Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ελάχιστος αριθμός διδακτικών ωρών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Τηρείται;

Δημοσίευση: 03/11/2019
Σχολείο λύκειο
Alt Text: 
Σχολείο λύκειο
Title Text: 
Σχολείο λύκειο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

του Παντελή Γαλίτη

Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθορίζουν – και απαιτούν – έναν ελάχιστο ετήσιο διδακτικό χρόνο, προκειμένου η διδακτέα ύλη να ολοκληρωθεί με στοιχειώδη άνεση.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο αριθμός των διδακτικών ημερών για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας βρίσκεται στο πεδίο των 181 – 190 ημερών (με τον μέσο όρο να προσδιορίζεται στις 183 διδακτικές ημέρες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι ημέρες των προαγωγικών – απολυτήριων εξετάσεων περιόδου Μαΐου - Ιουνίου) , συμβαδίζοντας με τον μέσο όρο 16 ευρωπαϊκών χωρών.

Στις ημέρες αυτές συμπεριλαμβάνονται οι σχολικές γιορτές (28η Οκτωβρίου, 25η Μαρτίου, 17 Νοεμβρίου) (όχι οι αργίες των Χριστουγέννων και του Πάσχα), καθώς και η Καθαρά Δευτέρα, η 1η Μαΐου, οι θρησκευτικές εορτές των Τριών Ιεραρχών και του Αγίου Πνεύματος, η ημέρα αργίας λόγω τοπικής θρησκευτικής ή εθνικής εορτής, οι πέντε (5) περίπατοι που οι μαθητές/-τριες δικαιούνται κάθε διδακτικό έτος, οι εκπαιδευτικές εκδρομές και επισκέψεις, καθώς και οι διάφορες σχολικές εκδηλώσεις (π.χ. Πανελλήνια Ημέρα σχολικού αθλητισμού).

Στην πραγματικότητα, οι διδακτικές ημέρες είναι λιγότερες. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το σχολικό έτος 2017 – 2018 οι ημέρες διδασκαλίας ήταν 166  χωρίς τις προαγωγικές – απολυτήριες εξετάσεις περιόδου Μαΐου - Ιουνίου, ενώ με δικούς μας υπολογισμούς, το σχολικό έτος 2018 – 2019 ήταν 153 (158 με τις σχολικές γιορτές) για τα Λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) και 158 ημέρες διδασκαλίας (163 με τις σχολικές γιορτές) για τα Γυμνάσια.

Όσον αφορά στο τρέχον σχολικό έτος 2019 – 2020 οι ημέρες διδασκαλίας εκτιμώνται για τα Γενικά και τα Επαγγελματικά Λύκεια στις 151 ημέρες διδασκαλίας (157 με τις σχολικές γιορτές), ενώ για τα Γυμνάσια στις 156 διδακτικές ημέρες (162 με τις σχολικές γιορτές), χωρίς να υπολογίζονται οι ημέρες για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.

Γίνεται αντιληπτό ότι οι διδακτικές ημέρες προσεγγίζουν σημαντικά ή και υπολείπονται του ελάχιστου ετήσιου διδακτικού χρόνου, ο οποίος έχει εκτιμηθεί στις 161 διδακτικές ημέρες και, ενδεικτικά, στις 1127 διδακτικές ώρες για τα Λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) και στις 1063 διδακτικές ώρες για τα Γυμνάσια (οι αριθμοί αυτοί διαμορφώνονται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του εκάστοτε διδακτικού έτους).

Είναι φανερό πως κάθε διδακτική ώρα που χάνεται είναι πολύτιμη.

Ήδη έχουμε εισέλθει στον Νοέμβριο, και μέχρι τώρα (όπως και κάθε χρόνο άλλωστε) έχουν χαθεί χιλιάδες διδακτικές ώρες στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Γυμνάσια και Λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ), εξαιτίας των ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Η απαίτηση της διασφάλισης ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών σε όλους τους μαθητές όλων των σχολείων συντείνει στην κατεύθυνση της άμεσης εξάλειψης όλων των εκπαιδευτικών κενών στις σχολικές μονάδες.

Η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος δεν είναι δυνατόν να κρίνεται μόνο εκ του αποτελέσματός του, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι κύριοι διαμορφωτικοί του παράγοντες, όπως η έγκαιρη τοποθέτηση εκπαιδευτικών στα σχολεία, προκειμένου ο προβλεπόμενος, απαραίτητος για την ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης, ετήσιος διδακτικός χρόνος να ολοκληρώνεται, έστω και στα ελάχιστα εκτιμώμενα επίπεδά του.

Χωρίς την παρουσία του ενός από τους δύο βασικούς παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, του εκπαιδευτικού, ομαλή και εύρυθμη λειτουργία, καθώς και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος δεν μπορεί να υφίσταται, με μόνη την αξιολόγηση των επιδόσεων του έτερου βασικού παράγοντα, του μαθητή.

Πάντως, δεν είναι οξύμωρο και υποκριτικό η Πολιτεία να απαιτεί την αναπλήρωση των απολεσθεισών διδακτικών ωρών λόγω καταλήψεων  (και ορθά, κατά την γνώμη μας απαιτείται κάτι τέτοιο), ενώ για τις απολεσθείσες διδακτικές ώρες εξαιτίας της καθυστέρησης στην τοποθέτηση εκπαιδευτικού προσωπικού στις σχολικές μονάδες η μέριμνα μα και η ευθύνη να μην είναι καθόλου η ίδια;

Σχόλια (6)

 
Παναγιώτης Β
03 Νοε 2019 15:15

Εμπεριστατωμένο και περιεκτικό το άρθρο. Εύγε!
Μία παράλειψη: στην 2η παράγραφο, δεν αναφέρατε τις δύο σχολικές ημέρες, κατά τις οποίες τα σχολεία δεν λειτουργούν λόγω Γενικών Συνελεύσεων των συλλογικών οργάνων των εκπαιδευτικών. Άρα γε, σε πόσες άλλες χώρες συμβαίνει αυτό;

 
Λευτέρης
03 Νοε 2019 16:40

Οι 153 ημέρες πραγματικής λειτουργίας μου φαίνονται πολλές!
Χάνονται απίστευτος αριθμός ωρών και ημερών διδασκαλίας για διάφορους λόγους, πολλούς εντελώς παράτυπους. Θα αναφέρω ενδεικτικά :
α) εντελώς αναίτιες καταλήψεις για να πάνε τα παιδιά φροντιστήριο σε χρόνο που δεν είναι εφικτή η αναπλήρωση,
β) ημέρες καταλήψεων που αναπληρώνονται προσχηματικά όχι πραγματικά,
γ) Συνεδριάσεις μαθητικών κοινοτήτων
δ) Συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων και Σχολικού συμβουλίου,
ε) διδακτικές επισκέψεις και σχολικές δραστηριότητες εντός ωραρίου,
στ) άδειες εκπαιδευτικών , οι οποίες ποτέ δεν είναι σε ημέρες περιπάτων και σχολικών εορτών, πάντα σε μέρες καθαρής διδασκαλίας,
ζ) Συνδικαλιστικές άδειες και επισκέψεις συνδικαλιστών σε ώρα κανονικής λειτουργίας. Παρατηρείται αυξημένη λογοδιάρροια και σκόπιμη καθυστέρηση με εσκεμμένες ερωτήσεις- τοποθετήσεις εκ μέρους μελών του Συλλόγου.
Αυτές μόνο οι ενδεικτικές περιπτώσεις μειώνουν κατά είκοσι τουλάχιστον ημέρες τον καθαρό διδακτικό χρόνο.
Αν σε αυτό προσθέσουμε και την αργοπορία τοποθέτησης αναπληρωτών, τότε η κατάσταση είναι ανυπόφορα τραγική!

 
Ηλίας
04 Νοε 2019 10:04

@Λευτέρης

Μερικές παρατηρήσεις :

α) Για τις αναίτιες καταλήψεις που ουσιαστικά εδώ και χρόνια είναι εθιμοτυπικές ... Ποιός ευθύνεται και ποιος ζημιώνει; Μόνο εγώ παρατηρώ μία γενική αδιαφορία? Όταν ενήλικες καταλαμβάνουν δημόσιους χώρους και δε συμβαίνει τίποτα, περιμένουμε ο κρατικός μηχανισμός να κινηθεί εναντίον μαθητών; Όποτε συνέβει αυτό υπήρχε σύσσωμη αντίδραση των τοπικών κοινωνίων. Τι σημαίνει αυτό;

β) Οι διδακτικές επισκέψεις είναι πολύ σημαντικό μέρος της εκπ/κής διαδικασίας. Στο κάτω κάτω, ο μέσος μαθητής, θα πάρει περισσότερα από μία 2ωρη επίσκεψη στο μουσείο της Ακρόπολης παρά από 10 ώρες διάλεξης για την Αρχαία Αθήνα μέσα σε μία αίθουσα! Αυτό όμως προϋποθέτει εμείς να σχεδιάζουμε αυτές τις επισκέψεις σοβαρά και να πιστεύουμε σε αυτό που πάμε να κάνουμε. Σχολικές δραστηριότητες εντός ωραρίου... Εφόσον είναι "σχολικές" πότε περιμένεις να γίνονται;

γ) Συνεδριάσεις μαθητικών κοινοτήτων... Ομοίως με το (β)! Είναι μέρος της προετοιμασίας των εφήβων ως αυριανοί πολίτες. Πρέπει να το πιστέψουμε εμείς για να λειτουργήσει. Αλλά όταν εμείς οι ίδιοι έχουμε ξεφτιλίσει τη συμμετοχή στα κοινά, περιμένουμε από 16χρονα να είναι πιο σοβαρά;

δ) Οι συνεδριάσεις Συλλόγου, λέει ο νόμος, γίνονται εντός εγασιακού ωραρίου και όχι σε ώρες διδασκαλίας! Στο δικό μου σχολείο έχουμε από τις 13.45 έως τις 14.00. Συνήθως πάει παραπίσω παρόλο που δε θα έπρεπε! Ποιος φταίει γι' αυτό; Θα έπρεπε να συνεδριάζουμε εκτός εργασιακού ωραρίου; Διότι αν με απασχολείς για θέματα εργασίας εκτός ωραρίου... μάλλον πρέπει να με πληρώσεις; Έτσι δε γίνεται σε όλες τις άλλες δουλειές;

ε) Ποιο στέλεχος της εκπ/σης ελέγχει και εγκρίνει τις άδειες σε ένα σχολείο; Ας κάνει τη δουλειά του σωστά και αν δεν την κάνει να υποστεί τις συνέπειες. Έγινε ποτέ κάτι τέτοιο; Είναι κοινό μυστικό πως αυτοί που εξαντλούν τις άδειες είναι κατά παράδοση οι ίδιοι σε κάθε σχολείο.

στ) Συνδικαλιστικές άδειες; Συμμετέχετε στα όργανα και ζητήστε να γίνονται τα Σ/Κ ή το απόγευμα. Ενημέρωση/επίσκεψη συνδικαλιστών μέσα στο διδακτικό ωράριο; Αν έχεις κενό κάτσε και άκου! Αν έχεις μάθημα πήγαινε στη δουλειά σου. Αν το έκαναν όλοι αυτό και τους συνδικαλιστές τους άκουγαν "τρεις και ο κούκος" την επόμενη φορά θα έρχονταν στο τέλος των μαθημάτων και μετά από συνεννόηση!

Τέλος, μία μέρα κατάληψης σε ένα σχολείο με 6 τμήματα ισοδυναμεί με 36-42 χαμένες ώρες. Κάθε εβδομάδα που υπάρχει ένα κενό εκπαιδευτικού ισοδυναμεί με 21 χαμένες ώρες κατά μέσο όρο. Στο σχολείο μου είχαμε δηλώσει 3 κενά πριν τον αγιασμό. Το 1ο κενό καλύφθηκε με μισό μήνα καθυστέρηση, το 2ο κενό με 1 μήνα και τον 3ο τον περιμένουμε ακόμα. Σύνολο χαμένων ωρών με ευθύνη του Υπουργείου 252 (ή, με όρους κατάληψης, 6 μέρες!!!). Χωρίς να συνυπολογίζω τις χαμένες ώρες λόγω αναίτιας καθυστέρησης των διαθέσεων προσωπικού από και προς το σχολείο μου! Για αυτές λοιπόν τις 252 ώρες δε θα γίνει ούτε (προσχηματική έστω) αναπλήρωση ούτε θα λογοδοτήσει κανένας..!

Καταλαβαίνεις τώρα γιατί δεν θα αλλάξει τίποτα;

 
Σιχλιμιρης βασιλειος
04 Νοε 2019 10:35

Πολυ καλό το αρθρο σας,αλλά συγκρίνετε μόνο το ένα σκέλος ...για τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τους ευρωπαίους συναδέλφους τους...Για τους..μισθούς δεν κάνετε καμμία σύγκριση.......πόσα παίρνουν στο ..πχ.Βέλγιο?...Αυστρία?....και τότε συζητάμε....

 
Λευτέρης
04 Νοε 2019 13:22

@ Ηλίας
Επειδή συμβαίνουν όλα αυτά προτείνω:
α) 32 ώρες την εβδομάδα μάθημα για όλες τις τάξεις με αυστηρή τήρηση του διδακτικού ωραρίου και τρεις ώρες υποχρεωτικής παραμονής όλων για όλα τα υπόλοιπα που γίνονται τώρα την ώρα διδασκαλίας.
β) Περιορισμός των αδειών και αναπλήρωση.
γ) Περιορισμός της διδακτέας ύλης που να συμφωνεί με τις πραγματικές ημέρες λειτουργίας των σχολείων, αφού αφαιρεθούν οι ημέρες των περιπάτων, διδακτικών επισκέψεων, εορτών κλπ και πραγματική αναπλήρωση όλων των ημερών κατάληψης με επιμήκυνση του διδακτικού έτους. Αυτό βέβαια προϋποθέτει οι Πανελλαδικές να γίνονται Αρχές Σεπτέμβρη, όπως παλιά.

 
Ian
05 Νοε 2019 11:25

@ Λευτέρης: Το σχολείο είναι ένας ζωντανός οργανισμός ή αλλιώς ένα δυναμικό σύστημα που δεν μπορεί να μπει σε 'καλούπια' γι' αυτό υπάρχουν διαφορές στη λειτουργία και στην καθημερινότητα κάθε σχολικής μονάδας. Επίσης, ο ρόλος του σχολείου δεν είναι να παρέχει μόνο γνώσεις και να καλλιεργεί δεξιότητες αλλά και ένα πολυσύνθετο σύνολο παιδαγωγικών και κοινωνικών δια-δράσεων και εμπειριών απαραίτητων για την πολύπλευρη ανάπτυξη των μαθητών.
@ Συγγραφέα: Το Αναλυτικό Πρόγραμμα (syllabus) όντως περιέχει την ύλη που πρέπει να διδαχθεί ("διδακτέα") και μια εκτίμηση για το χρόνο που απαιτείται (που δεν δηλώνεται πάντα με ακρίβεια). Όμως πάντα υπάρχει (έστω και αν δεν δηλώνεται φανερά) η πιθανότητα να μην καλύπτεται μέρος της ή να καλύπτεται μεν όλη αλλά ανεπαρκώς. Γι' αυτό: α) ορίζεται (ή οριζόταν) η ύλη στην οποία εξετάζονται (ή εξετάζονταν) οι μαθητές ("εξεταστέα") και β) υπάρχει η πρόβλεψη για "επανάληψη" της ύλης σε επόμενες τάξεις (σπειροειδής διάταξη αναλυτικού προγράμματος).
Όμως, στην ευρύτερη θεώρηση του Προγράμματος Σπουδών (curriculum) που υπερκαλύπτει το Α.Π. οι μαθητές εμπλέκονται σε ευρύτερες δραστηριότητες και εμπειρίες πέρα και πάνω από τη ξερή "ύλη" οι οποίες έχουν επίσης θετικά οφέλη γι' αυτούς. Η "διδακτέα ύλη" δεν αποτελεί πανάκεια και η κάλυψη της μοναδικό σκοπό της εκπαίδευσης. Ας μη ξεχνάμε ότι εκτός από το "επίσημο" πρόγραμμα υπάρχει και το "κρυφό πρόγραμμα" ή "παραπρόγραμμα" που παίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.
Εν κατακλείδι, το μοναδικό σοβαρό πρόβλημα (και τεράστια ευθύνη της πολιτείας) είναι τα κενά που παρατηρούνται κάθε χρόνο και οι διδακτικές ώρες που χάνονται στα σχολεία εξαιτίας των ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean