Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Τα κύρια σημεία του νομοσχεδίου που παρουσίασε η υπ. Παιδείας στο υπουργικό Συμβούλιο

Το νομοσχέδιο θα ανακοινωθεί από την υπουργό Παιδείας το Σάββατο στη Σύνοδο Πρυτάνεων
Δημοσίευση: 28/11/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το “πράσινο” φως από τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη και τα μέλη του υπουργικού Συμβουλίου,να προωθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες διαλόγου και  ψήφισης του Σχεδίου Νόμου για τη νέα ΑΔΙΠ (“βαφτίζεται” Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης)  έλαβε σήμερα η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Η υπουργός Παιδείας   παρουσίασε στο υπουργικό Συμβούλιο τις   βασικές κατευθύνσεις του νομοσχεδίου, το οποίο προβλέπει την ίδρυση μιας ενισχυμένης Αρχής με ευρύτερες, ουσιαστικές, αρμοδιότητες, της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ).

Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης θα αντικαταστήσει την ΑΔΙΠ, είπε η υπουργός Παιδείας και ανακοίνωσε ότι  προβλέπεται:

· Ενίσχυση με νέες αρμοδιότητες όπως η αξιολόγηση των Πανεπιστημίων, η σύνδεσή της με την χρηματοδότηση και ο στρατηγικός σχεδιασμός.

· Διεύρυνση των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων πιστοποίησης.

· Προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των μελών της Αρχής με την πρόβλεψη περαιτέρω εγγυήσεων κατά τη διαδικασία ορισμού των μελών της.

Επιπλέον, τόνισε η Ν. Κεραμέως,  γίνεται σημαντικό βήμα για την ουσιαστική αναβάθμιση των Πανεπιστημίων της χώρας μας:

· Για πρώτη φορά προβλέπεται συγκεκριμένο ποσοστό της χρηματοδότησης να εξαρτάται από την αξιολόγηση.

· Για πρώτη φορά πιστοποιούμε τα προγράμματα σπουδών πριν την έναρξη της λειτουργίας τους.

· Για πρώτη φορά εξετάζεται αν τα Α.Ε.Ι. πληρούν ποιοτικές προϋποθέσεις για να οργανώνουν προγράμματα σπουδών α’, β’ και γ ́ κύκλου.

· Για πρώτη φορά εντάσσονται θεματικές και συγκριτικές αξιολογήσεις των Ιδρυμάτων σε κρίσιμα πεδία, π.χ. πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία, ηλεκτρονική μάθηση, εξωστρέφεια.

· Για πρώτη φορά προβλέπεται αυτοτελής αξιολόγηση των ερευνητικών κέντρων των Α.Ε.Ι..

Σύμφωνα με πληροφορίες του esos με το Σχέδιο Νόμου για  την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης καθιερώνεται  ο βασικός θεσμός αξιολόγησης:

  •      των προγραμμάτων σπουδών,
  •      των διδασκόντων, και,
  •      των Ιδρυμάτων.

Επίσης η νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης  θα αξιολογήσει τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια, όχι για την επαναφορά τους   στην προτέρα κατάσταση , αλλά για να ενισχυθεί η Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση, που σήμερα βρίσκεται εντός των Πανεπιστημίων.

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα δημοσιοποιούνται ώστε να ενισχύεται η διαφάνεια και η δημόσια πληροφόρηση, και να αναδεικνύονται οι καλύτερες πρακτικές (εκπαιδευτικές, ερευνητικές, διοικητικές).

Η ρύθμιση θα προβλέπει επέκταση της αξιολόγησης σε ζητήματα:

  •             εξωστρέφειας των Πανεπιστημίων,
  •             επιδόσεων των φοιτητών, και
  •             σύνδεσης με την αγορά εργασίας

Ο ρόλος της Εθνική Αρχής  Ανώτατης Εκπαίδευσης  θα είναι  καθοριστικός για την χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων, καθώς θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.

Με το νομοσχέδιο που θα ακολουθήσει για την τριτοβάθμια εκπαίδευση η κρατική χρηματοδότηση προς τα Πανεπιστήμια θα γίνεται βάσει:

  •             αντικειμενικών κριτηρίων  και δεικτών (κόστος σπουδών ανά φοιτητή, διάρκεια  των Προγραμμάτων Σπουδών ,
  •             γνωστικό αντικείμενο των σπουδών,
  •             μέγεθος και γεωγραφική διασπορά του κάθε Πανεπιστημίου,

τα οποία θα κοστολογούνται.

Σχόλια (1)

 
Δημόσια ΑΕΙ
28 Νοε 2019 23:44

Η σημερινή διασπορά των σχολών ΑΕΙ δεν είναι ακαδημαϊκά ορθολογική επομένως δεν μπορεί να αξιολογηθεί με τυπικές διαδικασίες στατιστικών μετρήσεων. Επαναλαμβανόμενες φράσεις, όπως σύνδεση με αγορά εργασίας ή εξωστρέφεια ή αριστεία, πέφτουν στο κενό όσο απουσιάζει ένα χρονοδιάγραμμα για τον εξορθολογισμό των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

Πρέπει να παρθούν στοχευμένες αποφάσεις που να εξασφαλίσουν μέχρι το 2025 μια καινούρια προοπτική για τα Πανεπιστήμια.

1) Ένωση ομοειδών σχολών σε ισχυρά ΑΕΙ, με δημιουργία ερευνητικών κέντρων και τεχνολογικών πάρκων

2) Αξιολόγηση μελών ΔΕΠ και διδακτορικών ερευνητών

3) Αναδιαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να μειωθούν τα μαθήματα για την απόκτηση πρώτου τίτλου σπουδών και τα δίδακτρα για την εκπόνηση μεταπτυχιακού.

4) Υποστήριξη φοιτητικής μέριμνας, δημιουργία ηλεκτρονικού καταλόγου σημειώσεων (ανοικτό eclass)

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean