Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Αστοχίες και προβλήματα στις οδηγίες διδασκαλίας της Άλγεβρας Β Γενικού Λυκείου

Δημοσίευση: 26/09/2019
Σχολείο
Alt Text: 
Σχολείο
Title Text: 
Σχολείο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γιάννης Καραγιάννης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ03, 2ο ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ν. Αιγαίου

Το νέο βιβλίο Στατιστικής της Β΄ τάξης του ΓΕ.Λ. εντάσσεται στην τρίωρη εβδομαδιαία διδασκαλία του μαθήματος της Άλγεβρας, σύμφωνα με τις οδηγίες διδασκαλίας και διαχείρισης της ύλης που εκδόθηκαν  στις 16/09/2019, μετά από πρόταση του Ι.Ε.Π.

Η διδασκαλία της Στατιστικής εντάσσεται με οκτώ (8) συνολικά  διδακτικές ώρες στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα διδασκαλίας της Β΄ τάξης του ΓΕ.Λ.. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι θα χρειαστούν 3 περίπου εβδομάδες για να ολοκληρωθεί η διδασκαλία του νέου βιβλίου της Στατιστικής.

Με άλλα λόγια στην περσινή ύλη  προστέθηκε ένα επιπλέον κεφάλαιο-βιβλίο με 8 διδακτικές ώρες.

Για το κεφάλαιο αυτό αφαιρέθηκαν ισάριθμες διδακτικές ώρες από τα υπόλοιπα κεφάλαια.

Με τον τρόπο αυτό έχουμε 2 πιθανά διδακτικά προβλήματα.

Αφενός είναι πιθανό να διδαχθούν πλημμελώς θεματικές ενότητες από το κύριο βιβλίο της Άλγεβρας, οι οποίες είναι τελείως απαραίτητες για την ομαλή  συνέχεια των μαθητών που θα ακολουθήσουν τις ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής (τριγωνομετρία, πολυώνυμα, εκθετική- λογαριθμική συνάρτηση) και, αφετέρου,  είναι πιθανό να μην διδαχθεί η Στατιστική με τον πλέον δόκιμο τρόπο ή όπως προβλέπεται στις οδηγίες διδασκαλίας.

Δημιουργείται έτσι η αίσθηση σε αρκετούς διδάσκοντες ότι γίνεται προσπάθεια να "τσουβαλιαστούν" ενότητες ή κεφάλαια χωρίς νόημα και κυρίως χωρίς διδακτικό όφελος.

Ερωτήματα όπως: γιατί να διδαχθεί η Στατιστική τώρα, γιατί να διδαχθεί στη Β΄ Λυκείου και όχι σε άλλη τάξη, γιατί αφορά μόνο τα ΓΕ.Λ.  και όχι και τα ΕΠΑ.Λ. (μια και υπάρχει κοινό βιβλίο!) και κυρίως γιατί δεν υπάρχει συνολικός σχεδιασμός Ενιαίου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών που να αφορά στο σύνολο της τυπικής εκπαίδευσης (γενικής και επαγγελματικής) αλλά παρεμβάλλονται εμβόλιμα ενότητες ή κεφάλαια που ενίοτε δεν διακρίνονται για τη συνέχεια ή τη συνεκτικότητά τους γιατί μετά από έναν "εξορθολογισμό" της διδακτέας ύλης τα προηγούμενα έτη τώρα προστίθεται και κάτι "άλλο", χωρίς αιτιολόγηση και συνολικό σχεδιασμό, δεν βρίσκουν απάντηση ούτε στο προλογικό σημείωμα των οδηγιών διδασκαλίας ούτε, όμως, και στις επιμορφωτικές συναντήσεις του "μεταβατικού προγράμματος" του Λυκείου.

Να σημειώσουμε, επιπλέον,  ότι το μάθημα της Άλγεβρας, στο οποίο εντάσσεται και η Στατιστική, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία εξετάζεται στις προαγωγικές εξετάσεις μόνο για τους μαθητές του προασανατολισμού Ανθρωπιστικών σπουδών και όχι για τους μαθητές του προσανατολισμού των Θετικών σπουδών, όπως ίσως θα περίμενε ένας "ορθολογιστής" εκπαιδευτικός, γονέας ή μαθητής /τρια (το τελευταίο πέρσι φάνηκε σαν αστείο σε μαθητές Β΄ λυκείου!).

Η αιτιολογική έκθεση του νόμου για την εξέταση του μαθήματος της Άλγεβρας της Β΄ τάξης του ΓΕ.Λ. μόνο για τους μαθητές της ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών ήταν, τουλάχιστον, ατυχής και, προφανώς,  υπέκυπτε στην ανάγκη ή  και στην εμμονή για τη μείωση του αριθμού των εξεταζομένων μαθημάτων στο ΓΕ.Λ. (η οποία κατά τη γνώμη μου δεν είναι λαθεμένη πολιτική, ως συνολική προσπάθεια,  αφού πρώτα όμως απαντηθούν τα γιατί και τα πώς).

Τα παραπάνω σχόλια επ' ουδενί έχουν να κάνουν με τη δομή, το περιεχόμενο και το ύφος του νέου βιβλίου της Στατιστικής το οποίο εκτιμώ ότι είναι ένα πολύ καλό σύγγραμμα, που μπορεί να αποτελέσει και οδηγό για την συγγραφή νέων εγχειριδίων παρά τα λάθη του, τα οποία επισημάνθηκαν και θα επισημανθούν στη συνέχεια, ώστε να ληφθούν υπόψη στην τυχόν επανέκδοσή του.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Έχει αλλάξει η παράγραφος που αναφερόταν στις συνολικές ώρες διδασκαλίας αφού οι 8 ώρες της Στατιστικής αφαιρούνται από τα άλλα κεφάλαια.

Σχόλια (18)

 
ΓΙΩΡΓΟΣ
26 Σεπ 2019 19:36

Κύριε Καραγιάννη συμφωνώ σε αυτά που γράφετε, εκτός από την τελευταία παράγραφο. Εγώ στους μαθητές μου δεν το χρησιμοποίησα καθόλου, γιατί έχει βάλει το κάρο μπροστά από το άλογο και οι μαθητές μου δεν θα μπορούσαν να καταλάβουν τίποτα.

 
Αλέξης
27 Σεπ 2019 03:37

Οι οδηγίες του υπουργείου για τη διαχείριση της ύλης έφθασαν στα σχολεία όταν ήδη είχαν ξεκινήσει οι διδάσκοντες τη διδασκαλία της Άλγεβρας με το πρώτο κεφάλαιο (συστήματα). Έτσι, η καλύτερη λύση πιστεύω ότι είναι να διδαχτεί η Στατιστική στο τέλος της χρονιάς, εφόσον βέβαια προλάβει ο καθηγητής να ολοκληρώσει τα υπόλοιπα κεφάλαια.

 
Νομικός
27 Σεπ 2019 08:53

Μπράβο για τις επισημάνσεις σας.!

 
Κωνσταντίνος Μπουραζάνας
27 Σεπ 2019 10:23

Αγαπητέ συνάδελφε κάνετε λάθος.
Σύμφωνα με τις νέα οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, προβλέπεται μείωση των διδακτικών ωρών σε σχέση με τις περυσινές οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας.
Συγκεκριμένα προβλέπεται:
 Μείωση 2 ωρών στο Κεφ.2ο: Ιδιότητες Συναρτήσεων
 Μείωση 2 ωρών στο Κεφ. 4ο: Πολυώνυμα - Πολυωνυµικές εξισώσεις
 Μείωση 4 ωρών στο Κεφ. 5ο: Εκθετική και Λογαριθμική συνάρτηση
Επίσης να αναφέρω ότι θεωρώ προτιμότερο να διδάσκεται το κεφάλαιο της Στατιστικής στο τέλος της διδακτέας ύλης. Ειδικά τη φετινή σχολική χρονιά που οι συνάδελφοι είχαν ξεκινήσει από το κεφάλαιο των γραμμικών συστημάτων.
Μπουραζάνας Κωνσταντίνος
Συντονιστής Εκαιδευτικού Έργου
Μαθηματικών Θεσσαλίας

 
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
27 Σεπ 2019 10:27

Αν αυτοί που ασχολούνται με τον προγραμματισμό του μαθήματος δεν κατέβουν στη βάση να ρωτήσουν τι γίνεται δεν θα δούμε ποτέ σωστό προγραμματισμό. Φαντάζομαι ότι ζώντας την καθημερινότητα θα έχετε αντιληφθεί ότι πάρα πολλοί μαθητές της Γ Λυκείου δεν διδάχθηκαν πέρσι ή διδάχθηκαν με διαδικασία fast forward το τελευταίο κεφάλαιο της Άλγεβρας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστια προβλήματα φέτος. Πώς λοιπόν σε όλο αυτό προτίθεται ένα επιπλέον μάθημα και ζητείται να διδαχθεί για ένα μήνα σχεδόν στην αρχή της χρονιάς με καθυστέρηση ενημέρωσης και χωρίς αιτιολόγηση.

 
Νικηφόρος
27 Σεπ 2019 14:25

@Συντονιστή Ε.Ε. Κ.Μπουραζάνα: Θα μας εξηγήσετε πώς δικαιολογείται η μείωση των διδ. ωρών στα κεφάλαια 2, 4, 5 χωρίς να αφαιρεθούν κάποια κομμάτια από τη διδ. ύλη της Άλγεβρας; Μήπως αυτό σημαίνει ότι ο διδάσκων θα πρέπει να επιδοθεί σε αγώνα ταχύτητας μέσα στην τάξη αδιαφορώντας αν θα μπορούν να τον παρακολουθήσουν οι μαθητές του;

 
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
27 Σεπ 2019 15:10

Σωστά το αναφέρετε κ. Μπουραζάνα, όντως υπάρχει αντίστοιχη μείωση από τα άλλα κεφάλαια 8 συνολικά διδακτικών ωρών, οπότε είχα λάθος στις ώρες. Αυτό ενισχύει όμως το επιχείρημα του πρόχειρου σχεδιασμού, αφού δεν εξηγείται γιατί το προηγούμενο σχολικό έτος το Κεφάλαιο 4ο χρειαζόταν 20 και τώρα 18, αντίστοιχα το κεφάλαιο 5ο 18 αντί 22 ,το κεφάλαιο 2 5 αντί 3, αφού τα περιεχόμενα και οι δραστηριότητες παραμένουν ίδια. Με τον τρόπο αυτό "τσουβαλιάζονται" όλα τα κεφάλαια προκειμένου να διδαχθεί και το κάτι άλλο. Και γιατί να μην βάζαμε και τις πιθανότητες ακόμα 8 διδακτικές ώρες και να κόβαμε αντίστοιχα από 2 στα 4 κεφάλαια; Αυτά δεν είναι λογική Α.Π.Σ. Τώρα για την διδασκαλία του μαθήματος στο τέλος είναι μία άποψη ωστόσο θα γνωρίζετε ότι αυτά που μένουν για το τέλος είτε δεν διδάσκονται είτε διδάσκονται πλημμελώς!

 
Ντριμ-Ντριμ τραλαλό
27 Σεπ 2019 15:28

Επί της ουσίας ο κ. Καραγιάννης έχει δίκαιο.Δεν προλαβαίνουμε να βγάλουμε αυτά που υπήρχαν στο βιβλίο πως προσθέτουν ένα άλλο; Ποιους ρώτησαν;Έκαναν κάποια έρευνα και είδαν ότι όλα γίνοινται καλά και περισεύει χρόνος;

 
Αντώνιος Κρητικός
27 Σεπ 2019 16:16

κύριε Καραγιάννη γνωρίζω ότι είστε πολύ έμπειρος και έχετε διαβάσει δεκάδες εξωσχολικά βιβλία μαθηματικών γενικής παιδείας της Γ λυκείου (στατιστική, πιθανότητες κ.τ.λ.) . Είναι δυνατό να λέτε ότι εκτιμάτε ότι είναι ένα πολύ καλό σύγγραμμα? Οι συγγραφείς του πρέπει να ιδρώσουν πολύ για να φτάσουν το επίπεδο των εξωσχολικών βιβλίων

 
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
27 Σεπ 2019 20:39

Ο κ. Μπουραζάνας έχει δίκαιο και εγώ έκανα λάθος ως προς το σύνολο των διδακτικών ωρών. Ευχαριστώ για την διόρθωση. Πράγματι στις φετινές οδηγίες διδασκαλίας έχουν αφαιρεθεί 8 ώρες από άλλα κεφάλαια και διατέθηκαν στην διδασκαλία της Στατιστικής. Για τον λόγο αυτό το άρθρο αναθεωρήθηκε ως προς το τμήμα εκείνο που αναφερόταν στην κατανομή των ωρών. Ωστόσο, αυτό σε καμία περίπτωση δεν αποδυναμώνει τα επιχειρήματα που αναπτύσσονται παρακάτω αντίθετα τα ενισχύει, αφού η διδασκαλία πολύ σημαντικών τμημάτων της ύλης θα γίνει με μειωμένες διδακτικές ώρες (από 2 έως και 4). Τι άλλαξε από πέρσι και τώρα χρειάζονται λιγότερες διδακτικές ώρες για τα συγκεκριμένα κεφάλαια με την ίδια ύλη και τις ίδιες δραστηριότητες; Η αναφορά σας στο ότι το κεφάλαιο της Στατιστικής πρέπει να γίνει τελευταίο αυτό αποτελεί εκτίμησή σας όμως σας λέω ότι αυτά που είναι τελευταία ενίοτε δεν διδάσκονται και άλλοτε διδάσκονται πλημμελώς!

 
ΕΛΕΝΗ
27 Σεπ 2019 22:35

κ. Καραγιάννη, είστε υποδειγματικός επιστήμονας, ευθύς και έχετε το θάρος της γνώμης σας ακόμα και να διορθώνετε το λάθος σας!

 
Γιωργος
28 Σεπ 2019 00:13

Είμαστε μαθηματικοί δηλαδή επιστήμονες , κανονικά δεν επρεπε καν να μας περιορίζουν στο τι θα διδάξουμε και καθεστε και ασχολείστε με τις ώρες που πρέπει να διδαχθεί το κεφάλαιο κατα το υπουργείο
Εμεις θ αποφασίσουμε συμφωνα με τις αναγκες της ταξης μας και των μαθητων μας

 
Μαρία Λελε
28 Σεπ 2019 16:49

Τα στελέχη όπως εσείς που δίνουν καθημερινά τον αγώνα της ενημέρωσης, της επιμόρφωσης και της στήριξης των εκπαιδευτικών έπρεπε να ανανεώνεται η θητεία τους. Μπράβο για το θάρρ0ος να έχετε πάντα μια τοποθέτηση!

 
Τυθ
28 Σεπ 2019 16:55

Ενας σύμβουλος μια κινητή νομική βιβλιοθήκη, μια βιβλιοθήκη με γνώσεις και σοφία.Καλή σας συνέχεια κ.Καραγιάννη.Όσοι σας γνωρίσαμε δεν σας ξεχνάμε!

 
Ieremias
28 Σεπ 2019 16:57

Ο κ.Μπουραζάνας Συντονιστής έχει να σχολιάσει μόνο αν βγήκαν και μπήραν ώρες διδασκαλίας και δεν έζει να πεί τίποτα για τον σχεδιαδμό που πολύ σωστά αναφέρεο ο κ.Καραγιάννης;όλα καλά δηλαδή τρέχουν στα σχολεία σας;

 
DIOGENIS
28 Σεπ 2019 19:17

@Κωνσταντίνος Μπουραζάνας. Να διδάσκεται η Στατιστική όπως νάναι ; Διαβάσατε όσα πολύ-πολύ ευγενικά αναφέρει σχετικά στο esos έμπειρος αρθρογράφος ; Ο ΣΕΕ κ.Καραγιάννης πήρε εκεί θέση. Εσείς Τίποτα γι' αυτό ;

 
Αντώνιος Κρητικός
29 Σεπ 2019 00:25

Συνάδελφοι ασχολούμαστε συνέχεια με τα λάθη του βιβλίου στατιστικής και με το πόσες ώρες πρέπει να διδαχθεί κ.τ.λ.
Άραγε, πως έγινε η επιλογή των συγγραφέων?
Εγώ δεν θυμάμαι να βγήκε το υπουργείο παιδείας της προηγούμενης κυβέρνησης και να ζήτησε από τους ενδιαφερόμενους μαθηματικούς να γράψουν ένα βιβλίο στατιστικής για την Β λυκείου με συγκεκριμένη ύλη και συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Θυμάται κανείς κάτι τέτοιο?

 
Πανος
29 Σεπ 2019 10:10

Πάρτε στις επιτροπές τον κ. Καραγιάννη να σας καθοδηγήσει που ξέρει τι συμβαίνει στα σχολεία! ΜΗΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΖΕΣΤΕ ΑΛΛΟ ΣΤΟΥ ΚΑΣΙΔΙ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ