Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Κοσμητεία Φιλοσοφικής ΑΠΘ για Κολλέγια: Δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι το υπ. Παιδείας θα πρότεινε διάταξη για την ισοτιμία των πτυχίων

Δημοσίευση: 19/01/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Πολλά έχουν γραφεί και έχουν ειπωθεί για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ο εκπαιδευτικός, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του σχολείου του 21ου αιώνα.

Τα περισσότερα στηρίζονται στη διεθνή έρευνα και εμπειρία ή τις συστάσεις διεθνών και υπερεθνικών οργανισμών, όπως είναι το Συμβούλιο της Ευρώπης, η Ευρωπαϊκή Ένωση, η UNESCO κ.λπ.

Ωστόσο, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι το υπουργείο Παιδείας θα πρότεινε διάταξη (άρθρο 50 νομοσχεδίου) με την οποία οι απόφοιτοι των κολεγίων θα θεωρούνταν αυτομάτως ισότιμοι με τους απόφοιτους και τις απόφοιτες των πανεπιστημιακών τμημάτων, διότι:

1.    οι σπουδαστές των κολεγίων δεν επιλέγονται με πανελλαδικές εξετάσεις,

2.    τα προσόντα τους είναι μειωμένα, εφόσον οι σπουδές τους διαρκούν κατά κανόνα τρία χρόνια, τα μαθήματα που έχουν παρακολουθήσει είναι λιγότερα από τα μαθήματα των δημόσιων πανεπιστημίων, δεν έχουν κάνει πρακτική άσκηση σε σχολεία και δεν διαθέτουν την απαραίτητη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια,

3.    τα κολέγια λειτουργούν αποκλειστικά ως εκπαιδευτικά κέντρα, χωρίς να επιτελούν ερευνητικό έργο, που είναι τόσο σημαντικό για την εκπαίδευση σε ακαδημαϊκό επίπεδο,

4.    τα κολέγια δεν έχουν αξιολογηθεί από την Α.ΔΙ.Π., την ανεξάρτητη αρχή που αξιολογεί όλα τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια και πιστοποιεί τα προγράμματα των σπουδών τους, και

5.    οι διδάσκοντες στα κολέγια, συνήθως προσωρινοί και ωρομίσθιοι, με κανένα τρόπο δεν μπορεί να θεωρηθούν ισότιμοι με τους καθηγητές των δημόσιων πανεπιστημίων, οι οποίοι έχουν εκλεγεί με αυστηρές προϋποθέσεις, διαθέτουν αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα και υπόκεινται σε διαρκή αξιολόγηση.

Θεωρούμε, λοιπόν, συνταγματικά ανισότιμη τη διάταξη που δίνει το δικαίωμα στους απόφοιτους και τις απόφοιτες των κολεγίων να διοριστούν ως εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση, χωρίς προηγούμενη αναγνώριση των επαγγελματικών ή ακαδημαϊκών προσόντων τους. Τη στιγμή που χιλιάδες απόφοιτοι/-ες των «καθηγητικών» και των παιδαγωγικών σχολών συνωστίζονται για μια θέση στο δημόσιο, είναι άδικο να εξομοιώνονται με συνομηλίκους τους, οι οποίοι/-ες ούτε τα απαραίτητα ακαδημαϊκά προσόντα διαθέτουν ούτε την απαιτούμενη πιστοποίηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επαρκείας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας να αποσύρει τη σχετική διάταξη και να προχωρήσει, με βάση και την Έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, σε διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια, με σκοπό την επίτευξη της συνταγματικής ισότητας, που θα οδηγήσει και στην ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης.  

Εκ μέρους της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής
Καθηγητής Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης
Κοσμήτορας

Ετικέτες: 
ΚολλέγιαΑΠΘ

Σχόλια (9)

 
dimos
20 Ιαν 2020 10:12

Tα πτυχία που απονέμουν τα κολέγια είναι αναγνωρισμένων ξένων πανεπιστημίων τα οποία αναγνωρίζονται από φορείς όπως ο NARIC ή HCPC οι οποίοι παρέχουν ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματα στον κάθε απόφοιτο, δίνοντας του το δικαίωμα να εργασθούν σε Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία. Οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων από την πλευρά δεν μπορούν σε καμία περιπτώσεις να εργασθούν στις παραπάνω χώρες, αν δεν περάσουν από αξιολόγηση και πολύμηνη αναμονή για να αναγνωρισθούν τα πτυχία τους, τα οποία στις περισσότερες περιπτώσεις θεωρούνται υποβαθμισμένα. Για τον λόγο αυτό καλό θα ήταν να να υπάρξει ενημέρωση.

 
Νίκος
20 Ιαν 2020 12:04

@dimos
Ο έλληνας που θα πάρει πτυχίο από ένα κολέγιο αναγνωρισμένου ξένου πανεπιστημίου μπορεί να εργαστεί στη δημόσια εκπαίδευση στη Γαλλία, Γερμανία, ΗΒ;

 
dimOs
20 Ιαν 2020 14:28

Στην δημόσια υγεία σίγουρα ναι . Για την δημόσια εκπαίδευση δεν γνωρίζω.

 
Ίσως
20 Ιαν 2020 16:43

Φλομώσαμε κανονικότητα και αριστεία.

 
ΠΕΤΡΟΣ
20 Ιαν 2020 16:57

Νίκο, όχι! Οι κάτοχοι ισοδυναμίας δεν μπορούν να δουλέψουν σε δημόσια σχολεία στις χώρες προέλευσης των τίτλων. Μόνο με QTS σε ΗΒ, CAPES στη Γαλλία, 4ετες πτυχίο κ εγγραφή στους πίνακες στην Κύπρο και αντίστοιχα στις άλλες χώρες

 
Γιάννης Ψ.
21 Ιαν 2020 12:08

Ποιός είναι ο λόγος που περιορίζεται η προσληψιμότητα σε δημόσιες θέσεις; Τι πρόβλημα υπάρχει ωστε να δει κανείς οτι υπάρχει και ζωή στον ιδιωτικό τομέα;
Σαν εργοδότης, βλέπω αν το άτομο ξέρει αυτά που θέλω. Και αν μπορεί να μου λύσει τα προβλήματά μου, προσλαμβάνεται. Με ενδιαφέρει επίσης ο χρόνος που έκανε να τελειώσει και η σχετικότητα των σπουδων με την πραγματική ζωή που δεν είναι απαραίτητα η ακαδημαϊκή πορεία με έρευνα.
Το πτυχίο είναι μία ένδειξη ικανότητας, όχι απόδειξη. Η απόδειξη έρχεται στην συνέντευξη, στα τεστ που κανουμε και την προηγούμενη εμπειρία στην ζωή, σχετική ή μη με το αντικείμενο.
Ο περισσότερος κόσμος εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα ανα την γή. Ας συγκεντωθεί η προσοχή στην πλεοψηφία και εκεί που δίνεται η μέγιστη ευκαιρία στα άτομα να δείξουν αυτό που μπορούν. Και αυτό δεν είναι το δημόσιο και οι σχετικές με αυτό θέσεις.

 
bob mastoras
21 Ιαν 2020 21:10

Πέτρο διαβλέπω μία συμφωνία σου στην δυνατότητα οι κάτοχοι αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων να μπορούν να διεκδικούν και να καταλαμβάνουν θέσεις.
Ως προς τα specifics .
Το CAPES είναι ένας διαγωνισμός (όπως το ΣΑΕΠ) που οδηγεί στην δυνατότητα να καταλάβει κανείς μία θέση δόκιμου καθηγητή. Μετά από την περίοδο που είναι κανείς δόκιμος (2 έτη) μπορεί να μονιμοποιηθεί. Προϋπόθεση για να μονιμοποιηθεί είναι ξανά εξετάσεις. Κάνω λάθος; Ο επιτυχών στο CAPES είναι δηλαδή δόκιμος δημόσιος υπάλληλος στην Γαλλία. Διαπερνά επιπλέον θεωρητική εκπαίδευση και κάνει και επιβλεπόμενη πρακτική κατά την διάρκεια των δύο ετών. Επιπλέον από το 2010 το επίπεδο σπουδών που θα πρέπει να έχει κατακτήσει κανείς για να συμμετάσχει στον CAPES είναι το μάστερ. Αν πιστέψω την γαλλική βικιπαίδια δε τα τελευταία χρόνια οι θέσεις δεν συμπληρώνονται λόγω δυσκολίας των θεμάτων. Η όλη πορεία πλέον διαρκεί τουλάχιστον 6 χρόνια μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Η περίπτωση της Γερμανίας. Οι σπουδές στην Γερμανία δεν είναι ενιαίες. Αν πχ έχεις σπουδάσει μαθηματικά με δίπλωμα ή πρόσφατα με μπάτσελορ και μάστερ μέχρι και επίπεδο διδακτορικού ή και υφηγεσίας ακόμα ΔΕΝ έχεις το δικαίωμα διδασκαλίας στην μέση εκπαίδευση. Υπάρχουν ειδικές σπουδές. Σε αυτές τις σπουδές ( Lehramt ) ο φοιτητής κατακτά δύο αντικείμενα (πχ μαθηματικά και φυσική) και αφιερώνει και κάποιο χρόνο για διδακτικές παιδαγωγικά κλπ. Ο συνολικός όγκος δουλειάς είναι 4,5 με 5 χρόνια και όλα αυτά περατώνονται στο πανεπιστήμιο με την πρώτη κρατική εξέταση (1. Staatsexamen). Μετά ακολουθεί σε εξειδικευμένα σχολεία (Seminarschulen) μία εποπτευόμενη πρακτική με συμπλήρωση θεωρητικής εκπαίδευσης πάνω σε μεθοδολογίες διδακτικής κλπ. Μετά το τέλος της δίχρονης πρακτικής ακολουθεί η δεύτερη κρατική εξέταση. Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν τριών ειδών σχολεία. (Όπως εμείς έχουμε ΓΕΛ και ΤΕΛ πχ) Ανάλογα με τον συνδυασμό αντικειμένων που έχεις διδαχτεί και εξετασθεί και τα σχολεία που έχεις κάνει την πρακτική της δεύτερης κρατικής εξέτασης παίρνεις και την άδεια για διδασκαλία , την άδεια επαγγέλματος. Συνολική διάρκεια τουλάχιστον 6,5 -7 χρόνια μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Στο εθνικό πλαίσιο προσόντων οι καθηγητές εντάσσονται στο επίπεδο 7. Να αναφέρουμε ότι στα αντικείμενα της φυσικής / μαθηματικών / πληροφορικής υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις καθηγητών μέσης εκπαίδευσης και / παρόλο που οι μισθοί δεν είναι καθόλου κακοί. Για την πρόσληψη στο δημόσιο λαμβάνονται υπ’ όψη οι βαθμοί των κρατικών εξετάσεων.

Εσείς έναν απόφοιτο Γερμανικού πανεπιστημίου με σπουδές καθηγητικές ( Lehramt ) πότε θα τον θεωρούσατε επιλέξιμο; Μετά το τέλος των πανεπιστημιακών σπουδών; Δηλαδή την πρώτη κρατική εξέταση; Μετά την δεύτερη κρατική εξέταση όπου έχει επαγγελματικά δικαιώματα; Φοβάμαι ότι και τότε το κουρνιαχτό θα ήταν μεγάλο γιατί τα δικαιώματα του θα ήταν σε δύο αντικείμενα και οι ντόπιοι απόφοιτοι θα θεωρούσαν ότι είναι και πάλι αδικημένοι. Και αυτό παρόλο που αν έπαιρνε αναγνώριση από ΣΑΕΠ ο βαθμός του θα ήταν και στα δύο αντικείμενα 5 άρα μόρια δεν θα είχε.

 
bob mastoras
22 Ιαν 2020 12:37

Η περιγραφή της πορείας απόκτησης επαγγελματικών δικαιωμάτων στην Γερμανία μπορεί να βγήκε κάπως εκτενείς για τα πλαίσια ενός σχολίου σε ιστότοπο αλλά μην νομίσετε ότι είναι εξαντλητική. Αναφέρομε πάντα σε όσα αφορούν τις διαφορές με την Ελλάδα και τις πιθανές δυσκολίες αναγνώρισης και μεταφοράς επαγγελματικών δικαιωμάτων ή αναγνώρισης αντίστοιχων σπουδών.

Ανέφερα το γεγονός ότι οι σπουδές για καθηγητικά πτυχία στην Γερμανία καλύπτουν δύο αντικείμενα. Ο απόφοιτος έχει λοιπόν δικαιώματα σε ένα συνδυασμό τουλάχιστον δύο αντικειμένων. Τα αντικείμενα αυτά βέβαια δεν συμπίπτουν με τα αντικείμενα των ελληνικών καθηγητικών σχολών. Αν ο απόφοιτος σπουδάσει συνδυασμό βιολογίας και χημείας θα έχει το επαγγελματικό δικαίωμα σε έναν ευρύτερο τομέα από τον απόφοιτο του ελληνικού συστήματος. Ας πάρουμε όμως και την περίπτωση φιλολογικών σπουδών. Στην φιλοσοφική σχολή του ΕΚΠΑ πχ μέχρι πρόσφατα ο απόφοιτος ενός από τα τρία τμήματα που προέκυψαν από την διάσπαση της παλιάς ελληνικής φιλολογίας έχει το δικαίωμα διδασκαλίας σε ένα από τα εξής ξεχωριστά αντικείμενα (ξεχωριστά σύμφωνα με την γερμανική πρακτική απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων (ΕΔ)). α) νέα ελληνικά β) αρχαία ελληνικά γ) ιστορία δ) φιλοσοφία και ηθική ε) λατινικά. Ο απόφοιτος του γερμανικού συστήματος θα έχει λοιπόν πχ το δικαίωμα διδασκαλίας ιστορίας και αρχαίων. Προφανώς σαφώς περιορισμένο. Το ΣΑΕΠ έχει ρητά την δυνατότητα απόδοσης περιορισμένων ΕΔ. Με 7 χρόνια σπουδών λοιπόν θα έχεις περιορισμένα επ. δικαιώματα. Δεν νομίζω ότι είναι και πολύ γνωστό αυτό. Ας πάρουμε την περίπτωση που τα ξένα / ευρωπαϊκά ΕΔ υπερκαλύπτουν τα ελληνικά. Μαθηματικά και φυσική έχει σπουδάσει για παράδειγμα ο υποψήφιος. Στο πανεπιστήμιο του Μονάχου θα πρέπει να έχει διδαχτεί από 105 ECTS σε κάθε μία από της επιστήμες μαθηματικά / φυσική, 36 ECTS σε παιδαγωγικά, 9 ECTS για διδακτικές και διδακτική πρακτική, 6 ECTS ελεύθερα από μαθηματικά / φυσική, και τέλος 12 ECTS για εκπόνηση πτυχιακής εργασίας. Το σύνολο 273 ECTS. Το ετήσιο βάρος που θεωρείται ότι μπορεί να αντιμετωπίσει ένας φοιτητής είναι 60 ECTS. Αν ο απόφοιτος ζητήσει αναγνώριση ενός αντικειμένου το ΣΑΕΠ θα θεωρήσει ότι έχει λειψές ώρες γιατί ο απόφοιτος δεν έχει αποκλειστικά σπουδές στο ένα αντικείμενο. Και επειδή η διαδικασία της δεύτερης κρατικής εξέτασης και της αντίστοιχης μαθητείας είναι άγνωστη στην Ελλάδα και αυτή δεν λαμβάνεται υπ όψη.
Τι ακολουθεί; Το ΣΑΕΠ έχει την δυνατότητα να επιβάλλει αντισταθμιστικά μέτρα αν διαπιστώσει έλλειμμα στην διάρκεια των αλλοδαπών σπουδών ή ουσιαστική διαφοροποίηση στο περιεχόμενο των σπουδών. Τα αντισταθμιστικά μέτρα είναι εξετάσεις ή επιβλεπόμενη πρακτική μέχρι 3 χρόνια. Ο υποψήφιος θα πρέπει να αφιερώσει άλλα ένα δύο χρόνια για τα αντισταθμιστικά μέτρα. Και αυτό αφού το ΣΑΕΠ έχει χρειαστεί 2- 3 χρόνια για να βγάλει απόφαση. Μετά από τα 7 χρόνια που χρειάζονται για την απόκτηση ΕΔ στην Γερμανία.

Σε κάθε περίπτωση το ελληνικό δημόσιο εμφανίζεται φτηνό στο πίτουρο και ακριβό στο αλεύρι. Σε αυτόν που έχει διατρέξει τα καυδιανά του ΣΑΕΠ απαιτεί επίπεδο μάστερ και παιδαγωγική επάρκεια και μερικά χρόνια για να διατρέξει το ΣΑΕΠ. Τα παιδιά μας όμως ταυτόχρονα τα διδάσκουν στα σχολεία με δεύτερες και τρίτες αναθέσεις. Αναπληρωτές και μόνιμοι χωρίς παιδαγωγική επάρκεια ή και χωρίς κανένα μάθημα αντίστοιχο. ΠΕ19 ή όπως αλλιώς τους λένε σήμερα πολλές φορές με βασικές σπουδές μέτρια ή και καθόλου σχετικές.

Θα μου πείτε ναι φταίει το ελληνικό δημόσιο. Βλέπω όμως και τις συνδικαλιστικές ενώσεις να απασχολούνται μόνο με τον αντικολεγιακό αγώνα. Κάποτε ήταν αρχή του συνδικαλιστικού κινήματος το «ίδια αμοιβή, για ίδια εργασία». Αν ο συνδικαλιστής ψάχνεται πώς να διαχωρίσει τους εργαζόμενους τότε κάτι πάει στραβά στο βασίλειο της Δανιμαρκίας.
Υψώνουμε την σημαία του 16Σ . Σπουδαία.

 
so what (oikonomou)
22 Ιαν 2020 14:26

dimos@ Ο φίλης λέει έχουμε τα καλυτερα πανεπιστήμια του κόσμου ας ειναι με ντοκτορα λυκειου, η κεραμέως λέει τα ίδια ας μην εχει σπουδασει Ελλάδα...Ο Ελληνας απο κάτω ξερει το εξής...οι συντεχνίες νομοθετούν..τα υπόλοιπα ειναι παραμυθάκια της χαμιλάς. Θα μου πεις το τρανό εσυ τους ψηφισες...ναι ψηφισα ΝΔ οχι κεραμέως ναι ψήφισα να φύγει ο φίλης..και να μην ψήφισα και το 10% της Ελληνικης επικράτειας βγάζει κυβέρνηση

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean