Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Το νέο Επαγγελματικό Λύκειο και το μαθητικό δυναμικό του

(το 1ο από σειρά άρθρων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση)
Δημοσίευση: 21/11/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

του Θέμη Κοτσιφάκη,
εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου

Οι σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν την τετραετία 2015-19 στην επαγγελματική εκπαίδευση, καθιέρωσαν ένα νέο δυναμικό τύπο Επαγγελματικού Λυκείου, ως μοναδικό πυλώνα παροχής δημόσιας δευτεροβάθμιας τεχνικο-επαγγελματικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας.

Οι μεταρρυθμίσεις είχαν διπλή στόχευση: τη διεύρυνση της παρεχόμενης γενικής παιδείας και των γενικών επιστημονικών και τεχνολογικών γνώσεων σε κάθε τομέα, αλλά και τη διεύρυνση των εκπαιδευτικών και εργασιακών προοπτικών των αποφοίτων τους. Αυτό κατέστη δυνατό, αφενός αλλάζοντας τη δομή του ΕΠΑ.Λ. προχωρώντας σταδιακά (από τάξη σε τάξη) από τη γενικότερη γνώση προς την εξιδεικευμένη, αποφεύγοντας έτσι την πρόωρη ειδίκευση και δημιουργώντας ένα πιο στιβαρό εκπαιδευτικό υπόβαθρο για το προφίλ του απόφοιτου και αφετέρου  δημιουργώντας για τους αποφοίτους το θεσμό της μαθητείας αλλά και τα 2ετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης στα ΑΕΙ – παράλληλα με το άνοιγμα της δυνατότητας πρόσβασής τους στα Πανεπιστήμια από 5% έως 10% των θέσεων.
Αυτές οι μεταρρυθμίσεις άρχισαν σιγά – σιγά να αποδίδουν χειροπιαστά αποτελέσματα. Τα πρώτα δείγματα της αλλαγής της εικόνας καταγράφονται στη σημαντική αύξηση του μαθητικού δυναμικού των Επαγγελματικών Λυκείων.

Όπως φαίνεται και στα αριθμητικά στοιχεία του μαθητικού δυναμικού (στοιχεία ΥΠΑΙΘ) παρατηρείται σημαντική αύξηση στους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια μεταξύ της σχολικής χρονιάς 2016-17 και της σχολικής χρονιάς 2019-20, δηλ. τα χρόνια που άρχισαν να εφαρμόζονται σταδιακά οι μεταρρυθμίσεις της περιόδου της διακυβέρνησης από το ΣΥΡΙΖΑ. Την ίδια περίοδο αναπτύχθηκε και μια σημαντική σε εύρος υποστηρικτική καμπάνια για τα ΕΠΑ.Λ. με προβολή όλων των θετικών χαρακτηριστικών της επαγγελματικής εκπαίδευσης (εκθέσεις, τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά σποτ, εκδηλώσεις κ.ά.).

Συγκεκριμένα, μεταξύ 2016-17 και 2019-20 το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑΛ αυξήθηκε κατά 16% (κατά 13.935 μαθητές/-τριες),  χωρίς να υπολογίζουμε τους πάνω από 3.000 νέους και νέες που φοιτούν στο νέο θεσμό του μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας.

Μια σημαντική πρώτη παρατήρηση είναι η αύξηση, μεταξύ των σχολ. ετών 2016-17 και 2019-20, κατά 20 % του αριθμού των μαθητών/-τριών της Α΄ τάξης, που αποτελούν και το μέλλον τους.

Μια δεύτερη παρατήρηση είναι η σημαντική διαφορά του μαθητικού δυναμικού της Β΄ τάξης σε σχέση με την Α΄ (50% περίπου παραπάνω μαθητές/-τριες) από τη μια χρονιά στην άλλη σε κάθε χρονοσειρά. Αυτό οφείλεται τόσο στην αυξημένη «μετακίνηση» μαθητών/-τριών από την Α΄ ΓΕΛ στη Β΄ ΕΠΑΛ, όσο και στη δυνατότητα να εγγράφονται απόφοιτοι των ΓΕΛ στη Β΄ τάξη για απόκτηση πτυχίου αλλά και να συμμετέχουν στις ειδικές εξετάσεις από τα ΕΠΑΛ για τα ΑΕΙ.

Τρίτη παρατήρηση είναι η τεράστια αύξηση του μαθητικού δυναμικού των εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων κατά 46%, γεγονός που δείχνει πως τα σχολεία αυτά διαδραματίζουν πλέον ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην επανένταξη ενηλίκων στο εκπαιδευτικό σύστημα για την απόκτηση ή και τη βελτίωση των επαγγελματικών και εκπαιδευτικών προσόντων τους, με στόχο τη βελτίωση της θέσης τους στην αγορά εργασίας, αλλά σε πολλές περιπτώσεις και την κοινωνική τους επανένταξη.

Δυστυχώς, σήμερα επικρατεί έντονος  προβληματισμός στην εκπαιδευτική κοινότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης -και όχι μόνο-, καθώς η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, παρά τις διακηρύξεις της, εργάζεται με στόχο την κατεδάφιση των σημαντικότερων θετικών χαρακτηριστικών που απέκτησαν τα Επαγγελματικά Λύκεια την περίοδο 2015-19. Αλλά για αυτά, θα επανέλθω  σε επόμενο άρθρο.

Ανατριχιάζουμε  όμως, όλοι οι εκπαιδευτικοί, όταν ακούμε από επίσημα χείλη δηλώσεις του τύπου «όλα στην εκπαίδευση πρέπει να επιστρέψουν στο 2014»!!. Ιδιαίτερα στην επαγγελματική εκπαίδευση,   το «πριν το 2014» ήταν εφιαλτικό για όλους και κανείς εκπαιδευτικός δεν επιθυμεί επιστροφή σε αυτά τα χρόνια.

Σχόλια (15)

 
ΔΔ
21 Νοε 2019 07:42

ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΑΡΚΕΤΑ ΜΑΣ ΤΑΛΑΙΠΩΡΗΣΕΣ ΚΑΙ ΠΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙΣ.

 
Ερτ
21 Νοε 2019 11:06

Να μας βάλεις και τα στατιστικά από την αποφοίτηση από τα πανεπιστήμια των υποψηφίων από ΕΠΑΛ.

 
Ντριμ-Ντριμ τραλαλό
21 Νοε 2019 12:44

Ουδέν σχόλιο!

 
Αρθούρος
21 Νοε 2019 13:00

Τα πράγματα στη ζωή δεν είναι μαύρο άσπρο.Και βέβαια είναι επιτυχία η αύξηση του αριθμού των μαθητών στα επαγγελματικά Λύκεια.Είναι μία αλλαγή που πρέπει να συνεχιστεί και από την παρούσα κυβέρνηση και κατ'ουσία στο πνεύμα της εκπαιδευτικής πολιτικής του μπαρμπα-Γιάννη πριν από 190 χρόνια, που έλεγε ότι η Ελλάδα δε χρειάζεται Πανεπιστήμιο,αλλά τεχνικές σχολές που θα εκπαιδεύσουν τεχνίτες,Αυτή η αλλαγή-μεταρρύθμιση είναι στο πνεύμα της εκπαιδευτικής πολιτικής των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών και ιδιαίτερα της Γερμανίας,όπου οι μαθητές των Τεχνικών και Επαγγελματικών Λυκείων είναι το 40-50% του συνόλου,ενώ εδώ είναι μόνο το 15%.Συμφωνεί επίσης και με την πρόβλεψη του ΣΕΒ γιά τα επαγγέλματα του μέλλοντος την ελληνική αγορά,όπου όλα είναι ειδικότητες που παρέχονται στα ΙΕΚ!.Απόδειξη του πόσο αναπτυγμένη είναι η ελληνική παραγωγή & αγορά,190 χρόνια μετά τον Καποδίστρια!
Από την άλλη όμως,εφόσον καταργήθηκαν τα ΤΕΙ,και από φέτος θα ισχύσει η βάση του 10,θεωρώ ότι οι απόφοιτοι των Εσπερινών και των Επαγγελματικών Λυκείων,δεν πρέπει να εξαπατούνται με τα ψευδή σύνδρομα της ελληνικής μικροαστικής τάξης.Αυτή,θέλει να μπούν όλα τα παιδιά στο Πανεπιστήμιο, ακόμα κι αν έχουν γράψει άσο ή διπλό στις πανελλήνιες.Αυτή είναι μία άδικη πρακτική,που μπορεί να λειτουργεί ως κίνητρο γιά οκνηρούς μαθητές, ανεξάρτητα από ηλικία,όμως πετάει έξω από το Πανεπιστήμιο ικανούς μαθητές και μαθήτριες που έπιασαν από 9,5 ως 9,9,αλλά επειδή δεν ανήκουν στις ποσοστώσεις των επαγγελματικών δεν μπορούν να μπούν στα ΑΕΙ. Πανηγυρίζει ο κύριος Κοτσυφάκης γιατί μπήκαν στο Πολυτεχνείο και την Ιατρική με 10 και 12;Ας το σκεφτεί λίγο καλύτερα,τί λαϊκισμό και τι ψέμμα αναδίνει αυτή η άφρονα πολιτική.
Γι'αυτό,ναι στο Επαγγελματικό,ναι στο Εσπερινό Λύκειο,με περισσότερα κίνητρα και περισσότερη υποστήριξη,αλλά με κατεύθυνση αποκλειστικά στα ΙΕΚ,στην εργασία κι όχι στον αποπροσανατολισμό των πανεπιστημίων.Καμία ποσόστωση,καμία αδικία σε βάρος των αποφοίτων των Γενικών Λυκείων. Εξάλλου και πολλοί απόφοιτοι των ΑΕΙ που είναι πιό μυαλωμένοι καταλήγουν να σπουδάζουν κι αυτοί στα ΙΕΚ. Αυτή είναι η αλήθεια της ζωής,της εμπειρίας κι όχι των εκπαιδευτικών που στα μυαλά τους είναι πάντα το Πανεπιστήμιο,το οποίο το έχουν εξιδανικεύσει.Ο σκοπός,πρέπει να είναι η εργασία.Το Πανεπιστήμιο είναι απλά το μέσο.

 
Πανος
21 Νοε 2019 13:09

Όχι άλλο άρθρο ! Έλεος! Λεξιλόγιο : κατεδάφιση ...ανατριχιάζουμε ....

 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
21 Νοε 2019 13:42

Είναι δεδομένο ότι αν νομοθετούσες και την απονομή διδακτορικού τίτλου από τα ΕΠΑ.Λ. και μάλιστα μεσω των Ε.Κ. ....θα έπαιρνες και το ΝΟΜΠΕΛ...Χημείας. Καλά ....αυτό πως σου ξέφυγε?

 
Ιάκωβος
21 Νοε 2019 13:51

Γιατί τόση αύξηση εγγραφων στα εσπερινά; Ποια η Βαση εισαγωγής στα ΑΕΙ από τα εσπερινά; Εκτός κι αν υπάρχει τόσο υψηλό ποσοστό εργασίας που ο άλλος/η αρχίζει από νωρίς.
Ποια η ποιότητα εκπαίδευσης στα ΕΠΑΛ; Ποια η πορεία μετά τα ΕΠΑΛ των αποφοίτων; Υπάρχει μελέτη;

 
nikos
21 Νοε 2019 15:03

@ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Τα ΕΚ τι σου φταίνε ?

 
Πέτρος
21 Νοε 2019 17:02

Σίγουρα ο κος είναι καλύτερα να μας αφήσει ήσυχους. Αρκετά έπραξε εναντίον της εκπαίδευσης κατά το παρελθόν.

Ωστόσο, ας μην ισοπεδώνουμε τα πάντα σχετικά με τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και για το γεγονός ότι πολλοί απόφοιτοι των ΓΕΛ μένουν εκτός ΑΕΙ λόγω της ποσόστωσης.

Για παράδειγμα Οδοντιατρική που πέρασε ένας ανιψιός μου από ΕΠΑΛ οι βάσεις ήταν οι εξής:
ΓΕΛ 90%: 18026
ΕΠΑΛ: 18210

 
Σχολείο
21 Νοε 2019 17:15

Κύριε Αρθούρε μου, πρέπει να καταλάβετε ότι δεν χρειάζεται να υπάρχουν τα επαγγελματικά λύκεια, διότι υπάρχουν τα γενικά λύκεια στα οποία παίρνεις απολυτήριο και τα ι.ε.κ στα οποία παίρνεις πιστοποιητικό ή δίπλωμα. Τι νόημα έχει να υπάρχει και ένα σχολείο το οποίο θα σου δίνει και απολυτήριο και πτυχίο;

 
Πανεπιστήμιο
21 Νοε 2019 17:30

Όσοι υποστηρίζουν τα ΕΠΑΛ ας στείλουν σε αυτά τα παιδιά τα δικά τους και των οικείων τους. Είναι τραγικό στον 21ο αιώνα να βλέπουμε το Πανεπιστήμιο σαν μια πόρτα εισόδου στον επαγγελματικό χώρο: μέχρι το 2040, όταν τα σημερινά παιδιά θα είναι 20 ετών, σε τι είδους εργασιακό χώρο θα βγουν χωρίς απολυτήριο γενικού λυκείου;

Οι απόφοιτοι ΑΕΙ σπουδάζουν σε ΙΕΚ όχι από επιλογή αλλά λόγω της τεράστιας ανεργίας στους νέους κάτω των 30 ετών.

 
απειλή;
21 Νοε 2019 17:39

το 1ο από σειρά πόσων; καμία σωτηρία ! θέλαμε μετάταξη από το απαράδεκτο υπουργείο, τώρα θα μεταναστεύσουμε σε αυτή την ηλικία !

 
Ως πότε πια σανό
21 Νοε 2019 19:07

Ξεχνάτε να πείτε ότι τα στα 2ετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης στα ΑΕΙ ως γνήσιοι εκπρόσωποι της αξιοκρατίας φτιάξατε νόμο για να τοποθετήσετε για 5 + 5 χρόνια Περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης (πολιτικές επιλογές ) και Διευθυντές διευθύνσεων . Αν αυξάνατε σε 50% το άνοιγμα της δυνατότητας πρόσβασης από τα ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια διατηρώντας την ίδια ύλη και ανάλογα θέματα, τότε όλοι θα πήγαιναν στα ΕΠΑΛ.

 
Ert
21 Νοε 2019 19:09

Πέτρο, ΔΕΝ έδωσαν τα ίδια μαθήματα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean