Placeholder

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

"Τριπλό" πρόγραμμα επιμόρφωσης: Συμβούλου Καθηγητή, Συμβούλου Ψυχολόγου και εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία στα Νέα Ελληνικά και Μαθηματικά

Στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Δημοσίευση: 08/02/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Την υλοποίηση τριών επιμορφωτικών Προγραμμάτων, (σ.σ στο πλαίσιο της δράσης Μία Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – Υλοποίηση της Επιμόρφωσης) αποφάσισε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ):

α) στην εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία για τα μαθήματα των Νέων Ελληνικών και των Μαθηματικών,

β) στο θεσμό  του/της Συμβούλου Καθηγητή/Καθηγήτριας και

γ) στο Σύμβουλο  Ψυχολόγο .

Το επιμορφωτικό πρόγραμμα θα είναι διάρκειας 14 ωρών (2 ημέρες χ 7 ώρες) .

Η επιμόρφωση των επιμορφωτών (πολλαπλασιαστών) θα περιλαμβάνει:

Ενναλακτική Ενισχυτική Διδασκαλία και Συνεργατική Τάξη:

  • Διαμόρφωση και επεξεργασία σεναρίων,
  • στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων,
  • εφαρμογή αρχών διαφοροποιημένης διδασκαλίας,
  • εξάσκηση σε τεχνικές παρατήρησης-διαφοροποίησης).

Η επιμόρφωση στο θεσμό του Συμβούλου Καθηγητή θα περιλαμβάνει:

  • διαδικασίες συγκρότησης ομάδας συμβούλων καθηγητών,
  • οριοθέτηση του ρόλου του συμβούλου- καθηγητή,
  • συνεργασία μεταξύ συμβούλων καθηγητών,
  • θέσπιση βασικών κανόνων,
  • απαραίτητες δεξιότητες που χρειάζεται να έχει ο σύμβουλος καθηγητής - βασικές τεχνικές συμβουλευτικής,
  • ο ρόλος του σύμβουλου καθηγητή στην αντιμετώπιση οικογενειακών προβλημάτων των παιδιών,
  • ο ρόλος του συμβούλου καθηγητή ως μεσολαβητή,
  • σχέσεις με σύλλογο γονέων κηδεμόνων,
  • βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία της εφαρμογής του θεσμού του Σύμβουλου Καθηγητή και
  • καλές πρακτικές εφαρμογής του θεσμού.

Η επιμόρφωση στο θεσμό του Συμβούλου Ψυχολόγου θα περιλαμβάνει:

  • ψυχοπαιδαγωγική στήριξη μαθητών,
  • η θέση και η λειτουργία του ψυχολόγου στη σχολική μονάδα,
  • οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα,
  • αντιμετώπιση κρίσεων - έκτακτων καταστάσεων,
  • μείωση άγχους μαθητών και καθηγητών,
  • δικτύωση του σχολείου με ψυχοκοινωνικές δομές – δημιουργία δικτύου υποστήριξης με ψυχοκοινωνικές δομές της πόλης και τέλος συνεργασία με τον σύμβουλο καθηγητή,
  • συνεργασία με το σύλλογο διδασκόντων,
  • συνεργασία με γονείς και
  • καλές πρακτικές εφαρμογής του θεσμού.

Η επιμόρφωση θα γίνει στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τις ακόλουθες ημερομηνίες:

ΑΘΗΝΑ

Τρίτη 03/03/2020
Τετάρτη 04/03/2020

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δευτέρα 09/03/2020
Τρίτη 10/03/2020

Το επιμορφωτικό έργο ανατέθηκε από του ΙΕΠ στους


Τι είναι ο « Καθηγητής Σύμβουλος» ΕΠΑΛ

Ο θεσμός του «Συμβούλου Καθηγητή» είναι μία καινοτόμος δράση που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές/- τριες της Α ́ τάξης Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), με στόχο τη συστηματική υποστήριξη των μαθητών/-τριών στη σχολική ζωή και τη δημιουργία θετικού κλίματος στη σχολική κοινότητα.

Σύμφωνα με την απόφαση οι κύριες αρμοδιότητες και καθήκοντα του «Συμβούλου Καθηγητή» είναι:

- Η αποδοχή και υποστήριξη των νεοεισερχόμενων μαθητών/-τριών και η εξοικείωσή τους με το σχολικό περιβάλλον, με στόχο την ομαλή προσαρμογή τους.

- Η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/-τριών, ώστε να αποφευχθούν οι συγκρούσεις και να βελτιωθεί το σχολικό κλίμα.

- Η ανάπτυξη δράσεων ώστε να είναι ευχερής και απρόσκοπτη η επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών.

- Ο εντοπισμός πιθανών αιτιών που αναστέλλουν τη γνωστική πρόοδο των μαθητών/-τριών.

- Η ανάπτυξη δράσεων για τη δικτύωση της οικεί- ας σχολικής μονάδας, με άλλες σχολικές μονάδες που υλοποιούν τη δράση και η προώθηση της μεταξύ τους επικοινωνίας και ανταλλαγής εμπειριών.

- Η συνεργασία με τον Ψυχολόγο που απασχολείται στην οικεία σχολική μονάδα.

Εφαρμογή

Η απόφαση προβλέπει  με ευθύνη του/ της Διευθυντή/-τριας της σχολικής μονάδας, τη συγκρότηση  ομάδας εκπαιδευτικών, από τους υπηρετούντες στη σχολική μονάδα, που επιθυμούν να υλοποιήσουν τον θεσμό και ορίζεται ένας εξ αυτών ως Συντονιστής.

Η ομάδα, με τη συμμετοχή του Ψυχολόγου που απασχολείται στην οικεία σχολική μονάδα, εκπαιδεύεται στο πλαίσιο των αντίστοιχων δράσεων του Προγράμματος "Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.", ώστε να δύναται να ανταποκριθεί στα ανατιθέμενα καθήκοντα και ειδικότερα σε τεχνικές συνέντευξης, ενεργητική ακρόαση και βασικές αρχές επικοινωνίας και ομαδικής συνεργασίας. Στο πλαί- σιο της εκπαίδευσής της, η ομάδα μπορεί να συνεργάζεται με σχολικές μονάδες που υλοποιούν ήδη τη δράση καθώς και να ανατρέχει στη σχετική βιβλιογραφία για ενημέρωση.

Μετά την κατά τα ανωτέρω συγκρότηση και εκπαίδευσή της, η ομάδα των εκπαιδευτικών, οργανώνει, δια του Συντονιστή της, ενημέρωση του Συλλόγου Γονέων, καθώς και των τμημάτων Α ́ τάξης της οικείας σχολικής μονάδας, για την ύπαρξη και τον σκοπό της δράσης. Επίσης, σχετικές ανακοινώσεις αναρτώνται σε κάθε τμήμα, στον γενικό πίνακα ανακοινώσεων και στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Κάθε μαθητής/-τρια της Α ́ τάξης ανατίθεται από τον συντονιστή της ομάδας στον «Σύμβουλο-Καθηγητή», ο/η οποίος/-α είναι εκπαιδευτικός-μέλος της ομάδας .

Κάθε «Σύμβουλος-Καθηγητής» αναλαμβάνει κατ’ ανώτατο όριο πέντε (5) μαθητές, εφόσον αυτό είναι δυνατό. Κατά την κατανομή των μαθητών/-τριών σε «Συμβούλους-Καθηγητές», ο συντονιστής μεριμνά ώστε ο «Σύμβουλος-Καθηγητής»:

(α) να μη διδάσκει στο τμήμα του/της μαθητή/-τριας, εφόσον αυτό είναι δυνατό και

(β) να μην κατέχει θέση Διευθυντή/-τριας ή Υποδιευθυντή/-τριας στη σχολική μονάδα.

Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» πραγματοποιεί 1-2 φορές τον μήνα, συναντήσεις με τον/τη μαθητή/-τρια, διάρκειας τουλάχιστον δεκαπέντε (15) λεπτών η κάθε μία.

Οι συναντήσεις ορίζονται εντός σχολικού ωραρίου και σε χρόνο κατά τον οποίον ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» δεν ασκεί το διδακτικό του έργο εντός της σχολικής τάξης.

Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» παραλαμβάνει το/τη μαθητή/- τρια από την τάξη του και τον επιστρέφει σε αυτή μετά το τέλος της συνάντησης, φροντίζοντας να μη διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο που διασφαλίζει την ιδιωτικότητα.

Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής», κατά την πρώτη συνάντηση, ενημερώνει το/τη μαθητή/-τρια για τη δράση και ορίζουν από κοινού τα όρια της συζήτησης, καθώς και το πρόγραμμα των υπόλοιπων συναντήσεων.

Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» τηρεί όλες τις αρχές της ενεργητικής ακρόασης, ενημερώνεται για τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του/της μαθητή/-τριας και διαμεσολαβεί, είτε μόνος του είτε σε συνεργασία με τον Ψυχολόγο της σχολικής μονάδας, για την επίλυση προβλημάτων του/της μαθητή/-τριας.

Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής», σε καμία περίπτωση, δεν αναλαμβάνει το ρόλο του ψυχολόγου ή του ψυχοθεραπευτή, αλλά λειτουργεί εντός των ορίων του παιδαγωγικού του ρόλου. Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» ή η ομάδα των «Συμβούλων-Καθηγητών» αδυνατούν να παρέμβουν ή το θέμα είναι εκτός των αρμοδιοτήτων τους, ενημερώνουν τον/τη Διευθυντή/-τρια του σχολείου, και ζητούν τη συνδρομή αρμόδιου φορέα.

Η ομάδα των «Συμβούλων-Καθηγητών» ορίζει τακτικές και έκτακτες συναντήσεις, κατά τη διάρκεια των οποίων συζητούνται ανώνυμα όλα τα ζητήματα που έχουν αναδυθεί από τις επιμέρους συναντήσεις με τους/ τις μαθητές/-τριες και χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης. Οι συναντήσεις αυτές έχουν ως στόχο την αποτίμηση της δράσης και την ανατροφοδότησή της.

Στις τακτικές και έκτακτες συναντήσεις της ομάδας «Συμβούλων-Καθηγητών» συμμετέχει και ο Ψυχολόγος της σχολικής μονάδας, με στόχο την παροχή εξειδικευμένων οδηγιών και κατευθύνσεων προς τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες εκπαιδευτικούς.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς η ομάδα συνεδριάζει για την αποτίμηση της δράσης.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης αυτής τηρούνται πρακτικά. Κάθε «Σύμβουλος-Καθηγητής» εκθέτει τα θετικά σημεία και τις αδυναμίες της δράσης και προτείνει τρόπους επίλυσης προβλημάτων και βελτίωσής της.

Κάθε «Σύμβουλος-Καθηγητής» συντάσσει, προαιρετικά, έκθεση και την καταθέτει στο αρχείο της δράσης που τηρείται στη σχολική μονάδα, για μελλοντική αξιοποίηση της εμπειρίας. Καθ ́ όλη τη διάρκεια της δράσης λαμβάνεται μέριμνα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/- τριών, τηρείται το απόρρητο των διαδικασιών και όλες οι καταγραφές, εκθέσεις, πρακτικά κ.λπ. περιέχουν ανωνυμοποιημένα στοιχεία των μαθητών/-τριών, ώστε να μην είναι δυνατή η ταυτοποίησή τους.

Σχόλια (11)

 
Johny the fox
09 Φεβ 2020 19:37

Ψάχνουν να μας φορτώσουν και νέες υποχρεώσεις. Στην Κυβέρνηση των Αρίστων θα γίνω και " Συμβούλος Καθηγητής" . Αφού θα με επιμορφώσουν κιόλας στα νέα μου καθήκοντα στη συνέχεια θα με αξιολογήσουν και ως θεσμό (αφού τέτοιος αναφέρεται ότι είναι ο " Συμβούλος Καθηγητής") .

 
Λουκας
09 Φεβ 2020 22:21

Επιδερμική επιμόρφωση ελαχίστων ωρών φυσικά όλο θεωρία από συνταξιούχους και στελέχη ΙΕΠ που ποτέ δεν έχουν εφαρμόσει το θεσμό του συμβούλου καθηγητή στην πράξη. Εξαιρετικές επιλογές ούτε ένας εκπαιδευτικός που το εφάρμοσε να μεταφέρει τις εμπειρίες του.Ωραιο ξεκίνημα για το νέο ΙΕΠ

 
ΤΑΣΙΑ
10 Φεβ 2020 09:59

Τι είδους επιλεκτική επιμόρφωση είναι αυτή? Στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη? Σε όλες τις άλλες πόλεις δεν υπάρχουν καθηγητές που να ασχολούνται με αυτά τα ζητήματα? Πότε θα επιμορφωθούν (αν θεωρείται επιμόρφωση ένα εφτάωρο που γι αυτά τα θέματα θες ετήσιο επιμορφωτικό πρόγραμμα)? Όταν λήξει το πρόγραμμα?

 
Γεωργία Παντίδου
10 Φεβ 2020 15:29

Το Ι.Ε.Π. έχει δρομολογήσει εδώ και πολύ καιρό την επιλογή των εκπαιδευτικών που θα επιμορφωθούν στην Αθήνα και τη Θεσ/νίκη ώστε να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά στις Περιφέρειες Εκπαίδευσης που ανήκουν. Οι συγκεκριμένοι επιμορφωτές υπέβαλαν αίτηση και αξιολογήθηκαν με βάση τα ζητούμενα της προκήρυξης ώστε να στελεχώσουν το συγκεκριμένο Μητρώο Επιμορφωτών.

 
Αννα
10 Φεβ 2020 19:36

@Γεωργια Παντιδου
Το ανωτέρω άρθρο μιλάει για ανάθεση από το ΙΕΠ κσι όχι για κριτήρια αξιολόγησης των επιλεχθεντων επιμορφωτών. Μπορειτε οαρακαλω να ενημερώσετε αν για το προγραμμα της συνδιδασκαλία σ στα μαθηματικά και στα νέα ελληνικά καθώς κσι στο προγραμμα καθηγητής σύμβουλος συμμετέχει ως επιμορφωτής έστω ένας εκπαιδευτικός πράξης να μεταφέρει τις εμπειρίες εφαρμογής; Είναι δυνατόν τέτοιου είδους επιμορφώσεις να γίνονται από ανθρώπους εκτός τάξης;Ποιο το περιεχόμενο της επιμόρφωσης;

 
Γεωργία Παντίδου
10 Φεβ 2020 22:32

Όλοι οι επιμορφωτες που επελέγησαν είναι μάχιμοι εκπαιδευτικοί κυρίως από τα ΕΠΑΛ. Αν αναφέρεστε στα ονόματα που βλέπετε στο άρθρο, τα μέλη της Επιτροπής του ΙΕΠ, είναι επιστήμονες που υπηρετούν ως Σύμβουλοι στο ΙΕΠ. Αυτοί που θα σηκώσουν το βάρος της κατά τόπους επιμόρφωσης είναι εκπαιδευτικοί της πράξης. Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης των επιμορφωτων αυτό ακριβώς θα γίνει. Πάντρεμα θεωρίας και πράξης.

 
Πολίτης
10 Φεβ 2020 23:34

Στον καιρό των αρίστων παρακολουθείς μια επιμόρφωση 14 ωρών και γίνεσαι "σύμβουλος ψυχολόγος". Γιατί όχι και μια επιμόρφωση άλλων 14 ωρών και να γίνεσαι "σύμβουλος Μαθηματικός". Τι άλλο θα δούμε!

Ελπίζω οι καθηγητές να αντιληφθούν την παγίδα και τους κινδύνους που δημιουργούνται για αυτούς και τους μαθητές, αν αρχίσουν να αναλαμβάνουν ευθύνες που δεν έχουν κανένα δικαίωμα και υπόβαθρο για να αναλάβουν.

 
Panos
11 Φεβ 2020 07:36

Στις θέσεις 6 και 9 του πίνακα υπάρχει το ίδιο πρόσωπο , Άννα Σιγανού και Σιγανού Άννα . Μήπως η οργάνωση είναι λίγο ''στο πόδι'' ;

 
Αννα
11 Φεβ 2020 10:28

@Γεωργια Παντιδου
Δεν αναφέρομαι μόνο στα μέλη του ΙΕΠ αλλά και στην ομάδα εμπειρογνομωνων που οι περισσότεροι είναι συνταξιούχοι και κανένας εκπαιδευτικός πράξης.Πειτε μου στο σύμβουλο καθηγητή ποιος από τους επιμορφωτές είναι εκπαιδευτικός πράξης;

 
serker
11 Φεβ 2020 21:51

Το ερώτημα είναι, τη συμβαίνει όταν μπαίνει το κάρο μπροστά από άλογο;
Η όποια επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σαφέστατα , σχεδιάζεται, υλοποιείται και προηγείται των εκάστοτε καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων.

 
@Γ. Παντίδου
20 Φεβ 2020 17:00

Τελικά θα υλοποιηθεί η επιμόρφωση? Και αν όχι, μήπως μπορούμε να πληροφορηθούμε το γιατί? Ευχαριστούμε

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean