Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Πρυτανεία ΑΣΚΤ: Κινδυνέψαμε να κλείσουμε λόγω μείωσης της χρηματοδότησης κατά 68%- Δεν θα πληρώσουμε τη ΔΕΗ 250.000 ευρώ εάν δεν αυξηθεί ο προϋπολογισμός του Ιδρύματος

Οι προτάσεις της ΑΣΚΤ στις 22 αλλαγές που ετοιμάζει η Ν. Κεραμέως για τα ΑΕΙ
Δημοσίευση: 03/10/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τις προτάσεις της   22 στις αλλαγές που ετοιμάζει η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανακοίνωσε η Πρυτανεία της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, ενώ παράλληλα:

Ζητά ετήσια αύξηση του Τακτικού Προϋπολογισμού κατά 400.000 ευρώ ετησίως, καθώς όπως υποστηρίζει  έχει λιμνάσει στις 800.000 ευρώ.

Προειδοποιεί ότι δεν εάν δεν υπάρξει αύξηση του προυπολογισμού   δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να αφήσει σε εκκρεμότητα και να μην πληρωθεί η    ΔΕΗ, που ανέρχεται σε 250.000 ετησίως καθώς και άλλες ανελαστικές δαπάνες.

Τονίζει ότι όλα  λα τα τελευταία χρόνια λειτουργίας του Ιδρύματος το ύψος των τρεχουσών λειτουργικών δαπανών ανέρχεται στο 1.300.000 ευρώ.

Σημειώνει ότι το 2010-2011 η ΑΣΚΤ ήταν το Ίδρυμα που δέχθηκε τη μεγαλύτερη μείωση στον Προϋπολογισμό της, μείωση που έφτασε το 68% και που σήμαινε στην πράξη την αναστολή της λειτουργίας έως και το κλείσιμο του Ιδρύματος και προσθέτει “Αντιμετωπίζοντας αυτή την κατάσταση, συνεχίσαμε τη λειτουργία από φιλότιμο, πανεπιστημιακή αφοσίωση και φυσικά με συνεχείς αγώνες για έκτακτες χρηματοδοτήσεις”.

Κάνει έκκληση στην πολιτική ηγεσία για έγκριση του Σχεδίου Στρατηγικής Ανάπτυξης της Α.Σ.Κ.Τ. με την ίδρυση και λειτουργία νέων τμημάτων που θα προκύψουν από  την εσωτερική κατάτμηση του τμήματος εικαστικών τεχνών (ΤΕΤ).

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ  ΚΑΙ  ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ  ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΝ   ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ  ΤΗΣ ΑΣΚΤ

ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΥΤΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ Α.Σ.Κ.Τ.

Τακτικός προϋπολογισμός/ οικονομική διαχείριση.

Η διασφάλιση της κρατικής χρηματοδότησης του Ιδρύματος με διαμόρφωση του Τακτικού Προϋπολογισμού στο ύψος των ορθολογικών ανελαστικών δαπανών για τη λειτουργία του Ιδρύματος, είναι υποχρέωση της πολιτείας.

Όλα τα τελευταία χρόνια λειτουργίας του Ιδρύματος το ύψος των τρεχουσών λειτουργικών δαπανών ανέρχεται στο 1.300.000 ευρώ. Το 2010-2011 η ΑΣΚΤ ήταν το Ίδρυμα που δέχθηκε τη μεγαλύτερη μείωση στον Προϋπολογισμό της, μείωση που έφτασε το 68% και που σήμαινε στην πράξη την αναστολή της λειτουργίας έως και το κλείσιμο του Ιδρύματος. Αντιμετωπίζοντας αυτή την κατάσταση, συνεχίσαμε τη λειτουργία από φιλότιμο, πανεπιστημιακή αφοσίωση και φυσικά με συνεχείς αγώνες για έκτακτες χρηματοδοτήσεις.

Παρόλα αυτά, ο Τακτικός Προϋπολογισμός έχει λιμνάσει στις 800.000 ευρώ. Αιτούμαι προς την εποπτεύουσα αρχή, την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, την αύξηση του Τακτικού Προϋπολογισμού κατά 400.000 ευρώ ετησίως.

(Διαφορετικά δεν έχω άλλη επιλογή από το να αφήσω σε εκκρεμότητα και να μην πληρώνω την ΔΕΗ, που ανέρχεται σε 250.000 ετησίως καθώς και άλλες ανελαστικές δαπάνες,και να καλύπτω τις δαπάνες αυτές μέσω έκτακτων χρηματοδοτήσεων από το Υπουργείο. Αυτή ήταν και η τακτική που ακολούθησαν οι προηγούμενες Πρυτανείες , μη έχοντας άλλη επιλογή).

Ευτυχώς , η χρηματοδότηση μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είναι σαφώς καλλίτερη και επαρκής αυτή τη στιγμή για το Ίδρυμα και καταβάλλονται προσπάθειες για την συγκρότηση Διεύθυνσης Τεχνικής Υπηρεσίας προκειμένου να απορροφηθούν οικονομικοί πόροι του ΠΔΕ.

Επισήμανση

Η ιδιαιτερότητα της ΑΣΚΤ ως Πανεπιστημιακό Ίδρυμα Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, είναι ότι ενώ είναι μία από τις 10-15 μεγαλύτερες, αξιολογότερες και ιστορικότερες Σχολές της Ευρώπης (ως Σχολή της Πρωτεύουσας και με ιστορία 180 χρόνων), το αριθμητικό της μέγεθος σε σύγκριση με τα μεγάλα, πολυθεματικά-πολυτμηματικά Πανεπιστήμια της Χώρας είναι μικρό. Συνακόλουθα, μικρό είναι και το ποσό αύξησης που ζητάμε από τη χρηματοδότηση του Υπουργείου.

Ως προς την επιτακτική αναγκαιότητα και το πνεύμα δικαίου που συνοδεύει το αίτημα αύξησης του Τακτικού Προϋπολογισμού του Ιδρύματος, συνηγορεί το γεγονός ότι η εξωτερική αξιολόγηση του Ιδρύματος ήταν Άριστη, με την επισήμανση μάλιστα στην έκθεση των εμπειρογνωμόνων αξιολογητών, ότι η πολιτεία – η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου- θα πρέπει να ανταποκριθεί άμεσα στην αύξηση του Προϋπολογισμού στο απολύτως ορθολογικό μέγεθος που απαιτείται για την κάλυψη των άμεσων ανελαστικών δαπανών, δηλαδή κατ’ ελάχιστον στο 1.300.000 ευρώ.

Επιπρόσθετα, η ΑΣΚΤ έχει επιδείξει « ορθή εκτέλεση του Προϋπολογισμού της».

Πρόσθετοι Οικονομικοί Πόροι

Είναι γεγονός ότι δεν περιμένουμε παθητικά από την Κρατική Χρηματοδότηση και μόνο.

Η ΑΣΚΤ έχει επιδείξει ζήλο και έργο στην εξασφάλιση πρόσθετων οικονομικών πόρων και ανταποδοτικών αποτελεσμάτων, μέσω της επιτυχημένης υλοποίησης εκπαιδευτικών υποδομών με χορηγίες και δωρεές από ιδιωτικούς φορείς , [όπως από το Ίδρυμα  Σταύρος Νιάρχος, με τη βοήθεια του οποίου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία η νέα βιβλιοθήκη μας, αλλά και άλλες μικρότερες δωρεές και χορηγίες όπως από το Ιδρυμα ΝΕΟΝ κ.α.]

Ωστόσο είναι γεγονός ότι κανένας χορηγός δεν προτίθεται- και ορθά- να υποκαταστήσει την πολιτεία στις συμβατικές υποχρεώσεις της, όπως στο έλλειμα του τακτικού προϋπολογισμού και στο ετήσιο κόστος λειτουργίας.  Οι ιδιωτικοί φορείς όταν πεισθούν να χορηγήσουν επενδύοντας οικονομικά στην ανάπτυξη - την κοινωνική αποστολή, την αξιοπιστία και το κύρος της ΑΣΚΤ, υποστηρίζουν ολοκληρωμένα διακριτά έργα πρόσθετων σύγχρονων υποδομών. Από μεριάς μας παρέχονται όλες οι διαβεβαιώσεις και εγγυήσεις ότι οι επενδύσεις αυτές ότι θα τύχουν της μέγιστης αξιοποίησης και του σεβασμού όλης της ακαδημαϊκής κοινότητας, διασφαλίζοντας απόλυτη λογοδοσία και έλεγχο τόσο στην οικονομική διαχείριση όσο και ακόμα περισσότερο στην πλήρη, άμεση και μακροχρόνια αξιοποίησή τους.

Η προσπάθεια αυτή προς την κατεύθυνση της αναζήτησης πρόσθετων πόρων για την ανάπτυξη του Ιδρύματος είναι υποχρέωση μας και συνεχίζουμε ως νέα Πρυτανική Αρχή με αμείωτη δράση και ένταση.

Νέες θέσεις ΔΕΠ και συμβασιούχων διδασκόντων Π.Δ 407:

Η  απομείωση του τακτικού εκπαιδευτικού προσωπικού από αποχωρήσεις- συνταξιοδοτήσεις κατά την μνημονιακή περίοδο του 1 προς 5, παραμένει ακόμα και με τις πρόσφατες προκηρύξεις θέσεων ΔΕΠ πολύ μεγάλη.

Το ποσοστό μείωσης, παρά τις πρόσφατες θέσεις που δόθηκαν στα Ιδρύματα, ξεπερνάει το 30% στο Ίδρυμα μας (σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία).

Στο πλαίσιο αυτό, ζητάμε την έγκριση νέων θέσεων ΔΕΠ και ΕΤΕΠ καθώς και την άμεση, - απολύτως αναγκαία - αύξηση  δύο επιπλέον πιστώσεων που αφορούν στην επιμερισμένη αμοιβή των εξωτερικών συμβασιούχων καθηγητών του Προεδρικού Διατάγματος 407.

Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την ανάγκη για έκτακτο εκπαιδευτικό καθηγητικό προσωπικό υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων, με συμβάσεις Π.Δ. 407 σε νέα αντικείμενα αιχμής, όπως κυρίως οι νέες τεχνολογίες, η τεχνολογία υλικών και τα νέα ψηφιακά εκφραστικά μέσα στο πεδίο των Εικαστικών Τεχνών.

Επισήμανση

Είμαστε υποχρεωμένοι να υπογραμμίσουμε τον ιδιαίτερο χαρακτήρα, την φυσιογνωμία και την κοινωνική αποστολή της ΑΣΚΤ.

Ως θεματικό Πανεπιστημιακό Καλλιτεχνικό Ίδρυμα, η ΑΣΚΤ δεν διαθέτει σημαντικούς πόρους από  Ερευνητικά Προγράμματα και έργα. Η φύση του καλλιτεχνικού χαρακτήρα του Ιδρύματος περιορίζει τα έσοδα από κονδύλια του ΕΛΚΕ σε σχέση με άλλα πολυθεματικά - πολυτμηματικά Πανεπιστήμια.

Η σύνδεση με την αγορά εργασίας πραγματώνεται στο δικό μας πεδίο περισσότερο σε σύνδεση την ανάπτυξη της Ελληνικής Κοινωνίας, την συμβολή και τις καλλιτεχνικές παρεμβάσεις στη Δημόσια σφαίρα  και τις πολιτιστικές ανάγκες του Πολίτη.

Ωστόσο, η ΑΣΚΤ υλοποιεί ερευνητικά έργα μέσω ΕΛΚΕ αλλά και με την ΙΚΕ – τον τεχνοβλαστό της «Φιλόμουσης Εταιρίας» που έχουμε ενεργοποιήσει, αλλά σαφώς σχετικά περιορισμένου οικονομικού μεγέθους με αντίστοιχα περιορισμένους πόρους, σε σχέση με άλλα ΑΕΙ.

Σχετικά με την επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρύματος.

Από την πρόσφατη εμπειρία μας ( 2010 – 2015) με τη συγκρότηση και τη λειτουργία του Θεσμού των Συμβουλίων Ιδρύματος, διαπιστώθηκε εξ αρχής μια αλληλοεπικάλυψη  μεταξύ των αρμοδιοτήτων τους και εκείνων των Πρυτανικών Αρχών και των συλλογικών οργάνων διοίκησης του Ιδρύματος. Αυτό κυρίως επέφερε σύγχυση, ασάφεια, εντάσεις και όξυνση των σχέσεων, με συχνά φαινόμενα παρεμβάσεων στο έργο των Πρυτανικών αρχών και ετεροδιοίκησης.  Τα προβλήματα αυτά δεν βοήθησαν καθόλου τη δύσκολη κατάσταση που είχαν  να αντιμετωπίσουν τα Ιδρύματα. Έχουμε σχηματίσει τη γνώμη ότι ο θεσμός των Συμβουλίων, δεν είναι αυτό που ουσιαστικά λείπει σήμερα από το Ελληνικό Πανεπιστήμιο, ειδικά σε μια μακρά περίοδο συσσωρευμένων και επιτακτικών προβλημάτων – πρωτίστως οικονομικών- που απορρέουν από τη μεγάλη υποχρηματοδότησή τους και την συνακόλουθη υποστελέχωσή τους.

Είναι διαπιστωμένο πως η αποτελεσματικότητα και η συμβολή των Συμβουλίων- ακόμα και σε Ιδρύματα όπως η ΑΣΚΤ που είχε άριστες σχέσεις συνεργασίας με τα μέλη του Συμβουλίου μας και την ενεργό συμπαράσταση του Προέδρου της Καθηγητή Σπύρου Αμούργη ( άλλοτε προέδρου της ΑΔΙΠ)-  στη πράξη όμως και προς επίλυση των επιτακτικών προβλημάτων της ΑΣΚΤ, παρά τις θετικές ευγενείς προθέσεις και την καλόπιστη άριστη συνεργασία, το έργο του Σ.Ι δεν απέδωσε παρά πενιχρά αποτελέσματα.

Ούτε πρόσθετους πόρους προσέλκυσαν, ούτε αποτελέσματα στην επίλυση προβλημάτων επέτυχαν.

Με δεδομένη την συνολική ουσιαστική αναποτελεσματικότητα, με την παράλληλη όξυνση των εσωτερικών εντάσεων που ταλαιπώρησαν συχνά την Πανεπιστημιακή κοινότητα, μάλιστα πολλές φορές σε τέτοιο βαθμό, που έφτασε να εκθέτει και να δυσφημεί το Ελληνικό Πανεπιστήμιο, κλονίζοντας την εμπιστοσύνη του Έλληνα πολίτη, η αποτίμηση μας για το εμπράγματο έργο των Συμβουλίων είναι σήμερα αρνητική. Και τούτο, παρά το γεγονός ότι η ΑΣΚΤ κατάφερε ή είχε την τύχη να μην αντιμετωπίσει αρνητικά φαινόμενα στο πνεύμα της συνεργασίας που καθόριζε τη σχέση των Πρυτανικών μας αρχών με τα Συμβούλια. Έτσι, σε ότι αφορά το Ίδρυμα μας , μπορούμε να επισημάνουμε μόνο την αναποτελεσματικότητα του θεσμού των Συμβουλίων, όπως τη βιώσαμε.

Δεν μας βρίσκει σύμφωνους, μεταξύ άλλων, η αρμοδιότητα των Συμβουλίων να προεπιλέγουν  το ποιοι θα είναι οι τελικοί εγκεκριμένοι ως κατάλληλοι υποψήφιοι για τις εκλογές Πρυτανικών αρχών. Η προεπιλογή και ουσιαστικά ο αποκλεισμός υποψηφίων από τη δοκιμασία της εκλογής, συνιστά μείωση της δημοκρατικής λειτουργίας του Πανεπιστημίου. (Σε αυτή την περίπτωση, προτιμότερο είναι να διορίζονται, παρά προσχηματικά τις περισσότερες φορές να αποκλείονται).

Τα σκανδαλώδη παραδείγματα αποκλεισμού υποψηφίων είναι πολλά και κραυγαλέα. Θα περιοριστώ ενδεικτικά να αναφέρω τον αποκλεισμό της Καθηγήτριας Τώνιας Μαροπούλου στο Πολυτεχνείο, ενώ είχε ήδη επιτυχώς διατελέσει Αντιπρύτανης στην προηγούμενη Πρυτανική Αρχή και πολλά ακόμα που συνέβησαν τότε σε άλλα Ιδρύματα.

Το συνταγματικό δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι, όπως ισχύει στο κοινοβουλευτικό μας σύστημα και την Αυτοδιοίκηση είναι θεμελιώδης όρος της Δημοκρατίας. Στη χώρα που γέννησε την Δημοκρατία δεν μας επιτρέπεται να τη μειώνουμε.

Αρμόδιο να επιλέξει και να εκλέξει τελικά τις Πρυτανικές Αρχές του κάθε Ιδρύματος είναι το σώμα των ψηφοφόρων της Ακαδημαϊκής Κοινότητας και δεν χρειάζεται κανένας αποκλεισμός, πέραν των απολύτως τυπικών νομικών προϋποθέσεων για την υποψηφιότητα.

Σε κάθε περίπτωση, ο θεσμός των Συμβουλίων έλκει την καταγωγή του από το Αγγλοσαξωνικό Πανεπιστήμιο και ειδικώς από τις ιδιαίτερες παραδόσεις και την ιστορία των Αμερικανικών Πανεπιστημίων, συνεπώς έχει σημασία να δούμε και να αντλήσουμε καλά παραδείγματα από αυτά. Τα συμβούλια εκεί επιτελούν μάλλον ένα συμβουλευτικό ρόλο, με έκφραση γνώμης, συνεδριάζουν δύο φορές τον χρόνο σε συνεργασία με τις Πρυτανικές Αρχές, δεν συνδιοικούν (όπως στην πρόσφατη Ελληνική εμπειρία) και έχουν ένα χαρακτήρα και μια αποστολή πρεσβευτών του Πανεπιστημίου και κοινωνικών εγγυητών για τη μεγαλύτερη προσέλκυση πόρων και οικονομικών χορηγιών προς αυτό.*

Σχετικά με τον Θεσμό του Γενικού Γραμματέα.

Σχετικά με την επαναφορά του Γενικού Γραμματέα, χρειάζεται περαιτέρω επεξεργασία των αρμοδιοτήτων του. Σε κάθε περίπτωση δεν χρειάζεται ένας επιχειρησιακός μάνατζερ και ιδιαίτερα χωρίς την ισόρροπη ιδιότητα και τα προσόντα της διοικητικής εμπειρίας σε συνδυασμό με την Ακαδημαϊκή προσωπικότητα και παιδεία και σε αντιστοιχία με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα, την φυσιογνωμία και τις ανάγκες του Ιδρύματος.

Σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας.

Η σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας και ιδιαίτερα με τις ανάγκες ανάπτυξης της κοινωνίας είναι απαραίτητη. Ωστόσο, χρειάζεται να προστατεύσουμε ως κόρη οφθαλμού την παροχή υψηλού επιπέδου Ακαδημαϊκής παιδείας, ως αντιστάθμηση σε μια υφέρπουσα τάση για παροχή μιας βραχύβιας εντατικής εξειδίκευσης, η οποία εγκυμονεί τον κίνδυνο να υποβαθμίσει την αποστολή, το έργο και τον χαρακτήρα των Πανεπιστημιακών σπουδών σε μια επαγγελματική κατάρτιση και μόνο.

Η απώλεια αυτή, σε όποιο βαθμό συμβεί, θα είναι δυσαναπλήρωτη.

Η επισήμανση αυτή έχει ιδιαίτερα βαρύνουσα σημασία για τις καλλιτεχνικές και Ανθρωπιστικές σπουδές.

Με γνώση αυτής της επισήμανσης, και ανταποκρινόμενοι στις επιτακτικές αναπτυξιακές ανάγκες της Ελληνικής κοινωνίας καθώς και στην αναγκαία σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας, η ΑΣΚΤ έχει να επιδείξει σημαντικά αποτελέσματα και στους δείκτες επαγγελματικής απορρόφησης των αποφοίτων της στην αγορά εργασίας.

Διάρκεια των σπουδών ν + 2

Η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών δεν παρουσιάζει υψηλά ποσοστά στάσιμων- μη ενεργών φοιτητών , οι σπουδές ολοκληρώνονται μέσα στον προβλεπόμενο χρονικό ορίζοντα του ν + 2 . Ωστόσο, η εμπειρία μας έχει δείξει πως σε εξαιρετικές περιπτώσεις και για αιτιολογημένους λόγους θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα ολοκλήρωσης των σπουδών και πέραν του ν + 2.

Σε αυτή την περίπτωση, η επιπλέον παράταση των σπουδών δεν επιφέρει ουσιαστικά κάποιο πρόσθετο κόστος στο Ίδρυμα, αφού η χρηματοδότηση αφορά και υπολογίζεται με βάση τους ενεργούς φοιτητές της κατηγορίας ν + 2. Η εξαίρεση αυτή δεν επιφέρει συνέπειες μιας συνολικότερης χαλαρότητας καθώς θα αφορά ένα μικρό και αιτιολογημένο ποσοστό φοιτητών .

Σχετικά με τη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών για τον καθορισμό του ύψους της χρηματοδότησης των Ιδρυμάτων.

Ο καθορισμός του ύψους της χρηματοδότησης κάθε Ιδρύματος είναι σύνθετος και απορρέει τόσο από ποσοτικά στοιχεία - δείκτες  όσο και από ποιοτικά που αφορούν το χαρακτήρα και τη φύση των Τμημάτων-Σχολών, καθώς παρουσιάζουν ουσιαστικές ιδιαιτερότητες και διαφορετικές προϋποθέσεις σπουδών. Εν προκειμένω, στην Α.Σ.Κ.Τ. , λόγω της φύσης της ως Καλλιτεχνικό Πανεπιστημιακό  Ίδρυμα , υπάρχουν σημαντικές διαφορές στο κόστος και τις απαιτήσεις των σπουδών μεταξύ του Εικαστικού και του Θεωρητικού Τμήματος. Οι εικαστικές καλλιτεχνικές σπουδές είναι κατά κύριο λόγο Εργαστηριακές και συμπεριλαμβάνουν μία κατά μεγάλο μέρος εξατομικευμένη διδασκαλία και εκφραστική έρευνα (όπως συμβαίνει και στα άλλα συναφή πεδία καλλιτεχνικών σπουδών π.χ. στη μουσική ή στις παραστασιακές τέχνες). Αντίθετα,  οι σπουδές στη Θεωρία και στην Ιστορία της Τέχνης έχουν σημαντικά μικρότερο κόστος και απαιτήσεις σε υποδομές και εργαστηριακούς χώρους εκπαίδευσης καθώς είναι κυρίως σπουδές αμφιθεάτρου (από καθέδρας διδασκαλία, όπως εξάλλου και στις περισσότερες Σχολές Ανθρωπιστικών και Θεωρητικών Επιστημονικών σπουδών στα Πανεπιστήμια).

Γίνεται αμέσως αντιληπτό, πως το οικονομικό κόστος  των απαιτήσεων και των προϋποθέσεων  σπουδών, καθώς και των υποδομών μιας  κυρίως Εργαστηριακής Σχολής (και ακόμα περισσότερο μιας εξατομικευμένης συχνά διδασκαλίας) είναι πολλαπλάσιο από το αντίστοιχο των Θεωρητικών Σχολών . Αυτό, κατ’ αναλογία (και με διαφοροποιήσεις περιεχομένου) ,αφορά κατ αναλογία όλες τις Εργαστηριακές Σχολές παρά τα διαφορετικά επιστημονικά πεδία στα οποία μπορεί να ανήκουν (Ιατρική, Αρχιτεκτονική, Γεωπονική , Πολυτεχνικές Σχολές Μηχανικών κ.ά.). Οι αμιγώς Καλλιτεχνικές Σχολές και Τμήματα είναι σχετικά ολιγάριθμες με μεγαλύτερο κόστος και απαιτήσεις σε χωρικές υποδομές .

Τελικά, παρά τη θέσπιση ποσοτικών κριτηρίων, βαρύνουσα σημασία έχει ο χαρακτήρας και το ιδιαίτερο πεδίο των σπουδών . Υπό τις παρούσες συνθήκες και ως αποτέλεσμα των πολυετών (2010-2019) συνεχόμενων οικονομικών περιστολών και μειώσεων της Μνημονιακής περιόδου, το λειτουργικό κόστος του Ιδρύματος έχει πλέον διαμορφωθεί για την Α.Σ.Κ.Τ.  στο ύψος  των συνολικών, πραγματικών ανελαστικών δαπανών λειτουργίας. Είναι ακριβώς αυτό που το Ίδρυμα διεκδικεί ως αδιαπραγμάτευτη ελάχιστη βάση από την κρατική χρηματοδότηση, προκειμένου να υλοποιήσει ανεμπόδιστα το εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο του, διασφαλίζοντας μια στοιχειώδη σταθερότητα λειτουργίας.

Ελάχιστη βάση του 10 για την εισαγωγή φοιτητών στο Πανεπιστήμιο.

Η Α.Σ.Κ.Τ. ως καλλιτεχνικό Πανεπιστημιακό Ίδρυμα διενεργεί στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών ειδικές εισαγωγικές εξετάσεις (οι οποίες υπέχουν θέση Πανελληνίων), ενώ στο τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης εισάγονται με το σύστημα των Πανελληνίων.

Η εισαγωγή στη Σχολή και το Τμήμα Εικαστικών Τεχνών γίνεται πάντα με την ελάχιστη βάση του 10.  Ο αριθμός των εισακτέων καθορίζεται από το Ίδρυμα με βάση τις δυνατότητες και σε συνεργασία με το Υπουργείο.

Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Α.Σ.Κ.Τ. σε Θεματικό -Πολυτμηματικό Ίδρυμα στο πεδίο των εικαστικών τεχνών.

Επείγει σήμερα από την νέα πολιτική ηγεσία, η έγκριση του Σχεδίου Στρατηγικής Ανάπτυξης της Α.Σ.Κ.Τ. με την ίδρυση και λειτουργία νέων τμημάτων που θα προκύψουν από  την εσωτερική κατάτμηση του τμήματος εικαστικών τεχνών (ΤΕΤ). Όλα τα δεδομένα του ΤΕΤ με το οποίο είναι συνδεμένη η ιστορία της ΑΣΚΤ, η δυναμική ανάπτυξή του, ιδιαίτερα μετά την μεταστέγαση του στο συγκρότημα της Πειραιώς 256 από τις αρχές του 1990, τεκμηριώνουν πως δεν πρόκειται για τμήμα αλλά ουσιαστικά για δομή θεματικής Σχολής. Είναι σχεδόν αυτονόητο και οφθαλμοφανές πως δεν συνάδει σε δομή τμήματος - παρά μόνο υπό καθεστώς Σχολής- συνηγορεί προς αυτό η επέκταση σήμερα σε 30.000 τετραγωνικά κτηριακών εγκαταστάσεων, των άνω των 30 καλλιτεχνικών εργαστηρίων κορμού, κατεύθυνσης, νέων εκφραστικών μέσων,  τεχνολογικών εξειδικεύσεων, τεχνικών και υλικών.

Το Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης έχει υποβληθεί το 2014 προς έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας με πλήρη τεκμηρίωση και μελέτη, με γνώση της ευρωπαϊκής και διεθνούς εμπειρίας,  των ποιοτικών όσο και των ποσοτικών δεδομένων και των εγγενών δυνατοτήτων του Ιδρύματος καθώς και με την επισήμανση προβλημάτων που θα επιλύσει . Έχει την θετική έγκριση όλων των συλλογικών οργάνων και  του τότε Συμβουλίου Ιδρύματος . Από το 2015 έως σήμερα εκκρεμεί σιωπηρά και εντελώς αναιτιολόγητα η έγκρισή του από το Υπουργείο,  μια αδράνεια που εκφράζει αδιαφορία απέναντι στην ακαδημαϊκή βούληση και το σχέδιο εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του Ιδρύματος . Το σχέδιο αυτό αποτελεί σήμερα, μία απόλυτα εφικτή στρατηγική ανάπτυξης του Ιδρύματος, που δεν επιφέρει κανένα πρόσθετο κόστος και βασίζεται στις εγγενείς εσωτερικές δυνατότητές μας. Η κατάτμηση του ενός ενιαίου Εικαστικού Τμήματος και η ανάπτυξη τριών «νέων» Τμημάτων ,όπως λειτουργούσε υπό το καθεστώς Ακαδημαϊκής Θεματικής Σχολής παλαιότερα η ΑΣΚΤ με τα τρία διακριτά και συμπληρωματικά Ακαδημαϊκά Τμήματα (Ζωγραφικής, Γλυπτικής, Χαρακτικής) στον σύγχρονο επανασχεδιασμό της δύναται να προσφέρει μεγαλύτερη δυνατότητα εμβάθυνσης των σπουδών, παροχή περισσότερων προγραμμάτων σπουδών σε κατευθύνσεις που μέσα από την συμπληρωματικότητά τους διευρύνουν και καλύπτουν με μεγαλύτερη επάρκεια το πεδίο των Εικαστικών Τεχνών. 

Αυτό το εσωτερικό σχέδιο στρατηγικής ανάπτυξης του Ιδρύματος σε Θεματικό Πολυτμηματικό Πανεπιστημιακό Καλλιτεχνικό Ίδρυμα, εκσυγχρονίζει και εξορθολογίζει την Πανεπιστημιακή δομή. Διαμορφώνει ένα επαρκώς ανεπτυγμένο  πανεπιστημιακό μοντέλο διαρθρωτικής ανάπτυξης της Α.Σ.Κ.Τ. Διασφαλίζει πραγματικές αναλογικές σχέσεις  στις κατανομές των τμημάτων.  Διαμορφώνει υγιείς σχέσεις για ακαδημαϊκές συνεργασίες και συνέργεια στο ευρύτερο θεματικό πεδίο που υπηρετεί, με την μεγαλύτερη επάρκεια σε εύρος και εμβάθυνση.  Υποβοηθάει να αναδειχθεί η εγγενής συμπληρωματικότητα των επιμέρους τμημάτων και ακαδημαϊκών μονάδων και οι ισχυροί συνεκτικοί ακαδημαϊκοί δεσμοί, με συγκριτικό πλεονέκτημα -καθώς ως σχέδιο βασίζεται στις εσωτερικές δυνατότητές μας- να μην  επιφέρει κάποιο ιδιαίτερο  πρόσθετο κόστος. Επιπλέον, η συνεκτικότητα και συμπληρωματικότητα των νέων τμημάτων θα λειτουργήσει δομικά, αναπτυξιακά, κατ αναλογία με το μοντέλο ανάπτυξης κι άλλων Θεματικών Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, όπως για παράδειγμα η εξέλιξη κατά το παρελθόν της Γεωπονικής Σχολής των Αθηνών σε (Θεματικό) Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, ένα μοντέλο της εκ των έσω ανάπτυξης ενός ευρύτερου θεματικού πεδίου που προσομοιάζει το σχέδιο ανάπτυξης της Α.Σ.Κ.Τ, διατηρεί τις ιστορικές παραδόσεις των ισχυρών θεματικών Σχολών Πεδίου με κύρια αναφορά στο Γαλλικό μοντέλο .

Φοιτητική Μέριμνα- Οργανισμός Ιδρύματος και Οργανογράμματα Υπηρεσιών.

 Είναι αυτονόητο πως η ενίσχυση των φοιτητικών παροχών για τους ενεργούς φοιτητές οφείλει να είναι κοινό μέλημα και στόχος Ιδρυμάτων- εποπτεύουσας Αρχής και Πολιτείας.

 Επίσης η ολοκλήρωση με έγκριση, για μία ακόμα φορά, των Οργανογραμμάτων των   υπηρεσιών διοίκησης των Ιδρυμάτων θα επιτρέψει την ανάπτυξη μεγαλύτερης κινητικότητας και στελέχωσης.

Ο Πρύτανης

Νικόλαος Τρανός, Καθηγητής Α.Σ.Κ.Τ.

* Συνημμένα σας υποβάλλουμε πρόταση του 2015 προς το Υπουργείο Παιδείας του πρώην προέδρου του Συμβουλίου Ιδρύματος της Α.Σ.Κ.Τ. Καθηγητή Σπύρου Αμούργη για τη συγκρότηση , τις αρμοδιότητες και το ακαδημαϊκό μοντέλο του Συμβουλίου Ιδρύματος του Πανεπιστημίου.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΑΝΩΤΑΤΗ   ΣΧΟΛΗ

ΚΑΛΩΝ   ΤΕΧΝΩΝ

ΕΤΟΣ  ΙΔΡΥΣΗΣ  1836

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ  ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Πατησίων  42,  106  82 Αθήνα

Τηλ. : 210-38.97.108,  Fax : 210-33.01.671

www.asfa.gr

Αθήνα, 23 Ιουλίου 2015

Σχέδιο Απόφασης για τη

ΣΥΣΤΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

κατά τα πρότυπα καλών διεθνών πρακτικών (Board of Trustees)

Η διοίκηση του …………………………. συστήνει ένα Συμβούλιο από εννέα (9) διακεκριμένα στελέχη της κοινωνίας από διάφορους τομείς των γραμμάτων, τεχνών, της επιστήμης, τεχνολογίας, οικονομίας και παραγωγής.

Ο ρόλος του Συμβουλίου είναι ως αντικειμενικό όργανο: (α) να επιβλέπει των διαδικασιών εκλογής Πρυτανικών Αρχών και (β) να ενημερώνεται για τη λειτουργία του Ιδρύματος, τις προοπτικές αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και να εκφράζει «γνώμη», καθώς και να συνδράμει με οιονδήποτε τρόπο έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει το Ίδρυμα.

Το Συμβούλιο ουσιαστικά εκπροσωπεί την κοινωνία που είναι ο αποδέκτης των υπηρεσιών του Ιδρύματος και ενημερώνει τον αρμόδιο εκπρόσωπο της Πολιτείας που είναι ο Υπουργός Παιδείας και ο οποίος έχει την ευθύνη χρηματοδότησης της λειτουργίας όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.

Το Συμβούλιο συναντιέται μια φορά κάθε εξάμηνο με τον Πρύτανη και τους Αναπληρωτές του, σε ολοήμερης διάρκειας συνάντηση. Τα πορίσματα των συναντήσεων καταγράφονται σε μια έκθεση που αντίγραφο της οποίας κοινοποιείται στον Πρύτανη και στον Υπουργό Παιδείας.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ