Υφ. Παιδείας: Ο Κ. Γαβρόγλου σε δύο χρόνια διπλασίασε τον αριθμό τμημάτων Μηχανικών και εισακτέων τη στιγμή που χιλιάδες μηχανικοί έχουν μεταναστεύσει

Ο συνολικός αριθμός εισακτέων μηχανικών ήταν το 2017 6.174 και το 2019 φτάνει τους 11.000

15/01/2020

Άκουσε το άρθρο

Σε διπλασιασμό-σχεδόν- του αριθμού εισακτέων και τμημάτων Μηχανικών προχώρησε ο υπουργός παιδείας Κ. Γαβρόγλου , μέσα σε μια διετία, ανέφερε στη Βουλή ο υφυπουργός παιδείας Β. Διγαλάκης, τη στιγμή που, όπως είπε, έχουν φύγει από τη χώρα μας 500.000 άνθρωποι, πολλοί από αυτούς μηχανικοί”.

Ειδικότερα , σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας:

Α. Το 2017 υπήρχαν 46 τμήματα μηχανικών σε 9 πανεπιστήμια, ενώ το 2019 έχουμε 68, συν 3 σε αναστολή, 71 τμήματα σε 13 πανεπιστήμια.

Β. Ο συνολικός αριθμός εισακτέων μηχανικών ήταν το 2017 6.174  και το 2019 φτάνει τους 11.000  

Ο κ. Διγαλάκης εξήγησε ότι, σε αντίθεση με τις πρακτικές της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, οι μεταρρυθμίσεις που προωθούνται για την ανώτατη εκπαίδευση έχουν ως άξονες τον στρατηγικό σχεδιασμό, την αναβάθμιση της ανεξάρτητης αρχής για την αξιολόγηση και την πιστοποίηση, τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός, σημείωσε, “δίνει το στίγμα της πολιτικής μας” και θα είναι “μακροχρόνιος, με ακαδημαϊκά, αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια, χωρίς μικροπολιτικές ή αποσπασματικές παρεμβάσεις, με σεβασμό στις ανεξάρτητες αρχές και προσήλωση στην αξιολόγηση”.

Η θεσμοθέτηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, της ΕΘΑΑΕ, τόνισε ο υφυπουργός, διασφαλίζει την ορθολογική λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, εφόσον θα έχει αυξημένη  ανεξαρτησία και σε αντιδιαστολή με ό,τι ίσχυε, δεν θα ορίζει τον Πρόεδρο της Αρχής ο υπουργός Παιδείας, αλλά θα επιλέγεται με απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, με πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου και εισήγηση του υπουργού Παιδείας.

Η συμβολή της ΕΘΑΑΕ, υπογράμμισε,  θα είναι σημαντική για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, την κατάστρωση πολυετών προγραμματικών συμφωνιών του υπουργείου και των πανεπιστημίων και την κατανομή του ετήσιου προϋπολογισμού επιχορήγησης των Ιδρυμάτων.

Ο υφυπουργός ανέλυσε το θέμα της χρηματοδότησης εξηγώντας πως το 80% αυτής θα δίδεται με αντικειμενικά κριτήρια, όπως ο αριθμός φοιτητών, η γεωγραφική διασπορά του Ιδρύματος και το είδος των προγραμμάτων σπουδών, ενώ το 20% βάσει αξιολόγησης με θεματικά κριτήρια που θα ορίζει εκ των προτέρων το ίδιο το πανεπιστήμιο και θα αντικατοπτρίζουν την ιδιαίτερη στόχευσή του π.χ. έρευνα, εκπαίδευση, κατάρτιση ξενόγλωσσων προγραμμάτων κ.α.

“Η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων περνά σε μια νέα φάση” ανέφερε ο κ. Διγαλάκης, εφόσον αυτή δε θα εξαρτάται από τις αποφάσεις του εκάστοτε υπουργού, αλλά “θα γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, γνωστά εκ των προτέρων σε όλους, τα οποία θα εκπονεί μια Ανεξάρτητη Αρχή, βάσει, όχι μικροπολιτικών αναγκών, αλλά των αναγκών της παιδείας και της κοινωνίας”.

Στο θέμα των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), ο κ. Διγαλάκης τόνισε ότι η έρευνα έχει ανάγκη από ευελιξία και ταχύτητα και δεν υπόκειται στην κανονικότητα και περιοδικότητα των δαπανών του δημόσιου τομέα. Το ισχύον πλαίσιο διαχείρισης των προγραμμάτων στους ΕΛΚΕ είναι ασφυκτικό και αποτελεί αιτία για διαρροή πόρων, αλλά και ελλήνων ερευνητών που καταφεύγουν στο εξωτερικό.

Ο υφυπουργός παρέθεσε επίσης στοιχεία που αποδεικνύουν, ότι το διαχειριστικό κόστος ενός ειδικού λογαριασμού συγκρινόμενο με αυτό ενός δήμου 100.000 κατοίκων είναι συντριπτικά μεγαλύτερο (βλ. Πίνακα).

Αναφερόμενος σε σχετική διάταξη, εξήγησε, “οι επιστημονικοί υπεύθυνοι θα μπορούν να προχωρούν σε δαπάνες, εφόσον έχει προϋπολογισμό το ερευνητικό έργο και όχι εφόσον έχει χρήματα σε μια συγκεκριμένη κατηγορία δαπάνης”.

Παράλληλα, προβλέπονται και μια σειρά άλλες διευκολύνσεις για τους ΕΛΚΕ, πάντα σε πλαίσιο διαφάνειας και λογοδοσίας, όπως προκαταβολές σε εμπορικές τράπεζες και όχι στην Τράπεζα της Ελλάδος και διευκόλυνση της δυνατότητας πρόσκλησης επισκεπτών από άλλες χώρες.

Σχόλια (22)

Σχολές Μηχανικών
|

Δεν είναι λογικό να λειτουργούν παράλληλα με τις Πολυτεχνικές Σχολές, τα 25-30 τμήματα των πρώην ΤΕΙ. Με την ενσωμάτωση των θέσεων προσωπικού των ΤΕΙ στα αντίστοιχης ειδικότητας τμήματα των πολυτεχνικών σχολών θα σταματήσει ο διαχωρισμός των φοιτητών και όλοι οι νέοι απόφοιτοι θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση.

Μείωση σχολών και τμημάτων στην περιφέρεια και το κέντρο, ώστε το κάθε τμήμα να δέχεται 120-150 εισακτέους και να μπορεί να τους υποστηρίξει στις σπουδές του.

Πολυτεχνείο Κρήτης
|

Γιατί δεν ενώθηκε το Πολυτεχνείο Κρήτης με το πανεπιστήμιο; Γιατί το ΤΕΙ Κρήτης λειτουργεί πλέον ως ξεχωριστό πανεπιστήμιο, ενώ στη Θεσσαλία το πρώην ΤΕΙ απορροφήθηκε από το πανεπιστήμιο;

Να ξεκινήσουν οι αλλαγές από κάθε περιοχή, με τα ίδια κριτήρια.

Το θέμα δεν είναι μόνο αριθμητικό, Χ τμήματα με Ν θέσεις εισακτέων, αλλά και ποιοτικό: μπορούν να λειτουργούν ισότιμα αυτές οι Πολυτεχνικές σχολές; Είναι στο ίδιο επίπεδο ο αριθμός διδασκόντων και προσωπικού; Τι γίνεται κάθε χρόνο και έχουμε 10.000 αιτήσεις για μετεγγραφές;

Ακης
|

Μέχρι να εκδοθούν ΕΔ για τους μηχανολόγους τει καταχρηστικά χρησιμοποιείται το Β.Δ/γμα 657 Φ.Ε.Κ. 227/24-10-70 τεύχος Α' των υπομηχανικων (Ισότιμα πτυχία).
Υ.Γ. Το τι γράφει το πτυχίο του ΤΕΙ το ξέρω καλά.

αποφοιτος
|

@ακης Ποιοι υπομηχανικοι;

Μηχανικοί
|

Υπάρχουν οι πτυχιούχοι - 4ετους - και οι διπλωματουχοι - πολυτεχνικων σχολών.

ΡΕ ΠΟΥ ΜΠΛΕΞΑΜΕ
|

Αλήθεια τώρα θεωρείτε ότι οι πτυχιούχοι ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ δεν είναι και ηταν ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ τόσα χρόνια? Ντροπή στην κυβέρνηση...

γιαννης προς Φοιτητές προς ΥΦ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. Διγαλάκη
|

Εύγε αγαπητέ μου, κάποιος έπρεπε να δείξει στον κο υπουργό οτι η αριθμητική του στο προκείμενο θέμα ειναι λαθεμένη. Και πάλι εύγε

1970...
|

@Ακης. Αγνοείτε βασικά ζητήματα και διαρκώς παραπληροφορείτε, στην καλύτερη περίπτωση, τους αναγνώστες. Δείξτε λίγη κατανόηση και προσπαθήστε να αποφύγετε ανυπόστατα σχόλια και προσωπικές εικασίες....

Mαχητικος
|

Πολυ σωστα επραξε ως προς την αυξηση των εισακτεων Μηχανικων ο κ.Γαβρογλου ως τοτε Υπουργος Παιδειας διοτι αυτοι οι χιλιαδες μηχανικοι θα ειναι αυτοι που θα συμμετεχουν στα καλυτερα μεταπτυχιακα προγραμματα των Δημοσιων Πανεπιστημιων στο εξωτερικο αλλα και γιατι οχι γιατι οχι και μεσω διαφορων προπληρομενων υποτροφιων καποιοι απο αυτους και σε ιδιωτικα ΑΕΙ σε αλλες χωρες ετσι αυτοι οι χιλιαδες μηχανικοι θα ειναι αυτοι που θα εχουν ε γνωση της συγχρονης τεχνογωσιας σε διαφορους τομεις του επαγγελματος τους και θα εχουν τα απαιτουμενα εφοδια για ολες εκεινες τις απαιτησεις και τις τεχνολογικες εξελιξεις που θα προκυψουν απο την τεταρτη τεχνολογικη επανασταση ,και το βασικο θα ειναι Ελληνες στο μελλον αυτοι οι Μηχανικοι

@Άκης
|

Δεν υπάρχουν τμήματα Υπομηχανικών...
έχεις μείνει στο 1980...
απο το 1983 που ιδρύθηκαν τα ΤΕΙ (μέχρι και το 2018) οι απόφοιτοι είναι ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΤΕ (ΟΧΙ ΥΠΟΜΗΧΑΝΙΚΟΙ).
Αυτό αναγράφεται στα Πτυχία των αποφοίτων ΤΕΙ.

Ακης
|

Μονο για του μηχανικούς και τους δικηγόρους χύνουν δάκρυα. Για τα παιδαγωγικά τμήματα ούτε λόγος. Να μας πουν και πόσα τμήματα Υπομηχανικων έχουμε.

Σχολές Μηχανικών και Πολυτεχνικές Σχολές
|

Δεν διπλασιάστηκε ξαφνικά ο αριθμός των Μηχανικών, γιατί και τα ΤΕΙ είχαν εισακτέους μηχανικούς. Ας αναλάβουν οι ακαδημαϊκοί και το υπουργείο τις ευθύνες τους για όλα αυτά τα τμήματα που ιδρύθηκαν την περίοδο 1975-2010.

Όλα τα τμήματα να ενταχθούν κανονικά στις πανεπιστημιακές σχολές, αντί να λειτουργούν δύο είδη Σχολών παράλληλα. Μόνο έτσι θα λυθεί το ζήτημα των σπουδών και των επαγγελματικών δικαιωμάτων, και θα αναβαθμιστεί η πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

πχ. η Σχολή Μηχανικών στην αντίστοιχη Πολυτεχνική Σχολή.

ΤΕΙ 1983
|

Μέχρι το 2018 υπήρχαν πολλά τμήματα ΤΕΙ που κακώς δεν είχαν συνενωθεί με τα πανεπιστήμια ήδη από το 2001 ή από το 1991.

Η ανωτατοποίηση πριν 20 χρόνια έγινε "στα χαρτιά", χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα για αποφοίτους, όπως φάνηκε και από τη βεβιασμένη ενσωμάτωση των ΤΕΙ.

Μόνο προβλήματα θα δημιουργήσει αυτή η αδιαφορία στην επόμενη γενιά αποφοίτων (πχ. Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, άλλο ένα ΑΕΙ που κακώς λειτουργεί, και τώρα ενώνεται με τα ΤΕΙ).

Η Ελλάδα έχει αρκετά Πανεπιστήμια: Θράκη (ΔΠΘ), Θεσσαλία (παν. Θεσσαλίας), Ήπειρος (παν. Ιωαννίνων), Πελοπόννησος (παν. Πατρών) και Κρήτη (παν. Κρήτης), αυτά τα ΑΕΙ που έχουν ήδη οργανωμένο campus πρέπει να ενισχυθούν με προσωπικό και υποδομές αντί να συντηρούμε δεκάδες προβληματικά τμήματα.

@Τμήματα ΑΕΙ σε όλη την Ελλάδα 15 Ιαν 2020 20:41

Πρέπει να ενωθούν τα ομοειδή τμήματα και όχι να λειτουργούν αυτόνομα.

Στην Κρήτη, στις ίδιες πόλεις (Ηράκλειο και Χανιά), λειτουργούν παρόμοια τμήματα Μηχανικών (πχ. Ηλεκτρονικής, Πληροφορικής, Ηλεκτρολόγων).

Το ίδιο και με τις σχολές Μηχανικών των πρώην ΤΕΙ σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Με την ενσωμάτωση τους στο Πολυτεχνείο και την Πολυτεχνική Σχολή, στο ΕΜΠ και το ΑΠΘ αντίστοιχα, θα είχε λυθεί οριστικά το θέμα.

Πανεπιστήμια και ΤΕΙ
|

Ο νομός Αχαϊας ανήκει γεωγραφικά στην Πελοπόννησο, και το Πανεπιστήμιο Πατρών είναι ένα ίδρυμα που αφορά όλη την γεωγραφική περιοχή και λειτουργεί 50 χρόνια.

Τα ΑΕΙ δεν είναι σχολικές μονάδες, δεν πρέπει να λειτουργούν με διοικητικά κριτήρια αλλά με ακαδημαϊκά. Είναι θέμα κρισιμης μάζας και ποιότητας σπουδών και έρευνας.

Το πρόβλημα στις μετακινήσεις είναι θέμα άλλου υπουργείου. Αλήθεια, πώς μετακινούνται οι καθηγητές του Παν. Πελοποννήσου ανάμεσα σε 5 πόλεις ή από την Αθήνα; Ούτε το Ιόνιο ούτε η Δυτική Μακεδονία ούτε η Στερεά Ελλάδα ούτε το Αιγαίο πρέπει να έχουν ξεχωριστά ΑΕΙ: περιφερειακά πανεπιστήμια που να είναι βιώσιμα χρειάζεται η Ελλάδα, και όχι σχολές σε κάθε πόλη.

Φοιτητές προς ΥΦ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. Διγαλάκη
|

Με όλο το σεβασμό προς τον αξιότιμο Υφ. Παιδείας κ. Διγαλάκη έχουμε να επισημάνουμε ορισμένες ανακρίβειες στα σημερινά λεγόμενά του περί αύξησης τμημάτων Μηχανικών και αύξησης θέσεων σε αυτά.

Είπε σήμερα ο Υφυπουργός Παιδείας:

Α. Το 2017 υπήρχαν 46 τμήματα μηχανικών σε 9 πανεπιστήμια, ενώ το 2019 έχουμε 68, συν 3 σε αναστολή, 71 τμήματα σε 13 πανεπιστήμια.

Β. Ο συνολικός αριθμός εισακτέων μηχανικών ήταν το 2017 6.174 και το 2019 φτάνει τους 11.000

Βάσει της έρευνάς μας προκύπτει ότι:

ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ με υπουργό τον κ. ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟ
Σύμφωνα με το μηχανογραφικό του 2015 και την επιλογή 90% ΓΕΛ-ΕΠΑΛΒ-ΗΜΕΡΗΣΙΑ υπήρχαν:
α) 44 τμήματα μηχανικών Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων με προσφερόμενες θέσεις 5735.
β) 62 τμήματα μηχανικών Σχολών Τεχνολογικών Εφαρμογών των ΤΕΙ και της ΑΣΠΑΙΤΕ με προσφερόμενες θέσεις 5770.

ΣΥΝΟΛΟ: 106 τμήματα που φέρουν τίτλο μηχανικού με 11505 εισακτέους.

ΣΧΕΔΙΟ με υπουργό τον κ. ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ
Σύμφωνα με το μηχανογραφικό του 2019 και την επιλογή 90% ΓΕΛ-ΕΠΑΛΒ-ΗΜΕΡΗΣΙΑ υπάρχουν:
α) 47 τμήματα μηχανικών Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων με προσφερόμενες θέσεις 6093.
β) 21 τμήματα Σχολών Μηχανικών των Πανεπιστημίων με προσφερόμενες θέσεις 3093.
γ) 4 τμήματα μηχανικών της ΑΣΠΑΙΤΕ με προσφερόμενες θέσεις 336.

ΣΥΝΟΛΟ: 73 τμήματα που φέρουν τίτλο μηχανικού με 9522 εισακτέους.

Επομένως προκύπτει ότι τη περίοδο ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ τα τμήματα μηχανικών μειώθηκαν κατά 34 και ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων κατά 1983.

ΥΓ
Δεν έχουν υπολογιστεί τα 3 τμήματα σε αναστολή του Παν. Ιωαννίνων και ΕΛΜΕΠΑ.

Β.Χ
|

Το συμμάζεμα των πρώην τμημάτων ΤΕΙ πρέπει να γίνει και στις Γεωπονικές Σχολές για να μην υπάρχουν τόσα ομοειδή τμήματα. Έλεος ποια πόσα γεωπονικά θα έχουμε; Και μόνο που βλέπεις τόσα σε μια Ελλαδίτσα, απαξιώνεται εντελώς το επάγγελμα...

Παν Πελοποννήσου
|

Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου είναι σε διαφορετική περιφέρεια από το Πατρών. Στο Πελοποννήσου πρέπει να μειωθούν οι πόλεις καθώς τελικά οι περισσότερες υπολειτουργούν και να συγχωνευθούν τα ομοειδή τμήματα.

@Τμήματα ΑΕΙ σε όλη την Ελλάδα
|

Δεν υπάρχουν πια τα ΤΕΙ, έχουν κλείσει (εκτός της ΑΣΠΑΙΤΕ).

Επίσης, το 2001 είχαν ανωτατοποιηθεί όλα τα ΤΕΙ της χώρας, όχι μόνο αυτά των αστικών κέντρων που αναφέρεις. Το αυτό είχε συμβεί σε όλες τις ειδικότητες των ΤΕΙ, όχι μόνο των Μηχανικών ΤΕ.

Επίσης, η Πάτρα δεν ανήκει στην Πελοπόννησο, αλλά σε άλλη περιφέρεια. Πρέπει και η Πελοπόννησος να έχει ένα ΑΕΙ, όπως όλες οι υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Οι κάτοικοι Πελοποννήσου μάλιστα δεν έχουν και καλούς δρόμους, όπως π.χ. άλλες περιοχές, για να ταξιδεύουν οι κάτοικοί της αλλού για σπουδές (π.χ. δες πρόσφατη ειδησεογραφία με ένα ακόμα δυστύχημα με τους δύο καθηγητές).

@Mike
|

οι πτυχιούχοι είναι Μηχανικοί ΤΕ, όχι Μηχανικοί (δηλαδή ΠΕ).
Άλλες ειδικότητες οι μεν από τους δε, δεν είναι ίδιοι.

Τμήματα ΑΕΙ σε όλη την Ελλάδα
|

Για ποιο λόγο λειτουργεί ξεχωριστό Πολυτεχνείο και ΤΕΙ Κρήτης; Αυτά δεν ιδρύθηκαν το 2017. Πρέπει οι Πολυτεχνικές Σχολές να απορροφήσουν τις σχολές των ΤΕΙ ώστε να μειωθεί ο αριθμός των ομοειδών τμημάτων.

Ομοίως, τα ΤΕΙ που ανωτατοποιήθηκαν το 2001 και οι σχολές Μηχανικών σε αυτά - κυρίως στο ΤΕΙ Αθηνών, ΤΕΙ Πειραιά, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

Φυσικά, συνενώσεις πρέπει να προταθούν και για τα Πανεπιστήμια αφού δεν είναι λογικό να λειτουργούν εξαπλωμένα σε κάθε πόλη και νησί. Αρκεί ένα Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, με έδρα την Πάτρα, για ποιο λόγο λειτουργεί αυτόνομο ΑΕΙ με σχολές σε Τρίπολη, Κόρινθο, Σπάρτη, Ναύπλιο, Καλαμάτα και Πάτρα.

Mike
|

Οι πτυχιούχοι μηχανικοί δεν ήταν μηχανικοί δηλαδή;
Περίεργο βέβαια γιατί στις χώρες του εξωτερικού, μια χαρά μηχανικοί είναι με ίσα δικαιώματα.
Ντροπή τέτοιες ανακοινώσεις και μάλιστα από το υπουργείο

leo
|

και οι Μηχανικοι ΤΕΙ, Θα του το μαθουν τα ευρωπαικα δικαστηρια οσονούπω

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ