γενικό Λύκειο. Οι μαθητές που έχουν ταλέντο στην ψηφιακή τεχνολογία και στηρίζουν τεχνολογικά κάθε εκδήλωση του σχολείου, εκείνοι που έχουν ταλέντο στο θέατρο, όσοι είναι  μάγοι στις διαπροσωπικές σχέσεις και υπερψηφίζονται στα δεκαπενταμελή, όσοι έχουν εξαιρετική ευχέρεια στις προφορικές παρουσιάσεις αλλά υστερούν στα γραπτά ,  όλοι και όλες με τις παραπάνω ( και  πολλές άλλες ) δεξιότητες , για το Γενικό Λύκειο είναι  ως μαθητές είτε αποτυχημένοι είτε αόρατοι!

Τα στοιχεία είναι αμείλικτα:  Κατά μέσο όρο το 20% των γραπτών  σε όλες τις κατευθύνσεις είναι σταθερά κάτω από τη βάση ακόμη και σε μαθήματα που θεωρούνται εύκολα όπως είναι τα Λατινικά . Τι σημαίνει αυτό; 

Πρώτον: εμείς οι εκπαιδευτικοί αποτύχαμε να κάνουμε τα παιδιά αυτά ( ή ένα μέρος τους  έστω) να ενδιαφερθούν για τον κόσμο της γνώσης και των επιστημών. Δεύτερον: αρκετά από αυτά τα παιδιά δεν ενδιαφέρονταν  για όσα αντιπροσωπεύει το Γενικό Λύκειο ή δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του. Τρίτον : για πολλά  παιδιά , πέρα από τα οφέλη της κοινωνικοποίησης, ήταν χαμένος χρόνος αφού ούτε  από τα μαθήματα της γενικής παιδείας αποκόμιζαν κάτι  ούτε από τα μαθήματα της κατεύθυνσης, όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα τους  στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Τι γίνεται όμως με τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην ανώτατη εκπαίδευση παρά τις χαμηλές επιδόσεις τους; Στην Καβάλα , στην Κοζάνη, στην Χίο, στην Άμφισσα υπάρχουν σχολές που οι βάσεις τους ήταν από λίγο έως πολύ κάτω από τις 5000 μονάδες. Πολλοί από τους φοιτητές  τους  δεν τελειώνουν ποτέ τις σπουδές  τους .

Πού θέλουμε να καταλήξουμε; Εξετάσεις για εισαγωγή στο Γενικό Λύκειο, συνεχείς εξετάσεις μέσα στο Λύκειο ( δυστυχώς η ίδια η ζωή είναι μια ατελείωτη σειρά  εξετάσεων ) και μια γενναία αναβάθμιση   των εργαστηρίων και της ποιότητας σπουδών στα Επαγγελματικά Λύκεια,  ίσως θα μπορούσαν να σπάσουν ένα φαύλο κύκλο όπου ένας στους πέντε  μαθητές  σπουδάζει  σε ένα αδιάφορο γι’ αυτόν  Γενικό Λύκειο,  για να συνεχίσει  σε μια σχολή που προέκυψε από τους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας,  με πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να μη πάρει ποτέ πτυχίο , ζημιώνοντας τον εαυτό του , την οικογένεια του, τη χώρα.  Μια αναβαθμισμένη  επαγγελματική εκπαίδευση   μπορεί να αποτελέσει την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας και να προκαλέσει  την κίνησή της προς τα εμπρός. Όσο για το Γενικό Λύκειο, χρειάζεται εγκαταστάσεις πολυμέσων σε όλες τις αίθουσες, σύγχρονα βιβλία, επιμορφωμένο προσωπικό. Πάντως αυτή τη στιγμή το Γενικό Λύκειο  είναι απολύτως γυμνό, με τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα να προσπαθούν να καλύψουν  αυτά που όλοι βλέπουμε. Θα αγοράσουμε ποτέ ως χώρα καινούργια, αληθινά ρούχα ή θα συνεχίσουμε να αδιαφορούμε;

*Ο κ. Ηρακλής Τσιάμαλος είναι φιλόλογος

Σχόλια (5)

 
Γ.Π.
01 Σεπ 2019 15:03

Και οι άλλοι βασιλιάδες γυμνοί είναι και κρύβουμε επιμελώς τη γύμνια τους όχι γιατί ντρεπόμαστε αλλά από συνήθεια. Αυτές οι «άτιμες» οι εξετάσεις για τα Πανεπιστήμια,
μας γκρεμίζουν, κάθε χρόνο, τον μύθο... Χρειάζονται πολλοί Ηρακλείς για να γυρίσει ο Ήλιος κι ένας λαός να τους στηρίζει...
Κι εσείς που είστε μόνος, ούτε τον όρκο δεν μπορείτε να δώσετε, ώστε να πείτε «μόνος και μετά πολλών...» αφού οι «πολλοί» δεν λένε να φανούν.
Υπομονή, η Φιλική Εταιρεία δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη το έργο της!

 
αλλού το πρόβλημα
01 Σεπ 2019 19:24

όταν φεύγουν από το δημοτικό - ΕΞΙ χρόνια- και δεν έχει αντιμετωπιστεί η ελάχιστη εμπέδωση δεξιοτήτων γραφής και ανάγνωσης (και ολίγα μαθηματικά), τι να συζητάμε; αν δεν μπορεί ένα σχολείο να παραπέμπει περιπτώσεις σε δομές, ειδικά σχολεία κλπ αλλά μαθητοπατέρες και δήθεν φιλάνθρωποι λένε : άντε μωρέ ένα χαρτί είναι, να πάει να δουλέψει σκουπιδιάρης (τα ίδια πια και στο γυμνάσιο , για τα ΣΔΕ δεν λέω κουβέντα τι χαμός γίνεται...) , τι περιμένουμε; και τσούκου τσούκου να πώς φτάνουμε εδώ. λίγα αλλά με σοβαρότητα βασικά πρέπει να γίνουν. τι να περιμένει κανείς όμως; δεν υπάρχει η στοιχειώδης υπηρεσιακή σοβαρότητα. εδώ σε επαρχιακή πόλη κακιάς ώρας μου έδειξαν ένα - καλή του ώρα αλλά- άτομο με ειδικές ανάγκες που τελείωσε λέει λύκειο. και άλλες δύο περιπτώσεις παρόμοιες που απόρησα. για να μη χαθεί το λύκειο... Και περιμένουμε προκοπή από το λύκειο; καλά κάνουν και προχωράνε πανεπιστήμιο τότε με 0,8 ! Μαγκιά τους τελικά. Μια αυτοκριτική για τον ωχαδερφισμό δεν βλέπω. Μόνο αυτομαστίγωση : φταίμε που δεν τους εμφυσήσαμε το σχετικό ενδιαφέρον ! Αν καθηγητής λυκείου δεν κατανοεί ότι δεν είναι όλοι για όλα ή δεν τα θέλουν όλοι τα ίδια, αν δεν γνωρίζει τι γίνεται στα ΕΠΑΛ - μπορεί να μην έχει υπηρετήσει- και να θεωρεί ότι είναι μόνο οι υποδομές, που σαφώς πρέπει να βελτιωθούν, τι να πούμε άλλο. Καλή συνέχεια στον ίδιο δρόμο

 
Αριθμητική και Γλώσσα
02 Σεπ 2019 00:00

Στο Δημοτικό ξεκινούν και τελειώνουν τα πάντα, όλοι το γράφουν εδώ και χρονια τα πρώτα 10-12 χρόνια της ζωής του ανθρώπου είναι καθοριστικά. Είναι κοινωνικό το πρόβλημα, με την ανεργία να έχει διαλύσει τα πάντα.

Πώς θα πειστούν οι οικογένειες να δώσουν στα παιδιά βιβλία όταν η εύκολη λύση είναι να δώσουν ένα κινητό τηλέφωνο και να απασχολούνται με τα βίντεο; Πώς θα πάνε τα παιδιά στο μουσείο όταν έχουν μάθει μόνο την ευκολία του παιδότοπου;

 
Δημητρης
02 Σεπ 2019 10:34

Και τι δε θα έδινα για να διαβαστεί με προσοχή το παραπάνω άρθρο μαζί με τα σχόλια των αναγνωστών από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου!

 
Επαγγελματική Εκπαίδευση
03 Σεπ 2019 08:57

Σε χώρα χωρίς βαριά βιομηχανία, δίχως τη δυνατότητα να ανταγωνιστεί τις μεγάλες οικονομίες που συμπιέζουν το κόστος παραγωγής, είναι παγίδα για τη νέα γενιά.

Η εμμονή με τις τεχνικές δεξιότητες σε πολύ μικρές ηλικίες (κάτω των 20 ετών) είναι ένα πλοίο που δεν οδηγεί σε ασφαλή λιμάνια.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ