Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Η Μαθηματική Εταιρεία για την ημέρα του “Π”

Δημοσίευση: 30/01/2020
Σχολεία
Alt Text: 
Σχολεία
Title Text: 
Σχολεία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Με την ευκαιρία της ανακήρυξης της 14ης Μαρτίου (14/3) ως παγκόσμιας μέρας των Μαθηματικών (παραπέμποντας στην γραφή 3,14 με την οποία αρχίζει ο υπολογισμός του π, του λόγου της περιφέρειας προς την διάμετρο κάθε κύκλου), η ΕΜΕ καλεί την ελληνική κοινωνία και την πολιτεία να σχεδιάσουμε έναν αναστοχασμό για τη σημασία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης στον σύγχρονο κόσμο και για τις δυνατότητες που προσφέρει η Μαθηματική Επιστήμη στον σχεδιασμό έργων ειρήνης, δημοκρατίας, συνύπαρξης και στην κοινωνική οργάνωση με όρους αλληλεγγύης, ανοχής και ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Καλούμε τα μέλη της μαθηματικής και εκπαιδευτικής κοινότητας να μετέχουν στην Παγκόσμια Ημέρα των Μαθηματικών με την έγκαιρη οργάνωση εκδηλώσεων και συζητήσεων για την παιδαγωγική και πολιτισμική αξία των μαθηματικών ως τρόπο σκέψης, έκφρασης, επικοινωνίας, επιχειρηματολογίας, επιστημονικής κατανόησης των φαινομένων και οργάνωσης των κοινωνιών.

Τα Μαθηματικά, ως το κατεξοχήν μάθημα (ετυμολογική προέλευση του όρου μαθηματικά) βρίσκονται στον πυρήνα του ανθρώπινου συλλογισμού, αλλά και της ανθρώπινης φαντασίας, καθώς με τον λογικό συλλογισμό μπορούν να διαπερνούν τα όρια των αισθήσεων για να επινοήσουν και να ανακαλύψουν νέες πραγματικότητες μαζί με τις μηχανικές της κατασκευής τους.

Παροτρύνουμε τις Σχολικές Μονάδες να οργανώσουν διεπιστημονικές συζητήσεις και δράσεις για να αναδείξουν την μαθηματική συμβολή και παρουσία στον κριτικό και ακριβή τρόπο σκέψης και έκφρασης όλων των γνωστικών πεδίων, επισημαίνοντας τη σημασία των μαθηματικών στο σύγχρονο κόσμο, το δικαίωμα όλων των παιδιών στην μαθηματική εκπαίδευση και την αναγκαιότητα της μαθηματικής καλλιέργειας για κάθε πολίτη στην ψηφιακή εποχή.

Το Διοικητικό Συμβούλιο καλεί τα Παραρτήματα της ΕΜΕ σε όλη την Ελλάδα να καταθέσουν δημόσια προτάσεις για έγκυρες μαθηματικές δραστηριότητες σε Σχολεία, Μουσεία, Βιβλιοθήκες και άλλους χώρους εκπαίδευσης και πολιτισμού στο θέμα "τα Μαθηματικά είναι παντού", που επέλεξε για την φετινή "μέρα Πί" στις 14 Μαρτίου 2020, η  Διεθνής Ένωση Μαθηματικών (https://www.mathunion.org/outreach/IDM  ). "

Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας

Ο Πρόεδρος Ανάργυρος Φελλούρης Ομότιμος Καθηγητής Εθνικού Μετσόβιου ΠολυτεχνείουΟ Γενικός Γραμματέας

Παναγιώτης Δρούτσας Καθηγητής Φροντιστηριακής Εκπαίδευσης

Σχόλια (6)

 
ΓΒ
03 Φεβ 2020 00:13

Για το γεγονός ότι τα παιδιά μας διδάσκονται μαθηματικά που δε θα τους χρειαστούν ΠΟΤΕ και ότι το ποσοστό αποτυχίας στο αντίστοιχο μάθημα των Πανελληνίων είναι διαχρονικά πάντα πάνω από 70% θα πούμε τίποτα;

 
Γ.Π.
01 Φεβ 2020 10:41

Πριν από τον αναστοχασμό, στοχάζομαι τα προφανή και ουσιώδη, προσπαθώ να απαντήσω αλλά αδυνατώ. Μάλιστα μετά από λίγο αρχίζω και ανησυχώ γιατί απορ-ρίπτω συνεχώς τις απαντήσεις που έρχονται στο νου - είναι τελικά αυθαίρετες - και έτσι καταλήγω σε νοητικό αδιέξοδο που μεγαλώνει την ανησυχία μου και τότε κατα-λαβαίνω πως ματαιοπονώ. Ελπίζω πως άλλοι, ικανότεροι από εμένα, θα απαντήσουν κάποια στιγμή με λόγο τεκμηριωμένο κι έτσι θα κατανοήσω τα αίτια της αδυναμίας μου και θα ησυχάσω.
1. Γιατί στην Πατρίδα μου φαίνεται πως δεν χρειάζεται μία έγκυρη αξιολόγηση της λογικομαθηματικής ικανότητας των μαθητών που τελειώνουν το Δημοτικό Σχολείο και το Γυμνάσιο; Γιατί σε άλλα προηγμένα κράτη έχουν κρίνει πως χρειάζεται να αξιολογούν και να παρεμβαίνουν εγκαίρως;
2. Γιατί η μαθηματική εξεταστέα ύλη για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια αλλάζει τόσο συχνά;
3. Γιατί τα στατιστικά δεδομένα που προκύπτουν για τα Μαθηματικά μετά τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, δεν είναι αρκετά για να προκαλέσουν παρεμβάσεις;
4. Γιατί οι σχολικοί σύμβουλοι ή Συντονιστές των Μαθηματικών στην Πατρίδα μας αξιολογούνται και επιλέγονται - με την ανοχή της μαθηματικής κοινότητας καθολικά - από εκπαιδευτικούς που δεν έχουν σχέση με τη μαθηματική επιστήμη;
2. Γιατί χρειάζονται στην Πατρίδα μας όλα τα Μαθηματικά Τμήματα των Πανεπιστη-μίων μας και το αντίστοιχο πλήθος φοιτητών, ενώ σε άλλα κράτη με πολλαπλάσιο πληθυσμό υπάρχουν λιγότερα;

 
ΜΙΚ
31 Ιαν 2020 22:31

Τα Μαθηματικά είναι η ΤΕΛΕΙΑ επιστήμη. Η μόνη επιστήμη στην οποία δεν υπάρχουν και δεν έχουν θέση τα λάθη. Ό, τι υπάρχει είναι σωστό και δεν υπάρχει περίπτωση να διαψευσθεί αύριο.

 
Φ. Κώστας
31 Ιαν 2020 18:08

Καταντήσαμε τα μαθηματικά σκέτη φιλοσοφία. Μια που δεν έχουμε τίποτα μαθηματικό και θετικό να πούμε, ας αρχίσουμε τη φιλοσοφιλολογία για τα μαθηματικά.

 
Zoran
31 Ιαν 2020 07:18

Αγαπητέ temporarily, κάνετε το κλασικό λάθος των ανθρώπων που δεν γνωρίζουν τι είναι και τι πραγματεύονται κατά βάση τα μαθηματικά. Τα μαθηματικά ως επιστήμη της μελέτης των δομών και ως επιστήμη των λογικών κανόνων, προηγείται σίγουρα της φιλοσοφίας και τουλάχιστον συνυπάρχει με την γλώσσα. Φαντάζομαι καταλαβαίνετε ότι χωρίς λογική δεν υπάρχει φιλοσοφία, τουλάχιστον αναλυτική. Θα μου επιτρέψετε να μην επεκταθώ αλλά να σας προτείνω ένα βιβλίο προς μελετη. Η μαθηματική εμπειρία, d. Hersh

 
o tempora, o mores
30 Ιαν 2020 21:10

Παντού γύρω μας στην καθημερινότητά μας είναι και η Φυσική και η Χημεία και άλλες επιστήμες! Όλα όμως τα γέννησε η Φιλοσοφία... Χωρίς αυτήν δεν θα υπήρχε καμία επιστήμη... Όλα όσα πολύ σωστά αναφέρετε παραπάνω, συγχωρήστε με, αλλά αποτελούν προφανέστατα χαρακτηριστικά της φιλοσοφικής σκέψης, η οποία γέννησε την επιστήμη και την εξόπλισε με θεωρητικό και πρακτικό εξοπλισμό... Είναι γνωστό ότι οι πρώτοι Έλληνες μαθηματικοί και φυσικοί επιστήμονες ήταν οι Προσωκρατικοί Ίωνες Φιλόσοφοι, που ονομάστηκαν γι' αυτόν τον λόγο "φυσικοί φιλόσοφοι". Ο Σωκράτης ήταν ο πρώτος φιλόσοφος που έστρεψε τη φιλοσοφική αναζήτηση από τα μαθηματικά και τη μελέτη της φύσης και του σύμπαντος στη μελέτη του ανθρώπου, της οργάνωσης της κοινωνίας του, των νόμων, του τρόπου απόκτησης της γνώσης και της ηθικής του. Μετά τον Σωκράτη πάλι οι φιλόσοφοι υπήρξαν επιφανείς μαθηματικοί και φυσικοί επιστήμονες και αυτό συμβαίνει -αξιοθαύμαστο πώς, τώρα που επιστήμη και φιλοσοφία δεν είναι πάντα τόσο στενά συνδεδεμένες- ακόμη και στις μέρες μας... Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε φυσικά σχετικά με το ότι τα μαθηματικά μας βοηθούν για να σχεδιάσουμε και να δημιουργήσουμε όμορφες πόλεις, αλλά όχι για να φτιάξουμε όμορφες κοινωνίες και καλούς ανθρώπους... Μα και για να σχεδιάσει κανείς όμορφες πόλεις πρέπει πριν να το φιλοσοφήσει και να το μελετήσει...
Άρα, για της ιστορίας το αληθές, της πραγματικότητας το προφανές και της ιστορίας της επιστήμης το καταφανές και χωρίς καμία παρεξήγηση, θα λέγαμε ότι η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΒΑΣΗ ΚΑΘΕ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ, ΓΝΩΣΗΣ, ΠΡΟΟΔΟΥ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΟΣ. Αν ο άνθρωπος δεν φιλοσοφούσε αρχικά για τη γύρω του πραγματικότητα και στη συνέχεια για όσα δεν ήταν εμφανή στη γύρω του πραγματικότητα, δεν θα υπήρχε τίποτα απολύτως... Και φυσικά όσα σκέφτηκε σε βάθος και φιλοσόφησε και φαντάστηκε και τον προβλημάτισαν τα εξέφρασε με ένα μοναδικό ανθρώπινο όπλο: ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ, η οποία επίσης γεννήθηκε από την ανθρώπινη ανάγκη επικοινωνίας πολύ πριν από την επιστημονική μελέτη της. (Φιλοσοφική) Σκέψη και Γλώσσα, λοιπόν... Μετά, όλα τα άλλα...
Καλή επιτυχία στο εγχείρημά σας!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ