Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ρεκόρ (κατάντιας) όλων των εποχών

Δημοσίευση: 01/09/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

του Αλέξανδρου Κοκκάλη, καθηγητή ΔΠΘ

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, η ίδια είδηση: με βαθμό 4 η εισαγωγή σε Πανεπιστημιακά Τμήματα… Φέτος, με την ανωτατοποίηση των πάντων και την ίδρυση δεκάδων νέων τμημάτων το κοντέρ έγραψε 0,8. Νομίζω ότι αυτό αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών.

Η ουσία είναι μία: όταν οι υποψήφιοι είναι όσοι και οι θέσεις, νομοτελειακά κάπου θα περνάν και όσοι δίνουν λευκή κόλλα. Το να μειωθεί, όμως, ο αριθμός των εισακτέων έχει πολιτικό κόστος, ενώ το αντίθετο φέρνει ψηφαλάκια.

Τι είναι εφικτό να γίνει;

1. Εν αρχή ην μια μελέτη που να τεκμηριώνει τον αριθμό κάθε ειδικότητας ανάλογα με τις προσδοκώμενες ανάγκες της οικονομίας μας. Ας καταλήξει σε πλούσια νούμερα, αρκεί να υπάρχει κάποιο σκεπτικό, έστω όραμα. Βάση αυτής το Υπουργείο θα προχωρήσει σε ίδρυση ή κατάργηση/συγχώνευση Τμημάτων. Θα προκύψει, αναπόφευκτα, μια γενναία ‘Αθηνά 3’.

2. Κάθε άνοιξη τα Τμήματα ερωτώνται από το Υπουργείο πόσους εισακτέους θέλουν. Ορθά ερωτώνται, διότι κάθε Τμήμα γνωρίζει τις δυνατότητες της έμψυχης και υλικής υποδομής του και μπορεί να ορίσει πόσους φοιτητές μπορεί άρτια να εκπαιδεύσει. Οι σχετικές απαντήσεις (διαχρονικά) πετιούνται στον κάλαθο των αχρήστων. Το Υπουργείο τις αγνοεί. Βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση θα είναι να εισακουσθούν τα Τμήματα. Η εμπειρία δείχνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Τμημάτων ζητούν μικρότερο αριθμό εισακτέων από εκείνον που τελικά τους καπελώνει το Υπουργείο. Βέβαια θα πρέπει πρώτα να αποσαφηνισθεί πλήρως ο κανόνας χρηματοδότησης (πώς αυτή εξαρτάται από τον αριθμό των φοιτητών). Πιθανώς να είναι αναγκαίος ο επαναπροσδιορισμός της φόρμουλας χρηματοδότησης.

3. Ακούγεται ευρέως (το αδιανόητο) του να θεσπισθεί ως βάση εισαγωγής το 10. Αρκεί να ανατρέξει κανείς στο excel των φετινών αποτελεσμάτων για να δει την πληθώρα τμημάτων που θα μείνουν χωρίς κανένα εισακτέο. Φανταστείτε, επίσης, τους Θεματοδότες συναδέλφους της δευτεροβάθμιας, τι αφόρητες  πιέσεις θα υφίστανται για ευκολότερα θέματα, τουλάχιστον για τα 2 από τα 4 (… αναγκάζουν τα παιδιά μας να ξενιτευτούν…). Έτσι θα αλλοιωθεί και ο θεμελιώδης χαρακτήρας των Πανελληνίων, της κλιμακούμενης δυσκολίας. Λογικότερο είναι η βάση να μην είναι ενιαία, αλλά να υπάρχει διαφοροποίηση ανά Σχολή. Συνεπώς, μιλάμε για πληθώρα βάσεων εισαγωγής. Όμως, το ίδιο το σύστημα επιλογής των εισακτέων, επί δεκαετίες δοκιμασμένο, σοφά δείχνει ότι οι όποιες βάσεις ως απόλυτοι αριθμοί δεν έχουν τόσο νόημα. Οι Πανελλήνιες έχουν, ανά τα έτη, διαφορετική δυσκολία, αλλά εισάγονται πάντα σε κάθε Τμήμα οι καλύτεροι από εκείνους που το είχαν σε υψηλή επιλογή. Οι βάσεις, ως απόλυτοι αριθμοί, δεν μπορούν να ανταποκριθούν ούτε στην αναπόφευκτη ετήσια μεταβλητότητα της δυσκολίας των θεμάτων, ούτε στη διαχρονική μεταβλητότητα των προοπτικών κάθε Σχολής, όπως την αντιλαμβάνονται και τη δηλώνουν οι δεκάδες χιλιάδες των υποψηφίων με τη συμβουλεία των γονιών τους. Πάμπολλα είναι τα παραδείγματα θεαματικής μεταβολής των βάσεων σε Τμήματα από έτος σε έτος.

Συνεπώς, ο ορισμός μιας κάποιας βάσης οφείλει να μεταβάλλεται ετησίως και να εμπεριέχει συνδυαστικά τις μεταβολές στη δυσκολία των θεμάτων και στη ζήτηση κάθε τμήματος.

Ας δούμε εμβόλιμα ένα άλλο παρεμφερές θέμα: στο χ Τμήμα περνάει ο πρώτος με 16 και ο τελευταίος με 6 (σύνηθες παράδειγμα). Τι μάθημα μπορεί να γίνει σε αυτήν την αίθουσα; Προς ποιο επίπεδο ακροατηρίου θα απευθυνθεί ο Καθηγητής; Δεν πρόκειται πλέον για τάξη Γυμνασίου/Λυκείου, στα ΑΕΙ οι απαιτήσεις κάθε μαθήματος είναι πιο συνεκτικές. Συνεπώς, η όποια βάση θεσπισθεί, θα πρέπει να στοχεύει και σε ομοιογένεια.

Τούτων λεχθέντων, προτείνεται να θεσπισθεί ως βάση η γκάμα του 50-75% του βαθμού του πρώτου επιτυχόντα σε κάθε Τμήμα και να εξειδικεύεται το συγκεκριμένο ποσοστό για κάθε Τμήμα εντός αυτής της γκάμας, ανάλογα με το ιστορικό του διασποράς των βαθμών. Κάνοντας κάποιες δοκιμές βγαίνουν αποδεκτά νούμερα αριθμού εισακτέων. Προφανώς χρειάζεται ενδελεχής ανάλυση, αλλά με τον τρόπο αυτόν η βάση κάθε Τμήματος θα έχει εγγενή συσχέτιση με αμφότερες τις θεμελιώδεις μεταβλητές: δυσκολία των θεμάτων και δημοφιλία ενός εκάστου Τμήματος, εξασφαλίζοντας παράλληλα και ομοιογένεια ακροατηρίου. Λειτουργικά δε, απαιτείται μόνο η εισαγωγή μιας υπορουτίνας στο πρόγραμμα κατανομής των υποψηφίων στα τμήματα.

4. Και ένα τελευταίο σχετικό: ποια είναι η αιτία των ακραία χαμηλών βάσεων; ΟΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ. Υπάρχουν αρκετές ‘ειδικές κατηγορίες’ με ποσοστώσεις η κάθε μια (τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, μουσουλμάνοι, παλαιοτέρων ετών, ομογενείς, εσπερινά λύκεια, κοινωνικών κριτηρίων και ίσως ξεχνάω κάποιες). Δεδομένης της σχετικότητας της ετήσιας βαθμολογίας, το 10% των παλαιοτέρων ετών αναπόφευκτα θα παραμείνει. Άλλωστε, δεν είναι αυτοί που ρίχνουν τις βάσεις. Όλες οι άλλες κατηγορίες ίσως μπορούν να ενοποιηθούν σε μια, με ποσόστωση το άθροισμά τους. Έτσι θα απαληφθούν κάποιες ακραίες περιπτώσεις εξαιρετικά αδύναμων υποψηφίων που, εξαιτίας μηδενικού ανταγωνισμού, εισάγονται με άσσους. Επιπρόσθετα, το 75% (έστω) της βάσης κάθε Τμήματος θα μπορούσε να ισχύει ως κατώφλι και για τις ειδικές κατηγορίες, αλλά ΚΑΙ για τις μεταγραφές. Διότι είναι αποδεκτό όλοι αυτοί να τυγχάνουν μιας ευνοϊκής αντιμετώπισης, βάσει κοινωνικο-οικονομικών κριτηρίων, αλλά όχι χωρίς πάτο, μέχρι ενός αποδεκτού ορίου.

Ελπίζω να έχω λίγο συνεισφέρει στην επίλυση της κακοδαιμονίας των ακραία χαμηλών βάσεων και να μην ξαναγίνουμε μάρτυρες παρόμοιων ειδήσεων που τελικά μας δυσφημούν.

Εύχομαι σε όλους/ες να έχουμε μια παραγωγική ακαδημαϊκή χρονιά.

Σχόλια (17)

 
Γώργος
01 Σεπ 2019 12:35

Μήπως λοιπόν είχε δίκιο ο κ.Γαβρόγλου για σχολές ελεύθερης πρόσβασης;Καλό θα ήταν επίσης να διαβάσουμε όλοι το σχόλιο του κ.λιάκου για τους εισαχθέντες στα ΑΕΙ με χαμηλές βαθμολογίες!!!

 
@ ΚΟΚΚΑΛΗΣ
01 Σεπ 2019 13:21

Καλά τα λέτε κ. Κοκκάλη , αλλά με Κεραμέως και Ζαχαράκη περιμένετε αποτέλεσμα ? ΜΗΔΕΝ ...........η συνέχεια της πολιτικής Γαβρόγλου είναι !!!!!!!!!!!!

 
μελος δεπ
01 Σεπ 2019 14:13

Μηπως παλι Γιωργο πριν ισοπεδωσουμε τα παντα καθησουμε και σκεφτουμε οτι δεν μπορουμε και δεν πρεπει να γινουμε ολοι μηχανικοι και φιλλολογοι αλλα χρειαζομαστε και σεφ και φουρναρηδες χτιστες και τοσα αλλα τιμημενα επαγγελματα;;;;
Συγχαιρω το συναδελφο με το αρθρο του και τις προτασεις του που πρεπει να τυχουν επεξεργασιας απο το Υπουργειο.
Και κατι ακομα η Κυπρος πετα και μεις κοιμομαστε!

 
Απορία
01 Σεπ 2019 14:25

κ. Καθηγητά,
πολύ σωστές οι παρατηρήσεις σας.

Επιτρέψτε μου, όμως να ανατρέξω στο παρελθόν: Η βάση στο τμήμα σας είναι 11992 και τα μόρια του πρώτου είναι 14403. ΟΠ πρώτος στο αντίστοιχο τμήμα του ΠΑΔΑ έλαβε 14596 και η βάση διαμορφώθηκε στο 10012 (εισακτέοι ίδιοι: 190/182). Απόσταση της βάσης -16%

Η απόσταση της βάσης των ΕΜΠ/ΑΠΘ/Πάτρα από εκείνη του τμήματός σας +37%/+21%/+12%. Συνεπώς, κάποιες παλαιότερες αναρτήσεις για τα τμήματα των ΤΕΙ που "πανεπιστημιοποιούνται" θα πρέπει να σας προβληματίσουν, καθόσον το τμήμα σας πόρω απέχει από το ΕΜΠ και το ΑΠΘ και σχεδόν το ίδιο απέχει το ΠΑΔΑ από εσάς.

Σημειώστε ότι το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών του ΠΑΔΑ με 211 εισακτέους ξεπέρασε σε βάση (13678 και 17659 ο πρώτος) τα ομότιτλα τμήματα (Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Ιωαννίνων) και υπολείπεται μόνο κατά 2.87% του εμβληματικού τμήματος στην Πάτρα (182 εισακτέοι).

 
ΔΙΕΚ
01 Σεπ 2019 15:18

Να μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων, να κλείσουν τα τμήματα που δεν χρειάζονται και να ενισχυθούν τα Δημόσια ΙΕΚ.

 
Τάσος απόφοιτος ΤΕΙ, μεταπτυχιακός φοιτητής
01 Σεπ 2019 15:55

Κύριε Κοκκάλη
Είμαστε ήδη συνηθισμένοι με τις ακραία συντηρητικες απόψεις σας που μόνο με συγχωρείτε αηδία μας προκαλούν ειδικά εμάς τους φοιτητές των ΤΕΙ ,
Σε κάθε άρθρο σας αγνοείτε πλήρως την νομοθεσία, την μια μας λέτε για ''ΑΕΙ-ΤΕΙ'' τώρα μας λέτε ''ανωτατοποίηση των πάντων'' ποια ανωτατοποίηση; Ποιός ανωτατοποίησε τι; Απαντήστε ΠΟΙΟΣ ανωτατοποιήθηκε ακριβώς;
Παρακαλώ απαντήστε μέσω σχολίου και αποδείξτε μας οτι γνωρίζετε τη νομοθεσία και τον νόμο 2916/2001.

 
Μανώλης
01 Σεπ 2019 16:16

Θα περίμενε κανένας από τον κ. καθηγητή πριν αρθρογραφήσει, να έχει μελετήσει το ισχύον σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ... και να μη λέει αερολογίες. Και ερωτώ οι τρίτεκνοι και οι πολύτεκνοι, για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ, έχουν καμία πριμοδότηση και ποσόστωση σήμερα; Προς τι η λάσπη κ. καθηγητά;

 
Athanasios
01 Σεπ 2019 16:17

Σοβαρη τοποθετηση πανω σ ενα συνθετο ζητημα. Ουτε η ευκολη αλλα αστοχη λυση της βασης του 10 ουτε λαϊκισμοι του τυπου ολοι στα πανεπιστήμια. Οπου υπαρχει θέληση για σοβαρη αντιμετώπιση ενος προβληματος, θα υπάρχει και λυση.

 
Μελος ΔΕΠ
01 Σεπ 2019 17:38

“Φέτος, με την ανωτατοποίηση των πάντων”..
Και μόνο από αυτή την φράση φαίνεται η γνώση του κ.Κοκκαλη για θέματα Ανωτατης παιδείας. Είτε μας αρέσει είτε οχι τα ΤΕΙ (τα οποία πρακτικα καταργήθηκαν πλέον) ανήκαν στην Ανωτατη εκπαίδευση συνεπώς δεν Ανωτατοποιηθηκε κανένα ίδρυμα αλλά άλλαξε τομέα (από τεχνολογικό σε πανεπιστημιακό). Χωρις να λεω ότι αυτό ήταν συνετό για όλα τα ιδρύματα (βέβαια μένει να δούμε σε 2-3 χρόνια τι θα έχει απομένει από τα συγκεκριμένα) το να λέμε κάτι που δεν ισχύει εδώ και 18 χρόνια (!) φανερώνει άγνοια επι του θέματος (ή ακόμα χειρότερα παραπληροφόρηση).. κριμα κ. Κόκκαλη.

 
@Γιώργο
01 Σεπ 2019 17:59

αυτό το χάλι είναι του γαβρόγλου και άλλων ! τα σχόλια του λιάκου δεν είναι ούτε καν καφενειακού τύπου για να ασχοληθούμε. ο κ. καθηγητής του ΔΠΘ κάνει ευστοχότατες παρατηρήσεις.

 
@Γιώργο
01 Σεπ 2019 19:21

Κάνεις μεγάλο λάθος.Μήπως έχεις συναντήσει απόλυτα πετυχημένους ανθρώπους στον τομέα τους που πέρασαν με μικρό βαθμό στο Πανεπιστήμιο;;

 
Μ. Χρ
01 Σεπ 2019 20:11

Ενημερώνουμε τον κ. καθηγητή, που δεν γνωρίζει όπως φαίνεται, ποιες είναι σήμερα, οι ειδικές κατηγορίες για την εισαγωγή φοιτητών στα ΑΕΙ... ότι οι πολύτεκνοι από το 2011(επί Διαμαντοπούλου) προτείνουν την εισαγωγή της βάσης του 10 και είχαν διαφωνήσει τότε, για το σύστημα που έβαζε στα ΑΕΙ φοιτητές με λευκές κόλες.

 
Νικ
01 Σεπ 2019 20:54

Φέτος για πρώτη φορά εισήχθησαν στα ΑΕΙ φοιτητές με σοκάριστα χαμηλή βαση. Στη σχολή Μαθηματικών με βαθμό στα μαθηματικά 7 ιστορικό με βαθμό ιστορίας 6 και πιο Χαλια ακόμη σε άλλες σχολές; Γιατί πρέπει όλοι να περνάνε στο πανεπιστήμιο; Έχει νόημα ;

 
Kαθηγητής, Δρ. ΕΚΠΑ
01 Σεπ 2019 22:46

Μια αδρή εκτίμηση του πόσο κοστίζουν οι σπουδές στους Έλληνες γονείς: Περίπου 150 χιλιάδες οικογένειες με φοιτητές εκτός οικογενιακής στέγης και φοιτητικής εστίας πληρώνουν μεσοσταθμικά 7 χιλιάδες ευρώ ετησίως, δηλαδή πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Με άλλα λόγια το συνολικό κόστος για τον ''εσωτερικό μετανάστη'' φοιτητή μπορεί να ξεπεράσει τις 30 χιλιάδες ευρώ για τέσσερα χρόνια φοίτησης. Υπάρχει αδήριτη ανάγκη εξορθολογισμού των δαπανών και άρση της πτυχιολαγνείας, ώστε να υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια για τους βασικούς πυλώνες της Ελλάδας μας που είναι η Εκκλησία, οι ένοπλες δυνάμεις, η δημόσια ασφάλεια και η υγεία-περίθαλψη της οικογένειας.

 
Αφροδίτη
02 Σεπ 2019 06:52

Λυπηρό να διαβάζει κανείς για ποσόστωση και ειδικές κατηγορίες (εξαίρεση το 5% λόγω σοβαρών ασθενειων) σε μια υποτίθεται σοβαρή πρόταση. Κάνετε update στις γνώσεις σας και επανέλθετε με νέα πρόταση.

 
Πίνακας Αληθείας
02 Σεπ 2019 07:12

Αλήθεια, αν είχαμε αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία,
θα εκτιμούσαμε γιατί και τα σχολεία και τα φροντιστήρια και τα ιδιαιτερα μαθήματα, δεν κάνουν τα παιδιά μας ικανά να έχουν καλές επιδόσεις στις εισαγωγικές εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά καλό θα ήταν να ερευνούσαν κάποιοι και για την πορεία των φοιτητών και των αναγκών τους που καλύπτονται από μια τριτοβάθμια παραπαιδεία που ουδείς θέλει να ασχοληθεί και να αναδείξει την έκτασή της. Τις πταίει; Σε ένα φαύλο κύκλο, όλοι φταίμε. Τι δέον γενέσθαι; Να είμαστε ειλικρινείς, όλοι ανεξαιρέτως. Από την οικογένεια και το Δημοτικό σχολείο μέχρι το Πανεπιστήμιο, τη Βουλή ακόμα και την τηλεόραση! Τι όραμα έχουμε για την Κοινωνία μας;

 
Ιωάννης Ν. Χατζόπουλος
03 Σεπ 2019 22:40

Η εισαγωγή στα πανεπιστημιακά τμήματα θα πρέπει να είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των πανεπιστημιακών τμημάτων και όχι του υπουργείου. Το υπουργείο να έχει την ευθύνη για συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο και για την εφαρμογή του.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean