Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Οι τελειόφοιτοι της φετινής σχολικής χρονιάς θα «αφήσουν» το Λύκειο γνωρίζοντας Ιστορία μέχρι το 1815

Οι τελειόφοιτοι του φετινού σχολικού έτους θα έχουν ιστορικές γνώσεις από την προηγούμενη χρονιά, οι οποίες φθάνουν μέχρι το Συνέδριο Ειρήνης της Βιέννης (1815).
Δημοσίευση: 18/09/2019
Σχολεία
Alt Text: 
Σχολεία
Title Text: 
Σχολεία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αντώνης Μαστραπάς, δ.φ.
(πρώην Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων)
Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Η ευθύνη του δασκάλου και του επιστήμονα, που υπηρετεί χρόνια στο Λύκειο, διδάσκοντας το μάθημα της Ιστορίας, με υποχρεώνει σε δημοσιοποίηση των σκέψεών μου για τα τεκταινόμενα τη φετινή σχολική χρονιά στην Γ' Λυκείου. Δεν θα υπεισέλθω επί του παρόντος σε αξιολογικές κρίσεις για τις αλλαγές που έγιναν στον τρόπο διδασκαλίας των Φιλολογικών Μαθημάτων, στο σύνολό τους. Οι συνέπειες των αλλαγών άλλωστε δεν θα αργήσουν να φανούν. «Κοντός ψαλμός Αλληλούια», όπως λέει και η λαϊκή ρήση.

Ωστόσο, δεν μπορώ να παραμείνω σιωπηλός για τις αλλαγές που έγιναν στο μάθημα της Ιστορίας στην Γ' Λυκείου. Στην πραγματικότητα βεβαίως δεν πρόκειται για αλλαγές, αλλά για κατάργηση του μαθήματος της Ιστορίας.

Η κατάργηση αυτή αιτιολογήθηκε, από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου, με μια μάλλον σαθρή -αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική- επιχειρηματολογία, η οποία δεν διατυπώθηκε δημοσίως για να μην ξεσηκωθούν και οι πλέον αδαείς, σύμφωνα με την οποία θεωρήθηκε το μάθημα απαξιωμένο στη συνείδηση των μαθητών «οι οποίοι ρίχνουν το βάρος στα μαθήματα προσανατολισμού». Με το πρωτοφανές αυτό επιχείρημα οδηγηθήκαμε στην  κατάργηση ενός μαθήματος μεγάλης μορφωτικής αξίας, ένα μάθημα Γενικής Παιδείας, όπως η «Ιστορία του Νεότερου και του Σύγχρονου Κόσμου (από το 1815 έως σήμερα)».

Δυσάρεστη συνέπεια της πολιτικής αυτής είναι το σοβαρό έλλειμμα παιδείας  που δημιουργείται για τους  μαθητές της φετινής Γ' Λυκείου, δεδομένου ότι απόφοιτοι του σχολικού έτους 2019-2020 δεν θα ακούσουν -δεν λέω θα μάθουν- για σημαντικά ιστορικά γεγονότα και φαινόμενα της Παγκόσμιας Ιστορίας, όπως η βιομηχανική επανάσταση, τα εθνικά και φιλελεύθερα κινήματα στην Ευρώπη, η Ρωσική Επανάσταση, η διεθνής οικονομική κρίση, οι Βαλκανικοί και οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι, η αποικιοκρατία, ο Ψυχρός Πόλεμος, η Ευρωπαϊκή ενοποίηση και βέβαια για όλες τις επιπτώσεις αυτών των γεγονότων στην Ελλάδα. Οι τελειόφοιτοι του φετινού σχολικού έτους θα έχουν ιστορικές γνώσεις από την προηγούμενη χρονιά, οι οποίες φθάνουν μέχρι το Συνέδριο Ειρήνης της Βιέννης (1815).

Με τη διατύπωση αυτών των απόψεων απευθύνω συγχρόνως έκκληση προς τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προσεγγίσει εγκαίρως το ζήτημα της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας και να προχωρήσει στις απαραίτητες αλλαγές που θα καταξιώνουν το μάθημα στη συνείδηση των μαθητών και θα συμβάλλουν στη διαπαιδαγώγηση υπεύθυνων αυριανών πολιτών.

Σχόλια (7)

 
γιαννης
18 Σεπ 2019 09:06

Αν το δημοσίευμα ειναι ακριβές που μάλλον ειναι τότε λάθος βαδίζουμε. Αυτά τα κεφάλαια της ιστορίας ειναι πολύ χρήσιμα στην διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού. Ας αφαιρέσουμε μια ώρα εβδομαδιαίως από τα μαθήματα επινόησης ΑΟΘ και ΑΕΠΠ ομοίως από Φυσική και Χημεία δεν θα γίνουν τα παιδιά φτωχότερα και ας εντάξουμε αυτά τα πολύ σημαντικά κεφάλαια. Τώρα ειναι η μόνη και τελευταία ευκαιρία για την πλειονότητα των παιδιών να τα ακούσουν.

 
Συντεχνιακός
18 Σεπ 2019 11:41

Εγώ λέω να πάρουμε 2 ώρες από τα μαθήματα επιβολής Αρχαία, Γλώσσα, Λατινικά. Τα υπόλοιπα να τα αφήσουμε στην ησυχία τους.

 
Γιωτα
18 Σεπ 2019 13:48

Ενώ πριν που το είχαν το μάθημα ειδικά των θετικών
Επιστημών το διάβαζαν... δηλαδή ως τελειόφοιτοι την ήξεραν την ιστορία. Επίσης να μας πείτε τα
Μαθηματικά που ξέρουν τα
Παιδιά των θεωρητικών. Που δεν το
Έχουν καν στις πανελλήνιες ενώ των θετικών έχουν την γλώσσα με την ίδια βαρύτητα πλέον με μαθηματικά φυσική και χημεία. Ας το αφήσουμε γιατί μπάζει από παντού.

 
Γιώργος Δ,
18 Σεπ 2019 14:05

Συμφωνώ απόλυτα με τον συνάδελφο. Η κατάργηση του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, ενισχύει την άγνοια, το δογματισμό και τον λειτουργικό αναλφαβητισμό αποφοίτων Λυκείου και νέων ψηφοφόρων.
Απορώ όμως γιατί δεν υπήρξε σθεναρή αντίδραση από συλλόγους εκπαιδευτικών αλλά και πανεπιστημιακών γι αυτήν την επιπόλαια απόφαση!

 
Γιώργος φ
18 Σεπ 2019 20:35

Η ιστορία επαναλαμβάνεται από το δημοτικό στο γυμνάσιο στο λύκειο τα ίδια πράγματα γιατί δε τα μαθαίνουν οι μαθητές? Στην 3η λυκείου δε την διαβάζει ούτε ο καθηγητής που την κάνει όχι τα παιδιά....

 
30% Σταφίδα
18 Σεπ 2019 23:29

Σήμερα έβλεπα σε επανάληψη ελληνική κωμική σειρά όπου ένας από τους χαρακτήρες ξανάδινε πανελλήνιες και μάθαινε με ακρίβεια, στην Ιστορία Ο.Π., τα ποσοστά των εξαγωγικών προϊόντων του νέου ελληνικού κράτους..!

Ε, να γιατί δεν μαθαίνουν τα παιδιά Ιστορία! Και 30 ώρες ιστορία την εβδομάδα να κάνανε, με τον τρόπο αυτό, πάλι δε θα μάθαιναν...

 
ΠΑΠΑΣ
19 Σεπ 2019 00:28

ΚΑΚΩΣ ΔΕΝ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ.....ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΦΤΑΙΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ. ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΘΑ ΤΗ ΔΙΑΒΑΖΕ.....ΟΠΩΣ ΓΙΝΟΝΤΑΝ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ......ΑΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ..... ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΗ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ ( ΕΝΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ ) ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ........ΑΝ ΒΕΒΑΙΑ ΘΕΛΟΥΜΕ......ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟ......!!! ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΟΜΗ.........ΜΕ ΜΙΡΚΟΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΤΕΛΗ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ΟΓΔΟΝΤΑ........ΑΛΛΑ ΜΑΣ ΑΦΗΝΕΙ Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ......ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ......!!! Η ΣΤΡΟΥΘΟΚΑΜΗΛΟΣ......ΓΕΛΑΕΙ......ΔΥΣΤΥΧΩΣ......ΣΚΕΦΤΟΜΕΝΗ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ......!!!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ