Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Τοποθέτηση Ψυχολόγων στα σχολεία: Αναγκαιότητα και όχι πολυτέλεια

Έχει ήδη ολοκληρωθεί ο πρώτος μήνας έναρξης του διδακτικού έτους 2019 – 2020 και, δυστυχώς, στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (αλλά και σε πολλές της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης) δεν έχουν τοποθετηθεί ψυχολόγοι
Δημοσίευση: 13/10/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Παντελή Γαλίτη

Έχει αναφερθεί σε όλους τους τόνους και έχει πολυδιάστατα καταδειχτεί η επίδραση της οικονομικής κρίσης στα θεμέλια και στην λειτουργία της οικογένειας. Φυσικά, η οικονομική κρίση δεν διεκδικεί αποκλειστικότητα στην κρίση του θεσμού της οικογένειας. Οπωσδήποτε όμως αποτελεί σημαντική αιτία των εντάσεων, των έντονων διενέξεων και, σε αρκετές περιπτώσεις, της διαρραγής της συνοχής της, ακόμη και σε επίπεδα διάλυσής της. 

Προφανώς, οι καταστάσεις αυτές έχουν ισχυρό αντίκτυπο στην ψυχοσυναισθηματική ισορροπία των νεαρών μελών της οικογένειας. Τα παιδιά, σε κάθε περίπτωση, είναι τα πλέον ευάλωτα θύματα αυτών των καταστάσεων.

Το σχολείο καλείται να διαχειριστεί πολύμορφες παιδικές ψυχοσυναισθηματικές καταστάσεις, να λειτουργήσει προληπτικά, θεραπευτικά ή κατασταλτικά, σε κάθε περίπτωση συμβουλευτικά, ανάλογα κάθε φορά με την εκάστοτε ιδιαίτερη περίπτωση του κάθε μαθητή / -τριας.

Η ύπαρξη ψυχολόγου (κλάδου ΠΕ 23) σε κάθε σχολική μονάδα αποτελεί σημαντικό παράγοντα αποτελεσματικής διαχείρισης στην κατεύθυνση της προαγωγής της ψυχοσυναισθηματικής, κοινωνικής και γνωστικής ανάπτυξης των μαθητών /-τριών.  Ο ψυχολόγος, ως ειδικός σε θέματα διαχείρισης ψυχοσυναισθηματικών καταστάσεων και διαταραχών, συνεισφέρει σημαντικά με τις γνώσεις του στην δημιουργία κατάλληλων συνθηκών αρμονικής λειτουργίας του ιστού που συνυφαίνεται μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, διευκολύνοντας παράλληλα την συνεργασία, την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση των μαθητών /-τριών και των οικογενειών τους.

Ο ψυχολόγος του σχολείου, έχοντας ως έργο του την πρόληψη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας, έχει τον χρόνο να ασχοληθεί σε προσωπικό επίπεδο με τους μαθητές / -τριες, να διαχειριστεί την κάθε περίπτωση ξεχωριστά, ενώ παράλληλα ενημερώνει το εκπαιδευτικό προσωπικό σε θέματα διαχείρισης συμπεριφορών και εντάσεων που αναδύονται στο σχολικό περιβάλλον. Και φυσικά, η ψυχολογική υποστήριξη, η συμβουλευτική και η καθοδήγηση των οικογενειών των μαθητών /-τριών που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας αποτελεί ανεκτίμητη προσφορά.

Έχει ήδη ολοκληρωθεί ο πρώτος μήνας έναρξης του διδακτικού έτους 2019 – 2020 και, δυστυχώς, στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (αλλά και σε πολλές της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης) δεν έχουν τοποθετηθεί ψυχολόγοι. Η διαχείριση θεμάτων ψυχικών διαταραχών, ψυχικής υγείας, καθώς και θεμάτων σχολικής βίας και bullying, απαιτούν την εγρήγορση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας (και όχι μόνο) σε όλες τις διαστάσεις και σε όλα τα επίπεδα. Ο ψυχολόγος του σχολείου διαδραματίζει κομβικό ρόλο σε αυτή την εγρήγορση. Κάθε ημέρα καθυστέρησης στην έγκαιρη τοποθέτηση ψυχολόγων στα σχολεία αποτελεί και μία ηχηρή οπισθοχώρηση στην προσπάθεια της ολόπλευρης υγιούς ανάπτυξης του χαρακτήρα και της προσωπικότητας των παιδιών μας.

Σχόλια (4)

 
Δημήτρης
13 Οκτ 2019 17:28

Δεν είναι μόνο οτι δεν διορίζουν ψυχολόγους στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας, αλλά και αυτοί οι λίγοι που θα μπορούσαν να διοριστούν με χρήματα των ΕΣΠΑ από τους δήμους, συναντούν την άρνηση της υπεύθυνης υπηρεσίας του Υπουργείου που βάζει εμπόδια στους δήμους για τον διορισμό των ψυχολόγων. Θεωρούνται τρίτα πρόσωπα και συνεπώς δεν εκδίδουν άδεια για την είσοδο τους στα σχολεία με τη δικαιολογία οτι "όταν θα χρειαστεί" (!!) θα διορίσει το ίδιο το Υπουργείο από την ανύπαρκτη λίστα !

 
Μαρία Π.
13 Οκτ 2019 19:01

Ορθώς καταδεικνύετε την αναγκαιότητα ύπαρξης ψυχολόγου στην σύγχρονη σχολική πραγματικότητα.
Επισημαίνω τα εξής:
1. Στη γενική αγωγή ΔΕΝ υπάρχει θεσμοθετημένη η τοποθέτηση ΠΕ23 στα σχολεία. ΠΕ23 υπάρχει μόνο στην ειδική αγωγή. Οι ψυχολόγοι που αποσπασματικά και περιστασιακά τοποθετούνται είναι μέσω ΕΣΠΑ, για λίγους μήνες, σε μια προσπάθεια προφανώς να ικανοποιηθεί ευκαιριακά η κοινή γνώμη και να καλυφθούν τρέχουσες ανάγκες, χωρίς συνέχεια και προοπτική. Το σημαντικό εδώ είναι να θεσμοθετηθεί ΠΕ23 για όλα τα σχολεία και να διορισθούν Ψυχολόγοι. Εκεί χρειάζεται να επικεντρωθούν τα αιτήματα και όχι σε πυροσβεστικού τυπου πρόχειρα και μη επιστημονικά "μπαλώματα".
2. Στην εκπαίδευση υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί που είναι ΚΑΙ ψυχολόγοι. Επαγγελματίες με κλινική εμπειρία και βαθιά γνώση του σχολικού πλαισίου. Γιατί δεν αξιοποιούνται; Και μάλιστα χωρίς πιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού; Ερώτημα αναπάντητο από πολλές ηγεσίες του Υπ.Παιδείας.
Εν ολίγοις: Η τοποθέτηση Ψυχολόγων ποϋποθέτει θεσμικό πλαίσιο (που δεν υπάρχει), πολιτική βούληση (απούσα επίσης), σχεδιασμό και σοβαρότητα (αναζητούνται) και ανθρώπους στο Υπουργείο που γνωρίζουν το αντικείμενο (νεφελώδες σκηνικό). Κάποτε θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με γνώση και υπευθυνότητα η ψυχολογική υποστήριξη στα σχολεία μας.

 
Εκπαιδευτικός
13 Οκτ 2019 23:48

Εδώ δεν υπάρχουν καθηγητές στα σχολεία. Ας κάνουμε πρώτα το αυτονόητο και μετά βλέπουμε για τους ψυχολόγους.

 
Μάκης
14 Οκτ 2019 00:17

ΟΚ Ψυχολόγοι στα σχολεία ρε παιδιά, αλλά...εδώ δεν έχουμε να φάμε, ρεπανάκια για την όρεξη. Είναι λογική Μαρίας Αντουανέτας. Εχουμε λύσει το πρόβλημα του ότι δεν υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές να κάνουν μαθήματα; οτι ο τραγέλαφος με τους "αναπληρωτές" συνεχίζεται κάθε χρόνο λες και δεν ξέρουμε κάθε χρόνο πόσους καθηγητές και που χρειαζόμαστε; και ψάχνουμε ψυχολόγους;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean