Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Βιομηχανικά Διδακτορικά προτείνει ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων

Οι προτάσεις αποτελούν μέρος της ευρύτερης εκστρατείας για το μέλλον της εργασίας, τις δεξιότητες και τα επαγγέλματα με μέλλον.
Δημοσίευση: 01/10/2019
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ΕΚΠΑ
Alt Text: 
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ΕΚΠΑ
Title Text: 
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ΕΚΠΑ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τη θεσμοθέτηση Βιομηχανικών Διδακτορικών Διατριβών εισηγείται ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχάνων , με μία δέσμη προτάσεων για την ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ ΑΕΙ και επιχειρήσεων στο πεδίο των Βιομηχανικών Διδακτορικών Διατριβών σε τρεις βασικούς πυλώνες:

  • την ενίσχυση της κουλτούρας συνεργασίας ΑΕΙ – Επιχειρήσεων,
  • τις θεσμικές παρεμβάσεις μιας εθνικής στρατηγικής με κριτήρια και χρηματοδότηση,
  • και τη δημιουργία πλαισίου κινήτρων.

Οπως τονίζει ο ΣΕΒ:

Α. Οι προτάσεις αποτελούν μέρος της ευρύτερης εκστρατείας του για το μέλλον της εργασίας, τις δεξιότητες και τα επαγγέλματα με μέλλον.

Β. Η παιδεία, σε όλες τις βαθμίδες, εκτός από καταλύτης ανάπτυξης, είναι προϋπόθεση για τον παραγωγικό μετασχηματισμό απέναντι στις μεγάλες προκλήσεις, και συνδέεται ευθέως με το παρόν και μέλλον της εργασίας, με επίκεντρο τη σύνδεσή της με τις παραγωγικές προκλήσεις του σήμερα και του αύριο, την ενίσχυση και αναβάθμιση των γνώσεων και δεξιοτήτων των εργαζομένων, και την καινοτομία. 

Τι είναι οι «Βιομηχανικές Διδακτορικές Διατριβές»

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό πεδίο για την αποτελεσματική διασύνδεση της ακαδημαϊκής έρευνας και εκπαίδευσης με τις ανάγκες του παραγωγικού μετασχηματισμού είναι ο θεσμός των Βιομηχανικών Διδακτορικών Διατριβών.  

Οι Βιομηχανικές Διδακτορικές Διατριβές είναι, πρωτότυπα μεν, αλλά εφαρμοσμένου προσανατολισμού, ερευνητικά έργα.

Εκπονούνται από υποψήφιους διδάκτορες – σε ατομικό ή σε ομαδικό επίπεδο – στοχεύοντας στην εξεύρεση αυθεντικής και επιστημονικά τεκμηριωμένης λύσης σε συγκεκριμένα προβλήματα μιας επιχείρησης.

Η τελευταία, είναι, κατά κανόνα, και ο παραγγελιοδόχος της έρευνας.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τον ΣΕΒ:

Η Ελλάδα, σε γενικές γραμμές ακολουθεί την αντίστοιχη τάση με την υπόλοιπη ΕΕ όσον αφορά στην αύξηση των κατόχων διδακτορικού τίτλου. Ο συνολικός αριθμός των διδακτόρων έχει τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2000 και σήμερα ανέρχεται περίπου σε 44.000 διδάκτορες, δηλαδή το 2% του συνόλου των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Παρόλα αυτά, διαφαίνεται μία σαφής επαγγελματική στόχευση στον ακαδημαϊκό χώρο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, με τη μεγαλύτερη  μερίδα των κατόχων διδακτορικού τίτλου να συγκεντρώνεται στα πεδία των Ανθρωπιστικών Επιστημών, καθώς και στις Επιστήμες της Υγείας και της Εκπαίδευσης.

Και ενώ οι Έλληνες επιστήμονες συμμετέχουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στα ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά προγράμματα (6η θέση της σχετικής κατάταξης) , στην παραγωγή καινοτομίας η Ελλάδα κατατάσσεται συστηματικά στις τελευταίες θέσεις σε διεθνείς δείκτες.

Έτσι, παρά την σημαντική επιστημονική αριστεία, η γνώση δεν αποτελεί ακόμα σημαίνοντα αναπτυξιακό παράγοντα.

Ο μονοσήμαντος προσανατολισμός των διδακτορικών σπουδών στην ακαδημαϊκή σταδιοδρομία, η γενικευμένη απουσία κουλτούρας συνεργασίας μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, η εκπαιδευτική πολιτική και το αναχρονιστικό θεσμικό περιβάλλον λειτουργίας της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της έρευνας συντηρούν το χάσμα μεταξύ ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής κοινότητας και αναστέλλουν την ανάπτυξη συστηματικής συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων και ερευνητικών φορέων. Ως αποτέλεσμα, η διδακτορική βαθμίδα δεν αποτελεί προνομιακό πεδίο αλληλεπίδρασης μεταξύ τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και επιχειρήσεων, παρά το υψηλό επίπεδο επιστημονικής αριστείας του ερευνητικού δυναμικού των ελληνικών Α.Ε.Ι.

Απουσιάζει ακόμα και η τυπική δυνατότητα έμμεσης συμμετοχής μιας επιχειρηματικής οντότητας στην εκπόνηση διδακτορικής διατριβής (π.χ. παροχή αναλωσίμων, χρήση εργαστηριακού/ βιομηχανικού εξοπλισμού ή/και εγκαταστάσεων της επιχείρησης κ.ά.), με αποτέλεσμα οι ελάχιστες απόπειρες προς αυτή την κατεύθυνση να υλοποιούνται άτυπα, κυρίως στο πλαίσιο διαπροσωπικών σχέσεων, χωρίς συστηματικότητα και, ως εκ τούτου, χωρίς ουσιαστική συμβολή στη καθιέρωση του θεσμού των βιομηχανικών διδακτορικών διατριβών.

 

Σχόλια (18)

 
Δεν κάνεις τη δουλειά για μένα;
02 Οκτ 2019 11:20

"εξεύρεση αυθεντικής και επιστημονικά τεκμηριωμένης λύσης σε συγκεκριμένα προβλήματα μιας επιχείρησης" Κι αυτο φυσικά FREE OF CHARGE. Με κάτι τέτοιες ιδέες πάτωσαν οι ελληνικές επιχειρήσεις.

 
γλουπ!!
02 Οκτ 2019 11:29

Απ' ότι φαίνεται, από τις "Βιομηχανικές Διδακτορικές Διατριβές" θα καταλήξουμε στη Βιομηχανία Διδακτορικών.
Είναι ένας εύκολος και φθηνός τρόπος για τις βιομηχανίες, που αντί να επενδύσουν σε τμήματα έρευνας και ανάπτυξης όπου θα μπορούν να απορροφηθούν διδάκτορες, να δίνουν κατά παραγγελία τα προβλήματα τους στα Πανεπιστήμια που διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές.
Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή στο θεσμικό πλαίσιο, αν τελικά γίνει κάτι τέτοιο.

 
ΑΒΓ
02 Οκτ 2019 11:34

Και η βασική έρευνα δηλαδή θα πάει περίπατο;
Προτείνω για κάθε χρηματοδοτούμενο "βιομηχανικό διδακτορικό" να δίνεται από τη βιομηχανία και μία αντισταθμιστική υποτροφία για διεξαγωγή βασικής έρευνας.

 
Λα Φαμπρικασιόν
02 Οκτ 2019 11:44

ΝΑΙ και στα Βιομηχανικά Διδακτορικά....ΟΧΙ στη Βιομηχανία Διδακτορικών.
Και πάνω από όλα, επιστροφή στην κανονικότητα ε?

 
Fortran
02 Οκτ 2019 12:53

Να υποθέσω ότι θα ακολουθήσουν τα Βιομηχανικά Πτυχία και Διπλώματα και τέλος τα Βιομηχανικά Πανεπιστήμια.......

 
Βιομηχανία Ελλάδας
02 Οκτ 2019 13:06

Αντί να επενδύσουν σοβαρά σε βασική έρευνα και τεχνολογικές υποδομές, με μακροπρόθεσμες συνεργασίες με ΑΕΙ σε ορίζοντα εικοσαετίας, προσπαθούν με πυροτεχνήματα να κερδίσουν ό,τι μπορούν στα επόμενα 4-5 χρόνια.

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει καν "παλιά" ή "νέα" βιομηχανία, ούτε αυτοκινητοβιομηχανία ούτε βιομηχανία ημιαγωγών ούτε νέες τεχνολογίες ούτε βιομηχανία πλαστικών, οπότε ποια ακριβώς χρησιμότητα θα έχουν στην ελληνική οικονομία αυτά τα "διδακτορικά" ούτε οι ίδιοι οι εμπνευστές τους γνωρίζουν...

 
Έλεος
02 Οκτ 2019 13:08

Μετά τα grecomaster τώρα και τα grecoPhd!

Γράφει η ανακοίνωση: Ο μονοσήμαντος προσανατολισμός των διδακτορικών σπουδών στην ακαδημαϊκή σταδιοδρομία...

Απάντηση: Και στο εξωτερικό, δε γίνονται όλοι οι διδάκτορες καθηγητές. Δε σημαίνει ότι χαλαρώνουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια.

 
Κώστας - Μέλος ΔΕΠ
02 Οκτ 2019 14:59

Δεν υπάρχει ο όρος "Βιομηχανικά διδακτορικά" πουθενά στο κόσμο και φυσικά δεν υπάρχει αυτός ο "θεσμός" σε καμία κοινωνία. Υπάρχει ολοένα και αυξανόμενος αριθμός εφαρμοσμένων διδακτορικών που γίνονται σε συνεργασία με τη βιομηχανία (η οποία μπορεί ή όχι να χρηματοδοτεί μέρος της έρευνας ή να παρέχει άλλου είδους διευκολύνσεις στον υποψήφιο διδάκτορα, π.χ. υλικά και αναλώσιμα).
Θέλει ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΟΧΗ αυτή η εμπλοκή της βιομηχανίας στον ακαδημαϊκό χώρο για 2 κυρίως λόγους: 1. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποκατασταθεί τυχόν τμήμα/εργαστήριο R & D της βιομηχανίας από ένα επιστημονικό εργαστήριο σε ένα ΑΕΙ. Άλλο βιομηχανική έρευνα και ανάπτυξη και άλλο ακαδημαϊκή έρευνα σε διδακτορικό επίπεδο. 2. Υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να προκύψουν "τεχνητά" διδακτορικά, στα οποία η συμμετοχή της βιομηχανίας θα είναι τόσο άμεση και σημαντική που θα κατευθύνει την έρευνα σε ένα αποτέλεσμα που έχει από πριν κατά νου και θα την εξυπηρετεί (οικονομικά, πολιτικά, περιβαλλοντικά κ.ο.κ).
Κατά συνέπεια, πρέπει να ενισχυθεί η συνεργασία ΑΕΙ-βιομηχανιών στα διδακτορικά σίγουρα αλλά όχι σχέση (οικονομικής) εξάρτησης των μεν από τις δε. Η διδακτορική έρευνα μπορεί να λύσει ένα βιομηχανικό πρόβλημα αλλά πρέπει πάντα να το κάνει με τις αξίες ενός υγιούς ακαδημαϊκού περιβάλλοντος (και οι οποίες δεν συμβαδίζουν πάντα με τις αξίες που έχει μια εταιρία...).

 
Mπέλλος Λαμπς
02 Οκτ 2019 15:17

Τίποτα δεν ξέρουν πια αυτοί στις ΗΠΑ...με το τζαμπα οι Έλληνες θα φτιάξουν και επιστημονική έρευνα και βιομηχανική καινοτομία, 2 σε 1, wash and go!

 
ή αλλιώς...
02 Οκτ 2019 16:40

ανάπτυξη και πλουτισμός επιχειρήσεων - βιομηχανιών με το ελάχιστο δυνατό κόστος.
Έρευνα-μελέτες επιχειρήσεων κατά παραγγελία σε Ιδρύματα όπου οι επιχειρήσεις θα κατοχυρώνουν τις πατέντες που θα χρηματοδοτούν και άμα βγει και καμιά δημοσίευση έχει καλώς, αλλά ποιος νοιάζεται ...

 
Mέλος ΔΕΠ
02 Οκτ 2019 18:15

Ένας θεσμός που είναι πραγματικότητα εδώ και δεκαετίες σε χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία κλπ. Προφανώς οι προλαλήσαντες δεν έχουν ορθή ενημέρωση.

 
Πριν σχολιάσετε ενημερωθειτε
02 Οκτ 2019 18:22

Τα EngD διδακτορικά οπως λέγονται συνήθως ανα τον κόσμο (Ευρώπη, Αυστραλία και Αμερική) είναι ισότιμα με τα διδακτορικά PhD αλλά προσανατολισμένα στην εφαρμοσμένη έρευνα, δηλαδή σε πραγματικά προβλήματα της βιομηχανίας που βρίσκουν άμεσα εφαρμογή..
Στην Αγγλία πχ ο υποψήφιος διδάκτορας σε προγραμμα EngD πληρώνεται συνήθως πολύ καλά από την εταιρεία - που συνεργάζεται με το πανεπιστήμιο και κατά κανόνα με την επιτυχή ολοκλήρωση του βρίσκει εργασία σε αυτή με πολύ υψηλές αποδοχές. Καλό θα ήταν πριν σχολιάσουμε ειδικα με τόσο ειρωνικό ύφος να ενημερωνόμαστε (έστω και μερικώς- τα βασικά) για ένα θέμα..

 
o tempora, o mores
02 Οκτ 2019 19:14

Πολύ χρήσιμα τα εφαρμοσμένα διδακτορικά, αλλά όταν εποπτεύονται από τα πανεπιστήμια με άκρως ακαδημαϊκά κριτήρια και όχι από τους βιομηχάνους... Οι βιομήχανοι, οι εταιρείες, οι σπόνσορες και άλλα ηχηρά παρόμοια έξω από τα σχολεία και μόνο με αυστηρούς όρους, απόλυτη νομιμότητα και διαφάνεια η τυχόν συνεργασία τους με τα πανεπιστήμια.

 
Διδακτορικά και Βιομηχανία
02 Οκτ 2019 19:39

Τα περισσότερα σοβαρά διδακτορικά στο εξωτερικό γίνονται στο πλαίσιο ενός τετραετούς ή πενταετούς project, που έχει και ορισμένες εφαρμοσμένες πτυχές.

Η έρευνα είναι μία, το ίδιο και τα κριτήρια για την αξιολόγησή της. Το ότι τα μέλη ΔΕΠ στην Ελλάδα επιθυμούν "αναβαθμισμένους μεταπτυχιακούς" δεν αποτελεί έκπληξη αν κρίνουμε την κατάσταση των ΑΕΙ.

@μέλος ΔΕΠ 02 Οκτ 2019 18:15

Ποια η σχέση των επιχειρήσεων της Ελλάδας με εκείνες σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Γαλλία; Αυτό το σκεφτήκατε ή μόνο τον εαυτό σας;

Για ευνόητους λόγους οι κυρίως ευνοημένοι από τέτοια προγράμματα θα είναι τα μόνιμα μέλη ΔΕΠ και αυτό πρέπει να γίνει ξεκάθαρο σε όλους τους αναγνώστες.

@Πριν σχολιάσετε ενημερωθειτε 02 Οκτ 2019 18:22

Γιατί αναφέρεστε σε αποδοχές *κατόχων διδακτορικών διπλωμάτων* όταν γνωρίζετε πολύ καλά πως ακόμα και *κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων* στην ελληνική οικονομία δεν αξιοποιούν όλο το εύρος των γνώσεων τους και συνήθως αναγκάζονται να δεχτούν ιδιαίτερα άσχημες συνθήκες εργασίας (όχι μόνο χαμηλότερους μισθούς) εάν επιλέξουν να παραμείνουν στην Ελλάδα;

Πάνω 100.000 ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ έφυγαν, όλων των ειδικοτήτων, και κάποιοι επιμένουν να σφυρίζουν αδιάφορα.

 
Ελληνικά διδακτορικά
02 Οκτ 2019 20:49

Η έρευνα στην Ελλάδα είναι ελάχιστη και περιορισμένη και δε θα αυξηθεί με διδακτορικά κατά παραγγελία.

Οι μεγαλύτεροι ιδιώτες εργοδότες στην Ελλάδα είναι στον χώρο της εστίασης, των τροφίμων και του τουρισμού. Δεν είναι φορείς καινοτομίας.

 
Οικονομου
02 Οκτ 2019 23:32

Κώστας - Μέλος ΔΕΠ@ Υπάρχει ερευνα που να γίνεται απο πανεπιστήμια..μην τρελαθούμε..έρευνα παράγουν οι μεγάλες εταιρείες και μονο.. (εννοείται δεν μιλάμε για Ελλάδα)

 
@Διδακτορικα καιβιομηχανια
03 Οκτ 2019 07:22

Το αν η χώρα χρειάζεται τέτοιου τύπου διδακτορικά είναι μια άλλη συζήτηση. Το να υποστηρίζουμε ομως ότι ο θεσμός δεν υφίσταται πουθενά στον κόσμο με τόση ειρωνεία και να απορρίπτουμε την ιδεα ως μη λογική είναι απαράδεκτο και δείχνει ότι δεν γνωρίζουμε τίποτα για το θέμα..

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ