Μέσα στο τρίμηνο του παρόντος σχολικού έτους έχουμε προβεί στο διορισμό εκατοντάδων αναπληρωτών για ΔΥΕΠ και τάξεις υποδοχής, οι οποίοι είναι αναλογικά για το ίδιο διάστημα διπλάσιοι σε σχέση με πέρσι. Έχουμε, μάλιστα, εξασφαλίσει πιστώσεις για την κάλυψη των αναγκών για το σύνολο του έτους και ήδη προγραμματίζουμε προσλήψεις για το επόμενο χρονικό διάστημα ιδιαίτερα για τις νέες τάξεις υποδοχής.
Τα παραπάνω ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησηςτου Βουλευτή Ν. Φίλη, και πρόσθεσε:
- Στο τρίμηνο αυτό έχουν προσληφθεί χίλιοι εκατόν σαράντα άνθρωποι. Στο σύνολο πέρσι στο έτος -και ήταν έτος διακυβέρνησης της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου- ήταν χίλιοι εξακόσιοι -στο σύνολο επαναλαμβάνω- σε αντίστιξη των χιλίων εκατόν σαράντα που έχουν ήδη προσληφθεί το πρώτο τρίμηνο.
- Ολοκληρώσαμε την προμήθεια και την εγκατάσταση τουλάχιστον τριάντα προκατασκευασμένων μονάδων προσχολικής ηλικίας εντός των δομών φιλοξενίας, ενώ περισσότερες εγκαθίστανται ήδη και θα εγκατασταθούν το αμέσως προσεχές διάστημα. Σας αναφέρω πράξεις, λοιπόν, και δεν σας λέω απλά λόγια.
- Ήδη βρίσκεται στη διαδικασία προκήρυξης η προμήθεια αναλωσίμων σχολικών ειδών απαιτούμενα για τη λειτουργία των ΔΥΕΠ για τη σχολική χρονιά 2019-2020.
- Η υπουργική απόφαση του Αυγούστου καθόρισε τις ομάδες Σχολικών Μονάδων Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, για τις οποίες ασκούν καθήκοντα μέλη εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά και ΠΕ23 Ψυχολόγοι. Είναι εκατόν σαράντα ψυχολόγοι που έχουν προσληφθεί στην Πρωτοβάθμια. Και ήδη με δική μου σχετική απόφαση την 1η Οκτωβρίου καθορίστηκαν οι σχολικές μονάδες για το σχολικό έτος 2019-2020, που λειτουργούν οι δομές υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφυγοπαίδων.
- Θα ήθελα να επισημάνω ότι χρήματα για μετακινήσεις δεν υπήρχαν, διότι είχε τελειώσει το κονδύλι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν υπήρχε καμία πρόνοια για τη μετακίνηση παιδιών προσφύγων. Βρήκαμε μετά από ιδιαίτερες προσπάθειες από το υπουργείο Εθνικής Αμύνης αδιάθετα χρήματα, τα οποία μέσω του ΔΟΜ διατίθενται έτσι ώστε να συνεισφέρουν στο κομμάτι της μετακίνησης των μαθητών προσφύγων. Ήδη συνδράμουν πολύ σημαντικά και οι περιφέρειες προς αυτό το κομμάτι. Αναλαμβάνουν τη μετακίνηση των μαθητών προσφύγων από τα κέντρα φιλοξενίας προς τις σχολικές μονάδες.
Ν. Φίλης 5.000 προσφυγόπουλα έχουν χαθεί φέτος από τις δομές εκπαίδευσης
Ο Νίκος Φίλης, αναπτύσσοντας την ερώτηση, ανέφερε πως:
Στις 20 Σεπτεμβρίου, καταθέσαμε την ερώτηση για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων και απάντηση δε λάβαμε από το ΥΠΑΙΘ. Καταθέσαμε λοιπόν, επίκαιρη ερώτηση, παρά τις όποιες εξελίξεις είναι φυσικό να έχουν υπάρξει, για να σας αναγκάσουμε να έρθετε στη Βουλή. Επί δυόμιση μήνες αγνοείτε τη Βουλή· είναι κανόνας του υπουργείου Παιδείας να παρακάμπτει και να αγνοεί τη Βουλή. Σε άλλες περιπτώσεις για να την αιφνιδιάσει με ανεπίτρεπτες νομοθετικές πρωτοβουλίες. Στο θέμα όμως των παιδιών προσφύγων υπάρχει κάτι χειρότερο.
Είναι τραγική η αποτυχία του ΥΠΑΙΘ να ανταποκριθεί στη διεθνή υποχρέωση της χώρας να παράσχει εκπαίδευση στα προσφυγόπουλα. Οι αριθμοί βοούν. Πέρυσι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε καταφέρει να εντάξει στις ειδικές δομές και στα σχολεία 12.867 μαθητές. Τόσο στη νησιωτική όσο και στην ηπειρωτική Ελλάδα λειτούργησαν Δομές Υποδοχής & Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ), ιδρύθηκαν τάξεις υποδοχής, ενώ έγιναν δεκτοί μαθητές σε σχολεία χωρίς τάξεις υποδοχής τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Φέτος, παρατηρούνται τραγικές καθυστερήσεις που οφείλονται στη διοικητική ανικανότητα του υπουργείου. Ή μήπως και σε πολιτική σκοπιμότητα;
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν τα συγκεκριμένα ερωτήματα.
1. Πόσοι πρόσφυγες μαθητές φοιτούν στα σχολεία και τις δομές φέτος;
2. Η υπουργική απόφαση για τη συγκρότηση των ΔΥΕΠ εκδόθηκε μόλις πριν λίγο καιρό και μόλις πριν δύο εβδομάδες άρχισαν να λειτουργούν. Αντιθέτως, το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ η υπουργική απόφαση για τις ΔΥΕΠ εκδόθηκε στις 28 Αυγούστου. Το πρωτοφανές φέτος είναι ότι δεν ιδρύονται ΔΥΕΠ στα νησιά, όπου συνωστίζονται χιλιάδες προσφυγόπουλα. Για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ στη Σάμο υπάρχουν 1.600 παιδιά πρόσφυγες σχολικής ηλικίας και κανένα δεν πηγαίνει σχολείο. Στη Λέσβο, στο Καρά Τεπέ, πηγαίνουν στο πρωινό σχολείο 45 παιδιά σε σύνολο 400. Και στη Μόρια έχουμε 4.755 παιδιά, από τα οποία 1.200 νήπια, που δεν πηγαίνουν σχολείο.
3. Σύμφωνα με το νόμο 4540/2018 (άρθρο 13 παρ. 2) που ενσωμάτωνε ευρωπαϊκή οδηγία, η ένταξη των προσφυγόπουλων στο εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να γίνεται μέσα σε τρεις μήνες από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της ταυτοποίησης του ανηλίκου. Εσείς αυτό δεν το τηρείτε, το καταστρατηγείτε. Γιατί;
4. Ο αριθμός των διορισμένων Συντονιστών Εκπαίδευσης Προσφύγων είναι μικρότερος από τον περσινό, παρότι έχει εκτιναχθεί ο αριθμός των αφίξεων νέων προσφύγων. Τι έχετε να απαντήσετε σε αυτό;
5. Είναι αλήθεια ότι στην Αττική δεν λειτουργούν τάξεις ΔΥΕΠ στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
6. Είναι αλήθεια επίσης ότι οι ΔΥΕΠ δε λειτουργούν όχι μόνο σε όλα τα νησιά αλλά και στα Γρεβενά; Γιατί;
7. Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στη μετακίνηση των μαθητών που λύνονται εκ των ενόντων από τις περιφέρειες και τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ). Τον Φεβρουάριο λέγεται ότι λήγει η συνδρομή του ΔΟΜ. Τι προτίθεστε να κάνετε;
8. Οι τάξεις υποδοχής και οι ΔΥΕΠ είναι υποστελεχωμένες. Πότε προτίθεστε να προσλάβετε αναπληρωτές; Η υποστελέχωση έχει ως αποτέλεσμα να δυσκολεύει η φοίτηση των μαθητών, αλλά και να δημιουργούνται προβλήματα εντός του σχολείου. Το πρόβλημα θα διογκωθεί καθώς με την αποσυμφόρηση των νησιών οδηγούνται χιλιάδες παιδιά στα υπάρχοντα κέντρα υποδοχής στην ηπειρωτική χώρα.
9. Αληθεύει ότι στα μέσα της χρονιάς απομακρύνονται παιδιά τα οποία φοιτούν σε σχολεία της Αθήνας, με το επιχείρημα ότι πρέπει να πάνε στα νησιά μαζί με τους γονείς τους για να εκδικαστεί η αίτηση πολιτικού ασύλου; Σε ποια εκπαιδευτική και ανθρωπιστική αρχή στηρίζεται αυτή η αυταρχική συμπεριφορά που καταλήγει να βιώνεται από τα παιδιά ουσιαστικά ως απέλαση;
10. Η περιβόητη ιστορία με την αφαίρεση του ΑΜΚΑ από πρόσφυγες και μετανάστες έχει δυσκολέψει τον εμβολιασμό των παιδιών. Γνωρίζω ότι το θέμα παρακάμπτεται επειδή οι γιατροί τιμούν στην πράξη τον όρκο του Ιπποκράτη και ορθώς παρανομούν. Το τονίζω για να το ακούσουν: ορθώς παρανομούν. Θα συνεχιστεί αυτό το καθεστώς με τον ΑΜΚΑ; Γνωρίζετε τον αριθμό των παιδιών που έχουν μείνει ανεμβολίαστα και εξ αυτού του λόγου δεν μπορούν να πάνε σχολείο;
Μίλησα νωρίτερα για τη διοικητική ανικανότητα του υπουργείου. Δεν ευθύνονται οι υπηρεσίες που με υποδειγματικό τρόπο λειτούργησαν όλα αυτά τα χρόνια. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ευθύνεται που δεν στέλνει οδηγίες και δεν επικοινωνεί με τις μονάδες εκπαίδευσης, αφήνοντας το έργο στον ηρωϊσμό των Συντονιστών Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.
Άφησα τελευταίο ένα σημαντικό πολιτικό ζήτημα. Η ρητορική ξενοφοβίας που εκπέμπει η κυβέρνηση και οι βουλευτές της (πολιτική κλειστών κέντρων, ρητορική Σαμαρά και άλλων περί «λαθροεισβολέων», η ανοχή απέναντι σε φαινόμενα ρατσισμού) τροφοδοτεί αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, που δεν τιμούν την παράδοση φιλοξενίας και τη μνήμη προσφυγιάς του ελληνικού λαού. Οι αντιδράσεις αυτές αυξάνονται και λόγω της απουσίας του υπουργείου Παιδείας, να παρέμβει εκεί που αναφύονται προβλήματα, καθώς οι γονείς φοβούνται ότι θα επιβαρυνθεί η εκπαίδευση των παιδιών τους, επηρεασμένοι από διάφορες φήμες που χύνονται σαν δηλητήριο στις συνειδήσεις των πολιτών.
Επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δώσαμε μάχη, πείθοντας και κάμπτοντας αρνητικά στερεότυπα και αντιδράσεις ορισμένων τοπικών κοινωνιών, ώστε, να δημιουργηθεί μια κουλτούρα αλληλεγγύης. Δεν θα σας αφήσουμε να την ξηλώσετε συνειδητά ή ασυνείδητα με πράξεις ή την αδιαφορία σας.
Απαντήστε μας παρακαλώ στα συγκεκριμένα ερωτήματα που σας θέσαμε.
Στην απάντησή της, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, έπειτα από πίεση του Ν. Φίλη να παραθέσει στοιχεία και αριθμούς, ανέφερε πως: «πέρσι, επί ΣΥΡΙΖΑ φοιτούσαν 12.500 (σ.σ. στην πραγματικότητα 12.900), φέτος φοιτούν 8.000 ήδη και θα αυξηθούν» για να δεχθεί την παρατήρηση του Ν. Φίλη: «παραδέχεστε λοιπόν πως έχουν χαθεί 5.000 προσφυγόπουλα από τους χώρους της εκπαίδευσης - πείτε μας πού βρίσκονται! Όσο για τα υπόλοιπα ερωτήματα, με αριθμούς και στοιχεία δεν απαντήσατε σε κανένα απολύτως».
Σωστά! Και μάλιστα με κάποια ειδίκευση η εμπειρία. Δε μπορώ να το καταλάβω γιατί αποκλείονται οι μόνιμοι.