Placeholder

ΜΑΘΗΤΕΣ

2 στους 3 μαθητές γυμνάζονται πολύ λιγότερο απ΄ ότι θα έπρεπε

Εξαιρετικά χαμηλά τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας των μαθητών/τριών
Δημοσίευση: 05/12/2019
Σχολείο
Alt Text: 
Σχολείο
Title Text: 
Σχολείο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

 Ολοκληρώθηκε το τελικό Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Έργου «Identifying and Motivating youth who mostly need Physical ACTivity – IMPACT» που διοργάνωσε το ΙΕΠ στο Γαλλικό Ινστιτούτο στις 29/11/2019 ανακοινώνοντας τα αποτελέσματά του όπως αυτά περιγράφονται παρακάτω:

Οι 2 στους 3 μαθητές/τριες στην Ελλάδα γυμνάζονται πολύ λιγότερο απ΄ ότι θα έπρεπε σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας  (ΠΟΥ) που προτείνει για παιδιά 5-17 ετών καθημερινή φυσική δραστηριότητα που κάνει τα παιδιά να ιδρώνουν και να λαχανιάζουν για τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα.

Δηλαδή υψηλής ή μέτριας έντασης άσκηση, κυρίως αερόβιας, ενώ θα πρέπει τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα η άθληση να είναι έντονης μορφής που να βελτιώνει μυς και οστά.

Πάνω από 60 λεπτά καθημερινή άθληση έχει επιπλέον οφέλη στην υγεία.  

Πόσοι μαθητές/τριες πετυχαίνουν αυτούς τους στόχους που θέτει ο ΠΟΥ; 

Το σχολείο που είναι ο μοναδικός χώρος όπου όλοι οι μαθητές/τριες συμμετέχουν, περιλαμβάνει δύο 45λεπτα Φυσικής Αγωγής την εβδομάδα, δηλαδή οι μαθητές/τριες θα πρέπει να γυμνάζονται εκτός σχολείου 5-6 μέρες την εβδομάδα για τουλάχιστον μια ώρα την κάθε φορά.

Όμως μόλις το 12,5% το κάνει, σύμφωνα με απαντήσεις 12.355 Ευρωπαίων μαθητών/τριών από 6 χώρες, μεταξύ αυτών 3.066 από Ελλάδα. 

Το 67,2% δήλωσε ότι κάνουν λιγότερο από 2-3 ώρες εξωσχολική φυσική δραστηριότητα την εβδομάδα, ενώ το 38,3% δεν αθλείται καθόλου εκτός σχολείου (0-1 ώρα την εβδομάδα).

Αυτά προκύπτουν από φετινή έρευνα του Ευρωπαϊκού προγράμματος IMPACT, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάσθηκαν την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2019 στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας, σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). 

Το πρόγραμμα IMPACT έχει στόχο τον «Εντοπισμό και παρακίνηση νέων που χρειάζονται περισσότερο τη Φυσική Δραστηριότητα» (Identifying and Motivating youth who mostly need Physical ACTivity – IMPACT).

Συντονίζεται από τον κοσμήτορα της Σχολής Φυσικής Αγωγής, Αθλητισμού και Διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας   Αθανάσιο Παπαϊωάννου και υλοποιείται από έξι Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, το ΙΕΠ, τρεις ενώσεις εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) και δύο υπουργεία και χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό πλαίσιο Erasmus+ Sport.

Στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2018-2019 ο κ. Παπαϊωάννου και οι συνεργάτες του στο πρόγραμμα IMPACT εκπαίδευσαν 190 εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής σε 4 Ευρωπαϊκές χώρες, από τους οποίους οι 68 στην Ελλάδα, με στόχο την αύξηση της εξωσχολικής φυσικής δραστηριότητας των μαθητών/τριών.

Αξιολογήθηκε η εξωσχολική φυσική δραστηριότητα και η παρακίνηση 2.637 μαθητών/τριών σ’ αυτά τα σχολεία στην αρχή και στο τέλος της σχολικής χρονιάς, δηλαδή πριν και μετά την κατάρτιση των εκπαιδευτικών, και τα αποτελέσματα συγκρίθηκαν με αντίστοιχα δεδομένα 1.455 μαθητών/τριών από 95 εκπαιδευτικούς σε ομάδες ελέγχου.

Στα σχολεία όπου καταρτίσθηκαν οι εκπαιδευτικοί:

•    μειώθηκε κατά 11% το ποσοστό των μαθητών/τριών που δεν αθλούνται σχεδόν καθόλου εκτός σχολείου (λιγότερο από 2 μέρες/εβδομάδα),

•    ενώ αυξήθηκε κατά 8% το ποσοστό των μαθητών/τριών που κάνουν εξωσχολική φυσική δραστηριότητα τουλάχιστον 4-5 μέρες την εβδομάδα.

Αντίθετα, στις ομάδες ελέγχου που δεν υιοθετήθηκαν σημαντικές πρακτικές για προώθηση εξωσχολικής φυσικής δραστηριότητας,

•    μειώθηκε κατά 5% το ποσοστό των παιδιών που κάνουν τουλάχιστον 3-4 μέρες την εβδομάδα κάποια εξωσχολική φυσική δραστηριότητα, αναμενόμενο αφού γενικά όσο μεγαλώνουν οι μαθητές/τριες τόσο λιγότερο αθλούνται.

Σχήμα 2: Ποσοστό μαθητών και μαθητριών που έκαναν φυσική δραστηριότητα στην αρχή και τέλος της χρονιάς, δηλαδή πριν και μετά την κατάρτιση των εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής

Οι ερευνητές ανακοίνωσαν και θετικές επιδράσεις της κατάρτισης των εκπαιδευτικών και στην παρακίνηση και αυτορρύθμιση των μαθητών/τριών τους, που αναμένεται να επηρεάζουν θετικά την φυσική δραστηριότητα αυτών των παιδιών και στο μέλλον.

Όπως τόνισε η  Γκορτσίλα - Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής στο ΙΕΠ, τα αποτελέσματα αυτά αναδεικνύουν το σημαντικό ρόλο του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών/τριών τόσο για τη βελτίωση της υγείας τους όσο και των σχολικών επιδόσεών τους, αφού από τη σύνοψη πολλών μελετών προκύπτει ότι όταν επιτυγχάνεται αύξηση της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών/τριών επιτυγχάνεται ταυτόχρονα και βελτίωση στις σχολικές τους επιδόσεις.

Ο  Παναγιώτης Γιαννάκης που παρευρέθηκε στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων του προγράμματος IMPACT,  ανέφερε ότι οι εκπαιδευτικοί των άλλων μαθημάτων χρειάζεται να γνωρίζουν αυτά τα δεδομένα και να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής, ώστε το εξωσχολικό πρόγραμμα των μαθητών/τριών να αφήνει χρόνο στα παιδιά για άθληση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από το 65% των Ελλήνων μαθητών/τριών ανέφερε τον εξωσχολικό φόρτο εργασίας ως το σημαντικότερο εμπόδιο για άθληση.

Βεβαίως από την ερευνητική βιβλιογραφία προκύπτει ότι η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σύνθετη απ’ αυτή που προσλαμβάνουν τα παιδιά αλλά συχνά και οι ενήλικες.

Από τα πιο έγκυρα επιστημονικά μοντέλα προκύπτει ότι σημαντικοί κοινωνικο-οικονομικοί λόγοι επηρεάζουν την φυσική δραστηριότητα των μαθητών/τριών, όπως το αν υπάρχουν πάρκα, αλάνες, αθλητικά σωματεία και αθλητικά προγράμματα χαμηλού κόστους στις γειτονιές, αν οι γονείς έχουν κατάλληλη εκπαίδευση, χρόνο και χρήμα να μετακινήσουν τα μικρά παιδιά τους στους χώρους άθλησης, και κυρίως αν διαφορετικοί πολιτικοί φορείς συντονίζονται θέτοντας στόχους για αύξηση της άθλησης για υγεία και ποιότητα ζωής των μαθητών/τριών.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, όπως τόνισε ο κ. Παπαϊωάννου και οι επιστήμονες του προγράμματος IMPACT, το σχολείο και η συνεχιζόμενη κατάρτιση εκπαιδευτικών και γονέων αποτελούν σημαντικό παράγοντα προώθησης της φυσικής δραστηριότητας των παιδιών.

Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα από το πρόγραμμα IMPACT ο κ. Παπαϊωάννου τόνισε:

1.    Οι ώρες του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής ν’ αυξηθούν.

2.    Οι αθλητικές εγκαταστάσεις των σχολείων να ανοίγουν και να διατίθενται για άθληση των μαθητών/τριών τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα.

3.    Να καταρτισθούν όλοι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής και οι γονείς για το πώς να προωθήσουν τη φυσική δραστηριότητα των μαθητών/τριών.

4.    Οι πολιτικές αρχές σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο να έχουν συστήματα συνεχούς παρακολούθησης των επιπέδων φυσικής δραστηριότητας του πληθυσμού και να παρεμβαίνουν στοχευμένα με προγράμματα άθλησης για όλα τα παιδιά, ιδιαίτερα γι’ αυτά που το έχουν περισσότερο ανάγκη.

Ετικέτες: 
Φυσική Αγωγή

Σχόλια (6)

 
ΓΚΟΛΤΣ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
06 Δεκ 2019 00:30

Συγχαρητήρια στον κοσμήτορα ΣΕΦΑΑΔ του ΠΘ κ. Παπαϊωάννου και τους συνεργάτες του για την εμπεριστατωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη έρευνά τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αναδεικνύονται για μια ακόμη φορά τόσο ή έλλειψη φυσικής δραστηριότητας στα ελληνόπουλα όσο και η έλλειψη ωρών φυσικής αγωγής στην εκπαίδευση κυρίως στην δευτεροβάθμια. Καιρός πια για γενναίες αποφάσεις τόσο από πλευράς του ΥΠΕΘ όσο και από πλευράς Περιφερειακών και Τοπικών Αυτοδιοικήσεων για λήψη ανάλογων μέτρων.

 
Γιώργος
07 Δεκ 2019 07:33

Θερμά συγχαρητήρια για την παρουσίαση. Επιτέλους κάτι πρέπει να αλλάξει.

 
Φυσική Αγωγή
07 Δεκ 2019 16:14

Μαζί με τα Καλλιτεχνικά πρέπει να δοθεί έμφαση και σε αυτές τις δραστηριότητες, με τη βοήθεια και των Δήμων: Οι αθλητικές εγκαταστάσεις των σχολείων να ανοίγουν και να διατίθενται για άθληση των μαθητών/τριών τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα (πολύ καλή πρόταση, και να ισχύει και για άλλες δραστηριότητες)

Είναι κρίμα το Δημόσιο Σχολείο να μην έχει απογευματινό πρόγραμμα, τουλάχιστον 4 ημέρες την εβδομάδα και το Σάββατο.

 
ζορρο
08 Δεκ 2019 23:18

καλα αυτο που το ξερουν ολοι οι σχετικοι εδω και χρονια επρεπε να γινει μελετη παρουσιασεις κτλ για να αναδειχτει??????αυτα διαχρονικα γινονται για φωτογραφιες δημοσιες σχεσεις κτλ διοτι απο οταν ημουν μαθητης εδω και 45 χρονια αποτελεσμα δεν ειδα λογια λογια λογια λογια (εμεις ειχαμε τοτε γυμναστικη 3 ωρες και δραστηριοτητες τα σαββατα και το πρωξ πριν την εναρξη των μαθηματων και γυμναστικες επειδειξεις στο γηπεδο)

 
Γ.Π.
10 Δεκ 2019 19:43

Ό,τι πιο σημαντικό για τη σωματική-ψυχική υγεία των παιδιών της Πατρίδας μας κι έχει 4 σχόλια σε 6 ημέρες, ενώ το σύστημα της γνωστικής αξιολόγησής τους έχει 108 σχόλια σε 3 ημέρες. Έχω την αίσθηση ότι ο Καζαντζάκης γίνεται τραγικά επικαιρος στις μέρες μας...
« Κάθε Έλληνας που δεν παίρνει, ας είναι και μια φορά στη ζωή του, μια γενναία απόφαση, προδίνει τη ράτσα του.»

 
Παναγιώτης Β
10 Δεκ 2019 21:43

@ζορρο: Για φωτογραφίες και δημόσιες σχέσεις έγινε και φέτος, κατά την γνώμη μου. Σημειωτέα:
1) η πλειονότητα ίσως των δημοτικών αθλητικών εγκαταστάσεων της χώρας παραμένει κλειστή, προκειμένου να ελεγχθούν ως προς την καταλληλότητά τους,
2) σε πολλά σχολεία απαγορεύεται να φέρνουν οι μαθητές μπάλα ή τόπι. Κατά τις ώρες των κενών (ναι! υπάρχουν μπόλικα από δαύτα), για την ασφάλειά τους οι μαθητές επιτρέπεται να παίζουν μόνο ...τα βλέφαρά τους,
3) το πρόγραμμα των μαθητών της β'βάθμιας είναι ήδη βεβαρημένο με φροντιστήρια (ναι! συμβαίνει κι αυτό),
4) η αύξηση της εγκληματικότητας δεν βοηθά στο να "ξαμολιούνται" τα παιδιά σε πάρκα, άλση κ.λπ. χωρίς επιτήρηση.
Κι εγώ ήμουν μαθητής πριν 45 χρόνια και θυμάμαι τον εαυτό μου να ματώνει στις αλάνες και να παίζει με τις ώρες στον Λυκαβηττό. Απορώ πώς κατάφερα να ενηλικιωθώ!
Παρ' όλα αυτά, με το καπέλο του γονιού, είμαι κατακριτέος επειδή αγόρασα στα παιδιά μου, στα 12, κινητό τηλέφωνο. Μάστιγα! Έκαψα και το νου τους και το σώμα τους!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ