Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ζητείται ένα φιλελεύθερο δημόσιο σχολείο

Πόσο γρήγορα και πόσο μακριά θα πρέπει να προχωρήσει η ηγεσία του Υπουργείου σε ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό μέτωπο;
Δημοσίευση: 17/12/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Θωμά Γεώργα*

Η εκπαιδευτική πραγματικότητα στην Ελλάδα του 2020 είναι αποκρουστικά άσχημη και αντανακλάται στα  πρόσφατα αποτελέσματα της διεθνούς  αξιολόγησης PISA του ΟΟΣΑ που δείχνουν τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών να βαίνουν συνεχώς μειούμενες από το 2009.  

Αναρωτηθείτε ενδεικτικά για τα ακόλουθα: Ποιος γονιός που αγωνίζεται να ικανοποιήσει τη φιλοδοξία του παιδιού του για εισαγωγή σε μια σχολή υψηλής ζήτησης εμπιστεύεται το Δημόσιο Γενικό Λύκειο; Ποιος μαθητής πέτυχε σε μια τέτοια σχολή χωρίς τη βοήθεια της φροντιστηριακής εκπαίδευσης; Ακόμα χειρότερα, ποιες είναι οι συνθήκες διδασκαλίας και μάθησης στο ‘άβατο’ των Επαγγελματικών Λυκείων και ποιο το επίπεδο των αποφοίτων του; Ποιος μηχανισμός εξασφαλίζει ότι ο εκπαιδευτικός του δημόσιου σχολείου αποδίδει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του προς όφελος των μαθητών όχι στα απογευματινά ιδιαίτερα μαθήματα που παραδίδει στα σπίτια τους, αλλά στο πρωινό του λειτούργημα μέσα στη σχολική αίθουσα;  Και τέλος ποια η σχέση κόστους / οφέλους  για το παρεχόμενο έργο της δημόσιας εκπαίδευσης;

Κι αν η προσωπική σας εμπειρία δεν είναι αρκετή για να δώσει απαντήσεις στα παραπάνω, είναι διαθέσιμες οι εκθέσεις του ΟΟΣΑ για την παιδεία στην Ελλάδα , αλλά και αυτές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παιδεία στα κράτη μέλη της ΕΕ. Μοναδική χώρα στο σύγχρονο κόσμο με ένα σύστημα παιδείας που θα ζήλευαν οι νοσταλγοί του σοβιετικού μοντέλου. Και μαζί, ένα συνδικαλιστικό κίνημα να συντηρεί και να υπερασπίζεται αυτό το σύστημα. Ένα συνδικαλιστικό κίνημα-σύστημα διαβρωμένο από εκπροσώπους που ονειρεύονται μια πορεία μακριά από τη δημοκρατία και την οικονομία της αγοράς , εκδηλώνοντας όλα τα νεομαρξιστικά τους απωθημένα στο χώρο του δημόσιου σχολείου.

Μετά από τις διαπιστώσεις όμως τί;  ‘Δεν γίνεται να διασχίσεις ένα χάσμα κάνοντας βήματα’ έχει πει κορυφαίος ευρωπαίος πολιτικός. Αυτό που χρειάζεται η δημόσια εκπαίδευση είναι ένα αποφασιστικό άλμα. Ενδεικτικά, απελευθέρωση των εγγραφών των μαθητών στο σχολείο που οι γονείς  επιλέγουν χωρίς τον  περιορισμό της γεωγραφικής θέσης. Χρηματοδότηση με κριτήριο τη δυναμικότητα σε αριθμό μαθητών της σχολικής μονάδας.  Απελευθέρωση των σχολικών εγχειρίδιων και ελεύθερη επιλογή τους από το κάθε σχολείο. Ενδυνάμωση του ρόλου του διευθυντή της σχολικής μονάδας και περισσότερη αυτονομία στις κινήσεις του ακόμα και σε ότι αφορά την επιλογή προσωπικού, σε συνδυασμό με λιγότερες κρατικές παρεμβάσεις.  Μεταρρυθμίσεις που είναι ικανές να επιφέρουν την αυτορρύθμιση που απαιτείται στην εκπαιδευτική κοινότητα μέσα από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Πόσο γρήγορα και πόσο μακριά θα πρέπει να προχωρήσει η ηγεσία του Υπουργείου σε ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό μέτωπο; Οι απόψεις διαφέρουν αρκετά. Όποιος κι αν είναι όμως ο ρυθμός, το μεγάλο πολιτικό έργο θα είναι για την Υπουργό Παιδείας να ακολουθήσει το δρόμο των μεταρρυθμίσεων μπροστά στις αναπόφευκτες αγωνίες, τα οργανωμένα συμφέροντα που μάχονται υπέρ της παρούσας κατάστασης , και τους δημαγωγούς που είναι έτοιμοι να επιδιώξουν να αποκτήσουν πολιτική ισχύ εκμεταλλευόμενοι τους φόβους των εκπαιδευτικών του δημοσίου.  

Θωμάς Γεώργας έχει εργαστεί στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα και την Αγγλία, είναι διδάκτωρ Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και ακαδημαϊκός συνεργάτης του UCL, Institute of Education, London, UK.

Ετικέτες: 
Θωμάς Γεώργας

Σχόλια (6)

 
Αστείες Προτάσεις Διδάκτωρος εξ Αγγλίας Ορμώμενου
17 Δεκ 2019 12:31

Αστεία πρόταση του αρθρογράφου: "Αυτό που χρειάζεται η δημόσια εκπαίδευση είναι ένα αποφασιστικό άλμα. Ενδεικτικά, απελευθέρωση των εγγραφών των μαθητών στο σχολείο που οι γονείς επιλέγουν χωρίς τον περιορισμό της γεωγραφικής θέσης."

Οπότε, πάνε όλοι οι γονείς και γράφουν τα παιδιά τους σε ένα σχολείο που άκουσαν ότι είναι "καλό", π.χ. το "1ο Δημοτικο Σχολείο Παπαγου". Και το σχολείο μαζεύει δεκάδες χιλιάδες μαθητές. Και τότε, τι κάνει?

Ανόητοι φωστήρες που νομίζουν ότι ξέρουν τα πάντα. Παιδεία με ψέμματα, χωρίς επενδύσεις και με συνεχείς μειώσεις των χρηματοδοτήσεων δεν γίνεται.

 
Συντονιστής Εκπαίδευσης
17 Δεκ 2019 14:25

Κ.Γεώργα όσα ισχύουν στην Αγγλία δεν είναι εφαρμόσιμα στην Ελλάδα για λόγους δεν μπορώ να αναλύσω εδώ. Το μόνο θετικό που σας πιστώνω είναι ότι έχετε το θάρρος της γνώμης, πολύ αμφιβάλλω όμως εάν θα τολμούσατε να γράψετε ένα τέτοιο άρθρο αν υπηρετούσατε σε ένα ελληνικό δημόσιο σχολείο.

 
ΔΜ. Οι γονεις
17 Δεκ 2019 14:59

θέλουν να είναι καλό το σχολείο της γειτονιάς τους. Όχι να διοργανώνουν ημερήσια εκδρομή για να πάνε τα παιδιά τους σχολείο σε άλλη γεωγραφική περιοχή! Εξάλλου κάθε χρόνο κάποιο θα είναι "καλύτερο" οπότε κάθε χρόνο θα αλλάζουν σχολείο; Είναι αυτό παιδαγωγικά ορθό;
Σίγουρα χρειάζονται σημαντικές και ουσιαστικές αλλαγές με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Δημοσίου σχολείου και όχι κινήσεις που απλά περιορίζουν την κρατική δαπάνη!

 
Νίκος
18 Δεκ 2019 00:34

Έλεος πια με προτάσεις όπως η ελεύθερη επιλογή σχολείου. Ας δούμε ένα απλό παράδειγμα:
Το Α σχολείο αποδεικνύεται "καλό", με όποια κριτήρια κι αυτό καθοριστεί. Αναμένουμε με σπεύδουν σε αυτό να φοιτήσουν πολλοί μαθητές, σίγουρα πάνω από τον αριθμό που μπορεί να δεχτεί. Τότε τι γίνεται; Προφανώς το σχολείο θα θέσει κριτήρια για την εγγραφή των μαθητών, αφού οι "καλύτεροι" μαθητές θα βοηθήσουν ένα "καλύτερο" σχολείο. Η συνέχεια γνωστή. Θα έχουμε σχολεία Α, Β και Γ κατηγορίας, στα οποία θα εγγράφονται μαθητές Α, Β και Γ κατηγορίας.
Ας μας πει επίσης ο γράφων σε τι κατάσταση είναι σήμερα τα αγγλικά σχολεία που εφαρμόζεται κάτι τέτοιο.
Τέλος, ας σταματήσει αυτή η καραμέλα με την έκθεση PISA. Αν ο διαγωνισμός εξέταζε γνώσεις ακαδημαϊκού τύπου, όπως αυτές που διδάσκονται στα σχολεία οι μαθητές μας, είναι σίγουρο πως τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά. Χρειάζεται ανασχεδιασμό πρώτα απ όλα στα αναλυτικά προγράμματα, ελάφρυνση της ύλης και βάθεμα της επεξεργασίας της, μαζί με επιμόρφωση και στοιχειώδη έλεγχο του προσωπικού. Τα άλλα θα έρθουν σιγά σιγά. Αλλά οι υπέρμαχοι της απελευθέρωσης δεν μπορούν να κρατηθούν...

 
ΝΑ
18 Δεκ 2019 09:03

Δεν αρέσει στο ακροατήριο των δημοσίων υπαλλήλων η ανεμπόδιστη πρόσβαση σε οποιαδήποτε σχολική μονάδα. Για ρωτήστε όλους εμάς που διδάσκουμε σε ιδιωτικά και σε φροντιστήρια πως το να σου φύγει ένας έστω μαθητής σε ωθεί να κάνεις την αυτοκριτική σου και αν χρειάζεται να βελτιώσεις αυτό που προσφέρεις. Όσο για την ελάφρυνση της ύλης του παραπάνω εδώ γελάμε.ειναι ήδη πολύ περιορισμένη σε εύρος αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα.

 
@ ΝΑ
18 Δεκ 2019 10:56

Επειδή λοιπόν είναι τόσο περιορισμένη η ύλη, για αυτό όλοι οι μαθητές σας (ιδιωτικά και φροντιστήρια) και οι μαθητές μας (δημόσια) γράφουν άριστα στις εξετάσεις τους!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ