Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Οι δέκα απαντήσεις του Π. Μήτκα σε αντίστοιχες ερωτήσεις Βουλευτών

Δημοσίευση: 03/02/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

“Βροχή” ερωτήσεων δέχθηκε από τους Βουλευτές ο  πρόεδρο της νέας Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (πρώην ΑΔΙΠ) Περικλής  Μήτκας, στη σημερινή συενδρίαση της  Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της  Βουλής.

Το esos κωδικοποίησε της απαντήσεις του Π. Μήτκα, οι οποίες έχουν ως εξής:

1. Πολιτική επιλογή: Παρ' όλο που με ονομάσατε «πολιτική επιλογή» θα ήθελα να πω ότι ο τρόπος που χειρίστηκα την Πρυτανεία, ένα από τα πρώτα πράγματα που είπα στη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου και το έγραψα και δημόσια, είναι ότι η Πρυτανεία δεν κάνει πολιτική και δεν πολιτεύεται. Με τον ίδιο τρόπο θα ήθελα, τον μετριοπαθή και συναινετικό, να λειτουργήσω σαν Πρόεδρος της νέας Αρχής. Η Αρχή πρέπει να δημιουργήσει μια εθνική στρατηγική ή τουλάχιστον, να συντείνει προς αυτή την κατεύθυνση. Οφείλει να ακούει τους πάντες, όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και να καταθέτει προτάσεις. Δεν ξέρω τι από όλα αυτά στο βιογραφικό μου δείχνει ότι είμαι μια πολιτική επιλογή ή κομματική επιλογή.
 
2. Χρηματοδότηση:
Γενικότερα, η υπάρχουσα χρηματοδότηση, προφανώς, δεν είναι επαρκής. Αυτό το ξέρουν, το ζουν τα Πανεπιστήμια πολλά χρόνια. Τα τελευταία δέκα χρόνια της κρίσης το δημόσιο Πανεπιστήμιο επλήγη σημαντικά. Το «80 - 20» δεν επιφέρει αναγκαστικά μείωση της χρηματοδότησης, αφού το σύνολο της χρηματοδότησης για τα Πανεπιστήμια, πάλι θα δοθεί στα Πανεπιστήμια. Ενδεχομένως, να υπάρξει μια μικρή αυξομείωση στο κονδύλι που θα πάρει ένα συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο. Να σας πω λίγο πως φαντάζομαι ότι μπορεί να λειτουργήσει αυτή η εφαρμογή των ποιοτικών κριτηρίων. Μέσα στο νόμο προβλέπεται ότι τα Πανεπιστήμια θα υποβάλουν τετραετείς συμφωνίες χρηματοδότησης, τις οποίες, θα τις συνομολογούν με το Υπουργείο. Το κάθε Πανεπιστήμιο επιλέγει και καταθέτει τους στόχους που πρέπει να πιάσει. Για την επίτευξη αυτών των στόχων θα κρίνεται και θα αξιολογείται ποιοτικά. Αν τους υπερκαλύψει μπορεί να πάρει κατά τι παραπάνω, αν τους πιάσει, θα πάρει το ποσοστό του, αν έχει μια χαμηλότερη επίδοση, μπορεί να χάσει ένα μικρό ποσοστό.

3. Αύξηση χρηματοδότησης: Προφανώς, τα Πανεπιστήμια θα προτιμούσαν, θα συμφωνούσαν και ενδεχομένως, να είναι και η πρόταση διαρκώς προς την πολιτική ηγεσία και από την ΕΘΑΑΕ να αυξηθεί η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων, αν αυτό το πράγμα δικαιολογείται από πραγματικά λειτουργικά έξοδα, λειτουργικά κόστη.
Το αυτοδιοίκητο του Πανεπιστημίου: Ετέθη ένα σημαντικό θέμα, αν η λειτουργία της Επιτροπής θίγει το αυτοδιοίκητο του Πανεπιστημίου ή όχι. Η αίσθηση μου είναι ότι τα Πανεπιστήμια διαμορφώνουν το στρατηγικό σχέδιο, όπως επιθυμούν. Σε κάποιο δεύτερο επίπεδο η Αρχή κρίνει τα στρατηγικά σχέδια και προσπαθεί να συγκεράσει αντικρουόμενες απαιτήσεις.

Π.χ., εάν δέκα Πανεπιστήμια ζητήσουν να ιδρύσουν το ίδιο Τμήμα κάποιος πρέπει να πει, ότι αυτό το πράγμα σε εθνικό επίπεδο δεν είναι σωστό, εφικτό, χρήσιμο, μήπως πρέπει να γίνει κάποια διαφοροποίηση.

4. Τα Μεταπτυχιακά:  Τα  μεταπτυχιακά έτσι και αλλιώς εκ του νόμου πρέπει να πιστοποιούνται από το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης, όπως έπρεπε να αξιολογηθούν και από την ΑΔΙΠ..Κάποια κριτήρια θα πρέπει να υπάρχουν.
 
5. Τα ποιοτικά κριτήρια: Προφανώς δεν μπορούμε να συγκρίνουμε το παλαιότερο Πανεπιστήμιο της χώρας με το νεότερο για να δούμε ποιο είναι καλύτερο ή ποιο παράγει περισσότερα. Δεν έχει λογική, είναι ανόμοια πράγματα.

Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε ένα μικρό Πανεπιστήμιο με ένα μεγάλο με απόλυτα μεγέθη, όπως δεν μπορούμε να συγκρίνουμε έναν Καθηγητή ή ένα Τμήμα Ιατρικής με ένα Τμήμα Ιστορίας. Είναι διαφορετικά πράγματα. Εάν χρησιμοποιούμε ποιοτικά κριτήρια θα χρησιμοποιήσουμε τα ποιοτικά κριτήρια που χρησιμοποιεί όλος ο κόσμος για να συγκρίνει  Ανθρωπιστικές Σπουδές, τα Τμήματα Ανθρωπιστικών Σπουδών. Θα χρησιμοποιήσουμε τα κριτήρια που χρησιμοποιεί όλος ο κόσμος για να μετρήσει την ερευνητική ποιότητα των Μηχανικών ή των Χημικών ή των Γιατρών.

Ξέρετε τα κριτήρια αξιολόγησης δεν θα τα ανακαλύψουμε μέσα σε αυτό το Συμβούλιο, υπάρχουν σε όλο τον κόσμο, χρησιμοποιούνται.

Μπορεί να υπάρχουν, όπως αναφέρατε, κάποια τα οποία ενδεχομένως να καταστρατηγηθούν. Π.χ. η αναλογία εισερχομένων αποφοίτων.
Δεν  αρκεί να βλέπουμε τον εαυτό μας στο καθρέφτη και να λέμε «τι ωραίοι που είμαστε», πρέπει να το παραδέχονται και οι άλλοι, αυτοί που μας βλέπουν.

6. Ανθρωπιστικές σπουδές: Η Ελλάδα, πραγματικά, οφείλει να καλλιεργεί τις ανθρωπιστικές σπουδές, γιατί έχει έναν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι όλων των άλλων χωρών. Η Ελλάδα, η Ιταλία και κάποιες άλλες χώρες.

Θα πρέπει να έχουμε τις καλύτερες του κόσμου. Και έχουμε. Το υψηλότερο Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου στις διεθνείς κατατάξεις, είναι το Τμήμα της Κλασικής Φιλολογίας. Νούμερο 18,16, σε παγκόσμια κατάταξη πάνω και από εξαιρετικά πανεπιστήμια του χώρου. Το έχουμε καταφέρει. Kαι τα αντίστοιχα των άλλων πανεπιστημίων, είναι εξίσου καλά. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να το αφήσουμε να χαθεί.

Επομένως, μετράμε ή κατά κάποιο τρόπο καταγράφουμε την ποιότητα των τμημάτων και στις ανθρωπιστικές σπουδές, όχι όμως με το ίδιο μέτρο που μετράμε τους μηχανικούς, τους χημικούς ή τους γιατρούς.

Υπάρχει πρόβλημα, με την πιστοποίηση της Αρχής από την ENQA; Η πληροφόρηση που έχω, είναι ότι συνεχίζεται η διαδικασία κανονικά, απλώς αντί να γίνει αυτή η συνάντηση στις 27 ή 28 Ιανουαρίου, θα γίνει κάποια στιγμή μέσα στην άνοιξη, γιατί η ΕΓΚΑ κυρίως κρίνει την αξιολόγηση και την πιστοποίηση. Είναι διαδικασίες, τις οποίες τις τρέχουμε χρόνια. Είμαστε ήδη πιστοποιημένοι και είναι διαδικασία επαναπιστοποίησης και θεωρώ ότι δεν θα υπάρχει πρόβλημα.

Ν. Φίλης: Είναι άλλη Αρχή.

Ν. Κεραμέως: Δεν είναι άλλη, κ. Φίλη.

Ν. Φίλης: Να μιλήσετε πρώτα μαζί τους. Μιλήσατε μαζί τους;

Ν. Κεραμέως: Έχουμε επαφές.

Ν. Φίλης: Εδώ, έχω την επιστολή του κ. Σταμέλου.

Ν. Κεραμέως: Που την βρήκατε;

Ν. Φίλης: Έχει δημοσιευτεί.

Ν. Κεραμέως: Που δημοσιεύτηκε;

Ν. Φίλης: Δε την έχω μπροστά μου. Το αμφισβητείτε ότι είναι αυτή η επιστολή του κ. Σταμέλου; Ο οποίος παραιτήθηκε από την ΑΔΙΠ και διατυπώνει όμως ποια είναι η απάντηση της επιστολής που υπάρχει από την πλευρά της ENQA, με σαφήνεια. 14/1 του 2020, με mail. Λέει μέσα: “Είναι στον αέρα η νέα Αρχή”. “Θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια για να μη χαθούν τα κεκτημένα”.

7. Είναι επαρκώς στελεχωμένα, εξοπλισμένα τα ελληνικά ΑΕΙ;Όχι. Μετά από δέκα χρόνια παγώματος των προσλήψεων ή μειωμένων προσλήψεων μειωμένης χρηματοδότησης σίγουρα υποφέρουν και ελπίζουν αλλά σε καλύτερες μέρες.

Ελπίζουμε ότι η Εθνική Αρχή θα βοηθήσει να αναδειχθούν αυτά τα θέματα και να γίνεται μια ορθολογικότερη κατανομή των πόρων, είτε ανθρώπινων, είτε υλικών, στα πανεπιστήμιά μας, πάντα όμως με γνώμονα την βελτίωση της ποιότητας.

8. Λειτουργία του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας. Ήταν ένα Πανεπιστήμιο πολύ μικρό, που λειτουργούσε σε δύο πόλεις στην Λαμία και στην Λιβαδειά και είχε προβλήματα τεράστια.
Κανονικά, ένα πανεπιστήμιο θέλει διαφορετικό τρόπο λειτουργίας και διαφορετικά μεγέθη. Θα μπορούσε, ενδεχομένως, να εξελιχθεί σε κάτι μεγαλύτερο.

Εκείνα τα χρόνια, όμως, αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα λειτουργίας.

9. Κριτήρια επιλογής συνεργατών:  Όσον αφορά στα κριτήρια επιλογής συνεργατών δεν μπορώ να πω ονόματα, αλλά θα ήθελα το Ανώτατο Συμβούλιο και το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης, τα οποία δεν τα επιλέγει ακριβώς ο Πρόεδρος, συμμετέχει στις επιτροπές κρίσης, που γίνονται με ανοικτή διαδικασία και πρόσκληση, θα ήθελα να είναι κριτήρια ποιότητας και ακαδημαϊκής αριστείας. Θα ήθελα να έρθουν άνθρωποι όσο το δυνατόν με μεγαλύτερη εμπειρία και μεγαλύτερες δυνατότητες.

10 Βράβευση του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης    Άνθιμου:  Ηταν μια διαδικασία τυπική και πολύ απλή. Εκείνο τον καιρό οι επιτιμοποιήσεις εγκρίνονταν από το Τμήμα και τη Σχολή. Ούτε η Σύγκλητος ούτε ο  Πρύτανης μπορούσε να αλλάξει αυτή την απόφαση. Έγινε από τη Θεολογική Σχολή και ο Πρύτανης έπρεπε να ολοκληρώσει την τελετή.

Δεν ήταν θέμα επιλογής. Ο πρύτανης έπρεπε να εφαρμόσει τη διαδικασία και για να μην το αφήσω στον επόμενο πρύτανη το έκανα εγώ λίγο πριν τελειώσω.

Σχόλια (1)

 
Χάρτης των ΑΕΙ
04 Φεβ 2020 14:31

Πόσα πανεπιστήμια, περιφερειακά και κεντρικά, πρέπει να λειτουργούν στην Ελλάδα;

Πριν συζητηθούν μέτρα για αξιολόγηση και χρηματοδότηση πρέπει να αλλάξουν οι αναλογίες, να μην υπάρχουν μικρά και διασπασμένα ΑΕΙ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.