Το computing, η Υ.Σ., η Υπολογιστική Επιστήμη και η επιστημολογία του STEM στα αναλυτικά προγράμματα της Σχολικής εκπαίδευσης

11/02/2020

Ενημερώθηκε: 12/02/2020, 07:15

Άκουσε το άρθρο

Σαράντος Ψυχάρης
Καθηγητής ΑΣΠΑΙΤΕ
Πρόεδρος της Ελληνικής  Εκπαιδευτικής Ενωσης STEM
Τ.Πρόεδρος της ΔΕ της ΑΣΠΑΙΤΕ

Η διεθνής τάση - αλλά και η Ελληνική- αναφέρονται στην εισαγωγή της Υπολογιστικής Σκέψης,(computational thinking), των υπολογισμών(computing) , της διδακτικής αναπλαισίωσης της Υπολογιστικής Επιστήμης (Computational Science) για την εκπάιδευση, και της «μεθοδολογίας» του STEM ως διεπιστημονικής προσέγγισης στην Σχολική εκπαίδευση και στα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Συγκεκριμμένα:

1.    Γιια το computing

Σε πολλές χώρες της Ε.Ε. τα αναλυτικά προγράμματα έχουν αλλάξει για να συμπεριλάβουν την έννοια του “computing”     

Για παράδειγμα, στην Μ. Βρετανία το αναλυτικό πρόγραμμα  http://www.computingatschool.org.uk  εστιάζει στην υλοποίηση της επίλυσης προβλήματος μέσω «υπολογισμών».

2.    Για την Υ.Σ και το STEM

Οι διεθνείς οργανισμοί ISTE (International Society for Technology in Education) and CSTA (Computer Science Teacher Association) προτείνουν την εισαγωγή των διαστάσεων και τεχνικών  της  ΥΣ από τη βασική εκπαίδευση (CSTA & ISTE, 2011). Στην πρόταση της (CSTA-Computer Science Standards, https://www.csteachers.org/page/CSTA_Standards 2016) για τα αναλυτικά προγράμματα  στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση γίνεται εμφατικά αναφορά στην Υπολογιστική Σκέψη(Υ.Σ.).  Η Υ.Σ. συνδέεται σύμφωνα με την σύγχρονη βιβλιογραφία με το STEM αλλά και το STEAM μέσω του physical computing  

Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή γίνονται συζητήσεις για την εισαγωγή του STEM στην εκπαίδευση/διδακτική  και θίγεται και το θέμα της μετάβασης από τις ΤΠΕ στο STEM, βλ. π.χ.

Α) http://www.europarl.europa.eu/committees/en/  μπορείτε να αναζητήσετε τα σχετικά με το θέμα αυτό στο άρθρο  «Directorate General for Internal Policies Policy Department A: Economy and Scientific Policy, Author: Susanne Kraatz European Parliament, PE 563.465» όπου θίγονται θέματα όπως
«Developing attractive STEM curricula and teaching methods Success factors: Inquiry-based education, greater contextualisation (practices from LT, PT, FI)»

Β) Developing Computational Thinking in Compulsory Education-
http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC104188/jrc…

Στο άρθρο αυτό αναφέρεται, σελ. 20  «For example, Simon Peyton Jones reports that in England “there was a statutory subject called Information and Communication Technology (ICT); however, it was a technological subject focused on how to use artefacts. A variety of factors made ICT a low status subject especially in the eyes of students.”  

Επίσης στις ΗΠΑ: https://obamawhitehouse.archives.gov/blog/2016/02/11/stem-all  περιγράφεται εμφατικά η ανάγκη ένταξης του STEM στην εκπαίδευση.  
Από τα παραπάνω είναι εύλογο και προφανές ότι χρειάζεται ο μετασχηματισμός από τις ΤΠΕ  σε νέες μορφές όπως το computing, η Υπολογιστική Σκέψη και η Υπολογιστική Επιστήμη και το STEM ως διεπιστημονικές προσεγγίσεις.

3.    Για την Υπολογιστική Επιστήμη στην εκπαίδευση, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα εξής(ενδεικτικά):

Α. Θεωρείται πλεον βασικός άξονας της Επιστήμης , μαζί με την Θεωρία και το Πέιραμα. Αναφέρεται στην μοντελοποίηση και την προσομοίωση των μοντέλων όπου συλλέγονται δεδομένα με τρόπο ισοδύναμο του κλασικού πειράματος  

Β. Αναφέρεται από την «The President’s Information Technology Advisory Committee (PITAC) report Computational Science: Ensuring America’s Competitiveness», http://vis.cs.brown.edu/docs/pdf/Pitac-2005-CSE.pdf

Γ. Εχει εισαχθεί στην σχολική εκπάιδευση, βλ.π.χ.

Σύμφωνα  π.χ.με τους (Taub κ α.,2015) «η Υπολογιστική Επιστήμη»-Computational Science- είναι ένα αναπτυσσόμενο επιστημονικό πεδίο που περιλαμβάνει τον σχεδιασμό υπολογιστικών μοντέλων επιστημονικών και επιστημολογικά χαρακτηρίζεται ως διεπιστημονικό πεδίο, ενώ διδάσκεται στα Πανεπιστήμια και έχει εισαχθεί και στην σχολική εκπαίδευση».
Taub, R., Armoni, M., Bagno, E., & Ben-Ari, M. (2015). The effect of computer science on physics understanding in a computational science environment. Computers & Education 87, 10-23.

Από  τα παραπάνω προκύπτει η ανάγκη εισαγωγής της Υπολογιστικής Σκέψης,(computational thinking), των υπολογισμών(computing) , της διδακτικής αναπλαισίωσης της Υπολογιστικής Επιστήμης (Computational Science) για την εκπάιδευση, και της «μεθοδολογίας» του STEM ως διεπιστημονικής προσέγγισης. Αυτό μπορεί να βοηθήσει την Χώρα μας για να δημιουργηθεί  οικονομία της γνώσης μέσω της καινοτομίας και να διασφαλισθει το λεγόμενο “social justice in education”.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (12)

Τρύφων Μ.
|

Έχοντας διαβάσει το βιβλίο των Ψυχάρη και Καλοβρεκτη, μπορώ να καταλάβω ακριβώς τι εννοεί ο κος καθηγητής στο άρθρο αυτό. Τα αναλυτικά προγράμματα σαφώς και πρέπει να αλλάξουν δίνοντας την ευκαιρία στη μεθοδολογία STEM να εφαρμοσθεί αλλά να εφαρμοσθεί σωστά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

Παπαΐτσος Σ.
|

Λυπάμαι ειλικρινά γιατί γίνεται χρήση ενός ψευδώνυμου που το χρησιμοποιώ πολλά χρόνια...
Παπαΐτσος Σ.

Σαράντος Ψυχάρης
|

@ Μπήτρος Δ
@Παπα"ι"τσος

Αγαπητοί , θα σας συνιστούσα να μελετήσετε το βιβλίο Ψυχάρης, Σ.& Καλοβρέκτης, Κ(2017). Διδακτική και Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων STEM και ΤΠΕ. Κωδικός Εύδοξος 68374254 ISBN: 978-960-418-706-5. Εκδόσεις Τζιόλα
Επίσης, είναι εύλογο σε μια ηλεκτρονική εφημερίδα να μην παρουσιάζονται επιστημονικά άρθρα μου, τα οποία μπορείτε να αναζητήσετε σε έγκυρα περιοδικά και συνέδρια. Παρόλα αυτά σε αυτό το άρθρο θα ήταν χρήσιμο να μελετήσετε π.χ. την αναφορά (Taub et al 2015) περί Υπολογιστικής Επιστήμης/ Επίσης καλό θα ήταν να συμβουλευθείτε και τα links. Στην διάθεσή σας .

Υπολογιστική Σκέψη
|

έχει ζωτικό χώρο πέρα από τα μαθήματα των φυσικών επιστημών στο μάθημα της Επιστήμης Υπολογιστών που είναι ο φυσικός της χώρος....
Ω ναι

Άλμπερτ Αϊνστάιν
|

Ας σοβαρευτούμε. Για το 64% των λειτουργικά αναλφάβητων ελληνόπουλων θα μιλήσει κανείς; Ζήτω η λατρεία και η νεύρωση της Παιδαγωγικής της Καινοτομίας! Έλεος πια.

Παπα"ί"τσος
|

Τα ίδια και τα ίδια. Κείμενο χωρίς καμία ουσία, γεμάτο παραθέσεις το οποίο καταλήγει με "Από τα παραπάνω προκύπτει η ανάγκη εισαγωγής της Υπολογιστικής Σκέψης... κλπ, κλπ" . Νομίζω ότι αυτά τα έχουμε διαβάσει ξανά και ξανά και ξανά και ξανά... Έχετε να προτείνετε κάτι εφαρμόσιμο στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;

Δημήτρης Μπήτρος
|

Αγαπητέ κ. Καθηγητά,
αν αναζητήσουμε άρθρα σας στο διαδίκτυο θα βρούμε πλειάδα άρθρων για την υπολογιστική σκέψη και μάλιστα τα περισσότερα εξ αυτών στη φιλόξενη σελίδα του ESOS. Σε αυτά διαφαίνεται μία ανακύκλωση του ίδιου υλικού χωρίς να υπάρχει η πρόκληση ανάγνωσης σε κάθε ένα από αυτά αφού ανακυκλώνουν την ίδια θεωρία.
Θα γινόταν πιο συναρπαστικό να μας οδηγήσετε στο επόμενο στάδιο της εφαρμογής της υπολογιστικής σκέψης στην εκπαιδευτική διαδικασία με παραδείγματα πλέον.
Με εκτίμηση
Μπήτρος Δ.

Επιστήμη Υπολογιστών
|

Από το 1980 λειτουργεί το πρώτο τμήμα Μηχ. Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στην Ελλάδα - μετά ιδρύθηκαν και άλλα τμήματα, πενταετή και τετραετή. Για τους σπουδαστές σε τμήματα Θετικών Επιστημών ή Πολυτεχνικών Σχολών εδώ και χρόνια απαιτείται η εξέταση σε σχετικά μαθήματα.

Από το 1990 διδάσκονται οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου γλώσσες προγραμματισμού (Pascal), μετά το 2000 διδάσκεται και στο Δημοτικό (Logo). Τώρα κάνουν και ύλη για Διαδίκτυο και φορητές συσκευές.

Μοντελοποίηση είναι η χρήση μαθηματικών (πχ. μεθόδων στατιστικής) για τη ερμηνεία φαινομένων. Σε ποια ηλικία θα διδάσκονται τα παιδιά στατιστική και πιθανότητες;

Γ.Π.
|

ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή email; μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή email;
διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή email;
ηλεκτρονικός υπολογιστής ή computer;
κεφτές ή κρεατοσφαιρίδιο;
γιαούρτι ή πηγμένο γάλα;
καρπούζι ή υδροπέπων;
ντουλάπι ή ιματιοθήκη;
καπάκι ή κάλυμμα;
λεβέντης ή ανδρείος;
κλπ.....
Οφτό αρνάκι, απολαύστε το, αρκεί να είναι ελληνικό, όπως οι δυο του λέξεις!
Απολαύστε και το ελληνικό κρασί σας, τον «κεκραμένον οίνον» σας!...
Ευτυχώς φρόντισαν οι αρχαίοι πρόγονοι για όλα τα σημαντικά!...

Θανασης
|

Τι είναι αυτά που λέτε κύριε καθηγητά; Εδώ μόνο βασικές επιστήμες.

Πε86
|

Γιατί χρησιμοποιείται η λέξη computing και όχι επιστήμη υπολογιστων ή πληροφορική που είναι το πιο συναφές επιστημονικό αντικείμενο με αυτό που περιγράφεται στο άρθρο; Μήπως επειδή διδάσκεται ήδη στη δευτεροβάθμια και η στηριξη του θα στερήσει λογο ύπαρξης από το STEM;

Πλατάρος Γιάννης
|

Λέω , απολύτως με δόκιμα Ελληνικά εκείνο το κομπιούτινγκ, να μεταφέρεται με Ελληνικό δόκιμο απαρέμφατο κατανοητό πλήρως από όλους.
Το υπολογίζειν, του υπολογίζειν . Εχω την εντύπωση, ότι ονομαστική και η γενική, είναι πλήρως συμβατές με την νεοελληνική γλωσσική συντακτική έκφραση:
«Το υπολογίζειν είναι μια νέα επιστημονική κατεύθυνση ...»
«Η Επιστήμη του υπολογίζειν, είναι αυτή που καλείται για την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων....»
Βεβαίως κατανοώ πλήρως και αυτούς που θεωρούν απολύτως δόκιμο το Αγγλικό computing, αλλά «εξ ορισμού», δεν μπορεί να είναι...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ