Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Ν. Κεραμέως: Οι 6 προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής

Μεγαλύτερη ελευθερία και μεγαλύτερη αυτονομία για σχολεία και πανεπιστήμια
Δημοσίευση: 09/10/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τους έξι στρατηγικούς στόχους που διατρέχουν οριζόντια το κυβερνητικό πρόγραμμα για την παιδεία και αποτυπώνουν τις προτεραιότητες της κυβέρνησης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ανέπτυξε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στην  ημερίδα  "Το εκπαιδευτικό σύστημα και η οικονομία: Η δόμηση του ανθρώπινου κεφαλαίου στην Ελλάδα”, που διοργάνωσε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ)

Ειδικότερα η υπουργός Παιδείας είπε τα εξής:

1. Μεγαλύτερη ελευθερία και μεγαλύτερη αυτονομία για σχολεία και πανεπιστήμια.

Αξιοποιούμε τις μεγάλες δυνατότητες των εκπαιδευτικών λειτουργών σε όλες τις βαθμίδες, απελευθερώνουμε τον δυναμισμό τους.

Το δημόσιο σχολείο απελευθερώνεται από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου Παιδείας σε επίπεδο οργανωτικό και διοικητικό, αλλά και σε επίπεδο παιδαγωγικό.

Ο εκπαιδευτικός αποκτά μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, ενώ στην ανώτατη εκπαίδευση, τα Ιδρύματα γίνονται πιο αυτόνομα και αυτοδιοικούμενα.

Μεταξύ άλλων, προτείνουμε να έχουν λόγο για τη βάση εισαγωγής στις Σχολές, αλλά και για τον αριθμό των εισακτέων, βάσει των πραγματικών δυνατοτήτων τους, εξορθολογίζεται το ισχύον περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγραμμάτων και καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών, πλην αιτιολογημένων εξαιρέσεων.

2. Εξωστρέφεια και ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας.

Πρωτίστως, κάνουμε το υπουργείο Παιδείας εξωστρεφές και εργαζόμαστε προκειμένου να ανακτήσει τη θέση του στα διεθνή fora.

Δίνουμε το παράδειγμα και ανοίγουμε τον δρόμο στα Ιδρύματα επιδιώκοντας να απελευθερωθούν από τον ασφυκτικό έλεγχο του Υπουργείου, να γίνουν εξωστρεφή και ανταγωνιστικά.

Περαιτέρω, θεωρούμε ότι η μεγαλύτερη, ίσως, παθογένεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι το χάσμα μεταξύ εκπαιδευτικής διαδικασίας και αναγκών της αγοράς εργασίας.

Γι' αυτό καθιερώνουμε τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των παιδιών.

Επιπλέον, εστιάζουμε στο θεσμό της «άσκησης» σε επιχειρήσεις, ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με την πραγματική οικονομία, και να επιλέγουν το αντικείμενο σπουδών τους με μεγαλύτερη σιγουριά.

Παράλληλα, ενισχύουμε την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ώστε, από λύση ανάγκης για λίγους, να γίνει συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς.

Ενδεικτικά, με την ίδρυση πρότυπων ΕΠΑ.Λ., τη θέσπιση νέου πλαισίου λειτουργίας των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας, κ.ά.

Επιδιώκουμε η Δια βίου μάθηση να γίνει τόπος ζωής.

Η επανακατάρτιση (reskilling) και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων (upskilling) μπορεί να αποτελέσουν το κλειδί στην αντιμετώπιση του προβλήματος της νεανικής ανεργίας που λαμβάνει διαστάσεις κοινωνικής μάστιγας στη χώρα μας

3. Ίσες ευκαιρίες για όλους. Κύριο μέλημά μας είναι να εξασφαλίσουμε ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους.

Κάνουμε πράξη τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση στην πλειονότητα των Δήμων στη χώρα.

Επαναφέρουμε και ενισχύουμε τον θεσμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.

Στην Ειδική Αγωγή, προσαρμόζουμε σταδιακά το εκπαιδευτικό μας σύστημα στην κατεύθυνση της πλήρους ανάπτυξης της ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusive education), δημιουργούμε προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης κατάλληλα σταθμισμένα ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, και ιδρύουμε προστατευμένα εργαστήρια μαθητείας και κατάρτισης.

4. Έμφαση στις ήπιες και ψηφιακές δεξιότητες.

Καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), π.χ. δημιουργικότητα, προσαρμοστικότητα, κριτική σκέψη – επίλυση προβλημάτων, ομαδική δουλειά, και ψηφιακών δεξιοτήτων (digital skills), π.χ. ψηφιακή χρήση, ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, ψηφιακά δικαιώματα, με διττή στόχευση: αφ' ενός τη βέλτιστη αξιοποίηση της γνώσης, αφ' ετέρου τη βελτίωση της προσαρμοστικότητας των νέων σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

5. Ενίσχυση των δεικτών κοινωνικού κεφαλαίου, που θα δώσουν ώθηση και στην κοινωνική και την οικονομική ανάπτυξη.

Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως επιχειρηματικότητα, συμπεριφορά οδικής κυκλοφορίας, εθελοντισμός, πρόληψη, αντίδραση και προφύλαξη στις φυσικές καταστροφές, αλλά και ενισχύεται η εκμάθηση ξένων γλωσσών και γνώσεων πληροφορικής παρέχοντας μεταξύ άλλων τη δυνατότητα πιστοποίησης των γνώσεων εντός του σχολείου. Στόχος μας, μορφωμένοι νέοι και ολοκληρωμένοι πολίτες.

6. Υιοθέτηση πολιτικών βάσει τεκμηρίωσης.

Αξιολόγηση διαδικασιών και δομών, μελέτη και αξιολόγηση όλων των οικονομικών πτυχών της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με έμφαση στο ανθρώπινο κεφάλαιο, ώστε να έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία για να σχεδιάζουμε, να υλοποιούμε αποτελεσματικότερα και να βελτιώσουμε τις εκπαιδευτικές διαδικασίες.

Η υπουργός, τέλος, υπογράμμισε ότι ορισμένες από τις προτεραιότητες του κυβερνητικού προγράμματος για την παιδεία απαιτούν χρήματα για να υλοποιηθούν, πολλές ωστόσο απαιτούν απλώς πολιτική βούληση και αλλαγή νοοτροπίας.

Σχόλια (10)

 
ΝικΔΓκ
09 Οκτ 2019 18:26

Μπράβο στην κα Υπουργό.
Ο προεκλογικός της λόγος είναι μεστός υποσχέσεων!!!

 
Εκπαιδευτικός
09 Οκτ 2019 18:31

Την ώρα που πάρα (μα πάρα) πολλά σχολεία έχουν ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, που σχολεία παραμένουν κλειστά-με κατάληψη για αστείους λόγους και κανείς δεν κάνει τίποτε, που οι δαπάνες για την παιδεία βρίσκονται στον πάτο της Ευρώπης, η κα Κεραμέως διατυπώνει ευχολόγια.
Μακάρι, αλλά το τέλος της τετραετίας είναι μακριά.
Θα λύσουν προβλήματα ή θα συνεχίσουν τις υποσχέσεις;

 
Πανεπιστήμια εφαρμοσμένης χαζομαρας
09 Οκτ 2019 19:14

Και τα εφαρμοσμένα πανεπιστήμια που είχαν τάξει δεν θα γίνουν; Τόσοι άνθρωποι το λέγανε εδώ στο esos.. αναμένουμε τοποθετήσεις!

 
Ξένια
09 Οκτ 2019 19:18

Μπράβο κα κεραμεως. Ανοίγεις τον δρόμο όμορφα και ωραία για τα κολλέγια. Το καταλάβαμε. Απο εδω και στο εξης τα παιδιά μας στα κολλέγια . Μην κρυβεστε πειτε το επιτελους καθαρά και αφηστε στην ακρη τα περι αυτονομιας και κτλ.

 
Κ υπουργέ
09 Οκτ 2019 20:19

Υποτίθεται ότι ο βασικός σας σύμβουλος είναι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο στην χάραξη της Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Θα το συμβουλευτεί ποτέ κάποιος υπουργός ....

 
Ioanna
09 Οκτ 2019 20:24

Πολύ σωστά τα λέτε κ.Υπουργέ. 'Εχω όμως μια ένσταση. Είναι δυνατόν σε αυτή τη χώρα να εξομοιώνεται η ειδικότητα του Οικονομολόγου καθηγητή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με αυτήν της...... Οικιακής Οικονομίας?????
Πρωτοφανές και απαράδεκτο! Επιπλέον οι μαθητές μας έρχονται σε επαφή με θέματα οικονομίας μόνο στην Γ΄Λυκείου και μόνο όσοι θα ακολουθήσουν την κατεύθυνση Οικονομίας και Πληροφορικής! Πρέπει να κάνετε κάτι γι αυτό!

 
κόλλησε η βελόνα
09 Οκτ 2019 21:10

παίζει να γυρίσει σελίδα?

 
Γιαννης
09 Οκτ 2019 21:30

Με την τροποποίηση που θα φέρει για τα κολλέγια πρέπει να επιλύει την εγγραφή σε συλλόγους και επιμελητήρια αλιως μας κοροϊδεύουν

 
Sakis
10 Οκτ 2019 00:35

Κύριες και κύριοι σύμφωνα με όλα αυτά που αναφέρεται παραπάνω για τα κολλέγια και τα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ παρακαλώ περιμένουμε με αγωνία να δούμε το νομοσχέδιο για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Αλλιώς δεν μπορούμε να έχουμε άποψη για το αν η κ.Υπουργός αποφάσισε σωστά ή όχι. Υπομονή.

 
κολοκύθια
10 Οκτ 2019 14:34

είδαμε τι έκανε με την υλη φέτος (πανωλεθρία, ενώ μπορούσε πιο ΑΠΛΑ να λύσει θέματα πρακτικά, αλλά ρωτάει ΑΣΧΕΤΟΥΣ και όχι μάχιμους). Τι αυτονομία και βλακείες ! ευελιξία ΔΕΝ έχουν ούτε οι υπηρεσίες σου και τα μεσαία στελέχη δημιουργώντας επιπλέον προβλήματα. Η γραφειοκρατία να μειωθεί, να μπουν κανόνες και με τη μηχανογράφηση να λύνονται πιο απλά τα θέματα. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψετε ΠΑΛΙ τον τροχό. Πρακτικά και απλά-δίκαια πράγματα. παρά τις κάποιες καλές κινήσεις πολλά αρνητικά κάνετε και λέτε... καλή η πρόθεση αλλά... για αν δούμε τα επόμενα νομοσχέδια : κωδικοποίηση νομοθεσίας και κοινός νους. βαρεθήκαμε ήδη.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ