Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Φέτος χτυπήστε την καμπάνα, όχι το κουδούνι

Εκπαιδευτικοί προβληματισμοί λίγο πριν το πρώτο κουδούνι
Δημοσίευση: 08/09/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αργύρης Μυστακίδης
Εκπαιδευτικός Φροντιστής
Β’ Αντιπρόεδρος Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας

Στη Φυσική ως αδράνεια ορίζεται η τάση των σωμάτων να διατηρούν την κεκτημένη τους κινητική κατάσταση, τα ακίνητα δηλαδή σώματα συνεχίζουν να παραμένουν ακίνητα, ενώ όσα ήδη κινούνται συνεχίζουν να το πράττουν με απαράλλαχτη ταχύτητα. Για να αλλάξει η κεκτημένη κινητική κατάσταση ενός σώματος απαιτείται η άσκηση δύναμης, το αποτέλεσμα της οποίας είναι αντιστρόφως ανάλογο της μάζας του σώματος. Σώματα δηλαδή, με μεγάλη μάζα αλλάζουν δύσκολα ταχύτητα και για να το πράξουν πρέπει να δεχθούν μεγάλη δύναμη.

Η αδράνεια όμως, είναι μια ιδιότητα που δεν εκδηλώνεται μόνο στο άψυχο βασίλειο της Φυσικής επιστήμης, αλλά και στο έμψυχο των Κοινωνικών επιστημών, όπου αντικείμενο μελέτης είναι οι ανθρώπινες κοινωνίες και ο τρόπος αλληλεπίδρασης των μελών τους. Πολλές δε, φορές η κοινωνική αδράνεια είναι τόσο μεγάλη που καθίσταται επικίνδυνη για τις κοινωνίες που τη βιώνουν, καθώς τους στερεί τη δυνατότητα προσαρμογής τους σε νέα δεδομένα και έχει πολλάκις οδηγήσει ακόμα και στον αφανισμό τους.

Ένα θλιβερό τέτοιο παράδειγμα είναι η αδράνεια του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας. Μια αδράνεια που προβληματίζει δεκαετίες τώρα, όλους τους εμπλεκόμενους και πιστοποιείται από διαδικασίες, όπως o πολυσυζητημένος διαγωνισμός PISA του ΟΟΣΑ, όπου  το 2015 οι μαθητές μας κατέλαβαν την 32η θέση στις 35 χώρες του οργανισμού. Ο διαγωνισμός κατέδειξε ότι ο ένας στους τέσσερις Έλληνες μαθητές δεν ήταν σε θέση να εντοπίζει πληροφορίες σε ένα κείμενο, να διενεργεί διαδικασίες ρουτίνας ακολουθώντας οδηγίες, να κάνει απλή σύνδεση ανάμεσα στην πληροφορία που βρίσκεται στο κείμενο και σε κοινή καθημερινή γνώση (https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf ).  Αλλά και χωρίς τα ευρήματα του διαγωνισμού δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του προβλήματος, όσοι διδάσκουν το ξέρουν καλά. Οι φετινές Βάσεις Εισαγωγής πυροδότησαν πλήθος προβληματισμών και συζητήσεων, αλλά για τους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» δεν αποτέλεσαν έκπληξη.

Η παράδοξη λοιπόν αδράνεια (αφού λογικά το εκπαιδευτικό σύστημα θα έπρεπε να επιδεικνύει ταχύτατα αντανακλαστικά προσαρμογής), για την οποία μιλούμε, έχει καταστήσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα αναχρονιστικό, απωθητικό και ως εκ τούτου επικίνδυνο, αφού υπονομεύει τη δυνατότητα εξέλιξης και προσαρμογής της κοινωνίας μας στις απαιτήσεις των καιρών.

Τα παραπάνω γράφονται, καθώς λίγες ώρες πριν το πρώτο κουδούνι χτυπήσει για όλα τα σχολεία της χώρας μας και μετά από μια διαδρομή 22 ετών στην εκπαίδευση, αισθανόμαστε ότι η κατάσταση έχει φθάσει σ’ ένα οριακό σημείο, που αν δεν γίνει αντιληπτό απ’ όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και πολύ περισσότερο από τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, φοβόμαστε πολύ ότι οι «δυνάμεις» που θα χρειαστεί να ασκηθούν για την απαιτούμενη αλλαγή πορείας θα είναι τόσο μεγάλες, που απλά δεν θα υπάρχουν.

Είναι μάλλον προκλητικό εν έτει 2019 να θεωρείται ως επιτυχία το να είναι τα βιβλία και οι καθηγητές στη θέση τους με την έναρξη του σχολικού έτους.

Δείγμα τη υφιστάμενης κατάστασης και το εξής: Λόγω αιφνίδιας αλλαγής στην ύλη της Φυσικής της Γ’ Λυκείου (το ΦΕΚ δημοσιεύτηκε το στις 5/7/2019 και αναθεωρήθηκε για κάποια μαθήματα στις 22/8/2019), οι φετινοί μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα παραλάβουν 3 βιβλία Φυσικής, αυτό που δινόταν μέχρι πέρυσι και για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τα 2 βιβλία Φυσικής που τους διανεμήθηκαν και στη Β’ Λυκείου, αφού σ’ αυτά περιέχονται οι λιγοστές σελίδες της επιπλέον ύλης! Ο ορισμός της αντι-οικολογικής συμπεριφοράς.

Το ότι η παιδεία αποτελεί μέσο για τη δημιουργία δυναμικών, ανεξάρτητων και ευημερούντων κοινωνιών δεν αποτελεί κάποια νέα ανακάλυψη, αλλά απόσταγμα της σοφίας των αρχαίων μας προγόνων. Η επένδυση στην παιδεία είναι επένδυση στη βιωσιμότητα, την πρόοδο και την ευημερία ολόκληρης της κοινωνίας μας.

Όμως, εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι ο τρόπος πρόσβασης των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εκπαιδευτικό σύστημα είναι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά μας θα μάθουν να σκέφτονται, να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του κόσμου στον οποίο μεγαλώνουν, να επικοινωνούν με τους συνανθρώπους τους με ενσυναίσθηση, να σέβονται τον εαυτό τους και τους άλλους, να ισορροπούν και να ευτυχούν. Εκπαιδευτικό σύστημα είναι αυτό που παράγει πολίτες και όχι ιδιώτες (idiots!).

Επί δεκαετίες βιώνουμε αδιέξοδες παρεμβάσεις σε διαδικαστικές λεπτομέρειες (εξετάσεις-εξετάσεις-εξετάσεις) που διαφημίζονται ως οι μέγιστες εκπαιδευτικές καινοτομίες και στην πράξη αποδεικνύονται κενό-τομίες! Οι παρεμβάσεις που πρέπει να υλοποιηθούν πρέπει κατά τη γνώμη μας να έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

•    Να αντλούν καλές πρακτικές από τη διεθνή εμπειρία,

•    Να διατρέχουν όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες ταυτόχρονα (δεν υπάρχει χρόνος να ξεκινήσουμε μεταρρυθμίσεις από τος Δημοτικό και περιμένουμε να φτάσουν στο Γυμνάσιο και μετά στο Λύκειο) και σε καμία περίπτωση από πάνω προς τα κάτω,

•    Να εμπλέκουν ενεργά τους εκπαιδευτικούς, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά και τον κρίσιμο κρίκο κάθε εκπαιδευτικού συστήματος,

•    Να έχουν βραχύ ορίζοντα υλοποίησης, διότι η εμπειρία έχει καταδείξει ότι οι μακροπρόθεσμοι σχεδιασμοί δεν προλαβαίνουν να υλοποιηθούν από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, αλλά και όταν υλοποιούνται είναι ήδη ξεπερασμένοι.

•    Να εμπεριέχουν μηχανισμούς αξιολόγησης της εφαρμογής τους.

Ας ευχηθούμε η νέα ηγεσία του Υπουργείου να είναι ήδη ενήμερη για το επιτακτικό του ζητήματος και να κινηθεί άμεσα επιδεικνύοντας μηδενική αδράνεια προς την κατεύθυνση της υλοποίησης ριζοσπαστικών αλλαγών. Το έχει ανάγκη η κοινωνία μας και μάλιστα το πλέον ζωντανό της κύτταρο, η νεολαία μας.

Ας χτυπήσουμε λοιπόν, φέτος τις καμπάνες με την έναρξη της σχολικής χρονιάς μήπως κι έτσι αφυπνίσουμε όλους όσους πρέπει να δράσουν άμεσα και αποτελεσματικά.

Καλή σχολική χρονιά, λοιπόν σε μαθητές, δασκάλους και γονείς.

Ας δώσουμε όλοι τον καλύτερό μας εαυτό. Αξίζει!

Σχόλια (4)

 
κασίδης
09 Σεπ 2019 09:22

Όλα γίνονται βάση προγραμματισμού. Σημασία δεν έχει η ύλη αλλά η θέση της φυσικής στο σχολείο.
Με τόσα χρόνια εμπειρία στην κατάρτιση δεν το γνωρίζετε;

 
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΕΝΤΖ.
09 Σεπ 2019 09:24

Μία συντηρητική κυβέρνηση + παράταξη, θα δυσκολευτεί να ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙ όλες τις παραγωγικές δυνέμεις της Εκπαίδευσης ... ΑπλάΔΕΝ τις εμπιστεύεται.

 
οικονομου
09 Σεπ 2019 10:22

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΕΝΤΖ.@ Ενω ο γάβρογλου κύριε καθηγητά που τρία χρόνια σε μιά επαγγελματική σχολή ΙΕΚ τα θεωρούσε λύκειο ήταν η λύση. Ειχε οδηγήσει , οχι μονο αυτός βέβαια αλλα έχει την ίδια ευθύνη, τα πτυχία ΙΕΚ στην πλήρη υποβαθμιση τους. 3 χρόνια ΙΕΚ = 2 χρόνια ΚΕΕ= 1 χρονο πρακτική επαλ. Εξισωση για δυνατους λυτες....αριστερη εξίσωση.

 
ΠΕ04
09 Σεπ 2019 12:06

Αυτά που αναφέρεις από που προκύπτουν;
Ποιο ΙΕΚ είναι τρία χρόνια; Ποιο πτυχίο ΙΕΚ ισοδυναμεί με Λύκειο; Ποτέ τα έκανε όλα αυτά ο Γαβρογλου, με ποια νομοθεσία; Μπορείς να μας δώσεις ένα παράδειγμα και το αντίστοιχο ΦΕΚ;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ