Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ (MNAE): QUO VADIS;

Δημοσίευση: 19/11/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γιώργος Μπαγάκης, Καθηγητής Μεθοδολογίας και Πολιτικών Διά Βίου Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης

Λίγο πριν την αρχή της σχολικής χρονιάς παραδόθηκαν στη νέα  ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τεκμηριωμένες, πολύ θετικές εκθέσεις για το πρόγραμμα μια «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ (ΜΝΑΕ)».

Παράλληλα, μετά την εμπειρία της πιλοτικής φάσης κατά το 2017-18 και την πρώτη καθολική εφαρμογή κατά το 2018-19 είχε προετοιμαστεί πλήρως και το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ήταν αιτία για σχετικές καθυστερήσεις κατά το παρελθόν.

Τα σχολεία ξεκίνησαν στη συνέχεια αλλά το πρόγραμμα έμενε μετέωρο, χωρίς ψυχολόγους στα σχολεία, χωρίς εκπαιδευτικούς για την εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία –παρόλο που για όλες τις απαιτούμενες  πιστώσεις αναφορικά με τα προηγούμενα υπήρχε η έγκριση του ΕΣΠΑ- χωρίς επίσης κατεύθυνση για την υλοποίηση του θεσμού του σύμβουλου καθηγητή, κ.ά. Οι εβδομάδες περνούσαν και στα σχολεία καθώς και σε στελέχη της εκπαίδευσης υπήρχαν πολλαπλές ανησυχίες και ερωτήματα ως προς την τύχη του προγράμματος ΜΝΑΕ. Ασκήθηκαν λοιπόν πιέσεις και στάλθηκαν επιστολές προς το Υπουργείο για να αποσαφηνιστεί το μέλλον του.

Προσωπικά αισθανόμουνα  πολύ παράξενα όντας τυπικά μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής -η οποία δεν είχε ενεργοποιηθεί από τον Ιούνιο- εξ αιτίας αυτής της μετέωρης κατάστασης. Για το λόγο αυτό έστειλα επιστολή προς την πολιτική ηγεσία εξηγώντας και εγώ (εκ των υστέρων έμαθα ότι επιστολή είχε σταλεί και από εμπλεκόμενο φορέα) ότι αυτή η κατάσταση δεν ήταν η πρέπουσα και η παραίτηση μου ήταν στη διάθεση της, αν χρειαζόταν, αρκεί να τέλειωνε αυτή η αρνητική κατάσταση. Απάντηση δεν πήρα όπως -από ότι πληροφορήθηκα εκ των υστέρων- απάντηση δεν πήρε ούτε και ο εμπλεκόμενος φορέας που επίσης έστειλε επιστολή.

Στα τέλη Οκτωβρίου η νέα Πολιτική ηγεσία εξέδωσε τα  ΦΕΚ (τα ίδια με αυτά της προηγούμενης χρονιάς) και φάνηκε ότι έστω αργοπορημένα κάτι πάει να ξεκινήσει χωρίς βέβαια το κορυφαίο όργανο, η Συντονιστική Επιτροπή του Προγράμματος, να έχει λάβει ούτε ένα e-mail!

Σήμερα πληροφορηθήκαμε τα ονόματα της νέας Συντονιστικής Επιτροπής.

Το πρόγραμμα ΜΝΑΕ έχει μια αξιοζήλευτη ιστορία. Έχει βραβευτεί από την ΕΕ. Οι απαρχές του μας πάνε μια δεκαετία πριν. Το πρόγραμμα είχε σημαντικό  θετικό αντίκτυπο στην επαγγελματική εκπαίδευση και προπαντός διάρκεια! Γενικότερα οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς θεωρούν ότι το Πρόγραμμα έχει παίξει καταλυτικό ρόλο στα ΕΠΑΛ. Τους δίνει  σημαντικά εργαλεία για να  προσφέρουν ευκαιρίες στους μαθητές να κάνουν μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ. Δεν είναι τυχαίο ότι μετά την εφαρμογή του Προγράμματος δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά ή ενεργοποιήθηκαν σύλλογοι γονέων στα ΕΠΑΛ. Η φιλοσοφία του, της από τα κάτω προσέγγισης (bottom-up) και της συνεχούς ανατροφοδότησης, της εξειδίκευσης ανά σχολείο και του ανασχεδιασμού, είναι ιδιαίτερη και διαφορετική από το κυρίαρχο ρεύμα των προγραμμάτων του ΥΠΑΙΘ, τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν τη μεγαλύτερη συναίνεση και αποτελεσματικότητα καθώς και την καλύτερη κατάληξη.

Η νέα πολιτική ηγεσία έκρινε ότι παρά τη μεγάλη αποδοχή και τα καινοτόμα στοιχεία που έφερε το ΜΝΑΕ, η συντονιστική του ομάδα, η οποία είχε και την ευθύνη του, έπρεπε να αλλάξει εξ ολοκλήρου (έμειναν μόνο ένα διοικητικό και ένα διαχειριστικό στέλεχος που ex officio είχαν ευθύνη για το πρόγραμμα ΜΝΑΕ).

Τυπικά η νέα πολιτική ηγεσία είχε το δικαίωμα να το πράξει. Θα της ευχηθούμε λοιπόν καλή επιτυχία!

Πολιτικά βέβαια θα κριθεί. Προσωπικά, θα είμαι παρών σε αυτό,  ως Έλληνας πολίτης, ως πρώην εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ως Πανεπιστημιακός που ασχολούμαι για δεκαετίες με τη φιλοσοφία και τη μεθοδολογία που διαπερνά το ΜΝΑΕ αλλά και ως πρώην πλέον μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής, που από το Φθινόπωρο του 2018, συχνά-πυκνά ξενύχτησα για να προσθέσω και εγώ ένα λιθαράκι σε αυτό το πρόγραμμα μαζί με πολλά άλλα μέλη της καθώς και με πολλά στελέχη και εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Εύχομαι η νέα πολιτική ηγεσία να έχει περισσότερο επεξεργασμένες θέσεις, φιλοσοφία και μεθοδολογία από εμάς και να διαψευστούν οι έντονα απαισιόδοξες προβλέψεις για τα ΕΠΑΛ. Οι εκπαιδευτικοί τους και οι μαθητές τους θα πρέπει να έχουν ένα καλύτερο αύριο.

Είναι όμως έτσι;

Ή μήπως η νέα πολιτική ηγεσία έχει άλλες προτεραιότητες και η λογική του προγράμματος ΜΝΑΕ δεν της ταιριάζει ιδιαίτερα;

Μήπως για να μην υπάρξουν αντιδράσεις η επιλογή είναι να διεκπεραιωθούν τα τυπικά αφού υπάρχουν εγκεκριμένα κονδύλια και ευρωπαϊκές δεσμεύσεις  καθώς και να ελέγξουμε περισσότερο το πρόγραμμα; Καταλαβαίνουν άραγε οι κρατούντες από πού άντλησε τη δυναμική και την αξία του το ΜΝΑΕ, το οποίο ξεκίνησε  από καινοτόμες πρωτοβουλίες και πρακτικές εκπαιδευτικών (grass-root) σε δύσκολες συνθήκες ΕΠΑΛ, σταδιακά εξελίχτηκε σε πιλοτικό πρόγραμμα (κάτι που σπανίζει στη χώρα μας) και στη συνέχεια ακολούθησε η γενίκευση του σε όλη την Ελλάδα; Είναι ηλίου φαεινότερο ότι το ΜΝΑΕ βέβαια δεν πρόκειται να επιβιώσει ως καινοτόμο με την απλή διεκπεραίωση, όταν μάλιστα θα ξεκινήσει τρεις περίπου μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους!

Γιατί άραγε αγνόησε τόσο απαξιωτικά τη δυσεύρετη τεχνογνωσία  που είχε αποκτηθεί (με πάρα πολύ κόπο) καθώς και την εθελοντική σε πολύ μεγάλο βαθμό προσπάθεια που κατέβαλαν πολλοί εμπλεκόμενοι στο πρόγραμμα αυτό;   

Μακάρι να διαψευστώ σε όσα έγραψα!

Σχόλια (8)

 
Πλατάρος Γιάννης
19 Νοε 2019 15:21

όταν ένας τοποθετείται σε μια θέση με μια διαδικασία Α και απομπέμπεται με ίδια διαδικασία Α, φρονώ, ότι δδνε πρέπει να διαμαρτύρεται για οτιδήποτε έστω κι αν έχει δίκιο!
Απ΄ο,τι γνωρίζω, η επιτροπή στην οποία ήσασταν μέλος , δηλ. της Συντονιστικής Επιτροπής για τα ΕΠΑΛ, της «Μια νέας Αρχής για τα ΕΠΑΛ» δεν ήταν σε κάποιον νόμο που η τοποθέτηση των μελών του να έγινε με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος , κάποια αίτηση κάποιο πλαίσιο επιλογής. Όλη η διαδικασία έγινε με κάποια -φαντάζομαι- Υ.Α. με κριτήρια αυστηρώς πολιτικά του Υπουργείου.
Έτσι σας έβαλαν και εσάς, με τον ίδιο τρόπο σας έβαλαν.
Αυτούς που έβαλαν απολαμβάνουν της εμπιστοσύνης της Υπουργού είτε συνεργατών της. Ομοίως και εσείς. Αυτές οι θέσεις, συνηθίζονται να λέγονται «πολιτικές» Καλώς ή κακώς. Μπορεί να μην έχουν τα χαρακτηριστικά της «πολιτικής θέσης» όπως συνηθέστατα την θεωρεί ο κόσμος, ως «φ'υγε από το μέλι εσύ, έλα εσύ» και να είναι θέση άμισθη και να έχετε βάλλει στην ψυχή σας, να την έχετε κυριολεκτικά καταθέσει! Ακόμα και έτσι να είναι, που το δέχομαι (χωρίς να το βαπτίζω «υπόθεση εργασίας») σας λέω, το ξέρετε, ότι η θέση σας είναι πολιτική υπο την θεμιτή έννοια του να απολαμβάνετε της εμπιστοσύνης του Υπουργού που σας τοποθέτησε και έβαλε την υπογραφή του στην Υ.Α. Η νέα ηγεσία σας αντικατέστησε και έβαλε άλλους που απολαμβάνουν της εμπιστοσύνη της. Το ξέρετε ότι έτσι είναι, έτσι ισχύει, αυτή είναι η πρακτική. Τελικά αυτό είναι το νόμιμο. Αυτό είναι και το ηθικό υπό την έννοια του έθους. Ηθικό θα ήταν αν σας άλλαζε μετά από κάποια αξιολόγηση του έργου που κάνατε. Είπατε ότι πήρατε και βραβείο από την ΕΕ. Παρ όλα ταύτα, δεν θα έπρεπε -εκτιμώ- να το γράψετε αυτό το σημείωμα, αφού ξέρετε ότι νομίμως έγινε, ότι εξ εθίμου πάντα έτσι γίνεται και επίσης ότι δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο λογοδοσίας για το έργο σας. Έτσι έκριναν, έτσι απεφάσισαν, την πολιτική ευθύνη την έχει η ηγεσία του Υπουργείου, κρίνεται , θα κριθεί.
Γιατί του βάζετε του θέματος παραπάνω διάσταση που ΔΕΝ έχει; Ανθρωπίνως και ατομικώς για εσάς, το δέχομαι. Δεν είναι ικανό όμως αυτό, για τους λόγους που προανέφερα και για άλλους εύλογους που μπορούν να εικάσουν όλοι, αλλά προσωπικώς μέσω μόνο σε αυτά.

 
darkstar
19 Νοε 2019 15:30

Γιατί πολύ απλά είναι αντίθετο με το δικό τους πρότζεκτ! Αν όλα γίνονται σωστά από την αρχή του σχολικού έτους και πραγματοποιούνται προγράμματα σαν αυτό , τότε ποιος θα πάει στα ιδιωτικά σχολεία; Και όπως γνωρίζετε το χρήμα είναι στα ιδιωτικά ΕΠΑΛ και ΙΕΚ και όχι στα ιδιωτικά Γενικά Λυκεια.

 
darkstar
19 Νοε 2019 15:35

@Πλατάρος Γιάννης
Μα ο άνθρωπος δεν παραπονιέται γιατί τον έδιωξαν από την επιτροπή αλλά γιατί άργησε 3 μήνες να αρχίσει να υλοποιείται ένα σωστό πρόγραμμα!

 
Λια
19 Νοε 2019 17:05

Άρα όπως φαίνεται η υλοποίηση του προγράμματος για φέτος είναι αρκετά δύσκολο να ξεκινήσει έστω και τώρα.

 
Βικτωρία
19 Νοε 2019 19:16

Επί της ουσίας, το θέμα δεν είναι οι επιτροπές που έρχονται και παρέρχονται. Η ουσία είναι η μη υλοποίηση ενός προγράμματος που μόνο καλό έχει να προσφέρει στους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. και που είναι "στρωμένο χαλί" από άποψη διαδικασιών και χρηματοδότησης. Η παρούσα ηγεσία καθυστερεί την εφαρμογή του Μ.Ν.Α.Ε. μόνο και μόνο γιατί δεν θέλει να το εφαρμόσει, δε φταίνε οι επιτροπές που αλλάζουν. Εκτός αν είναι τόσο ανίκανοι που δεν μπορούν να "τρέξουν" ούτε καν ένα έτοιμο πρόγραμμα..

 
ΑΛΕΚΟΣ
19 Νοε 2019 20:25

Είναι πράγματι απορίας άξιον γιατί ενίσταται ο κ. Μπαγάκης. Ας μας πει ο ίδιος λοιπόν με τι κριτήρια ορίστηκε στην προηγούμενη επιτροπή? Μήπως διαμαρτύρεται γιατί πλέον δεν θα μπορεί να κάνει ημερίδες για το ΜΝΑΕ ? Όλοι μπορούν να βάλουν το λιθαράκι τους, δεν είναι ο μόνος. Για ποιά bottom up προσπάθεια αναφέρεται όταν το ΜΝΑΕ είναι πρόγραμμα ΕΣΠΑ με συγκεκριμένες υποχρεώσεις? Θυμάται πέρυσι πότε ξεκίνησε το πρόγραμμα και πότε πήγαν οι ψυχολόγοι στα σχολεία? Πότε άρχισαν τα σχέδια δράσης στα σχολεία? Περίμενε μήπως να είναι ο ίδιος μέλος και στη νέα επιτροπή? Οι άλλοι που ορίστηκαν τι λιγότερο έχουν από τον ίδιο?

 
Καθηγητής ΙΕΚ
21 Νοε 2019 09:09

Πάλι με τα ΕΠΑΛ ασχολούμαστε, τα ίδια παντελάκη μου τα ίδια παντελή μου

 
Θεσμός ΕΠΑΛ
21 Νοε 2019 12:58

Διαχωρισμός πολύ νωρίς των μαθητών (γυμνασιακής ηλικίας) και μια "επαγγελματική" εκπαίδευση που δεν έχει διέξοδο σε μια χώρα σαν την Ελλάδα χωρίς βιομηχανία.

Τι ακριβώς κάνουν στο υπουργείο 40 χρόνια τώρα είναι απορίας άξιο... Μια Νέα Αρχή θα ήταν να ενισχυθεί το Γενικό Λύκειο και να πάψουν οι διαχωρισμοί από ένα σύστημα που δεν ξεκινάει να στηρίζει ισότιμα όλους τους μαθητές, από την Α' Δημοτικού μέχρι την Γ' Γυμνασίου.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean