Για συναλλαγές στη διαδικασία συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια που έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση, έκανε λόγο ο υφυπουργός Παιδείας Β. Διγαλάκης , στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
«Είναι πραγματικά πρόκληση να το λέτε αυτό, όταν το Δημοκρίτειο δεν πήρε τμήματα, το Αιγαίου δεν πήρε τμήματα, το πανεπιστήμιο Κρήτης δεν πήρε τμήματα", είπε ο υφ. Παιδείας απευθυνόμενος στους Βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πρόσθεσε: «Αυτά τα πανεπιστήμια γιατί δεν πήραν νέα τμήματα; Σας λέω λοιπόν, ότι επί των ημερών σας, τα πανεπιστήμια αυτά δεν πήρανε τμήματα, γιατί δεν θέλησαν να μπουν σε διαδικασίες συναλλαγής για να πάρουν τμήματα Τ.Ε.Ι., προκειμένου να πάρουν νέα τμήματα».
Σε σχέση με τη Νοσηλευτική Διδυμοτείχου και τα νέα τμήματα στο Δημοκρίτειο, ο Β. Διγαλάκης τόνισε: « Πραγματικά είναι πρωτοτυπία, που με το νόμο για το Διεθνές Πανεπιστήμιο, ιδρύθηκε στο ίδιο πανεπιστήμιο· Νοσηλευτική στη Θεσσαλονίκη και παράρτημα της το Διδυμότειχο. Δεν είναι να απορεί κανείς, γιατί δεν πάνε μέλη ΔΕΠ στο Διδυμότειχο, γιατί όλοι προτιμούν να πάνε Θεσσαλονίκη. Άρα, γιατί δεν την έδωσε τη Νοσηλευτική στο Δημοκρίτειο;».
Για τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ με πανεπιστήμια ο υφ. Παιδείας είπε επίσης τα εξής:
Συγχωνεύσεις με πρόχειρες διαδικασίες: Είχαμε νομοθετήσεις συγχωνεύσεων Πανεπιστημίων -ΤΕΙ το τελευταίο διάστημα, οι οποίες έγιναν πρόχειρα, βίαια, χωρίς να έχουν προηγηθεί αξιολογήσεις από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας, την ΑΔΙΠ, χωρίς να υπάρχει σχεδιασμός για το πώς θα διαμορφωθεί ο χάρτης της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στη χώρα.
Η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής: Θα έλεγα ότι καλύτερα απ' όλους το λέει η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, στις παρατηρήσεις για τα νομοσχέδια των συγχωνεύσεων. Αυτό υπήρξε σε όλα τα νομοσχέδια. Θα διαβάσω ένα μικρό απόσπασμα από τον ν. 4610, όπου λέει ότι: «Με τη μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος σε πανεπιστημιακό εξισώνονται λειτουργικώς η κατάργηση και ένταξη ΤΕΙ σε Πανεπιστημιακό ίδρυμα. Τέτοια ένταξη ομοίως χρήζει τεκμηρίωσης και θέσπισης κανόνων, οι οποίοι περιλαμβάνουν την αξιολόγηση των υφιστάμενων δομών και του διδακτικού προσωπικού του ιδρύματος, που πρόκειται να ενταχθούν στο Πανεπιστήμιο, αλλά και τον απαιτούμενο χρόνο και τις ειδικότερες διαδικασίες μετάβασης ώστε αφενός να εκπληρώνεται εν τοις πράγμασι η προβλεπόμενη πανεπιστημιακή αποστολή και, αφετέρου, να μην ματαιώνεται η τεχνολογική ανώτατη εκπαίδευση, περιλαμβανομένων και των εφαρμοσμένων επιστημών.».
130 νέα Τμήματα χωρίς να υπάρχει προετοιμασία: Θυμίζω ό,τι ο νόμος 4610, ψηφίστηκε Μάιο του 2019, ιδρύοντας καμία 40αριά νέα Τμήματα, τα οποία ήρθαν να προστεθούν στα άλλα που είχαν ήδη ιδρυθεί, με αποτέλεσμα να έχουμε 130 νέα Τμήματα τα οποία πρόκειται να λειτουργήσουν το φετινό ακαδημαϊκό έτος, χωρίς να υπάρχει προετοιμασία. Εμείς, όταν αναλάβαμε το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει ήδη η διαδικασία του μηχανογραφικού, ήταν να δώσουμε μια μικρή παράταση, να επικοινωνήσουμε με τα Πανεπιστήμια και να κάνουμε το καλύτερο δυνατό, προκειμένου να μπορέσουν αυτά τα Τμήματα να υποδεχθούν φοιτητές, δεδομένου ότι δεν μπορούσε να αντιστραφεί η διαδικασία.
Μετατροπή τετραετών, σε πενταετή Τμήματα, χωρίς αξιολόγηση: Αλλά, είχαμε και άλλα τετελεσμένα το τελευταίο διάστημα. Η τελευταία βδομάδα πριν τις εκλογές, είχαμε Υπουργικές Αποφάσεις για μετατροπή τετραετών, σε πενταετή Τμήματα, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς να γνωμοδοτήσει η ΑΔΙΠ, ως όφειλε να το κάνει. Είχαμε τις αντιστοιχίες των Τμημάτων στις 1 Ιουλίου, λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, όλα αυτά δημιούργησαν ένα πλαίσιο τρομακτικό πριν από τις εκλογές και κατά τη διάρκεια υποβολής αιτήσεων και κινδύνευσαν πραγματικά να τινάξουν στον αέρα και την όλη διαδικασία των μεταγραφών.
Συγχωνευμένα Πανεπιστήμια με 3 και 4 διαφορετικά μητρώα φοιτητών: Να αφήσω τις διαδικασίες συγχώνευσης, οι οποίες έπρεπε να είχαν προνοηθεί και τις οποίες αναφέρει και η Επιστημονική Υπηρεσία, δηλαδή, υπάρχουν συγχωνευμένα Πανεπιστήμια τα οποία έχουν 3 και 4 διαφορετικά μητρώα φοιτητών, σε αλλά δεν υπάρχουν καν μητρώα, αποτέλεσμα, στις μεταγραφές δεν μπορεί το πληροφοριακό σύστημα να δει και να τακτοποιήσει τους φοιτητές. Είχαμε Τμήματα όπου οι φοιτητές του Τμήματος του Τ.Ε.Ι., στα Μουδανιά, να είναι στον αέρα. Είχαμε αλλά Τμήματα που δεν εντάχθηκαν πουθενά. Είχαμε άλλα Τμήματα Τ.Ε.Ι., που δεν αντιστοιχούνται με αλλά Τμήματα στο αναδιαμορφωμένο περιβάλλον.
Μετεγγραφές: Καταφέραμε τη διαδικασία των μεταγραφών -παρά αυτά τα προβλήματα- να την κάνουμε στην ώρα της και να ολοκληρωθεί. Ήδη έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο μετεγγραφών που αφορά τις μοριοδοτούμενες και τις μεταγραφές αδελφού - αδελφής, και θα ακολουθήσουν και τα επόμενα στάδια. Τώρα, πρώτον λοιπόν κομμάτι ήταν η αντιμετώπιση των τεραστίων προβλημάτων που μας αφήσει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, δεύτερον, άνισες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Μέσα σε αυτά είναι και πολλά που απλώς έγιναν για λόγους υπηρεσιακής μοριοδότησης ή σε συγκεκριμένα πεδία που έχουν αναχρονιστικό πλαίσιο (πχ. Ιατρική Σχολή, για διευθυντική θέση)
Έχουμε πλεονάζον "τυπικά" προσοντούχο προσωπικό ενώ αδιαφορούμε για τους μαθητές και τους φοιτητές...