Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Ανω-κάτω με τις ξένες γλώσσες στα δημόσια σχολεία

Δημοσίευση: 15/10/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Έντονα τα προβλήματα που παρουσιάζει   ο σχεδιασμός της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, στα δημόσια σχολεία δύο χρόνια μετά την  εφαρμογή των υπουργικών αποφάσεων,  που ρυθμίζουν τον τρόπο διδασκαλίας της 2ης ξένης γλώσσας σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ειδικότερα σύμφωνα με  ανακοινωθέν του Συνδέσμου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας  Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης:

Οι μαθητές διδάσκονται άλλη γλώσσα από αυτή που επιθυμούν

Μαθητές αναγκάζονται να διδαχθούν άλλη γλώσσα από αυτή που επιθυμούν με κριτήριο την αριθμητική και συχνά την οριακή πλειοψηφία της εκάστοτε επιλεγόμενης γλώσσας, δημιουργούνται αποκλειστικά γαλλόφωνα ή γερμανόφωνα σχολεία παρά την ύπαρξη μεγάλου και ικανού αριθμού δηλώσεων της άλλης γλώσσας καταστρατηγώντας τα μαθησιακά δικαιώματα (π.χ. μόνο στην Αττική 951 μαθητές θα διδαχθούν Γερμανικά ενώ επέλεξαν Γαλλικά, σε 6 σχολεία ένας μαθητής έκρινε τη 2η Ξ.Γ της Ε’ τάξης, ενώ υπάρχουν σχολεία που δήλωσαν ακόμη και 30 μαθητές τη Γαλλική γλώσσα αλλά δεν θα την διδαχθούν) και τέλος συρρικνώνεται το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών.

Υπεράριθμα και ανομοιογενή τμήματα

Επιπρόσθετα, δημιουργούνται υπεράριθμα και ανομοιογενή τμήματα, τα οποία λειτουργούν με πάνω από 25 μαθητές (κατά παράβαση του Π.Δ. 79/2017) υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη γνώση, την ουσιαστική διδασκαλία και την παιδαγωγική προσέγγιση του μαθήματος. Καθιστούν άρα την αποτελεσματικότητα της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο ελλιπή και κάθε σχεδιασμό της ανέφικτο.

Οι εκπαιδευτικοί   μετατρέπονται σε μπαλαντέρ

Παράλληλα και ενώ οι εγκύκλιοι για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας για τη φετινή χρονιά αναφέρονται « στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου », οι εκπαιδευτικοί γαλλικών μετατρέπονται σε μπαλαντέρ προκειμένου να καλύψουν κενά που διαμορφώνονται στα ωρολόγια προγράμματα (ευέλικτη ζώνη, ολοήμερο κλπ.) καλούνται να διδάξουν σε υπεράριθμα τμήματα, σε 4 ή 5 σχολεία, μετακινούμενοι από σχολική μονάδα σε σχολική μονάδα ακόμη και στη διάρκεια δεκάλεπτων διαλειμμάτων.

Εξουθένωση

Είναι φανερή λοιπόν η συνεχής απαξίωση και μεταβολή του αντικειμένου εργασίας τους ενώ η ελαστικοποίηση των συνθηκών εργασίας τους οδηγεί σε καθημερινή εξουθένωση.

Απουσία διορισμών

Όλο το παραπάνω πλαίσιο, που κινείται σε μια λογική εξοικονόμησης διδακτικού προσωπικού, δημιουργεί τεχνητά πλεονάσματα εκπαιδευτικών που καλούνται να συμπληρώσουν το πρόγραμμά τους με οποιοδήποτε αντικείμενο και εντείνει την απουσία διορισμών. Τη φετινή χρονιά διορίστηκαν σε α΄, β΄και γ’ φάση αναπληρωτών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης μόλις 117 καθηγητές Γαλλικών και όλοι μειωμένου ωραρίου, παρά την απουσία μόνιμων διορισμών πάνω από μία δεκαετία και τις συνεχείς συνταξιοδοτήσεις. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι λιγοστές μεταθέσεις και αποσπάσεις συναδέλφων, οι οποίοι έχουν εγκλωβιστεί σε απομακρυσμένες περιοχές διορισμού, πολλές φορές μακριά από τις οικογένειες τους  με δυσβάσταχτο κόστος διαβίωσης.

Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας

Οι  διακηρύξεις και οι νομοθετικές ρυθμίσεις για Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας εντός του σχολείου καταρρέουν για άλλη μια φορά, καθώς η ξενόγλωσση εκπαίδευση παραμένει στην κλίνη του Προκρούστη και υποβαθμίζεται συστηματικά. Η διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας με βάση τις « διαθέσιμες διδακτικές ώρες » επιβεβαιώνει με τον πιο καθαρό τρόπο πως το σχολείο χάνει όλο και περισσότερο το ρόλο του ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό.

Για όλους τους παραπάνω λόγους  ο Σύνδεσμος  Καθηγητών Γαλλικής ζητά:

* Άμεση ανάκληση των παραπάνω εγκυκλίων για τη συγκρότηση τμημάτων σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και επαναφορά της ελεύθερης επιλογής της 2ης  ξένης γλώσσας με παράλληλη  λειτουργία τμημάτων 2ης ξένης γλώσσας στο πλαίσιο του κάθε τμήματος Γενικής Παιδείας, χωρίς κατώτερο πλαφόν στον αριθμό μαθητών.

* Ρύθμιση του εργασιακού πλαισίου των εκπαιδευτικών ΠΕ05 και των λοιπών υπηρεσιακών ζητημάτων που τους αφορούν (π.χ. νομοθετική ρύθμιση που να αναγνωρίζει τη μετακίνηση των εκπαιδευτικών μεταξύ δύο σχολείων την ίδια μέρα ως εκπαιδευτικό ωράριο).

* Σύνδεση της παρεχόμενης Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης στο Δημόσιο Σχολείο με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (Κ.Π.Γ).

* Μονιμοποίηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

* Υποχρεωτική Διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας στο Λύκειο και συμπερίληψή της στα μαθήματα επιλογής της Β΄ και Γ΄ λυκείου. Ειδικά για τη Γ΄ λυκείου πρόβλεψη ωρών προετοιμασίας  για όσους-ες μαθητές-τριες θα εξεταστούν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο Ειδικό μάθημα των Γαλλικών.   

* Εισαγωγή του μαθήματος της 2ης ξένης γλώσσας στο ολοήμερο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου για εμβάθυνση της γλωσσομάθειας.

Σχόλια (11)

 
Αναπληρωτής
15 Οκτ 2019 09:50

Το όλο λάθος ξεκινάει από τη β ανάθεση που πήγε στις 11 ώρες, απο 4 που ήταν αρχικά κ μετά 7.Διότι εάν έμενε η β ανάθεση στις 4 ή στις 7 ώρες, δε θα χτυπιούνταν οι ξενόγλωσσοι να πάνε σε γυμνάσια λύκεια .
Και η κατάσταση διαιωνίζεται.
Κι αν δε μειωθούν ουσιαστικά οι ώρες β ανάθεσης, είναι καιρός να περιοριστούν οι δάσκαλοι μόνο στις τέσσερις τάξεις του δημοτικού και να αναλάβουν την πέμπτη και έκτη δημοτικού φιλόλογοι, φυσικοί, μαθηματικοί.

 
Άιφελ
15 Οκτ 2019 18:28

Γιατί υπάρχει η β ξένη γλώσσα; Καλύτερα να καταργηθεί και να μοιραστουν οι ωρες στα αγγλικά και στα ελληνικά!!! Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς κανείς δεν έμαθε β ξένη γλώσσα στο σχολείο! Λυπάμαι που το λέω αλλά 28 χρόνια στα σχολεία αυτό βλέπω...

 
Όλες οι Ξένες Γλώσσες
15 Οκτ 2019 23:41

Θα συμφωνήσω με τον/την Άιφελ. Να καταργηθεί η β' ξένη γλώσσα!!
Επίσης η α' , δηλαδή τα Αγγλικά, τα Αρχαία, τα Μαθηματικά, η Έκθεση κλπ..ούτως ή άλλως δεν μαθαίνουν ούτε Αγγλικά, ούτε Αρχαία , ούτε μπορούν να γράψουν μία πρόταση της προκοπής στα Ελληνικά!!(δες Έκθεση ΑΔΙΠΠΔΕ- δεν είναι δική μου θέση)...Τελικά...ό,τι να'ναι γράφει ο καθένας.
Οι συνάδελφοι της Γαλλικής και Γερμανικής έχουν τα δίκια τους..Αν υπήρχε η δυνατότητα παράλληλης διδαδκαλίας και αν αρθεί η απόφαση που ορίζει ίσο αριθμό τμημάτων Γενικής και μαθημάτων επιλογής, όλα αυτά θα είχαν αποφευχθεί!!

 
Αρθούρος
16 Οκτ 2019 09:29

Συμφωνώ με τα παραπάνω σχόλια.Πρέπει μόνο στο Δημοτικό,που τα παιδιά αποχτούν πραγματικές βάσεις γιά το μέλλον,το κύριο βάρος να δοθεί στην εκμάθηση της μητρικής γλώσσας,έτσι ώστε να είναι έτοιμα γιά να διδαχτούν τα πολύ δύσκολα Αρχαία στο Γυμνάσιο.
Τα παλιά χρόνια,σπαταλιούνταν ώρες ατέλειωτες στο διάβασμα,την ορθογραφία και τη Γραμματική.Αυτά αποδείχτηκαν με τα χρόνια σωστά,γιατί δεν προάγονταν στο Γυμνάσιο παιδιά που συλλαβίζουν ακόμα ή δεν ξέρουν την προπαίδεια,αλλά έχουν προλάβει να μάθουν δεύτερη ξένη γλώσσα!
Να διδάσκονται τα Αγγλικά ως πρώτη ξένη γλώσσα και οι ώρες της δεύτερης να κατανεμηθούν στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά.Όχι στα Αγγλικά,δε χρειάζονται άλλα Αγγλικά στο Δημοτικό.
Από την Πρώτη όμως Γυμνασίου και μέχρι την Τρίτη Λυκείου,πρέπει να οργανωθεί ένα σοβαρό πλαίσιο εκμάθησης της Δεύτερης Ξένης Γλώσσας συνεχόμενα όμως στις τάξεις,όχι αυτή η αναρχία που υπάρχει σήμερα,όπου άλλη γλώσσα κάνεις στο Γυμνάσιο κι άλλη στο Λύκειο ή υποχρεώνονται τα παιδιά να μάθουν τη γλώσσα που θέλουν τα περισσότερα παιδιά.

 
Beautiful
16 Οκτ 2019 10:43

Δεν χρειάζεται β ξένη γλώσσα!!! Ας μάθουν ελληνικά και αγγλικά στο σχολείο και θα είμαστε χαρούμενοι!!! Η βάση είναι τα ελληνικά κι εκεί πρέπει να εστιάσουμε για να μπορέσει να στηριχτεί η ξένη γλώσσα!!! Απλά κι αυτονόητα αλλά κανείς δεν θέλει να τα παραδεχτεί...

 
Panagiotis
17 Οκτ 2019 23:16

Όλες οι σύγχρονες επιστημονικές μελέτες της γλωσσολογίας και της διδακτικής παραδέχονται πως η εκμάθηση περισσότερων ξένων γλωσσών είναι δυνατή εφόσον ξεκινούν στη νεαρότερη δυνατή ηλικία με βιωματική μέθοδο και παράλληλα με τη μητρική γλώσσα. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι απόλυτα ικανός να επεξεργάζεται τα δεδομένα χρησιμοποιώντας περισσότερους απο ένα κώδικες κι αυτο με χαρακτηριστική άνεση. Επιπλέον το πεδιο αντίληψης διευρύνεται κατέχοντας περισσότερα κλειδιά αποκωδικοποίησης και πρόσβασης. Η σπειροειδής κλιμακωτή εκμάθηση από τα πιο πρώιμα κιόλας στάδια αποτύπωσης περισσότερων από ένα κώδικα πρόσβασης στη γνώση οχι μονο αποδεικνύεται ωφέλιμη αλλά και μοναδική ευκαιρία δυνατότητας λειτουργίας και χρονισμού περισσότερων κυψελίδων του ευπλαστου ανθρώπινου εγκεφάλου. Οποιαδήποτε αναίρεση προσβασης στη γνώση αποτελεί ξεκάθαρο μεσαιωνισμό αν οχι νεαντερταλισμό. Η εκμάθηση μητρικής και άλλων γλωσσών παράλληλα απο την πιο νεαρή ηλικία αποτελεί προϋπόθεση απαραίτητη στην εξελικτική πορεία του ανθρώπινου εγκεφάλου. Φυσικά για να γινει αυτό σωστά ενα σύγχρονο εκπαιδευτικό συστημα πρέπει να οικοδομηθεί απο ανοιχτά επιστημονικά μυαλά και οχι από πολιτικούς.

 
ξένες γλώσσες
18 Οκτ 2019 08:51

σε απογευματινή ζώνη με πολλά επίπεδα (και δουλειά θα γίνεται και εντός σχολείου τα πτυχία και καμμία διασάλευση του πρωινού προγράμματος αξιοποίηση του σχολάζοντος προσωπικού- δεν κάνουν δουλειά οι ξενόγλωσσοι , μη λέμε ψέματα ! ). να τελειώνουμε πια με αυτά.
αν χρειαστεί , μία γλωσσα στο πρωινό για τα βασικά επικοινωνιακά (και για να μην τρέχουν οι καθηγητές σχολεία γειτονικά με αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ισπανικά, ιταλικά ή κάπως έτσι)

και οι ώρες στη δευτροβάθμια είναι ΠΟΛΛΕΣ, με επικαλύψεις και βαριούνται και δεν μαθαίνουν και εκνευρίζονται τα παιδιά. στο δημοτικό εκτεταμένο προγραμμα γιατί είναι ουσιαστικά φύλαξη μικρών παιδιών. να λέμε αλήθειες , να γίνουμε πρακτικοί και λειτουργικοί !

 
Αρθούρος
18 Οκτ 2019 12:20

Στην Ελλάδα δυστυχώς πάντα οι εκπαιδευτικές ανάγκες διαγιγνώσκονται με χρονοκαθυστέρηση και πάντα με υπόδειξη των εταίρων μας στην Ε.Ε. Χρειάζεται η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας όχι γιατί υπάρχουν άνεργοι γαλλικής ή γερμανικής φιλολογίας,αλλά γιατί τα παιδιά πρέπει οπωσδήποτε να μάθουν δεύτερη ξένη γλώσσα.Έτσι,λοιπόν το ελληνικό κράτος γιά να παραπλανήσει και την Ε.Ε.και τις ανάγκες των ψηφοφόρων που κυρίως είναι οι άνεργοι καθηγητές κι όχι βέβαια τα παιδιά,εισαγάγει τη διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας στο Δημοτικό.Προσλαμβάνει έτσι ένα μικρό αριθμό καθηγητών από δω κι από εκεί,η διδασκαλία της γλώσσας γίνεται αποσπασματικά,άλλοι γονείς θέλουν την α'γλώσσα,άλλοι τη β'και γίνεται μύλος.
Το σωστό είναι η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας ν'αρχίζει στην Α'Γυμνασίου και να ολοκληρώνεται στην Γ'Λυκείου.Το προτείνουμε,όχι μόνο γιά λόγους σωστής εκμάθησης της μητρικής γλώσσας στο Δημοτικό,αλλά και γιά λόγους ωρίμασης του μαθητή σ'αυτή την ηλικία λόγω της εκμάθησης δύο γλωσσών:της δικής του και της αγγλικής,οπότε το μυαλό του είναι έτοιμο να εξερευνήσει και την πιό δύσκολη γαλλική ή γερμανική γλώσσα.Ο φάκελος του κάθε μαθητή-ριας Γυμνασίου,με την παρακολούθηση μαθημάτων δεύτερης ξένης γλώσσας να τους ακολουθεί στο Λύκειο και ακόμα κι αν δεν υπάρχει ο αριθμός των αιτούντων τη χ γλώσσα,να δημιουργούνται τμήματα με την επιχορήγηση των δημοτικών αρχών γιά την ίδια 2η ξένη γλώσσα που παρακολουθούσε στο Γυμνάσιο.Έτσι,όλοι οι μαθητές-ριες που τελειώνουν το Λύκειο θα έχουν 6ετή συνεχή παρακολούθησης δεύτερης ξένης γλώσσας,Τα ίδια και οι καθηγητές γαλλικών και ιταλικών που τώρα ξεγελιούνται με την παραχώρηση κάποιων αμφισβητούμενων ωρών εδώ κι εκεί στο Δημοτικό,θα έχουν κάτι δεδομένο και σίγουρο να διεκδικήσουν από την πίτα των ξενόγλωσσων μαθημάτων μόνο στη Μέση Εκπαίδευση.
Επίσης,με 11ετή συνεχή παρακολούθηση μαθημάτων αγγλικής γλώσσας (Δημοτικό,Γυμνάσιο,Λύκειο),πρέπει ο απόφοιτος Λυκείου να αποχτά κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας επιπέδου Β2.
Τέλος,ο ίδιος απόφοιτος Λυκείου,θα γνωρίζει επαρκώς μία και μόνο μία δεύτερη ξένη γλώσσα:Γαλλικά ή Γερμανικά ή Ιταλικά ή Ισπανικά ή Τουρκικά (γιά τους Θρακιώτες μουσουλμάνους)κι όχι μισά γαλλικά και μισά γερμανικά κλπ.Θα μπορούσε επίσης μετά από 6 χρόνια μαθημάτων,να αποχτά κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας στη χ ή την ψ ξένη γλώσσα,επιπέδου Β1.
Τα αυτονόητα λέμε.Τα υπόλοιπα,ας τα αναλάβουν τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών.

 
Δημήτρης
18 Οκτ 2019 12:30

Τους μόνους που εξυπηρετεί η διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας είναι τα φροντιστήρια. Δεδομένου ότι τα παιδιά δεν πρόκειται να μάθουν ούτε γαλλικά ούτε γερμανικά στο σχολείο αλλά βαθμολογούνται σαν να ξέρουν, αναγκάζονται οι γονείς να τα στείλουν στην παραπαιδεία για να κυνηγήσουν έναν βαθμό. Αντί να ενισχυθούν τα αγγλικά έτσι ώστε τα παιδιά να φτάνουν ένα επίπεδο Β2 μέχρι την 3η Γυμνασίου, και τα ελληνικά έτσι ώστε να παιδιά να μην φεύγουν αναλφάβητα, χάνουν ώρες χωρίς κανένα αντίκρυσμα. Βέβαια θα μου πεις τι να κάνουν και οι τόσοι «αδιόριστοι εκπαιδευτικοί» που βγαίνουν από τα Ελληνικά Πανεπιστήμια;

 
Απογευματινές ώρες ξένων γλωσσών
18 Οκτ 2019 15:51

Φροντιστηριακού επιπέδου μάθημα μπορεί να γίνει στα Δημόσια Σχολεία, στο απογευματινό ωράριο.

Εάν ξεκινούν από το Δημοτικό με την ολοκλήρωση του Λυκείου τα παιδιά θα έπρεπε να έχουν επίπεδο σε τουλάχιστον δύο ξένες γλώσσες, αλλά πρέπει να οργανωθούν καλύτερα τα μαθήματα.

 
Απορώ
18 Οκτ 2019 16:57

Γιατί μόνο β ξένη γλώσσα και όχι γ και δ; Σίγουρα κάποιοι θα το ήθελαν! Ας είμαστε ρεαλιστές κι ας εστιάσουμε στα ελληνικά και στα αγγλικά!!!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean