Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

ΠΕΚ: Ο νεοφιλελευθερισμός στην ουσία και στο περιεχόμενο της παιδείας δεν θα περάσει!

Θα αγωνιστούμε κατά της σύνδεσης της βαθμολογίας των μαθητών μας με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Δημοσίευση: 10/12/2019
Σχολείο λύκειο
Alt Text: 
Σχολείο λύκειο
Title Text: 
Σχολείο λύκειο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Πρωτόγνωρες και βαθιά συντηρητικές πολιτικές,σύμφωνα με δημοσιεύματα, επιχειρεί να εφαρμόσει η κυβέρνηση της Ν.Δ. και το Υπουργείο Παιδείας. Συγκεκριμένα, σχεδιάζουν την έμμεση σύνδεση της βαθμολογίας των μαθητών με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους.

«Οι εκπαιδευτικοί που  θα κριθούν «μετεξεταστέοι»,  εκείνων δηλαδή που οι προφορικές βαθμολογίες που έβαλαν στους μαθητές  θα απέχουν σημαντικά από τις βαθμολογίες, που θα πετυχαίνουν οι εξεταζόμενοι  στις γραπτές εξετάσεις, θα «παραπέμπονται» σε συγκεκριμένη επιμόρφωση». Το ρόλο της «αποκατάστασης» θα αναλάβουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι, οι οποίοι παράλληλα θα εξετάζουν τους εκπαιδευτικούς κατά την ώρα της διδασκαλίας τους !!

Εάν κάτι τέτοιο βρίσκεται στα σχέδια του υπουργείου, δεν είναι τίποτε περισσότερο παρά πολιτική παραδοχή της Ν.Δ. ότι δεν έχει καμιά πρόταση για την παιδεία και τη μόρφωση και για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, και επιδίδεται σε «κυνήγι μαγισσών» στον εκπαιδευτικό κόσμο για κάθε κακοδαιμονία του εκπαιδευτικού συστήματος.  

Πρόκειται για μια εξετασιοκεντρική σύλληψη του σχολείου, στην οποία δεν έχει καμιά θέση ούτε η διαπαιδαγώγηση και η κοινωνικοποίηση των παιδιών και των νέων ούτε και η πολιτισμική λειτουργία του σχολείου παρά μόνο η βαθμολογία, οι εξετάσεις, η μετάδοση των γνώσεων και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Πρόκειται για έναν εκτεταμένο μετασχηματισμό του σχολείου σε φροντιστηριακή δομή!

Η εργαλειοποίηση της βαθμολογίας των μαθητών για τη συνολική αποτίμηση της σχολικής λειτουργίας αλλά και για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν υπάρχει σε καμιά ευρωπαϊκή χώρα. Αποτελεί βασική αντιεκπαιδευτική πολιτική. Δεν έχει καμιά σχέση με τις ανάγκες των σχολείων, με τις μεγάλες προκλήσεις των εποχών μας.

Το εκπαιδευτικό κίνημα και η Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών θα εναντιωθούν δυναμικά ενάντια στην εργαλειοποίηση της  βαθμολογίας για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Αγωνιζόμαστε:

•    για προοδευτική μεταρρύθμιση στο περιεχόμενο του σχολείου,

•    για την ουσιαστική εισαγωγή της εκπαίδευσής μας στις πολλαπλές προκλήσεις των εποχών της παιδείας και της μάθησης,

•    για τον ολοκληρωμένο ρόλο μας ως εκπαιδευτικών και παιδαγωγών.  

Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (ΠΕΚ)

Σχόλια (10)

 
Καλά δουλευομαστε....
10 Δεκ 2019 14:27

Για τα σημερινά χάλια του Δημοσίου σχολείου υπάρχει καμμιά πρόταση ή πετάμε ένα " νεοφιλελεύθερες" και ένα "συντηρητικές" και ξεμπερδέψαμε ; Προτάσεις κύριοι, ο ασθενής είναι σε καταστολή και εσείς προτείνετε ...ταρίχευση!

 
Παναγιώτης Β
10 Δεκ 2019 16:41

Η αξιοποίηση (αδοκίμως "εργαλειοποίηση") της βαθμολογίας των μαθητών στα πλαίσια της αποτίμησης της σχολικής λειτουργίας αλλά και για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών υπάρχει στην πλειονότητα των χωρών της ΕΕ-28.
Για την ιστορία, συστηματική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (κεντροποιημένα και τοπικά) εφαρμοζόταν και στην ΕΣΣΔ και ενδεχομένως (δυσχερής η έρευνα) και σε άλλες χώρες του πάλαι ποτέ Συμφώνου της Βαρσοβίας.
Δογματική έτι δε και αδιάβαστη η ΠΕΚ.

 
O tempora o mores...
10 Δεκ 2019 18:58

Η ποσοτική αξιολόγηση που δεν συνιστά αναβάθμιση της εκπαίδευσης και δεν συνοδεύεται από διαρκή επιμόρφωση, δεν υπάρχει σε κανένα σοβαρό κράτος του κόσμου. Αυτού του είδους η αξιολόγηση δεν στοχεύει σε τίποτε ουσιαστικό, πέρα από το να καθησυχάζει τις ανησυχίες κάποιων άσχετων που νομίζουν ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ένας σωρός τεμπέληδες που παρκάρουν παιδιά. Είναι τακτική των εντυπώσεων και θα λειτουργήσει ως φόβητρο εναντίον των εκπαιδευτικών, γυρίζοντάς μας πολύ πίσω, τότε που ο επιθεωρητης έμπαινε στην τάξη και όλοι παγωμένοι έπαιζαν θέατρο για να πάρουν καλό βαθμό. Για όσους δεν κατανοούν για ποιους λόγους αυτή είναι αντιπαιδαγωγική, σκληρή νεοφιλελεύθερη πολιτική των αγορών στον χώρο της παιδείας, λυπάμαι αλλά δεν υπάρχει σωτηρία. Επίσης, δεν ξέρω αν το παρατηρήσατε, αλλά όταν ο μαθητής πεινάει ή έχει προβλήματα στο σπίτι, δεν έχει μυαλό για διάβασμα. Πόσο παρανοϊκό να χρεωθεί ο εκπαιδευτικός την καταστροφική πολιτική που έφερε τις οικογένειες των μαθητών μας σε τέτοια κατάντια, ενώ αυτοί που το έκαναν ατιμώρητοι ζητούν την ψήφο μας και μάλιστα την παίρνουν πολύ εύκολα!!

 
Γ.Π.
10 Δεκ 2019 21:16

Η ποσοτική αξιολόγηση μαζί με την περιγραφική συνιστούν την τελική αξιολόγηση του μαθητή και ο συνδυασμός των δύο μορφών είναι πραγματικότητα σε πολλές προηγμένες χώρες. Το δικό μας σύστημα είναι χειρότερο απ' αυτό που είχε η Αλβανία του Χότζα στο τέλος της δεκαετίας του 80, όταν οι πρώτοι Αλβανοί μετανάστες είχαν αρχίσει να καταφθάνουν μαζί με τα παιδιά τους, κρατώντας τα μεταφρασμένα από τις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες, σχολικά έγγραφα των παιδιών τους. Με έκπληξη είδα αλβανικό έντυπο περιγραφικής αξιολόγησης όπου υπήρχαν 5 δείκτες για την αλβα-νική γλώσσα, 3 ή 4 για τα μαθηματικά, από δύο για όλα τα άλλα μαθήματα και 5 ή 6 γενικοί δείκτες.
Είναι σημαντικό όμως να αναφερθεί, ότι καμία απολύτως προσπάθεια δεν ευδοκί-μησε τα τελευταία 40 χρόνια στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα για τη διαμορφω-τική αξιολόγηση της διδασκαλίας, η οποία - σύμφωνα με διεθνείς έρευνες - επηρεάζει σε υψηλό βαθμό τα μαθησιακά αποτελέσματα και επομένως και την τελική αξιολό-γηση των μαθητών. ( Hattie, J. A.C. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Metaanalyses Relating to Achievement.) 2009.

 
Γιώργος Κ.
10 Δεκ 2019 22:57

Οι συνδικαλιστές όλων των αποχρώσεων ας σταματήσουν τις καταγγελίες και ας προσέλθουν σε ειλικρινή διάλογο με την πολιτεία και τους θεσμούς της για να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός έντιμου αξιολογικού συστήματος που θα βελτιώσει την εκπαίδευση, που είναι βαλτωμένη για δεκαετίες. Πριν την εφαρμογή της ατομικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού απαιτείται η καλλιέργεια κουλτούρας αξιολόγησης στις σχολικές μονάδες και τους εκπαιδευτικούς. Δυστυχώς κατά τα τελευταία χρόνια δεν έγινε καμιά προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση και επικράτησε άρνηση κάθε αξιολόγησης, ακόμα και της εσωτερικής αυτο-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
Έχω τη γνώμη ότι στη γενική συζήτηση καμιά μεθοδολογία αποτίμησης δεν πρέπει να αποκλείεται προκαταβολικά, ούτε βεβαίως και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τη γραπτή βαθμολογία των μαθητών μας. Πάνω απ’ όλα οι εκπαιδευτικοί πρέπει να πειστούμε για την αναγκαιότητα της αξιολόγησης και των χρησιμοποιούμενων εργαλείων, να αναμένουμε την αξιολόγηση ως επακόλουθο του σχεδιασμού και της υλοποίησης του διδακτικού μας έργου, να πιστεύουμε ότι η αξιολόγηση ωφελεί τόσο εμάς όσο και το κοινωνικό σύνολο και τους μαθητές, ότι με αυτήν θα γίνουμε καλύτεροι και αποτελεσματικότεροι στην εργασία μας, ότι θα αποκτήσουμε αντικειμενική επίγνωση για τις αδυναμίες μας και τις δυνατότητές μας… Η πολιτική ηγεσία πρέπει να μας πείσει για την ανάγκη της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού μας έργου, κι αυτό δεν είναι εύκολο σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που στο οποίο προεξάρχουν η εντυπωσιοθηρία και η αναξιοπιστία. Σε αυτό το πλαίσιο εύκολος είναι ο συνήθης δρόμος του λαϊκισμού και της φτηνής δημαγωγίας.
Για την αποδοχή της εκπαιδευτικής αξιολόγησης χρειάζεται μια αναμορφωτική εκπαιδευτική πολιτική με επιλογή κατάλληλων και ικανών παιδαγωγικών αξιολογητών, οι οποίοι θα πρέπει να διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρίες για το αντικείμενο αυτής. Να γνωρίζουν το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματός τους και τους στόχους του, το σχεδιασμό της διδασκαλίας, τα πρότυπα καλής διδασκαλίας, τα εργαλεία μέτρησης και παρατήρησης, τα χαρακτηριστικά των μαθητών και των εκπαιδευτικών και τα κριτήρια αξιολόγησης. Αντί να είμαστε εκ των προτέρων αρνητικοί πρέπει να προσέλθουμε στο διάλογο με τις ιδέες και προτάσεις μας.
Οι αξιολογητές θα πρέπει να είναι σε θέση να συγκρίνουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων και παρατηρήσεων με τα πρότυπα. Να μπορούν να εντοπίζουν τις πιθανές αποκλίσεις σε σχέση με τα πρότυπα. Να διαθέτουν ικανότητες ανάλυσης και ερμηνείας της συμπεριφοράς των ανθρώπινων υποκειμένων. Να εξηγούν επιστημονικά τις επιδόσεις και τις συμπεριφορές και να διεισδύουν στις αιτίες του φαινομένου της διδασκαλίας. Να είναι ανοιχτοί και έτοιμοι να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την καλυτέρευση της διδασκαλίας και της μάθησης.
Οι αξιολογητές θα πρέπει να είναι προσηνείς, να διαθέτουν ακεραιότητα, υπευθυνότητα, κοινωνική αναγνώριση και αποδοχή. Να διακρίνονται από ενεργητική ακρόαση, προσεκτική παρατήρηση της διδακτικής διαδικασίας και διορατικότητα. Να πείθουν με την προσωπικότητά τους για την ηθική και παιδαγωγική διάσταση της εκπαιδευτικής αξιολόγησης. Ο εκπαιδευτικός, όπως και οι μαθητές, πρέπει να συγκρίνεται με τον εαυτό του και όχι με τους άλλους.
Είναι αυτονόητο σε μια χώρα που απουσιάζει η εκπαιδευτική αξιολόγηση για 40 χρόνια δεν μπορούν να γίνουν απότομες αλλαγές. Ο αξιολογητής (ή ακόμα ο συνάδελφος παρατηρητής ή κριτικός φίλος) επιλέγει δύο-τρεις σημαντικές αδυναμίες και συζητά νηφάλια με τον αξιολογούμενο (ή συνάδελφο) τις αιτίες των παρατηρούμενων λαθών προτείνοντας τρόπους διόρθωσης και εξάλειψης των αιτιών που τις προκαλούν συντελώντας στη βελτίωση των προβληματικών καταστάσεων.
Τέλος, ο αξιολογητής πρέπει να σέβεται ορισμένες δεοντολογικές αρχές της αξιολόγησης όπως δικαιοσύνη, αμεροληψία, αντικειμενικότητα, αξιοπιστία, εγκυρότητα. Πρέπει να διαθέτει αυτογνωσία και να αναγνωρίζει τα δικά του ελαττώματα, να κάνει επίμοχθες προσπάθειες για να υπερνικά τις δικές του προκαταλήψεις, τις ετοιμοπαράδοτες κρίσεις και τα στερεότυπα. Να αναστοχάζεται διαρκώς και να αμφισβητεί τις δικές του ενέργειες. Να είναι έτοιμος για αδιάλειπτο διάλογο, συναξιολόγηση, αυτοαξιολόγηση, μετα-αξιολόγηση,...

 
Τα δύο λ
11 Δεκ 2019 01:44

Μετά και από τα παραπάνω, αυτό που θέλω να προσθέσω είναι, ότι Ελλάδα και Ολλανδία έχουν μόνο ένα κοινό πράγμα....

 
O tempora o mores...
11 Δεκ 2019 17:47

Ειλικρινά θα βάλω τα γέλια, διαβάζοντας περί ποσοτικής αξιολόγησης. Η ποσοτική αξιολόγηση έρχεται όταν ο υπάλληλος που θα αξιολογηθεί έχει στη διάθεσή του όλα τα μέσα και τις προϋποθέσεις, προκειμένου να αξιολογηθεί αντικειμενικά. Δεν μπορείς να φτιάξεις ψωμί χωρίς να έχεις αλεύρι, δηλ. εξοπλισμένα εργαστήρια Πληροφορικής επαρκή για τους μαθητές σου, διαρκή επιμόρφωση σε σχέση με τις τεχνολογικές και παιδαγωγικές εξελίξεις, υποδομές υποστηρικτικές της διδασκαλίας και της μάθησης κοκ. Επίσης, το επίπεδό των μαθητών σου (ειδικά όταν τους αναλαμβάνεις στο Λύκειο), η ανομοιογενής εθνική, οικονομική , κοινωνική κ.ά προέλευσή τους είναι καθοριστικά στοιχεία για τις επιδόσεις τους, ακόμη και αν έχουν τον καλύτερο εκπαιδευτικό. Αφήστε την πάρλα και τις βιβλιογραφικές παραπομπές και ασχοληθείτε ως αληθινοί δάσκαλοι με τα αληθινά προβλήματα των μαθητών σας και της Εκπαίδευσης. Ορισμένες αγκυλωμένες αντιλήψεις ότι η εκπαίδευση θα σωθεί αν βαθμολογηθεί ο εκπαιδευτικός για όσα υπερβαίνουν την ευθύνη, τη βούληση και τη δύναμή του, μου θυμίζουν φασιστικές αντιλήψεις του τύπου "Ο φτωχός είναι φτωχός επειδή είναι τεμπέλης". Δεν μπορεί εκπαιδευτικός να έχει τέτοιες επικίνδυνες για τους μαθητές του αντιλήψεις.

 
Γ.Π.
11 Δεκ 2019 21:05

Αληθινέ μου δάσκαλε - με την ευρύτερη έννοια - πώς είναι δυνατόν να αποδίδετε όλα αυτά τα αυθαίρετα συμπεράσματα σε όλους τους σχολιαστές; Πώς συνάδει αυτή η πράξη με το επιστημονικό και παιδαγωγικό ήθος ενός αληθινού δασκάλου;
Από πού προκύπτουν όλα αυτά που αναφέρετε στο δικό μου σχόλιο;
Και επί της ουσίας, πώς γνωρίζετε ότι όλα αυτά που θεωρείτε ως προϋπόθεση, δεν θα υπάρχουν ως δείκτες στο υπο διαμόρφωση σύστημα αξιολόγησης; Είμαι έτοιμος να το κρίνω καταλλήλως, αν θα είναι τόσο απαράδεκτο όπως υπενίσεστε.
Η βιβλιογραφική παραπομπή που παραθέτω, είναι μία αλήθεια που μπορείτε να την αντικρούσετε με μία άλλη και το αλβανικό έντυπο που επικαλέστηκα, υπάρχει σε αρκετά αρχεία δημοτικών σχολείων της περιφέρειας Ανατολικής Αττικής, όπου εκατοντάδες Αλβανοί πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν στο τέλος της δεκαετίας του 80. Περιμένω εναγωνίως να διαβάσω τον επιστημονικό αντίλογο ενός αληθινού δασκάλου επί αυτών που αναφέρω στα δύο σχόλιά μου.

 
darkstar
11 Δεκ 2019 22:12

@O tempora o mores...
Συμφωνώ απόλυτα! Ανησυχώ όμως που οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί έχουν πέσει στην παγίδα τους και τους χειροκροτούν!!! Μερικές φορές δεν παίζει ρόλο το επίπεδο της μόρφωσης...

 
Παναγιώτης Β
12 Δεκ 2019 13:39

@ O tempora o mores... 11 Δεκ 2019 17:47: Κατάφωρη προσβολή επιστημονικής επιχειρηματολογίας. Ανεξάρτητα αν συμφωνείτε ή διαφωνείτε με κάποια άποψη, όταν αυτή τεκμηριώνεται με βιβλιογραφική παραπομπή, είναι επιστημονικώς απαράδεκτο να αντικρούεται με δογματισμούς και "...αφήστε την πάρλα και τις βιβλιογραφικές παραπομπές..." Εις επίρρωσιν, δε, υπαινίσσεστε και φασισμό εκ μέρους του πρώτου σχολιαστή! Τ' όνομά μας στο χωριό μας;

"Τὸ ἥμισυ τοῦ μεγάλου ἀκόμψου κτιρίου ἦτο πατωμένον, τὸ ἄλλο ἥμισυ, χάνι, ἀπάτωτον, ἀπαλάμιστον, ὑγρὸν καὶ σκοτεινόν. Ἐπάνω εἰς τὸ μισὸν πάτωμα, ὁ ἀγαθὸς ἑλληνοδιδάσκαλος ἐδίδασκε τοὺς σκληροτραχήλους μαθητάς του, δεκατρεῖς ὥρας τὴν ἡμέραν. Τέσσαρας ὥρας ἔκαμνε μάθημα εἰς τὴν πρώτην τάξιν, τέσσαρας εἰς τὴν δευτέραν καὶ πέντε εἰς τὴν τρίτην. Κάτω εἰς τὴν συσσωρευμένην κόνιν τριῶν δεκαετηρίδων, ἔβοσκον χιλιάδες βλατοῦδες, ψαλίδες, ἀλογάκια καὶ ἄλλα ζῳύφια, καὶ ἐχόρευον μυριάδες ποντικοί. Ἐπάνω εἰς τὸ φατνωμένον μέρος τοῦ κτιρίου, πρὸς τὸ ἀνατολικομεσημβρινὸν ἥμισυ, ἵπταντο μετοχαί, ἀπαρέμφατα, ἀντωνυμίαι, καὶ ἐκελάδουν μονοτόνως ἐναλλασσόμενα πρόσωπα καὶ ἀριθμοὶ καὶ ἐγκλίσεις, καὶ ἡ ράβδος ἐκράτει συχνὰ τὸν χρόνον ἐπὶ τῶν νώτων τῶν μαθητῶν" έγραφε ο κυρ-Αλέξανδρος πριν 125 χρόνια.
Ο εκπαιδευτικός με 78 ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως κι οι μαθητές με ραβδισμούς στην πλάτη γίνονταν θέαμα βλαττοειδών και τρωκτικών σε συνθήκες υγρασίας, ελλιπούς φωτισμού κ.λπ.
Το παράδοξο είναι ότι, τέτοιες πανθομολογουμένως οικτρές σχολικές συνθήκες και κάκιστες παιδαγωγικές μέθοδοι έβγαλαν τουλάχιστον έναν Παπαδιαμάντη!
Αποφεύγω, λοιπόν, άλλη βιβλιογραφική παραπομπή (μην μάς βρει κανένα κακό και σάς πιάσουν τα γέλια!) και κλείνω με το δημώδες "Του κακού του μάστορα τού φταίει το εργαλείο!"

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean